Ben op zoek naar deze schroef met draaischijf

Deze hoort bij de verstelbare aanslag van een Proxxon MB 200 en Proxxon TBM 220.

Ik heb 1 zo'n schroef met plaatje nodig. Diameter schroef is 4.5mm en van de draaischijf 18mm.

Enkele webshops die proxxon artikelen verkopen gevraagd maar die hebben het niet.

Hoe heet zo'n schroef en waar kan ik zoiets vinden?

Arco

Special Member

'Knurled thumb(wheel) screw'
https://www.carbolts.co.uk/products/stainless-steel-knurled-thumb-scre…
('t andere ding heet een plaatmoer...)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 30 april 2020 15:26:38 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
elmowww

Golden Member

Dat lijkt DIN653 - Lage kartelschroef te zijn te zijn.

Echter je moet wel evben de afmeting van de schroefdraad controleren, want 4,5mm diameter lijkt niet geheel correct? Kan je controleren of het M4 of M5 is? (dat maakt het makkelijker).
Ik weet niet of je gehard stalen versies gemakkelijk gaat vinden, maar elektrolytisch verzinkt staal 8.8 zou moeten lukken:

De moeren zijn een soort van glijmoeren, zou je daar geen standaard glijmoer (DIN557 / DIN562) voor kunnen gebruiken?

Fabory heeft dit, maar voor consumenten is dit wellicht lastig.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
GJ_

Moderator

Ik gok dat het dezelfde draad is als op fotostatieven.
(1/4"-16 of 3/8"-16)

edit: da's nooit 4,5mm, Da's eerder 3/16" UNF

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 30 april 2020 15:41:18 (10%)

Op 30 april 2020 15:24:56 schreef Arco:
'Knurled thumb(wheel) screw'
https://www.carbolts.co.uk/products/stainless-steel-knurled-thumb-scre…
('t andere ding heet een plaatmoer...)

Bedankt, hiermee kan ik verder zoeken. Vond ook de term handwiel schroef op belgische sites.

bprosman

Golden Member

Je zou hier eens kunnen proberen, (of misschien al gedaan ?) , daar heb ik wel meer Proxxon onderdelen besteld :

https://magazijnblijdorp.nl/

Of hier :
https://www.proxxon.com/en/service/request_for_spare_part.php

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 30 april 2020 15:36:23 (21%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 30 april 2020 15:28:40 schreef elmowww:
Dat lijkt DIN653 - Lage kartelschroef te zijn te zijn.

Echter je moet wel evben de afmeting van de schroefdraad controleren, want 4,5mm diameter lijkt niet geheel correct? Kan je controleren of het M4 of M5 is? (dat maakt het makkelijker).
Ik weet niet of je gehard stalen versies gemakkelijk gaat vinden, maar elektrolytisch verzinkt staal 8.8 zou moeten lukken:

De moeren zijn een soort van glijmoeren, zou je daar geen standaard glijmoer (DIN557 / DIN562) voor kunnen gebruiken?

Fabory heeft dit, maar voor consumenten is dit wellicht lastig.

Ik heb hier geen caliper bij de hand maar het is meer M4 dan M5.

bprosman

Golden Member

Wel 11 Euro verzendkosten , maar dan misschien maar meteen een reserve bestellen :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

11 Euro verzendkosten , maar dan misschien maar meteen een reserve bestellen :-)

Lijkt me toch sterk dat je bij een Proxxon verdeler aan de toonbank geen wisselstukken kunt bestellen...
maar als die ook die verzendkost doorrekent durf ik zelf een wisselstuk gaan maken

Op 30 april 2020 16:05:05 schreef anoniem015:
[...]
Lijkt me toch sterk dat je bij een Proxxon verdeler aan de toonbank geen wisselstukken kunt bestellen...
maar als die ook die verzendkost doorrekent durf ik zelf een wisselstuk gaan maken

Ik heb een aantal proxxon dealers benaderd of ze het kunnen bestellen.

https://www.proxxon.com/nl/index.php

Dit is precies een mooi werkstuk voor een leerling VMBO metaaltechniek.

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een 'sterknopschroef', die de zelfde schachtdiameter van 4,57mm (3/16") meet, maar met een kunststof knop. Het is noch metrisch, noch Witworth.

Of die originele gehard staal zijn durf ik niet te beweren, ook ongehard staal kun je 'zwarten' (o.a. geweren en revolvers). Ik heb dat zelf gedaan, toen ik extra beitelhouders voor mijn UNIMAT draaibankje. Hete werkstuk wordt dan in een chemisch bad gekookt.

Op verzoek stuur ik wel een fotootje van die sterknopbout.

Ja, helaas heeft Fabory de Boutencentrale*) 'opgegeten' :( daar kon je als particulier nog terecht, zelfs voor één schroefje....

*) Goudsesingel, Rotterdan

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Waar zit @vorsterman ongeveer? Als Mechelen niet het einde van de wereld is, dan raad ik van harte een bezoek aan bij de winkel TRENTELS. Moet dan wel terug open zijn natuurlijk, na al dat corona-gedoe, en beter niet op zaterdag gaan want dan is het er verschrikkelijk druk.
En inderdaad even uitzoeken wat voor schroefdraad het is, voor M4 en/of M5 vindt men nog wel een en ander.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Turbokeu

Golden Member

In 2008 heb ik rechtstreeks bij Proxxon onderdelen besteld voor mijn TBH boorkolom (via het emailadres export@proxxon.com).

Ziehier het antwoord (de verzendkosten zijn niet gratis maar de prijs van de onderdelen nagenoeg wel):

Dear Mr. Deceuninck,

Thank you for your email. You may get the spare parts directly from us.

Below you will find the prices for the spare parts including freight charges and german VAT.

28124-1-09 Skalenzeiger 1,40 Euro
28124-1-13 Bohrfutterschlüssel 1,50 Euro
28124-1-14 Rändelschraube 2,30 Euro
+ Freight charges 7,90 Euro
13,10 Euro
+19 % German VAT 2,49 Euro
TOTAL 15,59 Euro

You may pay the amount either by bank transfer as prepayment or by credit card (visa or master).
For bank transfer you may pay the amount to the follwing bank account:

HypoVereinsbank Trier
Fleischstr. 61
54290 Trier
Tel:0049-651-46000
Account Nr: 22 171 80
BIC/SWIFT: HYVEDEMM437
IBAN: DE12 5852 0086 0002 2171 80

If you prefer to pay by credit card we need to following card details to proceed the payment:

1. Amount
2. Name of Cardholder
3. Card Number
4. Validation Code (last 3 digits in the signature field)
5. Name of card
6. Expiration date of card

Looking forward to hearing from you.

Mit freundlichen Grüßen/Kind regards
PROXXON GmbH

Silke Becker
Export Department
Tel.:+49-(0)6575-78153
Fax:+49-(0)6575-78105
silke.becker@proxxon.com

Op 30 april 2020 16:25:42 schreef Tidak Ada:Ja, helaas heeft Fabory de Boutencentrale*) 'opgegeten' :( daar kon je als particulier nog terecht, zelfs voor één schroefje....

Indertijd regelmatig bij Fabory vijzen/schroeven/bouten/moeren gekocht maar er was altijd een minimumbedrag van 15€ voor particulieren.

Zijn ze er dan mee gestopt? (spijtig indien wel)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
GJ_

Moderator

Op 30 april 2020 16:32:28 schreef big_fat_mama:..voor M4 en/of M5 vindt men nog wel een en ander.

Gewone M4 en M5 zal wel niet, dat is ongeschikt. Het is zo te zien fijne draad bijvoorbeeld M4,5x0,5 of M5x0,5
Bij fijne draad is M4,5 helemaal niks vreemds.

Tidak Ada

Golden Member

Toch vreemd, dat een Duits bedrijf geen DIN-norm (=M) schroefdraad gebruikt!

Overigens blijkt mijn schroef ook geen UNC-draad (UNC8) te zijn.

edit:
Het lijkt toch het meest op een tussenliggende DIN-maat, 8 gangen per cm (gemeten!)
/edit

Je zou natuurlijk gewoon een metrische M5 kartelmoer kunnen gebruiken en zelf zo'n plaatje fixen of het originele kunnen pakken en daar een M% tap doorhalen, vermits dat in het gat van de aanslag past.

edit-2:
Het kan ook gewoon M5 zijn met een grote speling... past iig in een M5 moer !
Probeer eens of een M5 schroef in dat plaatje past. Ik zou in dat geval gewoon een M5 zeskantbout neme als vervanger.
Die 4,7mm is eigenlijk wel normaal voor een M5-draad, toleranties in acht genomen.

@Turbokeu:
Het is net zo als bij Metaalwinkel: "Metaal op maat", was de leus. Je betaalde per gewicht en verder niets.
Nu willen ze daarvoor € 5,- per zaagsnede of gewoon standaardmaten :(

/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 30 april 2020 16:32:28 schreef big_fat_mama:
Waar zit @vorsterman ongeveer? Als Mechelen niet het einde van de wereld is, dan raad ik van harte een bezoek aan bij de winkel TRENTELS. Moet dan wel terug open zijn natuurlijk, na al dat corona-gedoe, en beter niet op zaterdag gaan want dan is het er verschrikkelijk druk.
En inderdaad even uitzoeken wat voor schroefdraad het is, voor M4 en/of M5 vindt men nog wel een en ander.

Trentels, je zegt het al. Ook in de week is het er heel druk en amper parking. Niks zelf zoeken in deze organisch gegroeide zaak. Alleen de werknemers weten er alles liggen.

In het verleden had je plastiek kapjes die je op een inbusschroef kon drukken. Maakte van elke inbus een 'duimschroef' (neen niet het marteltuig). Ik weet niet of deze nog bestaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
fatbeard

Honourable Member

Ze bestaan nog steeds. Wij gebruikten deze veel
https://www.essentracomponents.com/externalApps/178b7595-da55-4511-84dc-0a2f8d69038f/conversion/preview/assets/304459

Maar vaststellen welke draad het is valt zonder schuifmaat niet te doen: hier is het 4-5mm deel van een enorme (maar vast niet complete) tabel.

EDIT : idd niet kompleet: bijv. M4.5 fijn staat er niet in...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is die draad echt belangrijk? Als de glijmoer en de gebruikte schroef bij elkaar passen ben je toch al halfweg?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.