tristar split unit koelt niet meer

Goedendag allen, wij hebben een tristar AC 5406 split unit,geplaatst 1n 2018,door erkend monteur afgevuld. Nu met het begin van lente deze eerst even weer laten draaien voordat de hitte eraankomt. na het aanzetten op koelen ( 22 graden ingesteld)geeft de binnenunit direct de foutcode P7 op het display. Vervolgens de fabrikant gebeld die ons doorverwijsde naar Chigo. Via enkele mails het probleem voorgelegd. Zij vertelden ons dat het misschien aan de printplaat in de buitenunit zit.De foutcode zou betekenen dat de compressor niet of nauwelijks draait. Zet er maar een nieuwe print in dan is het misschien weer goed.

Nu twijfel ik om dit te doen,termeer het antwoord: misschien is het dan weer goed. voor hetzelfde geld stop ik er een nieuwe print in en is het nog niet goed.Ter info: de fan en compressor draaien niet.Op de printplaat in de buitenunit knippert 15x een gele led. Als ik de compressordraden losneem en de condensatordraden dan dooft de led. De compressor meet geen kortsluiting.De sensoren (3 ) in de buitenunit geven geen abnormale waardes met het doormeten. De garantie is er helaas af.

wie herkent dit probleem, of heeft er tips?
groet maurice

Komt juiste signaal wel vanuit de binnenunit??. Indien dat wel reageert, kan print defect zijn

een hekel probleem met inverter model airco's, die kunnen erg slecht tegen lang stilstaan cq weinig gebruikt worden. de compressor welke na maanden niet meer wil draaien komt dan ook weleens voor, niet alleen bij B merken. het nadeel is dat je zowel de print als de compressor stuk kunt hebben, of het 1 sloopt het ander..

de compressor van zo'n unit wordt met een igbt gestuurd, de motorstroom wordt ook gemeten, gaat die over de max, dan uit en een error. zit de compressor vast, krijg je die error dus ook. de stekker van de compressor eruit trekken, meter tussen de fasen vanuit de print zetten en meten kan helpen om te zien waar het probleem zit. er komt een 150-200V bij een 100-150hZ uit ongeveer. voor de storing melding komt van missende compressor oid, kun je die waarden wel meten, anders paar keer aanzetten en meten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Smd, er komen 3 draden vanuit de binnenunit: bruin.blauw,zwart,op de bruin/blauw staat 230volt,op de zwarte draad komt geen spanning. deze draad gaat naar de print in de buitenunit met de codering: RT. Het kan zo zijn dat er maar heel kort spanning op komt te staan en direct daarna de unit in storing valt.
Testman, ik ga eens even wat meten en een helper zoeken die de unit aan en uit kan zetten zodat ik kan meten, het zou wel erg snel zijn als de print nu al stuk is in de buitenunit. Ik houd jullie op de hoogte!

groet maurice

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt 2 systemen, bruin en blauw is 230 Volt voeding, en de zwarte is de sturing.
A: sturing is een harde 230Volt,
B: sturing is een digitaal signaal.
Welke van de twee je hebt weet ik niet.
Je kunt proberen direkt 230 Volt op de comperssor te zetten en beoordelen of deze aanslaat en werkt.
Idem met de ventilator in de buitenunit.

Je koelsysteem is gevuld met een koelmiddel en olie. Er zit absoluut geen vocht in.
Je compressor kan dan ook niet vast gaan zitten omdat deze lang niet gewerkt heeft.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik heb net gemeten: op de zwarte draad komt geen spanning,ongeacht in welke stand de airco staat. Op de contacten van de compressor,u,w,v komt ook geen spanning.

de compressor apart aansturen met 230 volt laat ik graag achterwege,voor hetzelfde blaas ik de boel op,idem met de fan,daar zitten 5 draden aan.ik weet niet op welke er spanning moet.

groet maurice

Op 27 april 2020 12:32:57 schreef Toeternietoe:

Je kunt proberen direkt 230 Volt op de comperssor te zetten en beoordelen of deze aanslaat en werkt.
Idem met de ventilator in de buitenunit.

wacht eens even... bedoeling van invertor is toerental compressor regelen. Dat gebeurt (bij mijn weten) steeds dmv driefazen aansturing.

even 230 erop gaat dus niet, tenzij je driefazen hebt.. en dan nog compressor heeft via de invertor normaal een goed startkoppel, ook bij nul toeren.. vast zitten kan inderdaad in principe niet..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Sorry, ik wist niet dat je een model met frekwentie-regelaaar hebt.
Daar gaat mijn idee dan ook niet voor gelden!

De zwarte draad kan ok een digitaal stuursignaal zijn, bv een 12 Volt, soort van RS232.
Dat kun je niet zomaar simuleren.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

voeding afzetten, bij dakunit gaan zitten terwijl iemand voeding erop zet en ding op koelen zet. na een 3 minuten start de unit, de compressor zal een geluid maken, ook al draait deze niet, een brom zul je dan kort horen waarna de error komt.

je meet wrs niks, omdat je erg scherpe meetpennen moet hebben hier, er zit een dikke laag lak over de print heen. beter in de stekker meten.

ik zie overigens iets wat me niet bevalt, middelste elco voor de igbt bevat wit eronder, ik vermoed condenswater door regen en weersinvloeden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dank jullie wel voor de antwoorden.

testman: als we de unit aanzetten,dan hoor je niks bij de buitenunit.

geen brom niks. Na een seconde of 20 geeft het display al de melding P7 aan.
In de tussentijd hoor je totaal niks,geen klik van de compressor of relais,of eventueel de fan die aanslaat.

groet maurice

wat me bij de volgende vraag aan Maurice brengt: bleef de unit onder spanning, ook tijdens de winter?

zonder spanning heb je weleens dat de unit eerst 24 uur spanning gezien wil hebben, om de olie te verwarmen in de compressor. ook al is het warm zat buiten, moeten sommige systemen eerst 24uur voeding hebben gehad. ik zou wel een andere storingcode verwachten overigens, maar niet geprobeerd is niet weten of het werkt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vreemd, ik verwacht voor frequentie regeling een minimaal tweedraads communicatie naar buitenunit en niet 1 draads. Dus er zal wel iets met 230V moeten wezen?? of word over 1 draad alle communicatie gedaan TOV de nul??

wat ik nog vond op internet dat de NTC van de condensor defect is, of de ventilator defect, te weinig koelgas of printplaat defect. PS : het was geen topper deze airco gelezen op gebruiksaanwijzingen.nl

een chigo ding, niet de beste keuze idd.

1 draads aansturing is normaal ook bij de bekende merken. 3 draden naar buiten, fase,nul en communicatie. oude units hadden voor elk onderdeel buiten een aparte draad, die werden van binnen op de pcb aangestuurd.

zowel de fan als de compressor moeten gaan lopen in koelmodus, in warmte modus is het anders, fans lopen op temperatuur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

van damme: de unit zit op vaste spanning,ook in de winter.
smd: zorgt die NTC ervoor dat de fan en compressor worden aangestuurd?

testman: hoort er bij dit probleem een andere foutcode denk je?
of betekent deze foutcode iets anders

groet

maurice

het koudemiddel is pas opnieuw gevuld,het oude eruit afgeperst en nieuw koudemiddel. dat zou goed moeten zijn.

Op 27 april 2020 19:44:02 schreef maus1970:
het koudemiddel is pas opnieuw gevuld,het oude eruit afgeperst en nieuw koudemiddel. dat zou goed moeten zijn.

Hé? afgeperst dmv interne compressor? normaal moet dat nooit gebeuren... vraag me af wat het idee daarachter is...

Op 27 april 2020 19:03:03 schreef smd:
Vreemd, ik verwacht voor frequentie regeling een minimaal tweedraads communicatie naar buitenunit en niet 1 draads. Dus er zal wel iets met 230V moeten wezen?? of word over 1 draad alle communicatie gedaan TOV de nul??

communicatie kan heen en weer over één draad, das al lang gebruikelijk bij airco.

print stuk komt vaker voor, echter is 2018 wel erg jong nog voor dergelijke ellende. zit er geen 2 jaar garantie op dat ding,? die nog een paar maanden loopt miss?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij zit er gewoon nog garantie op!!
Dit is nl geen broodrooster die u voor 29,95 bij de Blokker heeft gekocht.
Laat u niet afschepen, en probeer garantie af te dwingen, of neem direct kontakt op met de consumentenbond of iemand die rechtskennis heeft.
Het zelf beginnen te sleutelen aan een apparaat waar mogelijk (in dit geval nagenoeg zeker!) nog garantie op zit is een doodzonde.
Hierbij vervalt de garantie nl, als ze het zien.... Terecht ook.

Er is lang geleden een wet aangenomen om de consument te beschermen.
Komt erop neer dat een aangeschaft ""iets" voor een bepaald bedrag minimaal X-jaren mee moet gaan.
Zo staat u bijvoorbeeld zeer sterk als uw nieuwe Audi van 80.000 euro na 4 jaar compleet de geest geeft. Verwacht mag worden dat deze audi minimaal 10 jaar meegaat voor dat bedrag.

Verder zijn de solderingen in de buurt van C751 waardeloos......

Er ist wieder da...

hij is al meer dan 2j oud,en ik heb er geen bon meer van helaas..

maar dat verhaal van jouw hobby-ist, is zeker geen dom idee om daar eens verder wat mee te gaan doen,in dit geval dat het apparaat al de geest geeft na pakbeet iets meer dan 2 jaar..

ik ga er eens induiken,het rechtsgebeuren.

groet

maurice

ik heb een verse print binnen van Tristar. deze erin gezet en de airco draait weer gelukkig. kostte mij wel 90 euries.maar daar heb je geen nieuwe airco voor.

allemaal erg bedankt voor het meedenken!

groet
maurice

Shiptronic

Overleden

Dan heb je nu referentie materiaal om de oude print te fixen, Alleen binnen zon'n korte periode zo'n belangrijk onderdeel stuk, verwachte levens duur is langer, wettelijk heb je al recht op 2 jaar garantie.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 mei 2020 12:05:30 schreef maus1970:
ik heb een verse print binnen van Tristar. deze erin gezet en de airco draait weer gelukkig. kostte mij wel 90 euries.maar daar heb je geen nieuwe airco voor.

allemaal erg bedankt voor het meedenken!

groet
maurice

90€ valt erg mee, als je een merk BLDC motor print stuk hebt kom je in de 250+ regionen uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja.
90 euro onder coulance? Normaal kost zoiets 200 euro oid.

Ik zou de defecte print ZEKER niet weggooien (lees inleveren elektra-afval).
Iemand die goed thuis is in printplaat-herstel (TIG man op dit forum) kunnen deze print voor je herstellen.
Of houd hem gewoon achter de hand ergens op zolder.

Maar het is wel een dure airco als je nu om de 2 jaar een nieuwe print erin moet zetten. Afwachten, maar wel goed de vinger aan de pols houden.

Er ist wieder da...