Stereo versterkertje, 1 speaker

Ik ben met een vintage radio bezig.
Ik wil daar bluetooth bij inzetten maar wel het originele van de radio behouden en die heeft dus maar 1 speaker.

Ik zit dus met een bluetoothbord met een linker en rechter uitgang. Die moeten dus op maar 1 speaker komen.

Nu kan ik maar 1 kanaal aansluiten maar dan mis je geluid. Het linker- en rechter kanaal zijn immers niet identiek.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wél bede kanalen via die ene speaker hoor?

Frederick E. Terman

Honourable Member

L en R uit je bluetooth-module kun je met twee weerstandjes (iets van 1k tot 10k, komt niet zo nauw) 'aan elkaar knopen'.
Vanaf het knooppunt, waar de twee signalen dus bij elkaar zijn gekomen, ga je dan naar de eindversterker.

code:

Links  ---R----+
               +-----naar volumeregelaar/versterker
Rechts ---R----+
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Meer informatie over de versterker is noodzakelijk. Hoe zitten de ls-aansluitingen, hebben die een gemeenschappelijke GND?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Het gaat om dit bord. Links en rechts apart

Shiptronic

Overleden

@FE.T als je begint met code moet je niet afsluiten met een eind-quote ;)

Op 8 mei 2020 15:38:38 schreef Hunter:
Meer informatie over de versterker is noodzakelijk. Hoe zitten de ls-aansluitingen, hebben die een gemeenschappelijke GND?

;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 8 mei 2020 15:44:12 (62%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

daar zou je dus normaal gesproken 2 luidsprekers op aan kunnen sluiten

Shiptronic

Overleden

Zie de aangepaste post van FE.T, 2 weerstandjes.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Welke ic's zitten er op het printje?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Welke IC's? Geen idee.
ik heb een foto gemaakt. Scherper kreeg ik m niet

Ja bedankt. Kan je lezen wat er op de ic's staat?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Shiptronic

Overleden

Op 8 mei 2020 15:47:53 schreef Hunter:
Welke ic's zitten er op het printje?

Ik zie de relevantie niet?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het kunnen push-pull eindtrapjes zijn.

Ik vermoed en neem aan, maar weet het ook niet, dat dit printplaatje een gelijk spannings-- voeding nodig heeft, dan bluetooth stereo audio ontvangt en dit versterkt. De L en R aansluitingen zijn vermoedelijk al luidspreker aansluitingen, pin 5 en 8. Dus veel meer vermogen dan line-niveau.
Het is maar de vraag wat deze ic'tjes er van vinden als je L en R aan elkaar knoopt. Mogelijk als je het line niveau voor de versterkertjes kunt herleiden dan knoop je deze met een 10k weerstand aan elkaar..
Maar zit er ook een 3,5mm koptelefoon aansluiting op deze print?

ja hoor, zit ook een 3,5 mm lijn/koptelefoon op

[Bericht gewijzigd door erpee1971 op vrijdag 8 mei 2020 19:21:02 (15%)

Op 8 mei 2020 16:29:24 schreef Zonnepaneeltje:
Het kunnen push-pull eindtrapjes zijn.

Dat is meer regel dan uitzondering. Erger wordt het als het dan ook nog brugversterkertjes zijn. Dan zijn beide aansluitingen actief.
Iets snap ik niet. Er wordt zelden een naam, merk of typenummer genoemd en kennelijk zitten er nooit gebruiksaanwijzingen en aansluitschema's bij.
Het is makkelijker als iemand anders het op een redelijk moeizame manier uitzoekt.

Die oplossing van FET kan wel, maar dan moet het wel op line-nivo gebeuren. Dan heb je dus alsnog een extra (mono) versterker nodig. Dat is niet wat de TS wil lijkt me. Natuurlijk kan het wel, een extra amp achter dit ding, waarvan je dan beide uitgangen gebruikt als "line-out" en op de getoonde manier bij elkaar mengt.

Andere optie is om toch maar 2 speakers te nemen. Echt vintage is het toch al niet met zo'n printje erin.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 8 mei 2020 19:50:48 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

https://thaieasyelec.com/downloads/EFDV308/HXJ8002_Miniature_Audio_Amp…

Maar een 3.5 mm stereo jack kan geen stereo BTL aansluiting hebben.
Audio out 3.5mm zal wel voor de 2 versterker chips zitten.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op vrijdag 8 mei 2020 19:57:03 (42%)

Volgens het plaatje van Terman, met twee weerstandjes van 1k aansluiten op de 3,5mm jack koptelefoon uitgang, daar heb je L en R en gemeenschappelijke massa.
erpee1971: zoek eens op van stereo naar mono, alleen al op dit forum meerdere hits.

Als je dit topic helemaal hebt gelezen, dan zal het opgevallen zijn dat het gaat om het aansluiten van zowel het linker als het rechter uitgangskanaal van de eindversterker op één luidspreker.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Dank jullie wel voor het meedenken. Ik denk dat ik nu min richting wel bepaald heb.

En dat is? Wel knap om uit zo'n chaos van antwoorden iets zinnig te filteren :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

het gaat om het aansluiten van zowel het linker als het rechter uitgangskanaal van de eindversterker op één luidspreker.

En dat had ik niet door... Misschien omdat dat in mijn kop heel ongebruikelijk is?
Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat TS heeft bedacht

Op 9 mei 2020 08:53:21 schreef flipflop:
En dat is? Wel knap om uit zo'n chaos van antwoorden iets zinnig te filteren :-)

Nu ik het zo terug lees... idd 8)7

Als je een 1 luidspreker hebt kun je die heel gemakkelijk aansluiten.

Plus van de speaker op de plus van het linker kanaal en de min van de speaker op de min van het rechter kanaal.

Oh ja?

Als het twee onafhankelijke balansversterkers zijn wekt dat niet. Daarom heb ik al eerder gevraagd naar de opbouw van de versterker.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ALS t/s inderdaad de beide helften wil gebruiken om 1 luidspreker aan te sturen DAN is het erg relevant of dat twee brugversterkertjes zijn of niet.

Maar zo lees ik het niet, ik heb alleen maar gelezen "ik wil dat alle geluid uit de ene luidspreker komt". Dat kan bereikt worden door de beide ingangen samen te tellen, bv. met 2 weerstandjes, en 1 helft van de versterker ongebruikt te laten.

Zijn het geen brugversterkers dan kan men de tweede helft er ook bij betrekken, door zelf een brug op te zetten met de beide versterkers in tegenfase.

Terecht is reeds gevraagd naar merk/type/model, en terecht is er ergernis gekomen over het niet-beantwoorden van die vraag.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord