accu beveiligen tegen te diep ontladen

In een zonnepaneel systeem gebruiken we volgende type accus:
https://benl.rs-online.com/web/p/lead-acid-batteries/6867253/

Het systeem is voorzien van een hoofdschakelaar, maar helaas heeft onze klant deze schakelaars niet uitgezet tijdens de winter, met als gevolg dat de accus allemaal heel diep ontladen zijn. Op de klemmen staat nog iets meer dan 2V.

Zijn deze accus nog te redden? Wat kunnen we doen om dit in de toekomst te vermijden. Bestaan er systemen die ervoor kunnen zorgen dat de accus nooit te diep ontladen kunnen worden?

Dit is het type lader dat we gebruiken:
https://kleinezonnepanelen.nl/nl/zonne-energie-12-24-48v-off-grid/laad…

die accu's kun je wegmikken ben ik bang, niet al te best merk en de stilstand tijd in lege toestand is veel te lang geweest.

je hebt gewoon diepontlading beveiligingen, zitten vaak ook in de lader of inverter ingebouwd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Victron heeft solar laders met een beveiliging tegen diep ontladen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Diagnoses op afstand zijn altijd lastig, en dus gevaarlijk om fout uit te draaien, maar mij lijkt de kans klein dat er met die batterijen nog iets te doen valt. Magere troost: ze brengen nog wel wat op bij het recyclagebedrijf - als dat open is, uiteraard.

En jawel,er bestaan zat schakelingen die de verbruikers van de batterij loskoppelen als die al te leeg gaat. In kampeervoertuigen is dat nogal standaard, eigenlijk.

Voor een compleet doosje, dat maar aan te sluiten is, kun je eens op het www zoeken bv. naar de term "Akkuwächter", bv. bij een Conrad moet zoiets wel te vinden zijn. Kemo-kitjes misschien ook wel.

Om zelfs iets te knutselen kun je bv. inspiratie opdoen in dit draadje alhier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/149171

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zouden we dit kunnen zetten tussen de lader en de accu? Dan is een hoofdschakelaar misschien zelfs overbodig.

https://www.conrad.be/p/kemo-m148a-accubewaking-module-12-vdc-190095

Zou de stroom in beide richtingen erdoor kunnen gaan?

code:

zonnepanneel > lader > verbruiker
                 |
               beveiliging
                 |
               accu
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zouden we dit kunnen zetten tussen de lader en de accu?

Nee, dit zet je tussen de batterij en de afnemers.

Dan is een hoofdschakelaar misschien zelfs overbodig.

Ja, daarmee wordt de hoofdschakelaar overbodig, nuja misschien toch, alnaargelang het totaalopzet.

Zou de stroom in beide richtingen erdoor kunnen gaan?

Die vraag is eigenlijk niet relevant: er gaat alleen stroom van de batterij naar de afnemers, niet andersom. Zo is het althans bedoeld, meestal, normaliter.

De poging tot schema hierboven klopt dus niet, volgens mij wil je twee aparte dingen:

1/ batterij laden: paneel -> regelaar-> batterij
2/ afname: batterij -> beveiliging -> zekeringen -> afnemers

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bij ons systeem wordt de verbruiker aangesloten op de lader zelf. Deze regelt de spanning mooi af op 12V. Op de accus zelf kan dat 14V zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb eens rondgekeken in de handleiding van die regelaar/lader.

Battery Over Discharge Protection
When the battery voltage reaches to the set point of Low Voltage
Disconnect Voltage(LVD), the controller will stop discharging the battery to
protect the battery from being over discharged.

De gevraagde functionaliteit is in dat apparaat aanwezig - of zo wordt toch gesteld. Dus ofwel is de installatie niet correct of anders heeft dat ding niet gedaan wat het belooft te doen. Het zou niet mogen nodig zijn om nog iets meer toe te voegen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Heel erg vreemd, want op de batterijklemmen van de laadregelaar, zit enkel en alleen de batterij aangesloten. En voor de duidelijkheid: aan de batterij zelf hangt dus enkel de regelaar..

Wat zou er dan misgelopen kunnen zijn? Te hoge zelfontlading van deze accus, or zou de laadregelaar zelf nog teveel verbruiken na uitschakelen?

[Bericht gewijzigd door Memorex op maandag 27 april 2020 19:30:58 (11%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kristallen bol tijdelijk niet beschikbaar (en nee, niet wegens corona :) )

Er kunnen veel oorzaken zijn, meest waarschijnlijk lijkt me dat de batterijen sowieso niet meer in hun eerste jeugd waren en het dus niet afkonden om maanden en maanden "droog" te blijven staan, ttz niet af en toe een druppeltje bijgeladen te krijgen.

Ook een defect in de regelaar kan niet worden uitgesloten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De batterijen zijn nu ongeveer een half jaar oud, dus dat is het al zeker niet.
In de handleiding van de laadregelaar zie ik wel dat er een LED is die snel knippert bij deze situatie. Ik vermoed dus dat de laadregelaar de batterij toch nog verder leeg getrokken heeft..

[Bericht gewijzigd door Memorex op maandag 27 april 2020 19:39:55 (55%)

benleentje

Golden Member

Wat is er vreemd. In de meeste laadregelaars zitten geen beveiliging voor diepontladen en als alles gewoon aan is blijven staan in de winter dan zijn die accu's zo leeg.

Die KEMO148A kan je gewoon op de accu aansluiten.

JE kan dan 2 dingen doen.

  1. De verbruikers ook aansluiten op de load aansluitingen
  2. op de load aansluitingen enkel een relais zetten waarmee je dan weer je verbruikers kan uitschakelen.

Dan is een hoofdschakelaar misschien zelfs overbodig.

Dat zou ik niet doen. Dat kan voor onderhoud weer handig zijn een extra schakelaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Maar in die opstelling kan de laadregelaar de accu nog steeds leeg trekken?

benleentje

Golden Member

Ik kan me niet voorstellen dat de laadregelaar de accu leegtrekt de stroom kan nooit naar de zonnepanelen vloeien.

Maar goed daarvoor gaf ik je mogelijkheid 2 door gebruikt te maken van een extra relais. Want van de kemo weet ik niet of die de stroom in 2 richtingen aankan. Als er in de kemo gewoon een relais zit dan kan je de kemo tussen laadregelaar en accu aansluiten. De kemo zit je dan direct op de accu. De load zit je op de laadregelaar.

Als de Kemo elektronisch schakelt met behulp van een FET zou ik mijn 2de mogelijkheid nemen en op de load uitgang enkel een 12V relais zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik bedoelde door de knipperende led op de regelaar zelf.
Hoe gaat dat relais terug aan als er terug zonlicht is?

benleentje

Golden Member

Ik kan me niet voorstellen dat de laadregelaar de accu leegtrekt de stroom kan nooit naar de zonnepanelen vloeien.

Maar goed daarvoor gaf ik je mogelijkheid 2 door gebruikt te maken van een extra relais. Want van de kemo weet ik niet of die de stroom in 2 richtingen aankan. Als er in de kemo gewoon een relais zit dan kan je de kemo tussen laadregelaar en accu aansluiten. De kemo zit je dan direct op de accu. De load zit je op de laadregelaar.

Als de Kemo elektronisch schakelt met behulp van een FET zou ik mijn 2de mogelijkheid nemen en op de load uitgang enkel een 12V relais zetten.

Wat betreft de accu's als die eenmaal op 2V hebben gestaan dan zijn ze in deze toepassing niet meer bruikbaar. Je hebt nog een kleine kans dat de je de accu's kan opladen maar de capaciteit en de belastbaarheid is toch afgenomen. Je kan de accu heel misschien nog wel ergens voor gebruiken maar dan in toepassing waar weinig stroom nodig is of als het niet uitmaakt hoe lang ze mee gaan. Ik gebruik dergelijk accu's voor mijn noodverlichting in mijn kelder en meterkast. Ik heb de noodverlichting niet perse nodig maar het is wel handig. In een bedrijf moet de noodverlichting het minimaal de voorgeschreven tijd meegaan. BV 30 minuten als een accu dus nog maar 27 minuten is dan is dat een afkeur maar voor bij mij thuis vind ik 5 minuten ook genoeg. In 2 minuten ben ik toch al bij de meterkast om te kijken of er bij mij iets uit is of dat de stroom is uitgevallen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

De regelaar zou dat zelf moeten doen ; [qoute] Ontlaad beveiliging[/quote]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Iemand een tip voor een betere regelaar, die zichzelf wel voldoende uitschakelt om de winter te overleven zonder zonlicht?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De naam Victron is reeds gevallen, ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb er nog niets dan goeds over gehoord. Wel een andere prijsklasse.

Maar eerlijk gezegd, het lijkt me sowieso geen goed idee om loodbatterijen maandenlang zonder bijlading te laten. Als er dan toch zonnepanelen zijn, dan kun je die toch ook in de winter hun ding laten doen? Ze leveren dan véél minder, uiteraard (ruwweg een kwart, heb ik ooit gehoord, van het zomervermogen), maar wellicht voldoende om de batterijen te laten overleven.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 27 april 2020 20:55:40 (56%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Is het wel de fout van de lader ? Als je kijkt in het datasheet moet je ze 100% geladen wegzetten. De winter ingaan met 50% lading is ook vragen om problemen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
benleentje

Golden Member

het lijkt me sowieso geen goed idee om loodbatterijen maandenlang zonder bijlading te laten.

Daar heb je wel een heel goed punt. De kemo kan de verbruikers dan wel afschakelen als de accu bijna leeg is. Maar eigenlijk moet er dan ook al weer worden bij geladen. En als er dan geen zonlicht opbrengst is beter uit het net de accu's bijladen. Dan wel de verbruikers uitgeschakeld laten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Voor deze klant hebben we eigenlijk echt een systeem nodig waarbij zo weinig mogelijk kan mislopen. We kunnen wel vragen om ze op een verlichte plek te zetten, ipv afgesloten container, maar dat gaan ze waarschijnlijk weer vergeten. Als ze het al teveel werk vinden om een aan/uit schakelaar even uit te zetten..
Helaas zal een robuust systeem maken op deze manier dus niet lukken, als ik de reacties zo hoor.
Tips voor een betere realisatie zijn heel erg wenselijk. De accus zijn trouwens grotendeels overgedimensioneerd: ze moeten 24/7 een Arduino Nano van voeding kunnen voorzien, en 1 uur per dag een relais die 100mA trekt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Tips voor een betere realisatie zijn heel erg wenselijk.

Okee, enne, schuift dat ook wat? Want het gaat toch over een commercieel aanbod, blijkbaar?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ga er zelf helaas ook enkel maar aan verliezen, aangezien dit hersteld zal moeten worden binnen garantie.
Had gehoopt om hier wat ervaringen te kunnen uitwisselen, om zo uit fouten te kunnen leren.

[Bericht gewijzigd door Memorex op maandag 27 april 2020 21:31:59 (30%)

Shiptronic

Overleden

Welke panelen gebruik je ? dit vraagt toch niet zoveel? beter voeden met lion en die laden met het paneel?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.