Samsung 48 inch tv vermoedelijk tcon defect

de cof worden niet warm blijven koud in beide situaties , met 2 flex kabels aangesloten en met 1 van de 2 flexkabels aangesloten. met beide flex kabels aangesloten flitst het backlight heel even als ik de tv inschakel.

ik heb er wat foto's bij gedaan van de cof en van de flex cables

Als je het toestel aanzet en alles aangesloten (dus tcon en beide flexcables ) heb je dan beeld zonder backlight verlichting ? Check dit even met een felle lamp anders, het kan zijn dat toch je backlight defect is bij vol vermogen na inschakelen tv. Dan is er ergens op de voeding niet goed of je backlight toch niet 100%. maar je mainboard schakelt ook de backlight aan als alles ok is dus mainboard, tcon en panel.

*hier heb ik geen app voor nodig

Bij deze beeldschermen krijg je geen half beeld als je 1 van beide flex kabels losmaakt. Als je goed kijkt zie je ook verschil tussen de linker en de rechter print, op de ene zit een flash IC die aan de andere kant niet zit. De c-tjes bij de kabel aansluitingen nameten op sluiting, vaak heeft er 1 sluiting.

Dus bij alle cof kabels de 4 grotere condensatoren controleren, hoe kan ik die het beste meten in circuit?

Controleren op sluiting? Kan niet moeilijker zijn dan je Ohm-meter erop te zetten...

Oké dus als ik oneindig meet is het goed als ik niet oneindig meet is is er kortsluiting?

Meten van condensatoren heb namelijk nog nooit gedaan

Ja, meter op ohm moet dan 0 ohm geven, dus geen 1 weergeven in het display, sommige meters gaan ook piepen bij laagohmige waarden dan (mijne digitale op ohm zetten niet kΩ dus) Er zitten ook zwarte zekeringen op, vaak laagohmige weerstanden die kunnen ook kapot gaan en dan heb je dus ergens sluiting. Ik zag er twee zitten rechts, meet die eens door ook. Soms staat er letterlijk 0 ohm op of op de print indicatie F (van fuse).

[Bericht gewijzigd door Bart64 op maandag 4 mei 2020 22:52:50 (41%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Op deze cap krijg ik vol piep signaal 0.00 ohm zowel plus op ene kant als op andere kant.
Ook meet ik aan beide kanten 0.00 ohm met her chassis

Weet iemand wat voor een capaciteit die condensatoren hebben ?

Zou het misschien ook een de chip op het moederbord kunnen zijn , die wordt namelijk best warm en de chip op tcon board blijft koud.
Misschien moederbord chip reflowen?

maartenbakker

Golden Member

Je hebt het defect al gevonden, voor testen zou je zelfs de condensator wel weg kunnen laten als daar de sluiting in zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Yep, ik denk dat je t ook al gevonden hebt. Die condensator gewoon vervangen voor een ander. Meet even een ander ergens op de print met een goede multimeter met capaciteit erop, als je die niet hebt, vervang m dan met eentje die er uiterlijk het meest op lijkt van een andere print , liefst ook van een tv ofzo natuurlijk.

*hier heb ik geen app voor nodig

oke ik zal eens kijken, Toen ik de condensator eraf gesoldeerd had,had ik op beide punten op de print een connectie naar ground ,dat snap ik niet helemaal.

maartenbakker

Golden Member

Ligt de losse condensator nog steeds in sluiting? Hoe laagohmig zijn de metingen naar massa op de print?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Naast de condensator zit een laagohmige weerstand die in hetzelfde circuit zit, als je de c- meet dan met je ook de weerstand. C verwijderen lost in dit geval niets op.

de condensator blijkt uiteindelijk dus goed te zijn.

ik heb inmiddels 2 tcon boards geprobeerd, geen succes helaas.

ik heb toch een vermoeden dat het moederbord misschien het probleem kan zijn