Wit licht of warm wit voor soldeerwerkjes ?

Ik gebruikte tot op heden als extra licht voor vooral soldeerwerkzaamheden en fijne werkjes een bureaulamp met een oude gewone, niet matte gloeilamp erin van 75W.
Deze ga ik echter vervangen door een LED lamp.

Hiervoor zou ik willen gaan voor een lamp (mat licht) die evenveel licht geeft wat overeenkomt met een 100W gewone gloeilamp.
Is dit te veel ? Of hoe meer licht hoe beter ?

Wat de kleurtemperatuur betreft ben ik er echter nog niet uit.
Ik denk dat neutraalwit het beste is (4000K) of is bijvoorbeeld warmwit (2700K) beter ?

Graag jullie raad, ervaringen en meningen hierover.

https://www.reichelt.nl/led-lamp-star-retrofit-11-w-1055-lm-2700-k-fil…

https://www.reichelt.nl/led-lamp-superstar-retro-e27-12-w-1521-lm-4000…

rob040

Golden Member

De kleurtemperatuur is niet zo van belang, wat jij zelf het prettigst vindt.
De hoeveel licht hangt sterk af van je leeftijd. Hoe ouder je wordt, des te meer licht je nodig zult hebben.
Als je goed kleuren wilt herkennen, dan is de Ra (CRI) van belang en adviseer ik >80.

Edit: Beide LED lampen hebben een Ra van >80. Het zijn vervangers voor de klassieke lampen (rondstralers). Als je werklicht wilt kun je ook kiezen voor LED's die het licht alleen naar je werkstuk gooien.

[Bericht gewijzigd door rob040 op donderdag 7 mei 2020 18:38:58 (27%)

Ik zou gaan voor koel wit licht. Mijn ervaring is dat mijn ogen er minder snel "moe" van worden.

Hugo Welther

Moderator

Houdt ook rekening met de CRI-waarde van de LED hoe hoger hoe beter.
Mij ervaring is dat een lage CRI-waarde en warme kleurtemperatuur een kleur verschuiving bij bijvoorbeeld weerstanden kan veroorzaken. Oranje lijkt bruin, etc.

https://www.benel.nl/bestanden/afbeelding/Adviespagina/822-cri.jpg

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik sluit me aan bij de kleurweergave. Je ziet beter wat je doet. Vergelijk het maar met zwart-wit of kleurbeeld. Zwart-wit kun je in groen of geel zetten, dat is dan je kleurtemperatuur, maar je kunt nog steeds niet kleuren onderscheiden. Met een goede kleurweergave wel. Je krijgt gewoon meer informatie binnen.

Ik adviseer LED-lampen van bijvoorbeeld Philips of Osram, die geven een goede en eerlijk gemeten kleurtemperatuur. Chinezen hebben de pieken in hun licht zo gelegd dat ze wel met de meetapparatuur overeenkomen maar voor de mens niet optimaal zijn. En ze verouderen en verkleuren ook nog eens.

Ook heb je meer (en hardere) schaduw met een LED lamp. Gebruik er meerdere om dat op te lossen.

Wat kleurtemperatuur betreft zou ik prive voor een warmere tint gaan maar voor meer wit als je moet werken.

maartenbakker

Golden Member

Neutraalwit met een hoge Ra lijkt mij het best. Warmer dan 3000K is meer voor in de avond als je het wat rustiger aan doet.

Ik wil ook nog eens experimenteren met de lichtbakken van LCD-panelen als werkplekverlichting, dat is vrij koud licht maar zou toch een hoge Ra moeten hebben.

Chinezen hebben de pieken in hun licht zo gelegd dat ze wel met de meetapparatuur overeenkomen maar voor de mens niet optimaal zijn.

Dat herinner ik me van de hotelkamer in Uganda. Daar brandde 24/7 (totdat ik het losnam) een spaarlampje achter de deur. Iets van 6500K maar met een heel nadrukkelijke groenpiek (lichtte ook groen na).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 7 mei 2020 19:33:36 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Gericht licht geeft meer schittering, slagschaduw en contrast. Dat kán soms handig zijn, maar het is wel vermoeiender. Daarom werken veel loeplampen met een ringvormige verlichting. Bijschaken van een richtbaar spotje, liefst aan een zwanenhals.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Dat zou ook het voordeel kunnen zijn van zo'n televisiepaneel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zelf zou ik voor een bredere lichtbron gaan. Ik heb in het begin gloeilampen (en daarna spaarlampen) aan zo'n knik-arm gehad.

Dat werkt wel, maar mijn ervaring is dat de slagschaduw altijd op de verkeerde plek zit.

Daarom ben ik daarna met ring-TL lampen (aan zo'n zelfde knik-arm) begonnen. Vrijwel geen slagschaduw meer.

Die TL-lampen heb ik vorig jaar met een ombouw vervangen door LEDverlichting met een lichtvermogen dat ongeveer gelijk is aan een gloeilamp van 100 Watt (denk ik... er is 4,5 keer zoveel licht als met de TL-buis)

De kleurtemperatuur is ongeveer 4000 Kelvin en dat bevalt me erg goed: het is niet te warm en tegelijkertijd niet te koud. De CRI is geloof ik 85-88, maar geheel zeker weet ik niet meer. De LEDs zijn in mijn geval verzaagde LED-TL buizen van V-Tac die ik bij het vuil vond.

[Bericht gewijzigd door weardguy op donderdag 7 mei 2020 20:59:39 (11%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

We hebben pas een nieuwe inrichting met daglicht 60x120 cm ledpanelen. Over een groot vlak nagenoeg geen schaduw.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
Tidak Ada

Golden Member

Ha Weardguy,

Ik heb al heel lang die loeplamp met een cirkelvormige Tl-buis.
Bevalt prima en heeft zelfs al menige opstoot van de tinzuiger mogen ontvangen.

Nu kijk ik naar LED vervangers, maar die geven toch zo'n 20% minder licht. De originele TL is een 22W buis 1500 lm; de LED vervanger zou 1100 lm zijn.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 7 mei 2020 23:00:13 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 7 mei 2020 19:28:55 schreef maartenbakker:
Neutraalwit met een hoge Ra lijkt mij het best. Warmer dan 3000K is meer voor in de avond als je het wat rustiger aan doet.

Ik wil ook nog eens experimenteren met de lichtbakken van LCD-panelen als werkplekverlichting, dat is vrij koud licht maar zou toch een hoge Ra moeten hebben.

Dat gaat best goed, ik heb een flips (Toilet Paper vision) met een dood cpu bord geslacht, en het is verbazend om licht uit de backlight te krijgen.

De hoofd voeding uit standby halen (PS_ON draadje laag trekken)
De led driver inschakelen (BL_ON naar 3v3)
En dan nog een PWM lijntje waarmee je het geheel mooi kunt dimmen.
Altijd handig als er wat labels bij de connectors staan.

Ik moet het geheel nog eens boven de werkbank zien te manoeuvreren voor een testje, maar er komt een flinke bak licht vanaf.

Op 7 mei 2020 22:35:15 schreef Tidak Ada:
Ha Weardguy,

Ik heb al heel lang die loeplamp met een cirkelvormige Tl-buis.
Bevalt prima en heeft zelfs al menige opstoot van de tinzuiger mogen ontvangen.

Nu kijk ik naar LED vervangers, maar die geven toch zo'n 20% minder licht. De originele TL is een 22W buis 1500 lm; de LED vervanger zou 1100 lm zijn.

niet vergeten dat die 1100lumen wel allemaal naar onder gaan, waar de tl-e rondom straalt en je dus veel meer licht kwijt bent, zeker zonder goede alu reflector. ik zou geeneens een tl-e vervanger kopen, maar gewoon ledstrip erin maken en de driver aan de tafelbasis maken waar vaak de vsa zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vind 4000K ledpanelen prettig.
Heb er net drie van 30x60 geïnstalleerd in mijn mechanische hokje. Het bespaard volgens mij weinig of geen energie ten opzichten van TL, maar is wat praktischer.

mel

Golden Member

Bij "warm"licht, het zal wel aan mij liggen, kan ik de opschriften van componenten, zoals transistors ,niet meer lezen..
Ik moet er echt daglicht voor hebben..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Bapaktus

Special Member

Ook ik ben al een poos op zoek naar een vervanger voor mijn tL-buis werkbank loupe.
Deze is al 53 jaar oud, ik moet hem eigenlijk weer opnieuw van verf voorzien.
Oók een losse lens er bij die ik onder de aaanwezige lens kan klikken.
In al die jaren "slechts" twee keer een ramp scennario.
Bezig met een fijn mechanisch/electronisch instrument, wat tin wegzuigen en oeps, dat glas kon ik nog wel opzuigen/wegkwasten maar dat poeder :(
Maar goed, ik heb al gezocht naar Ikea strips met zo'n losse stekker-voeding.
Maar nog niets gevonden.
Dus een oplossing?
Voor mijn verhuizing had ik bovendien dubbele TL-armaturen met TL buizen kleur 84 boven mijn werktafel, ideaal om weerstand kleurringetjes te bekijken.
Ik heb wat Led-TL buizen geprobeerd maar die gaven allemaal te weinig licht :S
NB, ik kan de lamp (zwenkarm) horinzontaal 180 graden verdraaien
zodat hij boven mijn draaibank staat.
ruud

Tidak Ada

Golden Member

Op 8 mei 2020 07:12:08 schreef testman:
[...]

niet vergeten dat die 1100lumen wel allemaal naar onder gaan, waar de tl-e rondom straalt en je dus veel meer licht kwijt bent, zeker zonder goede alu reflector. ik zou geeneens een tl-e vervanger kopen, maar gewoon ledstrip erin maken en de driver aan de tafelbasis maken waar vaak de vsa zit.

Ik zie me die LED-strip nog niet in een cirkel buigen, met inachtneming van het naar beneden gericht zijn van de lichtbundels. Daarom is een directe LED vervanger handiger.
Of die LED vervangers alle licht naar beneden stralen, betwijfel ik, Het zou immers in veel gevallen geen vervanger zijn. Ik denk eerder dat er een streng led's in zit, net zoals er in sommige gloeilampvervangers een kluwentje led's zit. Volgens mij is dat net zo bij een T5 buis. In ieder geval is mijn ervaring dat die minder licht afgeven dan de originele TL.

De LED-strips die ik ooit heb gebruikt geven overigens bij gelijke lengte en vermogen bij lange na niet zoveel licht als een Tl-buis en gaan ook nog es snel hemelen. :(

Voor boven de werkplek neem ik nu van die 30×120cm panelen. Daar komt een plas goed licht uit.

Weet iemand trouwens een 30×30 cm paneeltje te koop voor de vervaging van een PL-bakkie?

@Bapaktus:
In al die jaren "slechts" twee keer een ramp scennario.
Bezig met een fijn mechanisch/electronisch instrument, wat tin wegzuigen en oeps, dat glas kon ik nog wel opzuigen/wegkwasten maar dat poeder :(

Kassian!
Gelukkig is mij dat nog niet overkomen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Ik zie me die LED-strip nog niet in een cirkel buigen, met inachtneming van het naar beneden gericht zijn van de lichtbundels.

Dat hoeft ook niet, ik heb tegen de buitencirkel aangeplakt. Gaat prima zolang de binnenkant maar goed wit is en het licht reflecteert.
Bijkomend voordeel: zo heb je geen/minder reflecties in glimmende onderdelen.

Je kunt er zelfs nog een extra aan de binnencirkel plakken.
Als de kap van plastic is, wel een platte strip aluminium eronder, anders wordt 't bij duurgebruik te heet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 mei 2020 11:11:55 schreef Arco:
[...]
.....anders wordt 't bij duurgebruik te heet...

Dat gebeurde bij mij ook, ondanks dat ik die strips op een Alu U-profiel had gemonteerd :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

Voor het te warm worden ben ik niet bang.
Het huis van de TL-buis is van gegoten aluminium.
Ik heb trouwens geen starter er in zitten.
Maar bestaat uit een fikse zelfinductie en een druk knopje.
Om te starten dus even het knopje indrukken en meteen weer loslaten. Een handstarter dus :)
ruud

maartenbakker

Golden Member

Dat is nog een mooi stukje antiek. Als electronicanostalgist zou ik zeggen, houd hem origineel. Als lampenboer zou ik zeggen, geef hem een verfje, zet er LED's in en vraag er 295 euro voor als designer item.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

De mijne is nog tien jaartjes ouder en daar hebben ze een 'uitgeklede starter' bij de schakelaar in de kap gefrot (zeker geen dubbele isolatie ;))
Flink vergeeld en zou ook een verfje kunnen gebruiken, maar dat vind ik het werk niet waard.

@Arco:
...., ik heb tegen de buitencirkel aangeplakt. Gaat prima zolang de binnenkant maar goed wit is en het licht reflecteert.

Dat vermindert het rendement van de verlichting flink.
Helaas kan je niet van die 'angel eyes' (voor auto lampen) van ebay gebruiken, die zijn te klein en of ze voldoende licht geven vraag me ook af.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 8 mei 2020 12:32:07 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Ik ben erg te spreken over de onderstaande ELV loupe lamp

https://de.elv.com/elv-led-lupenleuchte-175-fache-vergroesserung-850-l…

Heb er voor een tientje extra ook de 2,25x bijgekocht.
https://de.elv.com/elv-linse-fuer-lupenleuchte-225-fache-vergroesserun…

Zelfs met verzendkosten een stuk goedkoper als in NL of op een radiomarkt. De standaard is solide en je vingers kunnen er niet tussenkomen.

Terug op topic, deze loupelamp is Koud licht 6500K. Hierdoor kan je de kleuren beter onderscheiden.

Tidak Ada

Golden Member

Lens van glas of van kunststof?
Kunststof kan erg slecht tegen stof en vooral soldeerspetters :(

6500K is daglicht koud wit is 4000K
Hoeveel lumen?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 8 mei 2020 12:38:08 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †