220v testkastje

Hallo Forumlezers,

Ik heb een probleempje, ik heb een 220V apparaat tester gemaakt, zie foto’s

Het zit zo: wanneer ik een apparaat binnen krijg wat defect is wil ik deze eerst op mijn 220V testapparaat aansluiten en testen.
Daarvoor gebruik ik een 220V 60W gloeilamp in serie met het te testen apparaat.

Schakelaar in stand met lamp:
1e Wanneer de gloeilamp niet brand ; is er een kabelbreuk of apparaat staat niet aan of zekering van het te testen apparaat is defect.
2e Wanneer de lamp half brand kan het apparaat goed zijn
3e Wanneer de lamp fel brand kan er een sluiting zijn.

Schakelaar in stand zonder lamp:
Het te testen apparaat krijgt de volle 220V toegestuurd.

MAAR wat nou als ik in deze stand per ongeluk een kortgesloten apparaat aansluit: De thermische zekering 10A zou dan uit moeten gaan.
HELAAS in de praktijk gebeurde dat NIET, de groepenzekering 16 amp ( automaat) vloog eruit gevolg 1/4 huis zonder verlichting.

Nou is mijn vraag : is er ooit een el. zekering met thyristor ontworpen voor 220V die bv bij 10A of hogere belasting de handel uitschakelt??
Of zijn er 220V zekeringen ( geen draadzekering) die sneller werken??

Ik heb bij Elektuur gekeken dat waren allemaal laagspanningsbeveiligingen. Met transistor en thyristor.
In de boeken: Thyristoren en Triacs, Vermogensregeling, Netspanningselektronica vond ik ook niks

Hebben jullie nog een idee hoe ik die beveiliging kan maken????

In het gat van de thermische zekering zou een resetschakelaar gemonteerd kunnen worden.

bvd

erik blankers

Ipv een schakelaar een terugverende drukknop met relais. Als na de test met gloeilamp apparaat ok is kun je hem ook gewoon aansluiten.

Je zekeringen zijn niet selectief genoeg. vervang die 10A eens door een 6A snelle automaat. (de thermische zekering die je gebruikt is niet van de snelste.., 't is een louter thermische automaat..)

en plaats ook een thermische zekering bij de lamp. stel dat die blijft branden terwijl je er niet bij bent... Na een tijdje smelt je kastje...

benleentje

Golden Member

De thermische zekering 10A zou dan uit moeten gaan.

Er zijn qua te grote stroom 2 verschillende situaties. Een overbelasting is de situatie waarbij de stoom te groot is doordat er teveel vermogen op een groep is aangesloten. Dus i.p.v. van 16A loopt er nu 20A. Een overbelasting is gedurende korte tijd niet gevaarlijk echter worden de kabels hiervan wel erg warm en als het te lang duurt worden ze te warm. Dit is het gebied waar de thermische zekering perfect zijn werk kan doen.

Je het er de kortsluiting hier zijn de stromen zeer zeer groot. De stroom word dan enkel beperkt door de in de kabel aanwezige weerstand. Hier heb je niets aan thermische zekering omdat die er te lang over doet om warm te worden. Hier heb je een smeltzekering of installatie automaat voor nodig.

Gelukkig kunnen zekering ten opzichte van elkaar selectief zijn een 10A is selectief tegen over een 16A.

Een geaarde stopcontact in je testkast is ook beter en veiliger. Als in je te testen apparaat de fase perrongelijk tegen de behuizing ligt krijg je nu een flinke schok. Apparaat met aarde en een geschakelde voeding hebben vaak een kleine stroom naar de behuizing en aarde lopen door het ingebouwd netfilter. Met aangesloten aarde is deze stroom geen probleem maar zonder aarde staar er dan een spanning op de behuizing.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bovenstaande antwoorden geven mij niet veel hoop

Plaats die lamp buiten op het kastje. Dan kun je met gesloten behuizing zien wat er gebeurt.

Op 2 mei 2020 19:55:48 schreef Hendrikus:
Bovenstaande antwoorden geven mij niet veel hoop

beetje positief blijven.. al doende leert men :-)

Op 2 mei 2020 19:55:48 schreef Hendrikus:
Bovenstaande antwoorden geven mij niet veel hoop

Waarom niet? Je kunt toch wel een B6 automaatje installeren?
Daarmee heb je zowel de thermische (overstroom) als elektromagnetische functie (kortsluitstroom) functie geïmplementeerd.

Arco

Special Member

Neem een varistor i.p.v. een thermische zekering, bijv. de C830 van Siemens/Epcos/Tdk...
Werkt bij volle sluiting binnen tientallen mS. Je kunt er zelfs een led met serieweerstand overzetten om de 'overload' sutuatie aan te geven.
Kan continu 0.5A hebben, schakelt uit bij 1A... (je kunt natuurlijk ook een zwaardere nemen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tsja, een 220V kastje maken voor een 230V net is natuurlijk vragen om problemen :+

Ik stem ook voor een B6 of B10 automaatje.

Die varistor wordt natuurlijk bij "normaal" gebruik van dat kastje nogal heet.
Gewoon een 4 A zekering of automaatje want een 60W lamp heeft ong een koudweerstand van 60/70 Ohm dus bij iets van 3,5 A begint deze te gloeien.

Gr.F_S

die chinese automaat is wrs veel en veel te traag, tevens, wat liep er al aan vermogen op die groep waar je op zit te testen? op t werk zitten de test wcd's van de werkbank met een B6 achter een C16 krachtgroep, vaak zat knalt de c16 eruit met een sluiting in de werkplaats omdat er ook nog een redelijk vermogen op die krachtgroep zit en de groep dus vaker al een heel eind belast is.

overigens helpt een serielamp van 3kW ook in de gevallen van testen zonder de kleine serielamp, een grote slijptol en compressor lopen ook niet aan met zo'n lamp ertussen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Hmm... B6,B10,B16... zeker selectief bij inschakelpieken maar bij een volle sluiting zouden ze er toch allemaal kunnen uitliggen

Arco

Special Member

Bij 0.5A verstookt de varistor 0.9W, da's te behappen... En ze werken snel (we gebruiken ze in alle netapparatuur)

Hadden een apparaat naar Canada gestuurd. Klant zou die zelf omzetten naar 120v (brugjes solderen).
Hij deed dit verkeerd en soldeerde een brugje direct over de net entree... ;)
Men begreep daar niet waarom het apparaat niets deed... (de varistor schakelde direct uit voordat er stoppen konden springen...)
Duurde bij ons ook nog even voor het kwartje viel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met een thyristor of Triac zou dat ook moeten kunnen.
En een varistor kan nooit 10A hebben.

Is er in de bibliotheek van Elektuur niets te vinden dan?

Op 2 mei 2020 21:52:36 schreef F_S:
Die varistor wordt natuurlijk bij "normaal" gebruik van dat kastje nogal heet.
Gewoon een 4 A zekering of automaatje want een 60W lamp heeft ong een koudweerstand van 60/70 Ohm dus bij iets van 3,5 A begint deze te gloeien.

Gr.F_S

tegen dat de lamp begint te gloeien loopt er al lang geen 3,5 A meer.

Op 2 mei 2020 23:32:46 schreef Hendrikus:
Met een thyristor of Triac zou dat ook moeten kunnen.
En een varistor kan nooit 10A hebben.

Is er in de bibliotheek van Elektuur niets te vinden dan?

Een triac schakel je niet zomaar af wanneer je wil. Dat wordt wachten op de nuldoorgang, en dat kan te laat zijn.

Met een stevige transistor of Mosfet zou het wel kunnen.

Anoniem

Mooi testkastje,daar is over nagedacht :-)
Een 60W lamp om te zien of het apparaat in kortsluiting ligt, onderbroken is of werkt is geen slechte oplossing.
Maar hoe ga je dat vaststellen in een gesloten kastje? Bovendien zal als die situatie langer dan een minuutje aanhoudt de boel flink oververhitten.

Helaas pieker je over de verkeerde zaken.

-Thermische zekering mag eruit , heeft geen nut.

Een gewone B automaat met een aanspreekstroom afhankelijk van het vermogen van de apparaten die je wil testen is beter.

Als je eerst je toestel test met de lamp ertussen , hoe groot is de kans dan nog dat er alsnog een radicale kortsluiting in zit?

Hou het simpel en begin niet met allerlei exotische en fantasierijke oplossingen te zoeken voor een non-event. En ALS de huiszekering er bij uitzondering eens zou uitvliegen, so what? Je krent opheffen en even tot aan de zekeringkast lopen.

Waarom heeft je testkastje overigens een ongeaard stopcontact?

Hallo,
kastje is wel gesloten maar er zitten 14 gaten in met dunne doorvoertules.
Dus genoeg licht voor controle.

En inderdaad de thermische zekering moet eruit.
Daarvoor heb ik een schakeling gevonden van ELV en dat is de ESI 100 ( Elektronische Sicherung) met relais.
1 a 5A instelbaar.200 tot 270 volt. ontwerp uit 2003 nummer 4.

Helaas is dit bouwprojekt niet meer te verkrijgen.

De PCB layout is evt te maken door externe firma

Alleen waar haal ik Mangaandraad 0,659 Ohm /m???

Dat van die groepszekering had mij al iemand doorgegeven, past niet in kastje.

De wcd. zonder ra met schakelaar had ik toevallig no op de zolder liggen.
En als je het goed wilt doen moet ik de wcd in de hobbyruimte ook randaarden.

Dus hier hou ik het erbij.

Die ELV ESI 100 is een overstroombegrenzing. DWZ, als de stroom groter wordt dan ingesteld schakelt het relais uit. Das wel iets anders dan een kortsluitbeveiliging. Het relais reageert trager dan een zekering.

Overigens, wel een nuttig kastje. Zonder van het bestaan van het ELV bouwpakket heb ik ook zoiets gebouwd en in gebruik. (instelbaar tussen 0 A en 1 A , maar door shuntweerstand te wijzigen kan ik het stroombereik vergroten. Dat kastje laat toe toestellen in test te beletten zichzelf in de vernieling te draaien, zonder dat je er permanent moet op zitten te kijken.

Zijn er eigenlijk dergelijke toestellen op de markt? Ik bedoel, een box die je als veiligheid tussen net en toestel plaatst.
Misschien kan dat dan gebruikt worden als referentie om na te bouwen.

Shiptronic

Overleden

Op 8 mei 2020 18:58:40 schreef Hendrikus:

De wcd. zonder ra met schakelaar had ik toevallig no op de zolder liggen.
En als je het goed wilt doen moet ik de wcd in de hobbyruimte ook randaarden.

Dus hier hou ik het erbij.

Ik zou daar maar eens beginnen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 24 mei 2020 16:29:49 schreef Memorex:
Zijn er eigenlijk dergelijke toestellen op de markt? Ik bedoel, een box die je als veiligheid tussen net en toestel plaatst.

geen idee. Maar kan je vertellen dat het best handig is.
Mijn exemplaar is opgebouwd uit "junk" onderdelen. Het idee kwam bij me op na het herstellen van een telefunken Acusta tuner. Die was eigenlijk klaar en stond nog een dagje te proefdraaien. kwam na enkele uren terug.. tuner was dood. Trafo verbrandt. Oorzaak was de kleine rode aeg bruggelijkrichter. Die hadden al een slechte reputatie, en nog getwijfeld hem preventief te vervangen, maar deze bleek het nog heel goed te doen.... voor even, daar na kortsluiting en trafo weg. (zekering niet).

toen dacht ik "dat nooit meer". stroommonitor gebouwd en oudere toestellen op test gaat het er steeds tussen. Je kan die zo gevoelig instellen dat het volume wat verhogen voldoende is om het kastje de doen uitvallen. (dat laatste werkt enkel bij klasse B eindtrapjes :-) )

Heb je daar een schema van aub? Ben wel geïnteresseerd.
Dacht hier gisteren ergens een topic tegengekomen te hebben waarbij een 'regelbare elektronische fuse' aan bod kwam, maar kan het niet meer terugvinden.

Ik snor het eens op.. (is wel met de hand getekend)