Besturingskast -> 24V voeding wel of niet aan aarde

Ik heb al op internet gezocht, maar de meningen lijken verdeeld.
Ik heb een Besturingskast voor een paar lopende banden.
Deze worden aangestuurd met een frequentieregelaar (400V) en er zit een noodbedrijf op met magneetschakelaars.
Het stuurstroom circuit, de noodstoppen en de eindschakelaars zijn allemaal 24VDC.
Ook de signalen naar de freq. regelaar zijn 24VDC. De eigen 24VDC van de freq. regelaar gebruik ik niet.

sowieso moet ik de min van het stuurstroomgedeelte van de freq. regelaar verbinden met de min van de stuurstroomvoeding van de kast, want anders krijg ik een vreemde DC als ingang van de freq. regelaar.

Nu is de vraag: is het aan te bevelen om de min van de 24VDC aan de aarde van de besturingskast te verbinden? en waarom is dit wel of niet gebruikelijk?

Is met storing zoeken een heeeeeeel stuk makkelijker als de 0Vdc aan aarde ligt.

mel

Golden Member

Het word vrijwel altijd gedaan, de min aan aarde.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 5 mei 2020 12:25:46 schreef mel:
Het word vrijwel altijd gedaan, de min aan aarde.

Voor storing zoeken maakt het niks uit.

Op 5 mei 2020 12:25:46 schreef mel:
Het word vrijwel altijd gedaan, de min aan aarde.

Zeker niet "vrijwel altijd". Volgens mij kom ik toch echt vaker zwevend tegen, maar in ieder geval erg vaak.

Je hebt eeuwige discussie over dit onderwerp. Volgens de schakelkasten norm moet de plus of de min aan de aarde om in aanmerking te komen voor het predicaat veilige lage spanning.

dank voor de reacties.
dan doe ik dus de min aan de aarde aangezien er eigenlijk geen rede is om het niet te doen, en het volgens de norm blijkbaar ook aan te bevelen is.

EricP

mét CE

Uiteindelijk zal het wel terecht komen op de eeuwige discussie over 'veilig'.

Als je 24V net zweeft, is het enige wat je weet dat er tussen de + en - iets in de buurt van 24V staat. Waar het ten opzichte van aarde zit - en of het daarmee aanraak-veilig is - vertelt het verhaal niet.
Theoretisch zou een ietwat geleidend pad (wat mij betreft stof in de voeding; vochtig stof geleid verrassend goed, ze leerde de megger mij) je hele, mooi zwevende, 24V net op netspanningsniveau kunnen zetten zonder dat je het merkt.
Als het gedefinieerd aan aarde hangt (ik doe ff de aanname dat de kast geaard is...), dan is er niks aan de hand. Nou ja, beetje lekstroom naar aarde... Soit.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Als je meet aarden bedoeld het verbinden met de aarding van het elektriciteitsnet (dus de voeding van de kast)
Als je dat doet dan moet je je hele stuurstroomcircuit uitvoeren met bedrading en bekabeling waarvan de isolatie geschikt is voor 230 Volt.
Je mag de stuurstroom (24V) met de aarding verbinden, maar veiliger is om het niet te doen.

Er zijn zat redenen om de stuurstroom wel te aarden, maar er zijn ook redenen om het niet te doen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Op 5 mei 2020 22:56:52 schreef Toeternietoe:
maar veiliger is om het niet te doen.

Dat roep je vaker, maar die opmerking kun je niet zonder meer maken.

Hoe veilig? Elektrisch? Procestechnisch?

Je kunt hele vervelende dingen hebben door aardsluitingen die niet opvallen, totdat er iets niet meer werkt.

Dom voorbeeld, je knelt beide draden van een eindschakelaar tussen de behuizing, schakelaar zit in de plus.
Die schakelaar zal niet meer werken, was het geheel geaard dan had de zekering er uit gegaan.