PLC motor sturen

Hallo

Voor een Project op school moet ik het volgende functie In een PLC (Siemens S7-1500) Programmeren.

Wanneer ik een Drukknop ingedrukt hou, moet een motor rechts draaien. Wanneer ik de drukknop loslaat, moet de motor stoppen met draaien en even lang terug links draaien.

hoe kan ik dit het best programmeren met behulp van timers?

bedankt

Sine

Moderator

Verplaatst naar schoolvragen.

Beste Robbbe,
Voor schoolvragen verwachten we wat eigen inzet, het is immers jouw schoolwerk, niet het onze.
Wat heb je zelf al bedacht hoe je dit zou kunnen oplossen?

Lambiek

Special Member

Tellers en timers gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Of met graph, werkt wel mooi in 1500

ben zelf al meer dan een dag aan het zoeken naar een oplossing, maar ik kom er zelf niet uit. heb al wat combinaties proberen te maken met timers maar vindt geen werkende oplossing.

Lambiek

Special Member

Op 5 mei 2020 11:29:57 schreef Robbbe0801:
Wanneer ik een Drukknop ingedrukt hou, moet een motor rechts draaien.

En als je nu eens een teller mee laat lopen zolang je de drukknop vast houd, dan weet je de de positie van de motor. "niet echt precies natuurlijk, maar dat kan ook niet op deze manier"

Dit kan ook met een timer.

Wanneer ik de drukknop loslaat, moet de motor stoppen met draaien en even lang terug links draaien.

Je weet de waarde van de teller of de timer toch. Dus je laat hem net zo lang terug draaien.

GJ_

Moderator

Maak stappen:
1) rust
2) vooruit draaien
3) wachttijd
4) achteruit draaien

Tussen de stappen zet je voorwaarden voor de overgang naar de volgende stap. Dat kan met bitjes of met een register, wat je maar wil.

En vergeet niet voor het mooi een korte pauze in te lassen voor je terugdraait.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 5 mei 2020 13:41:51 (58%)

Na lang zoeken is eht gelukt!
Bedankt voor de hulp.

GJ_

Moderator

Ik weet niet welke opleiding dit is, maar dat kan beter.

Lambiek

Special Member

Op 5 mei 2020 14:44:22 schreef GJ_:
Ik weet niet welke opleiding dit is, maar dat kan beter.

Het werkt GJ en daar kijken ze tegenwoordig alleen maar naar. :) Of het beter kan?, ja. Maar dat interesseert ze niet, maar misschien is de TS anders.

GJ_

Moderator

Afhankelijk van de motor en de toepassing. Ik kan er bedenken waar de stoppen je om de oren vliegen met zo'n oplossing. :-)

Lambiek

Special Member

Ik kan er bedenken waar de stoppen je om de oren vliegen met zo'n oplossing

Ja, ik ook. >:) En dat de motor van zijn fundament af springt. "bij wijzen van spreken" :)

mooi voorbeeld van happy flow programmeren
gaat alleen goed als je exact bedient zoals de programmeur het bedoelde

verder inderdaad:

Op 5 mei 2020 11:29:57 schreef Robbbe0801:
Wanneer ik de drukknop loslaat, moet de motor stoppen met draaien en even lang terug links draaien.

deze motor stopt niet, deze begint gelijk andersom te draaien, en voldoet dus niet aan de opdracht

Op 5 mei 2020 17:19:43 schreef DK:
mooi voorbeeld van happy flow programmeren
gaat alleen goed als je exact bedient zoals de programmeur het bedoelde

verder inderdaad:
[...] deze motor stopt niet, deze begint gelijk andersom te draaien, en voldoet dus niet aan de opdracht

Het was sowieso een vage omschrijving. "Stoppen met draaien" lijkt me om te kunnen omkeren, een nogal logische stap. Daartussen was geen tijd van 'stilstaan' gespecificeerd.