Wit licht of warm wit voor soldeerwerkjes ?

flash2b

Special Member

Zie de specs. De lens is van echt glas.

Meer dan 4000K is koud licht volgens diverse sites, dus precies andersom als hierboven.

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 8 mei 2020 12:55:03 (16%)

Arco

Special Member

Beide kloppen; 6500k is koud wit licht en daglicht... ;)
(ik heb hier ledstrip van 12000k liggen, da's pas 'koud'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

Bij die ELV lamp staat "Klarglas" , maar dat kan ook kunststof zijn?

Zowel de hoofdlens alsook de inzet lens zijn bij mij van echt glas. :)
Ik moet deze lensen regelmatig schoonmaken.
De onderkant vanwege de rook/dampen die bij het solderen vrij komen, de bovenkant omdat bij klein werk ik bovenop de hoofdlens zit te "ademen".
Ik gebruik dan ook regelmatig "Glasreiniger".
Ik ga mijn lamp ook maar eens schoommaken, en dan later misschien alleen de aluminium lenshouder overspuiten.
ruud

flash2b

Special Member

Uit de specs: "Klare Echtglaslupe, ø 127 mm, 1,75-fache Vergrößerung (3 Dioptrien), wechselbare Linse".

Uit ervaring met mijn exemplaar: "Echt glas, geen plastic. Zowel de bijgeleverde lens als de extra lens"

Bapaktus

Special Member

@ flash2b
"Uit de specs: "Klare Echtglaslupe, ø 127 mm, 1,75-fache Vergrößerung (3 Dioptrien), wechselbare Linse".
Uit ervaring met mijn exemplaar: "Echt glas, geen plastic. Zowel de bijgeleverde lens als de extra lens"

Ok, sorry.
Bij mijn opmerking dacht ik aan een eerdere ervaring door mij.
Ook een stukje optiek toen besteld daar er in de advertentie stond "Glashelder optiek". :(
ruud
En natuurlijk zoeken naar een knutselbare oplossing met Led's.

Tidak Ada

Golden Member

Ter zijde:
Kunststof hoeft niet slecht te zijn, als het maar beschermd wordt door glas. Veel dure cameralenzen hebben segmenten van diverse kunststoffen als tussensegment. Dit is voornamelijk om optische redenen, met name het verschil in brekingsindex en om het gewicht laag te houden.
De buitenoppervlakken zijn echter altijd van glas.

In een loep kan het echter om eerder vermelde redenen desastreus zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 mei 2020 22:35:15 schreef Tidak Ada:
Ha Weardguy,

Ik heb al heel lang die loeplamp met een cirkelvormige Tl-buis.
Bevalt prima en heeft zelfs al menige opstoot van de tinzuiger mogen ontvangen.

Nu kijk ik naar LED vervangers, maar die geven toch zo'n 20% minder licht. De originele TL is een 22W buis 1500 lm; de LED vervanger zou 1100 lm zijn.

Moeilijk te vergelijken in mijn geval, want ik heb mijn LED-vervanger immers zelf gemaakt.
http://www.m-voorloop.nl/techniek/knikarm-lamp-ombouw-led/led-lamp-ingebouwd-knikarm-lamp.jpg

Een luxmeter gaf, met een zo goed mogelijk gerichte lamp, op 60 centimeter afstand een lichtstroom van 1850 lux. Opgenomen vermogens heb ik zo even snel niet paraat, maar voor degenen die het interesseert:
http://www.m-voorloop.nl/techn-knikarm-lamp-ombouw-led.html

Op 8 mei 2020 00:03:48 schreef Sine:
Dat gaat best goed, ik heb een flips (Toilet Paper vision) met een dood cpu bord geslacht, en het is verbazend om licht uit de backlight te krijgen.

Zoiets hoop ik ooit ook nog eens te doen. Uit videoland heb ik ervaring met LED-paneeltjes die dezelfde reflectietechniek gebruiken als die plafondpanelen, maar omdat het dan videotechniek is, gaat de prijs gigantisch over de kop.
De kleurweergave is wel uitstekend, dus misschien dat daar de grootste prijs in zit.

Op 8 mei 2020 07:12:08 schreef testman:
niet vergeten dat die 1100lumen wel allemaal naar onder gaan, waar de tl-e rondom straalt en je dus veel meer licht kwijt bent, zeker zonder goede alu reflector.

Dat vraag ik me toch een beetje af: dergelijke TL-lampen worden ook veel gebruikt in rondom-stralende armaturen. Dan zou een LED-vervanger altijd in het nadeel zijn.

Op 8 mei 2020 07:12:08 schreef testman:
ik zou geeneens een tl-e vervanger kopen, maar gewoon ledstrip erin maken en de driver aan de tafelbasis maken waar vaak de vsa zit.

Als dat past, kan dat. In mijn geval was het onmogelijk een driver te vinden die in het bakje paste.

Op 8 mei 2020 12:36:37 schreef Tidak Ada:
6500K is daglicht koud wit is 4000K

Ik hou de videodefinities aan: 5600K is daglicht en oogt erg koud (maar met goede kleurweergave wen je er heel snel aan) en 4000K is neutraal (hoewel LED-verlichting met traploos mengbaar twee-kleurig wit steeds normaler is in videoland, wordt er toch vaak gestreefd om alles 5600K óf 3200K te belichten)

3200K is kunstlicht (halogeen) en warm. Alles eronder: nog warmer. Alles boven de 5600K: nog kouder.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Bij 5050 ledstrip werken de 'clip-on' lensjes heel goed voor down-lighting.
Met 60° lens meer als verdubbelde lichtopbrengst, met 30° lens zelfs meer als het drievoudige...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/46294/forum-post

verschil zonder/met 60° lensjes:

https://www.circuitsonline.net/forum/file/46331/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

@Weardguy:
Klopt wat je zegt over kleurtemperatuur w.b.t. camera's *), maar als je bij de lichtmannen kijkt is daglicht plots toch 6000K. Mogelijk omdat witte LED's makkelijker te maken/voorradig zijn met 6000K.

Wat voor kleurweergave overigens belangrijker is, zijn de CRI waarden. Die moeten liefst in de 90 liggen. Het spectrum van fluorescentie verlichting (Ja, witte LEDs zijn ook fluorescentie lichtbronnen!) is nu eenmaal behept met sterke pieken en dalen. Dat zijn de echte kleurweergave verpesters.
Gloeilicht heeft een veel meer continue spectrum, net als het zonlicht.

*) Mijn Canon-30D geeft ook 5600K voor daglicht aan bij de witbalans.

Lux is overigens niet de lichtstroom, maar de verlichtingssterkte per oppervlakte eenheid.

De lichtstroom wordt uitgedrukt in lumen (lm).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 9 mei 2020 00:03:27 (10%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 7 mei 2020 19:07:19 schreef Hoeben:
Chinezen hebben de pieken in hun licht zo gelegd dat ze wel met de meetapparatuur overeenkomen maar voor de mens niet optimaal zijn. En ze verouderen en verkleuren ook nog eens.

De gehaaide slimmerikken! Heb je een bron voor die uitspraak? Een onderzoek ergens?

Overigens, voor het lezen van weerstandskleurcodes hoeft de exacte kleur ook niet te kloppen, als je maar duidelijk verschil ziet tussen rood, oranje, bruin en geel. En tussen blauw, paars en zwart. En tussen wit en grijs. En tussen blauw en groen. Maar de exacte tint geel of oranje mag afwijken, als je het onderlinge verschil maar ziet.

Anyway. Ik heb een V-TAC lamp die claimt een CRI van boven de 95 te hebben, met een kleurtemperatuur van 4000 K, boven mijn soldeerwerkplek hangen. (In een IKEA Tertial armatuur om ' m makkelijk te kunnen richten). Dat bevalt uitstekend.

Ik heb ook een aantal warmwitte Toshiba ledlampen met een CRI van boven de 98. Die bevallen ook, maar ze zijn warmwit (2700 K) en voor electronicawerk heb ik liever 4000 K.

(Ik heb ook geexperimenteerd met 6500 K. Maar dat vind ik toch te tandartsig... Ook was de CRI van die lampen slechts > 80. Het verschil tussen een CRI van 80 en 95 is toch wel te zien/voelen. De ultieme proef zou natuurlijk zijn om EricP te foppen met een ledlamp - Die Toshiba lampen acht ik daartoe in staat, maar ik weet niet hoe extreem goed EricP het verschil in kleurtemperatuur ruikt/proeft/hoort/voelt want ik heb hem nog nooit ontmoet.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 mei 2020 18:03:59 schreef Lucky Luke:
[...]
De ultieme proef zou natuurlijk zijn om EricP te foppen met een ledlamp - Die Toshiba lampen acht ik daartoe in staat, maar ik weet niet hoe extreem goed EricP het verschil in kleurtemperatuur ruikt/proeft/hoort/voelt want ik heb hem nog nooit ontmoet.)

Die hoor je er niet meer over. Ik denk dat de LED verlichting, zeker die met die filamentjes, zo goed is geworden, dat hij er geen onderscheid meer in kan zien.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik kan in dat geval zijn sentimenten volledig begrijpen. In de begintijd was LED-verlichting onbetaalbaar of belabberd. Misschien soms zelfs allebei.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."