"kabelclips" voor nummering

Eenvoudige vraag, maar google snapt me niet omdat ik niet weet hoe het heet wat ik zoek. Dus maar een vraag aan de CO menselijke zoekmachine ;-)

ik moet een berg aders van kabels (1..2.5mm2) voorzien van nummers. Nu weet ik van het bestaan van nummers die je als clipjes om de aders kan klikken. hoe heten die krengen en waar kan ik ze krijgen ?

dank alvast.

Arco

Special Member

Als ik op 'cable numbering clip' zoek, krijg ik toch heeel erg veel te zien... ;)
(losse dunne adertjes zal wel lastiger worden, zijn meestal voor kabels of wat dikkere aders)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Er is al eens een topic over geweest, [found]; https://www.circuitsonline.net/forum/view/145783#highlight=kabels+numm… , toen kwam iemand met strijkkralen. codering als weerstanden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Voor hobby bob toepassingen is dat leuk, losse ringetjes lijkt me ellende om mee te werken, die glijden vrolijk langs de draad naar beneden.
Of je moet ze weer gaan borgen met een tiewrapje oid, nah.

mvdk

Golden Member

Ik heb zo'n tien jaar lang montagewerk gedaan, en heel wat Brady kaarten verbruikt.
https://www.bradycanada.ca/wire-cable-labels/cable-markers-cps-2871934…
Die waren nogal duur, en dan gaat iemand anders wat verzinnen. Die kwam met die gele markertjes, open ringen. Dat is een gedoe... Begin er niet aan.
Scotch heeft iets vergelijkbaars met Brady:

Dan kun je daar nummerrolletjes bij kopen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die gele clipjes lijken mij eigenlijk wel wat, maar ze moeten wel op hun plaats blijven. Druppel lijm erover? Eindje doorschijnende krimpkous?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 26 april 2020 21:50:30 schreef Sine:
Voor hobby bob toepassingen is dat leuk, losse ringetjes lijkt me ellende om mee te werken, die glijden vrolijk langs de draad naar beneden.
Of je moet ze weer gaan borgen met een tiewrapje oid, nah.

Die strijkkralen gebruik ik in een hobbytoepassing (modelspoorbaan). Ze klemmen inderdaad niet op de draad maar in mijn situatie kunnen ze niet ver weg glijden omdat de draden uit een draadboom komen waar om de 10cm een tyrap omheen zit.
Ik heb sommige kralen vastgezet met een drupje lijm. Dat helpt wel maar is nogal bewerkelijk dus daar ben ik mee gestopt.
Het belangrijkste voordeel is dat het bijna niks kost, voor een paar euro had ik een bus met een paar duizend van die kralen er in.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik gebruikte de Legrand CAB kabelmarkeringen.
Let op voor verschillende diameters beschikbaar!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

zo'n brady printer heb k ook 1 van t werk, kun je enorm veel op instellen. ook klemstroken en kabels kan ermee, letter grootte en afstanden, meerdere rijen tekst boven elkaar , verticaal printen enz. een dymo is een fischer price ding ermee vergeleken..

labels waar je op kunt schrijven, en dan de heldere kant over de tekts plakt werkt ook goed, zeker met utp en dergelijke kabels. in stuurkasten met die dunne draad op bijv een plc wat veel werk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De ringetjes van weidmuller doen het prima op draden van >=1 mm2. De nummers staan in het andere topic, CLI ... nummers.
Ik zou niet de kleurnummers gebruiken maar gewoon de gele of witte voor een goed leesbaar contrast.

Ik zou ook niet voor de clip versies gaan maar de gesloten ringetje. Die andere hebben de neiging om eraf te vallen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 26 april 2020 23:14:30 (21%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Voor mijn werk deed ik (ooit) kabels leggen, aansluiten en markeren en derhalve vele methoden en discussies meegemaakt of dit gebied.

De gele ringen zijn er in div diameters en om ze handig op de kabel te krijgen is een lantaarnpaal-hulpstukje.
Het is voor mij een voorwaarde om er voor te zorgen dat de markering over de kabel schuifbaar is, er zijn ook methoden met plakband of krimpkous maar dat is vaak erg lastig.

Voor eigen gebruik druk ik een tekst op papier, knip uit en dan tussen breed plakband en dan om de kabel heen (dubbel) met nietjes losjes vastmaken.

Wij hadden op het werk een printer, met vellen met platte krimpkous, kon je in het programma intypen, werd geprint. kousjes uithalen en opkrimpen.
Voor los gebruik had ik witte platte krimpkous op rol, schreef daarop met een permanente stift, afknippen en krimpen op de draad.

Dat kump er noe van....
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 26 april 2020 22:33:50 schreef testman:
een dymo is een fischer price ding ermee vergeleken..

Heb je ook al eens naar een Dymo Rhino gekeken? Die kan ook alles wat je noemt.

vergeten

Golden Member

Op 26 april 2020 21:50:30 schreef Sine:
Of je moet ze weer gaan borgen met een tiewrapje oid, nah.

Of een transparant krimpkousje eroverheen, ziet er professioneel uit.
Maar voor die berg aders van TS.... :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Van schneider is er een systeem waar je een adereind huls kon krimpen met de mogelijkheid om daar tot 7 cijfers letters symbolen op te zetten.
Die zaten op kaartjes, en die moest je er af scheppen met een vorkje.
Hele machines daarmee gedaan. Al vrij rap een "toetsenbord" gemaakt, dus al die kaartjes geniet op een groot stuk meubelplaat op de wijze van het QWERTY toetstenbord, en ook wat veel voorkomende combi's bij gevoegd.
Duizenden van die dingetjes opgeschept.
https://www.elektrototaalmarkt.nl/installatie-materialen/adereindhulze…
https://www.elektrototaalmarkt.nl/schneider-electric-telemecanique-cab…

Als je ze dan netjes in steekt zodat ze goed te lezen zijn ziet het er wel knap uit op deze manier. Je bent zo ook onafhankelijk van het handschrift

Volgens mij het TU het ook ooit.

zit sinds 2009 in de PV.
Jinny

Golden Member

Dit is hoe ik het doe..
De zut kost bijna niks en komt bij de TU vandaan

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Ik werkte vroeger voor een machinebouwer en die printe alle kabelinfo rechtstreeks op de kabel.

Van de losse draadjes bij Bvb PLC I/O tot en met de dikke multikabels.

GJ_

Moderator

Op 27 april 2020 00:17:09 schreef Jinny:
Dit is hoe ik het doe..
De zut kost bijna niks en komt bij de TU vandaan
[bijlage]

Voor tijdelijke markering ziet dat er snel en goed uit. Merk/type/TU nummer bij de hand?

Op 27 april 2020 07:47:08 schreef evelo:
Ik werkte vroeger voor een machinebouwer en die printe alle kabelinfo rechtstreeks op de kabel.

Van de losse draadjes bij Bvb PLC I/O tot en met de dikke multikabels.

Ik heb ook wel eens Japanners gezien die complete boeken uitschreven op een rijstkorrel. Teksten op een 0,5mm I/O kabel schrijven lijkt me net zo onhandig. Zeker als je de gangbare normen hanteert.

Op 26 april 2020 21:14:37 schreef Skysoft: nummers die je als clipjes om de aders kan klikken.

Legrand CAB3. Werkt goed als je passende clipjes gebruikt. Op heel dunne draden werkt het niet. Voor jouw 1..2,5 heb je twee verschillende maten nodig.

bprosman

Golden Member

Ik werkte vroeger voor een machinebouwer en die printe alle kabelinfo rechtstreeks op de kabel.

Van de losse draadjes bij Bvb PLC I/O tot en met de dikke multikabels.

25 jaar geleden maakten wij voor Daf een besturingskast met (tot) 700 aansluitingen (0.75mm2) , vergelijkbaar met een PLC I/O , daar hadden we een tang met een rolletje soort van Thermisch carbon. Die tang werd electrisch verwarmd en kneep je in de kabel. Werkte perfect maar die tang kostte destijds wel iets van 700 Gulden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hugo Welther

Moderator

Ik heb nu een Dymo Rhino 4200. Erg handig met bedrukbare krimpkous voor kabel- en adercodering.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Jinny

Golden Member

Op 27 april 2020 08:02:52 schreef GJ_:
[...]Voor tijdelijke markering ziet dat er snel en goed uit. Merk/type/TU nummer bij de hand?

Weidmüller Kabel-/adercodering | 1395680000
Artikelnummer: 6292652
Plaatje bij het nummer klopt niet bij de TU, maar het is het wel.

Ik gebruik het voor permanente markering door er een label op te plakken en dan met tyrips aan de kabel vast te zetten.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
buckfast_beekeeper

Golden Member

Brother PT-E550WVP gebruik ik.

@Jinny, zijn dat soort labels ook niet bedrukbaar verkrijgbaar? Als ik me niet vergis had een firma die regelmatig bij ons werkt zo een printer bij. Tekst vanuit een Excel importeren en thermisch printen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jinny

Golden Member

Zou kunnen, maar ik moet eea ook in het vliegtuig meenemen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen