Samsung 48 inch tv vermoedelijk tcon defect

Hallo,
ik heb hier een samsung ue48ju6445w staan met of een defect panel of tcon board. als ik de tv aan doe begint er een rood standby lampje te knipperen en verder gebeurt er niks. Vervolgens heb ik de achterkant eraf geschroefd en een beetje met de kabels aan het testen geweest, en wat bleek als ik het tcon board afkoppelde ging het backlight aan. en kwam er geluid uit de boxen. daarna heb ik het tcon board weer aangekoppeld maar heb ik linker helft van het paneel afgekoppeld. toen ging het backlight ook aan, dat gebeurde ook als ik alleen de rechter helft van het paneel aankoppelde. maar als ik beide helften aansluit dan gebeurt er niks en gaat het rode lampje knipperen. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn. paneel of tcon? De zekering heb ik gecheckt en is goed

De klant was voetbal aan het kijken en opeens een pof en toen was het gebeurd.

type: Samsung ue48ju6445w.

Heeft iemand idee wat het kan zijn?

ik las zelf wat over de condensatoren op het boardje van het paneel.

of zou het toch het tcon board zijn?

Krijg je dan wel gewoon beeld op de helft van het scherm die wèl is aangesloten?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nee, krijg zoiezo geen beeld wel gaat het backlight aan als een van de 2 ribbon kabels van het paneel zijn aangesloten.

Zover ik weet zou er in de aangesloten helft van het panel sowieso beeld moeten verschijnen.

Op het T-CON board worden diverse spanningen lokaal aangemaakt. Zijn al die spanningen aanwezig?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Panel is misschien defect met sluiting in de cof chips. Je kan voelen aan de voorkant onderkant scherm of het ergens heel warm wordt. DAn weet je t zeker en zit er sluiting in de chips op de flexcables (COF). Die kan je zelf niet vervangen.

*hier heb ik geen app voor nodig

Ja over de zekering staat 12.5 v over de meeste condensatoren staat een steady voltage van 3.3v, van de voeding naar de cpu overal 1.5v over de condensatoren. Sommige condensatoren zijn continu aan het ontladen de grotere die dichtbij bepaalde ic's staan

Op 16 april 2020 13:25:07 schreef marc1200:
Ja over de zekering staat 12.5 v

Als er 12.5v over een zekering staat wat is hij dan...

Het lijkt mij dat het tcon board dan goed is aangezien de andere voltages zoals de 3.3v en 1.5v allemaal aanwezig zijn. De zekering is ook goed, ik zal vandaag nog even aan de onderkant van scherm voelen of er warme plekken zijn waar mogelijk in het paneel een kortsluiting zit wat @Bart64 zei.

ik heb nog even getest met het tcon board en de andere componenten, Het panel en de printplaat onder het panel wordt niet warm als ik beide flex cables aansluit ook niet als ik er 1 aansluit.

hieronder de testresultaten:

2 flexkabels van het paneel aangesloten op het tcon board:

-Het backlight brandt op het helderst
-geen beeld
-geen blauwe ledjes gaan aan op het tcon board.
-cpu wordt iets warm bijna lauw
-Tv is niet bedienbaar met de afstandsbediening of met de knoppen achterop, volume kan niet veranderd worden,geen geluid door de speakers dat het volume veranderd word. ook wisselen in channel heeft geen effect op backlight

1 van de 2 flexkabels van het paneel aangesloten op het tcon board:

- het backlight brandt minder helder dan met 2 flexkabels.
- geen beeld
- 1 blauw ledje op het tcon baord gaat aan
- cpu op tcon board wordt super warm
- tv is wel bedienbaar met de afstandsbediening of de knoppen achterop, Wisselen met PR channel knop geeft verandering in backlight ook volume omhoog en omlaag geeft geluid door de speakers.

Probleem zit misschien in de tcon maar dat kan je alleen weten als je een ander hebt. Maar omdat je ook geen beeld hebt als hij niet warm wordt denk ik denk toch sluiting in het panel dan. Maar om dit uit te sluiten moet je dus het tcon eens vervangen. Die zijn niet zo duur van Samsung op Alixpress. de led dimming gebeurt via het moederbord en niet via de tcon dus dat zegt niks over de werking van de tcon. Het moederbord is dan denk ik ook nog wel goed.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op zaterdag 18 april 2020 23:36:23 (28%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Nee idd, ik heb het tcon board afgelopen week al uit voorzorg besteld

Check ook eens goed de flexcables, deze beschadigen soms al bij het in en uitzetten en de baantjes kunnen dan soms met elkaar sluiting maken dan. Ze kunnen ook soms gecorrodeerd zijn en dan is er slecht contact. De contacten moeten beetje glanzen en niet te dof of verkleurd zijn.

*hier heb ik geen app voor nodig

Ik heb het tcon board vandaag binnengekregen en gelijk erin gezet, nog steeds geen beeld maar wel verandering. als ik beide panel flex cables erin doe en als ik dan pc aan de hdmi verbindt hoor ik geluid op de tv en kan ik volume reguleren en reageert die goed op de afstandbediening.
Wat eerst wel zo was dat backlight aan was maar dat is nu niet het geval.
ik heb nu gewoon zwart beeld ook als ik met een zaklamp op het paneel schijn heb ik geen beeld.

@Bart64 ik heb de flex cables gecontroleerd en dat ziet er goed uit ben nog even met een doekje over de contacten heen gegaan maar helpt verder niet
de contacten blinken

Ja lastig, misschien dan toch ook het moederbord kapot, maar ik denk toch panel. Gaat backlight nu wel of niet aan als je voeding naar mainboard los haalt of niet ? ZO ja dan is het het moederbord ook kapot. Zoniet dan is de led backlight kapot gegaan. Maar het panel kan ook nog steeds defect zijn. Heb je nu wel of geen beeld met een flex cable naar t panel of ook niet >?

*hier heb ik geen app voor nodig

Ja het als ik de kabel tussen psu en moederbord loshaal gaat het backlight aan.
Ik denk niet dat het moederbord kapot is want ik kan het geluid van de HDMI gewoon horen ook kan ik de tv bedienen met afstandsbediening.
Ik heb nog steeds geen beeld met beide flex cables aangesloten beeld is zwart en backlight is uit.

Ik wil niet vervelend doen maar ik had ook precies een keer deze storing bij een 32EH5300 en dacht eerst dat t de voeding was. Maar na uitwisselen voeding bleek dat het toch iets anders was. Ik had toevallig een zelfde werkend toestel met goed moederbord en toen bleek dat t toch dat was. Weet je zeker dat je flatcables ook van mainboard naar tcon wel goed is. Niet beschadigd of gescheurd toevallig? Je kan alleen met goed ruilmateriaal uitsluiten of moederbord of toch panel defect is. Bij grotere toestellen is het wel vaak dat nl. Ruiltoestel mag ook kleiner of groter formaat zijn dan. Dus zoek eens op defecte ruiltoestellen op marktplaats. Helaas heb ik geen J serie onderdelen.

*hier heb ik geen app voor nodig

de flex cables van het tcon board naar het paneel zien er goed uit op een kleine kreukel na, kan het daar aan liggen?
als ik 1 van de 2 flatcables van tcon naar paneel eruit haal dan gaat het backlight aan maar met beide flatcables aangesloten gaat het backlight niet aan het blijft gewoon uit.

het kan misschien ook wel zijn dat het tcon board wat ik heb gekocht ook defect is, dat heb ik wel eens gehad met een tv, toen heb ik 2 tcon boards gehaald, de 2e werkte pas

Is je tcon wel nieuw dan ? OF gebruikt ? Ik denk toch dat je sluiting hebt in je paneel, zeker als er ook een cof is beschadigd ook, weet je wel dat dat eigenlijk de kwetsbaarste onderdelen zijn van het panel? Maar je moet ook met één flexcable aangesloten vaak wel óf half beeld krijgen en de ander zwart of een half wit scherm en de ander dan met strepen of geen. En de backlight moet zowiezo aangaan, zo niet dan is er ook sluiting in de COF of panel dat je TCON mainboard in beveiliging gaat via de voeding. Krijg je geen beeld of toch nog strepen dan is het panel vaak defect. Je kan die panels ook maar hooguit 2 a 3 keer verwijderen van de backlight want dan ontstaan al vaak hele kleine breukjes in die flexcables. . Als ze teveel omgebogen worden bijv plat helemaal dubbel liggen op een vlakke ondergrond al gebeurt dit snel. Of je blijft even haken aan iets, kabel ofzo... ze hadden die dingen gewoon nooit zo moeten maken, en zo kwetsbaar dun.

*hier heb ik geen app voor nodig

Uw bedoelt met de cof de kabels tussen de langwerpige print naar het paneel?
Bij mij zit een kleine kreukel in de flex kabel van het tcon board naar de langwerpige print.
Ik zal het nog even navragen of de tcon board gebruikt was of nieuw.

Als de flexcables tcon beschadig zijn of gebroken heb je ook strepen of vericale balken of wit/zwart scherm. Dus tcon naar panel (meestal 2). De panel heeft vanaf de print langwerpig hele kwetsbare koperkleurige plastic COF kabels, dit zijn de Chip On Film kabels, de langwerpige glazige zwarte chip zie je niet omdat die aan de binnenkant zit. Maar die kunnen ook kapot gaan, meestal worden ze dan loeiheet als tv aan staat of en dan is het panel afgeschreven eigenlijk.

*hier heb ik geen app voor nodig

Maar kan ik het backlight uitsluiten als deze gewoon aangaat als ik het moederbord loskoppel of als ik maar 1 flex kabel tussen tcon board en paneel print hebt?