antenne gebeuren

nu hoor ik hier de laatste tijd op de vhf veel gesprekken over hf antennes.
nu was ik daar ook al mee aan het knutselen en vraag me af of je als je een 27 mc antenne 5/8 inkort naar 5 meter(is een externe match dus geen spoel...naja)
of je hmm dan zeg als halve golf op 10 zou kunnen gebruiken,
dan als kwartgolf op 20 meter (waar ie nu al tunable is raar maar waar)
en achtste golf op 40 meter.

Jinny

Golden Member

Ja, ja en nee.
Een achtste golf gaat niet stralen.
Dus 5 meter op 40 vertikaal is een nogo, je komt letterlijk de straat niet meer uit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
echtepino

Golden Member

Op 28 april 2020 16:19:29 schreef Jinny:
Ja, ja en nee.
Een achtste golf gaat niet stralen.
Dus 5 meter op 40 vertikaal is een nogo, je komt letterlijk de straat niet meer uit.

Dat is niet helemaal waar, met een goede antennetuner en een veel te kort draadje kun je echt prima de wereld rond zenden.
Ik heb een draadje van 6 meter in de tuin en daar gaat dat prima mee op 40 en 80m.

Word lid van de Benelux DX Club

Je hebt grote impedantie verschillen op de diverse banden.
Op 10 meter heb je een halve golf die is zeer hoog impedant en zul je moeten aanpassen met een spoel.
Op die band is de antenne spanning gevoed.
Op de 20mtr is die stroom gevoed precies 1/4 lambda.
Op de 40mtr mis je een stuk, de antenne is een 1/8 lambda daarvoor heb je weer een spoel in serie met de antenne nodig.
En ook op 40mtr is de antenne stroom gevoed, maar omdat de lengte korter is als 1/4e is die nog laag impedanter als 50Ω.

Ja het kan wel theoretisch gezien, maar voor iedere band heb je een specifieke aanpassing nodig, die praktisch gezien omschakelbaar moet zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin
RAAF12

Golden Member

Op 28 april 2020 16:46:01 schreef echtepino:
[...]
Dat is niet helemaal waar, met een goede antennetuner en een veel te kort draadje kun je echt prima de wereld rond zenden.
Ik heb een draadje van 6 meter in de tuin en daar gaat dat prima mee op 40 en 80m.

Een ATU kan zeker nuttig zijn. Maar als je de ruimte had zijn er betere oplossingen dan 6 meter draad....

ik kan hmm ook makkelijk verlengen naar 10 meter.
ik ga dat eens uit proberen even wat tussen buizen voor me antenne maken en dan eens testen in open veld met antenne analizer

mijn idee is kan ik van een diamond bb 6 w op ongeveer een zelfde lente straler maken als een bb6v alleen dan met een antenne die even heel wat steviger is.
ps zit 50 meter kabel tussen met mast van 17 meter waarvan 4,5 meter ondergronds

Bij een kwart-golf heb je nog wel een goede ground nodig, en die heb je niet in deze setup. Lijkt me stug dat je het zo aan het werk krijgt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

heb je wat ik ga er vanuit dat voet mast dus in grondwater staat .
ok ground radials eens proberen

Jinny

Golden Member

Mijn vakantieantenne voor HF was ooit een 10 meter alu paal (van in elkaar gestoken buisjes) die ik met een simpele tuner, 1 op 4 stroombalun en een stuk kippeladder aanstootte.
Werkte fenomenaal op 20, 40 en wat tussenliggende banden.
10 meter minder en op 80 ruk.

Er is een groot verschil tussen een 6 meter draadje horizontaal en een zelfde lengte vertikaal op 40.
Horizontaal werkt altijd wel een beetje omdat die recht omhoog straalt.
Een vertikaal doet dat niet.

Oja, en aarde is inderdaad zeer belangrijk.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

dat met aarde ben ik me bewust van ,maar wat ik in een hersen spinsel bedacht had is
ok ik heb goede ground aarde want ik het onderste deel van de mast zit zover de grond in geperst dat ik in grondwaterlaag zit
ok nu ik heb goede aarde nu alleen straler aan passen

mel

Golden Member

Over antennes zijn heel veel dikke boeken geschreven..
Het beste is , een boek lezen, en dan zelf gaan experimenteren..
We zijn tenslotte AMATEURS! ;)
73's PE1HEZ.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 april 2020 01:36:48 schreef Rel:
..ok ik heb goede ground aarde want ik het onderste deel van de mast zit zover de grond in geperst dat ik in grondwaterlaag zit...

Jammer joh! :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 28 april 2020 16:19:29 schreef Jinny:
Ja, ja en nee.
Een achtste golf gaat niet stralen.
Dus 5 meter op 40 vertikaal is een nogo, je komt letterlijk de straat niet meer uit.

Leg dat eens wat uitgebreider uit, Jinny, ik ben razend benieuwd.
Dus ik hang een 1/8 lambda antenne via een antennematcher aan een 50 Ohm antenneuitgang van een zender. En zend uit met 10W.

De zenderuitgang ziet 50 OHm aan de ingang van de antennematcher, dus alle vermogen verdwijnt daarin en niks keert terug.
De matcher bestaat uit spoelen van dikke draad en verliesarme condensatoren. Ook daar gaat nauwelijks vermogen in verloren.

Omdat de uitgang van de matcher aangepast is aan de impedantie van de korte antenne gaat alle vermogen de antennne in en niks keert terug.

En nu straalt die antenne dus helemaal niet. Waar is mijn 10W gebleven?

Jinny

Golden Member

Wat is mijn 10 Watt gebleven vraagt onze grote gezette vriend uit Belgenland..

Nu, die 10 Watt verdwijnt in de tuner en in de aarde.
En een klein beetje zal worden uitgestraald.
Het is immers verrekte lastig om een antenne te maken die totaal niet straalt.

De secundaire kring vd tuner maakt deel uit van de antenne en zal dus een deel van het vermogen dissiperen.
Dat weet je zelf ook heel goed.

Het wordt nog erger indien je de tuner pal achter de zender zet en eerst een stuk coax tussen tuner en antenne zet.
De coax maakt deel uit van de antenne en gaat meestralen met alle LFI en dergelijke van doen.

Daarom beter open lijn.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
echtepino

Golden Member

Allemaal theorie, theorie.
Knoop een paar meter draad aan een 1:9 balun (eigenlijk un-un), sluit aan op je transceiver met ATU (die combi heb je eigenlijk altijd nodig) en met 10-25 W straal je de hele wereld over. Half Europa op 80m en de hele wereld op 20m. Maar ja, dat is praktijk en is geen wetenschap. :P

Word lid van de Benelux DX Club
Jinny

Golden Member

Dat lukt je horizontaal, niet vertikaal, en dat is geen theorie, maar praktijk.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

Theorie zonder praktijk is lam, zeker. Maar praktijk zonder theorie is blind.
Daarbij is enig simpel rekenwerk altijd leuk!

Overigens: 'een achtste golf' is géén resonante lengte. Dat zei @TS ook niet, maar ik heb dat anderen wel eens horen zeggen; het is echter niet zo.

Laat ons nu zien wat de achtstegolfantenne te bieden heeft. 5 m lang, en als gewezen CB-spriet iets van 10 mm dik. Boven een uitstekende aarde kijk je op 7 MHz dan in een stralingsweerstand van 5,5 ohm, met een reactantie van bijna 400 ohm (capacitief) in serie. Voor de alu buis hoeven we verder geen verliezen te rekenen, want we zijn in een goede bui.

We hebben 10 W uit de zender. Zou nu mijn ATU (ik ga uit van een eenvoudige T-matcher zoals er veel in gebruik zijn, van MFJ bijvoorbeeld) ook geen verliezen hebben, dan krijg ik voor het uitgestraalde vermogen de bovenste lijn van de grafiek hieronder.
(De lijnen geven gewoon het effect van het afstemmen van de ingangscondensator en de spoel in de ATU weer. Bij deze belasting is het het gunstigst de uitgangscondensator van het T-netwerk op maximum te laten staan.)

Nu weten we dat een kwartgolf, zo in het weiland geprikt, meestal zeer goed aanpast - en dat betekent dat we voor de aardweerstand eens met zo'n 14 ohm kunnen rekenen.
Terug naar de achtstegolf, nu met aardweerstand. Dat wordt de middelste lijn - het uitgezonden vermogen wordt nu nog maar zo'n 2,8 W bij juiste afstemming van de ATU.

De spoel in deze kleine MFJ-tuner is ook niet ideaal: hij is klein, maar erger, hij zit in een veel te klein kastje. De gemeten Q was ca. 60. Wil je meer, dan zul je echt een grotere spoel moeten hebben, zonder kast eromheen, of in elk geval een veel grotere kast. Hoe dan ook, mét spoelverliezen krijgen we de onderste lijn, waar het uitgestraald vermogen nog maar 1,4 W is.
(Lees door onder de grafiek)

(klik voor groter)
Nu wil dat niet zeggen dat je dan geen verbindingen meer maakt. Was je met 100 W begonnen, dan ging er nog steeds 14 W de lucht in, garant voor veel QSO's.
Wie al een paar jaar op CO zit, herinnert zich misschien hoe ik vanuit Zuid-Zweden eens ruim een week elke avond met Nederland babbelde op 7 MHz, met niet meer dan een 2 m lange spriet boven op het Transit-busje.

Maar in verhouding met een 'gewone' antenne, holt zo'n 'achtstegolf' inderdaad hard achteruit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

nee heb je gelijk in 8ste is niet resonant.
en ik loop te klooien in beneden huis in de stad niet echt ideaal.

[Bericht gewijzigd door Rel op dinsdag 26 mei 2020 00:13:28 (45%)

Jinny

Golden Member

Wat je moet (moet, moet, kan) doen dat is een zo lang mogelijke draad zien uit te spannen en er daar waar je begint er een tuner aan te hangen.
Zorgen dat je een aardvlak ziet te creëren waarop je draad zich kan afzetten.

Of zien dat je een G5RV junior ophangt of zo.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Je kan ook de gehele lengte op wikkelen tot een spoel. maar neem dan wel een flinke spatie van een paar centimeter per wikkeling.
Je hebt dan een spoel die straalt.

Of gebruik een end-fed eventueel als je de lengte niet kwijt kan geknikt.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Een andere mogelijkheid is gebruik maken van een loop antenne.
Ik heb er meerdere gebouwd voor zowel ontvangen of zenden (of beide),
Dit heb ik in opdracht gedaan en die antennes zijn verkocht.
Hier gebruik ik een actieve loop voor binneshuis met een diameter van 175cm, welke prima werkt -beter nog als een buitenantenne- maar deze is alleen voor ontvangst.
Ik heb dus meerdere loop antennes voor klanten gebouwd, mail mij maar indien u interesse heeft.

Telefunken Sender Systeme Berlin