PCB storing boven 30 graden

Die cem’s heb je voor een paar tientjes al, probleem is clonen of virgin maken,
Die software op YouTube is zo te downloaden je hebt alleen een interface nodig van hun.
Op hun site kosten die €50 per soort (BDM of JTAG). Grappige is op Ali kosten ze $140.
Ik heb nog wat projecten op stapel staan en kan dit pakket software daar ook denk ik voor gebruiken.
Kom erop terug.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik hou me aanbevolen.

@Raaf: ik kan alleen vanaf 2006 zoeken op je link (motorcode is correct) en mijn auto is van 2004 ;) Geeft wellicht aan dat ik (te) ouwe zooi in leven probeer te houden... Rond 2005 is er een motor update geweest (163pk naar 185pk) dus het is maar de vraag of de nieuwe te gebruiken is. (Overigens schijnt de 'nieuwe' ook koelprofielen af fabriek te hebben).

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 2 mei 2020 15:20:14 (20%)

Vandaag twee video's gemaakt.

Eerste laat zien dat er snel problemen optreden bij verwarmen hele flash chip.

Tweede laat zien dat het te herleiden LIJKT te zijn naar één soldering (iets na 2:20 hoor je duidelijk de relais ratelen en het 'deur-open' signaal). Wat niet op de video staat is dat ik op dezelfde wijze de andere kant van de flash-chip ook verhit heb, maar daar heb ik in de korte tijd dat ik het heb geprobeerd, geen storing kunnen veroorzaken.
Bestuderen van die poot met de USB microscoop heeft nog geen zichtbaar slechte soldering opgeleverd, maar ik moet 'm nog beter schoonmaken (isopropanol is foetsie en er zit veel warmtegeleidende pasta tussen de pootjes van toen ik er nog een koelprofieltje erop had zitten).

Voor het verwijderen van de rode coating op de print (duidelijk op de processorpootjes rechts op onderstaande foto) wordt soms remmenreiniger genoemd, maar dat is rotspul (ooit een paar druppels op een net geverfde motor-tank laten vallen, ik kon opnieuw gaan verven...) dus daar ben ik wat huiverig voor.

bprosman

Golden Member

Brand die coating niet weg als je er een stukje desoldeerlitze op drukt met de soldeerbout ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nu met die detail foto kan het die soldering zijn maar het kunnen ook die weerstand array’s zijn.
Die kapotte r’s kom ik nog al eens in Lucas ecu’s tegen.
Ze raken onderbroken denk door mechanische spanningen van de print.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Kruimel

Golden Member

Op 3 mei 2020 21:46:08 schreef r-p:
Bestuderen van die poot met de USB microscoop heeft nog geen zichtbaar slechte soldering opgeleverd, maar ik moet 'm nog beter schoonmaken (isopropanol is foetsie en er zit veel warmtegeleidende pasta tussen de pootjes van toen ik er nog een koelprofieltje erop had zitten).

Ik dacht dat je had ontdekt dat de poot gebroken was aan de chipzijde? Je spreekt dit nu wel een beetje tegen...

Voor het verwijderen van de rode coating op de print (duidelijk op de processorpootjes rechts op onderstaande foto) wordt soms remmenreiniger genoemd, maar dat is rotspul (ooit een paar druppels op een net geverfde motor-tank laten vallen, ik kon opnieuw gaan verven...) dus daar ben ik wat huiverig voor.

Het schijnt wel gebruikt te worden als fluxreiniger, maar de samenstelling is variabel en veelal onbekend, dus het is wel een risico. Recent ontdekte in een filmpje dat hierover ging op YouTube: SDG #102 Brake Cleaner - Low cost effortless PCB cleaning!, misschien interessant om eens te overwegen. Oplosmiddelen op net geverfde oppervlakten laten vallen is natuurlijk altijd een drama, dat was met IPA waarschijnlijk ook mis gegaan. Opgedroogde verf (of 'conformal coating, for that matter') is al wat resistenter. Het kan natuurlijk altijd dat het een soort epoxy is en dat krijg je niet opgelost zonder ook je componenten en PCB te beschadigen. Misschien is er een "rustige" plek op de print waar je kan testen?

@brosman: De coating bij de pinnen waar het blik door de PCB zit heb ik inderdaad 'schoongebrand' maar resultaat was niet geweldig.

@Paul: ik heb kort de "101" weerstand verhit (in filmpje) maar hij ging niet in storing. Maar de pin verhitten (volgens mij is pin 12 het probleem, zit niet aan die weerstand), gaf ook niet altijd storing. Ik blijf een beetje in de slechte soldering hangen omdat dit iets is wat ik snap ;) en dan zou je kunnen verklaren dat op de onjuiste manier verhitten, tevens aandrukken van het pootje veroorzaakt en zo dus de fout voorkomt.

Overigens is pin 12 de "CE" pin, volgens specsheet:

Chip Enable: Activates the device when LOW. When CE# is
HIGH, the device is disabled and goes into standby power
mode.

Op 4 mei 2020 13:45:44 schreef Kruimel:
[...]Ik dacht dat je had ontdekt dat de poot gebroken was aan de chipzijde? Je spreekt dit nu wel een beetje tegen...[...]

Ik was daar niet helemaal duidelijk in en dat is door sommigen zo opgevat. Ik heb gezegd dat daar SPELING in zat aan de chip zijde. Maar dat hebben alle pootjes die ik op dezelfde manier getest heb. Je kunt dus het pootje ten opzichte van de chip (bij alle pootjes) miniem bewegen.

Thanks voor de link, zal 'm bekijken.

Auto heeft prima de hete dagen doorstaan maar vandeweek wilde ik de auto gebruiken maar moest met de sleutel in het slot opengemaakt worden.
Dashboard doet weer niets (beetje oplichten tijdens eerste paar seconden en dan langzaam doven). Richting aanwijzers doen ook niet, maar de (diesel)auto start wel sneller dan gewoonlijk 8)7

Wellicht nu een koude-probleem? Het was nu rond het vriespunt.

De afstandbediening wordt wel opgepikt (binnenverlichting gaat aan) maar de rest doet niets.

Als iemand dacht de CEM module te kunnen kopiëren: ik hou me aanbevolen!!!
ik heb een tweede module maar dit is een Intel i.p.v. Micron geheugenchip.

Ik wilde de auto net te koop zetten (2400€/jaar wegenbelasting trekken we niet meer op twee uitkeringen (lang leve de Corona ontslaggolf en een ongeneeslijke ziekte)) maar zo krijg ik er helemaal geen cent voor...

EDIT: weer uitgebouwd en via de (bruine) draadjes methode aangesloten. Uiteraard werkt alles weer |:(

Hierbij aantekenend dat "alles" betekent dat het dashboard weer in volle glorie oplicht, de automatische vergrendeling weer werkt, en de RA ook. Alle relais worden hierbij door elkaar gegooid worden, dus als het probleem daarin *zou* zitten, kan ik dit probleem makkelijk over het hoofd zien.
(Overigens doet de ruitensproeier het nog steeds niet maar deze was al langer stuk. Ik heb een vermoeden dat dit ook uit deze module komt, wellicht al sinds de zomer stuk. Motor krijgt geen spanning en relais daarvoor ook al niet: en dit relais wordt voor zover ik heb kunnen volgen vanuit deze module aangestuurd).

Wederom storing. Die niet meer weg ging bij 20graden C. Was het zat, naar een specialist gegaan die dacht dat ik met de Volvo zou komen en ik stond daar met een Prius en een CEM module uit de Volvo in mijn hand...

Maar goed, hij heeft de flash chip vervangen en geprogrammeerd. Had ik eerder geweten wat hij doet voor het reparatiebedrag (225euro), had ik dit wellicht al eerder laten doen... Maar de paar mensen die dit werk zoen, zijn meestal niet zeer spraakzaam over de werkzaamheden of de reden waarom deze modules zo vaak storingen geven. (De Canadezen die dit doen geven de print terug met een grote rode laag uitgeharde smurrie eroverheen...)
Ook heeft hij de snelheidslimiet van 210 naar 250 verhoogd _/-\o_ Haalt dat ding lang net (bij 200 is het echt op in Duitsland) maar dit geeft aan dat hij in ieder geval niet domweg data heen en weer schrijft maar echt in de settings neust en dus weet wat hij heen-en-weer kopieert.
Ook een nieuw klepje met fannetje bijgevoegd en hij heeft de processor even opnieuw gesoldeerd (had ik een koelvin op gehad en hij dacht dat ik deze mechanisch had belast (was niet zo maar snap hoe hij dit kon denken), dus voorzorgsmaatregel).

Volvo doet het weer prima (bij 33 graden in de zon).

(Vorige keer iets over ruitensproeier geschreven. Kabelboom helemaal teruggevolgd en toen stond er opeens wel spanning op de connector van de sproeier. Eerste keer geen goede meetpennen gebruikt? Vaag contact ergens goed aangedrukt? Sproeiermotor zelf was verzopen, sloop had geen goede vervanger, volgesmeerd met vaseline en oude doet het al weer prima de laatste paar maanden.)