PCB storing boven 30 graden

Belangrijke module in mijn auto gaat in storing. Opgelost met koelvin en computerfan maar boven de 30 graden helpt dat ook niet meer. (Ik heb wel de indruk dat het iets hielp: lange tijd geen problemen gehad ondanks hoge buitentemperaturen, maar is subjectief).
Gelakte print...

Wat zijn de meest waarschijnlijke fouten? Domweg een condensator of zo?
De koelvin zit op de processor (naar verluid hebben nieuwere printen dat af fabriek) en het HF afschermdoosje is open gelaten om luchtstroming mogelijk te maken.
Volgens internet (wat daar aan enigszins diepgaande conclusies vindbaar is) zou het liggen aan het koppelen van twee communicatiebussen met verschillende snelheid waar deze print (onder andere) verantwoordelijk voor is.

GJ_

Moderator

Voor de deskundigen is het handig als je net iets meer informatie geeft, bijvoorbeeld merk/type/bouwjaar en om welke module het gaat.

rob040

Golden Member

Toevallig had ik ook een warmteafhankelijk probleem in mijn auto (Volvo V40 uit 2000). Als de auto in de zon stond en dus binnenin bloedheet was, startte de auto niet en knipperde het immobilizer lampje.
Als ik de auto 10 min liet afkoelen (of in de schaduw zetten, of deuren tijdje open) dan werkte alles weer.
Dat begon vorig jaar ineens, na de zomer geen problemen meer gehad. Dit jaar meteen weer de fout in met warm weer.
Ik heb vorige week de IMMO module uitgebouwd en bekeken.
Er zat ook lak op de componenten en print, maar ik vond één pootje van een IC er verdacht slecht gesoldeerd uitzien.
Lak verwijderd, opnieuw gesoldeerd en sindsdien geen problemen meer.
Dus dat pootje kwam door de warmte net los van de print.
Zou wel toevallig zijn, maar het kan bij jou ook zoiets zijn.

Het zou kunnen dat een processor op een onnauwkeurige, interne RC oscillator loopt; die verlopen relatief veel als ze opwarmen, en daardoor niet meer kan voldoen aan de timing eisen van het bussysteem (CAN bus, neem ik aan?).

Dit moet je kunnen zien met een CAN interface, want dergelijke problemen geven CAN error frames op de bus.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zou beginnen met alles door te solderen waar mogelijk.

zit sinds 2009 in de PV.

Dat doorsolderen is een uitdaging vanwege de lak. Maar dat het ook een Volvo is kan bijna geen toeval zijn ;) Ik zal zeker de print eens aan een uitgebreide visuele inspectie onderwerpen (met microscoop camera).

Volvo V70 begin 2004 Central Electronics Module (CEM) (D5 AWD GT).

Ik dacht de fout opgelost te hebben, maar nu ik weet dat dit niet zo is, kan ik nu weer verder zoeken en misschien gericht de print gaan verwarmen.

Overigens is er iemand die het (commercieel) kan verhelpen maar hij wil uiteraard zijn eigen business model niet om zeep helpen. Als ik de tijd vind zoek ik nog even zelf verder, ook vanwege het zelf willen oplossen, maar dat is goed om achter de hand te hebben.

Hier een detail van de print. Full size foto op Imgur.
Als ik ze 'publiceer'(publiek maak) kan ik een kleine versie plaatsen, maar krijg ik allerlei commentaar. Als ik ze 'hidden' laat heb ik dat probleem niet maar mag ik ze alleen full-size linken ipv de keuze uit 5 verschillende formaten... Daarom een link ipv een plaatje.

doe eens open en kijk wat erin zit.
in onze mercedes vroeger gaf die ook regelmatig foutmeldingen op de stuurhoeksensor (abs begint dan ook gek te doen als je in een bocht remt.

daar zat niet meer in dan een stel ledjes en fotodiodes. maar de electronica om het ding op de canbus te zetten had een voeding zitten die vermoedelijk van 12V naar 5V ofzo ging. daar was de condensator uitgedroogt.
condensator vervangen en de boel werkte weer. 400€ uitgespaart

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb een aantal jaar kleine series printen gebouwd, en kreeg altijd de opmerking om goed met de soldeerbout tegen het vertinde koper te krassen vooral als het een onderdeel was wat al even in de bak lag, om de oxide huid te breken. Een soldering kan er heel mooi uit zien, maar toch zeker bij opwarmen problemen geven. Vaak zaten ze ook met een hele lucht pistool op de print om te kijken of dan wel waneer deze uit viel.

zit sinds 2009 in de PV.

Korte uitleg: bij 35 graden gaat de auto in storing.

Langere uitleg:

Vandaag hiermee verder gegaan. De module voorzien van een zooi draden zodat hij niet helemaal ingebouwd hoeft te worden en ik per component kan verhitten.

Alleen processor verhit tot 60 graden en geen storing. Heb ik een filmpje van maar daar gebeurt 10 minuten niets ;)
Alleen Flash geheugen verhit en bij zo'n 35ºC ging de auto in storing. Heb ik ook een filmpje van, maar verhitten met één hand, chiptemperatuur uitlezen met de andere en ook nog filmen ging niet helemaal goed, dus je kunt de infrarood thermometer toch niet aflezen :(
Verhitten gebeurde met een hete lucht soldeerbout met dunne uitstroomopening op 250ºC en lage stand, bij 150ºC kreeg ik de chip niet echt warm genoeg.

Maar kom op zeg, een chip moet toch wel tegen 35 graden kunnen? Dit verklaart ook dat de koelvin maar beperkt effectief is: als de auto in de zon staat wordt het gewoon meer dan 30 graden, daar helpt geen koelvin van 1K/W aan...

En op internet wordt vaak beweerd dat het de flash-chip is en niet de processor. Dit is bij deze dus voor mijn geval bevestigt. Maar een slechte soldering zou niet alleen bij de flash-chip problemen opleveren. Dus ik sta hééééél erg open voor opties die ik nog kan nakijken of wat voor oorzaak dit kan hebben.

Overigens kan ik hem laten repareren voor 225 euro in Nederland*, maar de reparateur wil (uiteraard) niet kwijt wat hij eraan doet. Een bedrijf in de VS of Canada geeft zelfs levenslange garantie op de reparatie.
Eén van die bedrijven uit Amerika levert de print als volgt af:

Kleine koelvin is het flashgeheugen (28F400B5 bij mij), grote is de processor (MC68376BGCFT20 (edit: "6" toegevoegd) en blikken doosje dat daar normaliter omheen zit, is foetsie. Rode coating is waterdicht maken of zoiets, vanaf 2005 heeft dezelfde module veel last van water door een slechte afdichting ergens, maar mijn 2004 heeft hier geen last van.

Hier zijn hele discussies hoe de chip (MT (?) of Intel) op een ander bord te zetten, wellicht is dat wat er gebeurt bij een betaalde reparatie.

Mijn flashchip. Ik zie nog een "M" en een stukje "T" wellicht en er wordt vaak over MT gesproken, maar kan zo snel niet vinden waar dat voor staat.

Het lukt me niet om het blik los te solderen, hier staat wat uitleg (en wordt doorgelinkt) over alleen de processor vervangen (niet noodzakelijkerwijs relevant voor mijn probleem, maar wel dezeflde module) en een plaatje waar ze gewoon een gedeelte hebben weggeknipt.

* reparatie is afhankelijk van welke storingen er aanwezig zijn, ik heb pas sinds vandaag de specialistische uitlezer voor de Volvo weer werkend, dus deze gegevens nog niet opgestuurd om te bevestigen dat de mijne wel gerepareerd kan worden.

Kruimel

Golden Member

Op 9 juli 2019 17:30:46 schreef r-p:
Dat doorsolderen is een uitdaging vanwege de lak. Maar dat het ook een Volvo is kan bijna geen toeval zijn ;) Ik zal zeker de print eens aan een uitgebreide visuele inspectie onderwerpen (met microscoop camera).

Volvo V70 begin 2004 Central Electronics Module (CEM) (D5 AWD GT).

Ik denk ook dat het een soldeer-issue is, de RoHS kwam in 2003 in effect, en vanaf dat moment zal het loodvrij gesoldeerd zijn en vooral in de beginperiode waren er nog wel problemen met het feit dat de eerste loodvrije soldeersamenstellingen nogal broos waren en konden barsten. Dat werd naderhand beter, maar ik denk dat er wel een verband is. Ik weet niet wat voor lak het is, maar misschien kan je de soldeer wel smelten zonder het te verwijderen met een 'heat gun', nooit geprobeerd. In principe hoef je er geen soldeer aan toe te voegen, het verdampt niet.

edit: Ik zie nu dat voertuigelectronica niet onder de RoHS regulering valt.

Visuele inspectie heeft nog niets opgeleverd, maar het blik zit ook in de weg. Maar hier krijg ik geen beweging in ondanks dat de blik-pootjes door de print met behulp van de soldeerbout en vloeibaar soldeer inmiddels wel één voor één flink heet gestookt zijn, maar met wick of desoldeerpomp krijg ik het niet schoon en ik kan er sowieso alleen van de onderzijde bij.

Op 25 april 2020 21:45:46 schreef Kruimel:
[...]edit: Ik zie nu dat voertuigelectronica niet onder de RoHS regulering valt.

Bedankt dat je niet je antwoord hebt gewist maar door hebt gestreept. Want ik zat ook aan loodvrij te denken als oorzaak, maar dit is dus onwaarschijnlijk.
Ook al zijn er andere standaard storingen* bij dit type die veelvuldig voorkomen en die aan soldeerkwaliteit te wijten zijn.

Maar waarom is dan vaak (altijd???) het flash-geheugen dan het probleem?

Ik zit nog te denken of ik één voor één de pootjes van het flash-geheugen kan aanstippen met de soldeerbout (op 100ºC of zo) om de storing op te wekken. Maar de kans op kortsluiting is dan wel extreem hoog. Misschien krimpkous over de bout of zo?

*Driver Information Module (DIM, de tellers en meters dus) valt ook vaak uit. Niet bij mij, maar desondanks waan ik me af en toe in een Italiaanse auto met al die (mogelijke) elektrische storingen...

maartenbakker

Golden Member

Flash valt in sommige televisies ook gewoon uit door slijtage, dus het kan wel. In dat geval: (k)oude chip uitlezen in een programmer en in een verse chip flitsen.

Indien slechte soldering, goed in de flux zetten en met hete lucht hersolderen. Of eraf en dan even de pads wicken, vertinnen, fluxen en opnieuw erop.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 april 2020 01:06:27 schreef maartenbakker:
Flash valt in sommige televisies ook gewoon uit door slijtage,

Daar word ik niet vrolijk van... Als deze uitvalt heb ik een nieuwe module nodig van 1000-2000 euro, en setje nieuwe sleutels (code staat in deze flash, 500+euro?) en nog flink wat uurtjes bij Volvodealer (a 100euro/uur?)
Dus eigenlijk gewoon total loss voor een 16 jaar oude auto.

Bij proberen een slechte soldering te vinden heb ik met een naald (op de werkbank) tegen de pootjes geduwd (proberen te liften van de pad). Het viel mij op dat waar het pootje uit de chip komt, er heel makkelijk beweging mogelijk was. Oftewel: de soldering bewoog niet, de poot t.o.v. de chip wel!
Dit alles gebeurde onder de USB microscoop, dus het was 1/10e millimeter of minder, maar wel duidelijk.

Ga nog even broeden op de vervolgstap. In één van de links staat een methode om de chip uit te lezen mbv pads aan de onderzijde van de print. Jammer dat ik niet meer werk, want daar hadden ze de pogopins voor het maken van een connector en waarschijnlijk ook de uitleesmogelijkheid wel.

High met Henk

Special Member

Als je deze flash uit kan lezen en naar een nieuwe kopieren hoef je niets te doen: blijft immers dezelfde flash lijkt me?
er is zover ikw eet niets met serienummers o.i.d.

Je kopieert de sleutelcodes en alles gewoon mee..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Klopt. De flash heeft alle info*. Ik bedoelde meer de opmerking van maarten dat flash soms gewoon overlijdt. Dan ben ik in de aap gelogeerd.

Op zich lijkt me het vervangen van de flash iets, maar niet vreselijk veel, buiten mijn 'comfortzone'. Maar verhalen over uitlezen van de chip van het ene merk en dat een chip van het andere merk dan weigert de programmering te accepteren vanwege checksum errors oid, maakt dat het opeens VER BUITEN mijn 'comfortzone' wordt.

Dus als dat (vervangen van de flash) is wat er door de aanbieder wordt aangeboden voor 225euro (2019), dan kan ik daar mee leven. Maar zoals gezegd geeft hij (begrijpelijk) niet zo veel behoefte zijn geheimen prijs te geven.

* alle info die ik heb is van internet dus geen eigen ervaring (op de temperatuurmeting na), daar staat o.a. dat er niets in de microprocessor staat en dat ALLES in de losse flash staat. De flash loshalen en op een (identieke, uit de zelfde serie stammende) module monteren, werkt volgens diverse praktijkvoorbeelden prima voor andere problemen. Als het een soldeerprobleem zou zijn, wellicht ook voor mij vanwege het opnieuw solderen.

Kruimel

Golden Member

Ja denk ik ook, de inhoud zal wel versleuteld zijn met de code van je ECU, maar die kopieer je zoals gezegd gewoon in die toestand mee. Je zou de datasheet van de flash eens op kunnen zoeken om te checken of ze een serienummer hebben, dan kan je pech hebben, maar het lijkt me sterk dat ze het zo ver gecompliceerd hebben.

Wel vervelend dat er dus duidelijk een pin van de chip gebroken is. Voordeel is dat ze van koper zijn en je ze kan solderen, dus met een beetje geluk en inspanning kan je weer een elektische connectie met de chip maken en hem kopiëren. Ik benijd je niet, het belooft een zeikwerkje te worden, maar IMHO wel mogelijk.

Desolderen is niet zo moeilijk. Wat wel kan als de flash temperatuur gevoelig is geworden de data permanent beschadigd raakt door het opstoken. In dit geval moet ook dat blik nog weg.
Wat voor processor zit er eigenlijk op? Soms kan je het systeem ook in boot-mode lezen of schrijven.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Daar ben ik inderdaad ook bang voor (temperatuurgevoeligheid en (los)solderen).

Processor is een Motorola MC68376BGCFT20.

Hier (Youtube video) leest iemand de flash terwijl hij nog op de print zit door de pads aan de onderzijde van de module-print.

Deze zou via een bdm interface te lezen moeten zijn. Kan dinsdag voor je kijken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Via een universele BDM interface schijnt het niet te gaan, De software die je aanhaalde heb ik wel alleen geen interface, maar die kan ik evt wel bestellen.
Is wel een interessant programma.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Het kan bij flashroms wel gebeuren dat een pootje gewoon los staat op het soldeereilandje. Door met een fijne haak achter ieder pootje te gaan en even te trekken kan je uitvinden of ze al dan niet goed zitten vastgesoldeerd.

Kruimel

Golden Member

Zoiets had hij al geprobeerd en vastgesteld dat de breuk aan de kant van de behuizing zat:

Op 26 april 2020 14:23:01 schreef r-p:
[...]

Bij proberen een slechte soldering te vinden heb ik met een naald (op de werkbank) tegen de pootjes geduwd (proberen te liften van de pad). Het viel mij op dat waar het pootje uit de chip komt, er heel makkelijk beweging mogelijk was. Oftewel: de soldering bewoog niet, de poot t.o.v. de chip wel!
Dit alles gebeurde onder de USB microscoop, dus het was 1/10e millimeter of minder, maar wel duidelijk.

[...]

Shiptronic

Overleden

Ik zou err wat flux en een druppel tin aan wagen ;) klein puntje :)

Maar volgens jouw is hij gebroken daar waar hij het huis in gaat?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 1 mei 2020 19:31:55 (34%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nee, NIET gebroken, maar pootjes (allemaal?) bewegen waar ze de behuizing van de flashrom in gaan. Dit gebeurt onder een USB microscoop, dus de beweging is miniem (ik ben m.i. erg voorzichtig), maar wel duidelijk. Wellicht is het plastic waar ze in gegoten zijn en naar de bonding gaan wel veel flexibeler dan de gesoldeerde poot op de print (tot dusver leken die allemaal muurvast op de print gesoldeerd te zijn). Ik test dit door met een naald te proberen of ik het pootje van de print kan liften, maar zag dus alleen beweging van waar het pootje de behuizing in gaat.

Ik ga binnenkort plaatselijk verhitten met de soldeerbout-op-100-graden-en-krimpkous-er-over-heen methode. Als dat niets oplevert, probeer ik onderstaande methode denk ik om ook aan de andere kant van de flash te kunnen rotzooien.

Rechts zoals ook mijn module er uitziet waardoor ik maar aan één kant bij de flash kan en links met wat blik weggeknipt. )Overigens zijn dit versies met Intel flash, ik heb MT (Micron Technology volgens mij). Bron van de foto.

@Paul, ik volg niet helemaal wat je zegt, maar als je denkt hem uit te kunnen lezen en daar iets voor nodig hebt, hoor ik het graag.
Als ik de inhoud op zou kunnen slaan, ben ik wat minder bang dat de auto door een klein foutje total-loss raakt... Maar geen idee of bv bij elke communicatie met de ECU er een of andere 'rolling code' gewijzigd wordt of hoe die beveiligingen tegen kopiëren ook mogen werken. Als er zoiets inzit, dan is een back-up wellicht waardeloos zodra je 'm weer een keer hebt aangesloten. (Ze hebben het vaak over 'virgin codes' op "digital-kaos", maar kan dat niet helemaal volgen)

RAAF12

Golden Member

Virgin wil zeggen dat de ECU ongecodeerd is. In de fabriek tijdens de assemblage wordt de ECU aan de auto met een unieke code gekoppeld.

Die ECU's koop je trouwens voor een prikkie er staat bij uit welk type Volvo hij is gehaald.
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/magazijn/motorc…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 2 mei 2020 01:27:30 (44%)