Senseo HD7840 doet het na 4 kopjes rustig aan

IDD je kan pompje direct op 230V proberen en controleren of zelfde euvel er is. Ik vermoed slecht pompje dan. Als druk niet direct hoog genoeg komt, sluit klepje niet...

Op 15 juni 2016 22:13:55 schreef subsonik:
Heb je al uitgezocht of de aansturing van de pomp correct is? Als de triac slecht aangestuurd wordt (bv. door te weinig voedingsspanning door kapotte X2 condensator) pompt die misschien onvoldoende hard, waardoor de overloop niet correct gesloten wordt en het water uit de overloop komt.

Ik was bezig met een nieuw topic, maar leek me onzin om daar stukjes uit dit topic in te kopieren.

Mijn bakjes zijn maar half* en ik dacht dat het alleen de mechanische driewegklep kon zijn (reservoir wordt heet dus duidelijk te veel via retourleiding terug het reservoir in). Bovenstaande quote geeft andere opties voor hetzelfde symptoom.

Ik zal verder gaan demonteren en de X2 condensator bekijken (edit: inmiddels als plaatje bijgevoegd, lossolderen en meten?) en de pomp rechtstreeks op 230V aansluiten (edit: kan dat zonder water? of moet ik de pomp rechtstreeks op 230 zetten via aparte stekker, eerst alles weer samen bouwen, boiler verhitten en de pomp los inschakelen via de extra stekker?).

Klopt het dat de pomp meer herrie kan gaan maken door een slechtere aansturing? Want dat doet ie mijns inziens.

* soms zelfs maar een kwart (twee keer dubbel kopje knopje geeft een enkel bakkie), in dat geval is er ook geen 'crema laagje' meer.

RAAF12

Golden Member

Op 16 juni 2016 11:06:40 schreef CrossFireX:
En koop geen citroenzuur in de winkel, daar vragen ze te veel geld voor.

Ik haal het nu lekker goedkoop bij de drogist hier in de buurt!

Dat is toch ook een winkel...btw. goedkoper dan 1kg voor €4.75?
https://www.bakingsoda.nl/product/citroenzuurpoeder/

Nog een foto van de condensator en een meting, maar in het circuit.
Aangezien ik geen waarde kon vindenop de condensator, weet ik nu nog niets... Straks als ik weer tijd heb gaan we weer verder.
(Tenzij U33 de waarde is, 0,33uF, dan is de gemeten waarde prima. Maar op internet had iemand het geloof ik over 470nF.)

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 15 januari 2020 19:40:25 (21%)

RAAF12

Golden Member

390nF staat erop de condensator volgens mij. Blijkbaar een Senseo serie waar de C is aangepast. In de HD7810 is het 470nF....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 15 januari 2020 21:52:25 (14%)

Was nog vergeten te melden dat het geen 7840 (van TS) is maar een HD7825. Maar heb nog niet kunnen vinden wat daar inhoort.

Waar vind jij 390nF? Ik vond de code van U33 die ik gevonden had ook wel aannemelijk, maar duidelijk vind ik het niet...

RAAF12

Golden Member

Die 3904 code.

edit Hmm 4 nullen? Nou begin ik te twijfelen....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 15 januari 2020 22:14:49 (65%)

Deze video is vogens de maker ook een HD7825, maar is geel en 470nF.

Hier wordt ook 0,47uF genoemd.

Op een BE site hadden ze het over een gele vervangen voor een nieuw blauwe, maar nergens werd een waarde genoemd ;)

Ik heb zelf een vervanger liggen, u470 275V~X2 maar die meet maar 417nF, dus geen geweldige verbetering.

Zou een condensator van 346nF i.p.v. de geplande 470nF inderdaad mijn symptomen geven? Dus te weinig water in het kopje en te veel water retour in het reservoir?

Of is het omdat we al een keer of 5 met azijn hebben ontkalkt... (Zullen we niet meer doen nu niet alleen door Philips, maar ook door Repaircafe en mensen hier dit stellig wordt afgeraden).

EDIT: ik heb de condensator vervangen door mijn extra X2 exemplaar (417nF gemeten, vs 335nF voor de oude (nu buiten circuit gemeten))
Morgen weet ik het resultaat.

De pomp *leek* stiller bij het volpompen van de boiler (aparte procedure omdat anders de lege boiler probeert water te koken wat er niet is, instructie van repaircafe en in tegenstelling tot de repaircafe handleiding (4.1) stopte dit proces niet totdat het reservoir leeg was (dus de Senseo stopte en ging uit ipv boiler verwarmen en 'klaar staan' om koffie te tappen).
Ook liep het water even hard het reservoir terug in als dat het uit het tuitje voor de koffie kwam. Maar zoals gezegd zie ik morgen wel of dit anders is wanneer er met heet water wordt gewerkt.

Condensator vervangen. Resultaat:
Pomp stiller: lijkt erop maar kan 'wishful thinking' zijn.
Kopjes voller: nee.

Dus we zoeken verder.

Pomp stiller betekent of te weinig druk door pomp opgebouwd of doordat 3 weg klep de helft er uitgooit in reservoir terug. Ontkalken doe ik zelfs draaiende ( Losse pomp) met een laagje zoutzuur en binnen 3 slagen werkt pomp aanzienlijk beter! Daarna direct spoelen met water.

Weer open gehad. Pomp rechtstreeks aangesloten en wat water laten pompen. Tja, pompte prima water, maar dat was zonder tegendruk. De straal was niet superstrak, maar dat zegt misschien helemaal niets.
Pomp uit elkaar gehaald en weinig met het blote oog kunnen vinden. Terwijl ik redelijk wat ervaring met o-ringen heb (maar mijn ogen sinds toen wel veel slechter zijn).

Als ik in de drieweg klep blaas kan ik in ieder geval niet voldoende druk opbouwen om de retourleiding dicht te laten klappen (en in de middelbare school kon ik makkelijk 0,2bar druk opbouwen, maar geen idee wat de overdruk moet zijn wanneer deze moet sluiten)

Overigens zijn de meeste rubbersoorten gedeeltelijk of goed bestand tegen azijn, dus ondanks de praktijkervaring van mensen hier, blijf ik wat twijfel houden aan hoe schadelijk dat nu precies is.
De meeste 'schade' leek op een klepje van de plunjerpomp te zitten, misschien is dit waar de azijn op invreet?
Onderstaande foto is helemaal droog: het glanzende versus het doffe oppervlak is dus geen vocht maar echt een glad versus een ruwer oppervlak.

Volgende stap: mijn oude Senseo opzoeken (uit 2004, defecte driewegklep, destijds geen vervanger voor leverbaar, zal typenummer toevoegen als ik hem vind) en de driewegklep van deze (~10 jaaar jongere) HD7825 erin monteren. Dat zou duidelijkheid moeten geven of de driewegklep gewoon verrot is.
Deze driewegklep krijg ik met een beetje geweld niet open. Veel geweld gebruiken wil waarschijnlijk zeggen dat ik hem daarna nooit meer dicht krijg, dus dat heb ik nog niet geprobeerd.

Op 26 januari 2020 00:44:04 schreef r-p:
Als ik in de drieweg klep blaas kan ik in ieder geval niet voldoende druk opbouwen om de retourleiding dicht te laten klappen (en in de middelbare school kon ik makkelijk 0,2bar druk opbouwen, maar geen idee wat de overdruk moet zijn wanneer deze moet sluiten)

De driewegklep is eenvoudig met een injectiespuit van 5 ml of liefst meer zonder naald te testen.
Vul de spuit met water en sluit hem met een klein stukje (senseo)slang aan op de boilerzijde van de driewegklep. Bouw een beetje druk op en er moet nu water uit de uitgang naar de overloop komen en mogelijk al een beetje uit de uitgang naar de koffiepad. Voer je de druk op (sneller de spuit indrukken) dan moet alle water naar de pad gaan en de klep naar de overloop sluiten.
vul de spuit opnieuw en sluit hem op de uitloop naar de koffiepad aan en bouw druk op de klep moet nu sluiten.
Soms is een klep nog te redden door hem met citroenzuur de doorspoelen en hem er een nachtje in te laten 'weken'. De klepjes zelf demonteren lukt vrijwel nooit zonder schade.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Thanks, zal ik doen. Verder lezen over de Ulka HF pomp (enige wat ik op mijn foto's kon lezen) levert getallen van 9 tot 16 bar op. Meestal in Espresso apparaten maar toch. Dus mijn 0,2bar is niet echt in de buurt van wat de pomp kan produceren.

De de werkdruk van de Senseo is ongeveer 1,5 tot max 2 bar(bron Philips)
De max. werkdruk van de (afgebeelde!) pomp is 2,3 bar (bron Ceme (nu eigenaar Ulka)) De oudere pomptypes gingen tot 7 bar.
De 'Senseo-pomp' is (vaak) uitgerust met een ingebouwde diode waardoor hij maar op één fase werkt en tussen de, qua volume vrij grote, slagen door meer tijd heeft om zich geheel te vullen, immers bij een Senseo gaat het om het volume en niet om de druk. (Het diode tekentje staat dan in het plastic huis bij de elektrische aansluitingen) Als de diode sluiting maakt lijkt de pomp te werken, sneller maar minder effectief.

Deze lage werkdruk is ook de reden dat je met een Senseo nooit een espresso kan maken. ;(

De waterleidingdruk in huis zit tussen de 2,5 bar (bij de meter) en 1,5 bar op zolder aan het eind van de leidingenboom.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Ook ik heb een HD7840 (RVS) die veel te weinig water geeft.(Meeste water komt terug in het reservoir) Pomp nagekeken maar hier is niks vreemds aan te zien (is netjes schoon), verder zijn er ook geen verstoppingen in het apparaat (padhouders etc)
3-weg ventiel is nieuw (deze was natuurlijk afgebroken tijdens demontage)

Er zijn dus denk ik een 3 tal opties waar het aan kan liggen.

1. Diode in de pomp is stuk (als deze in sluiting ligt werkt de pomp wel maar niet op volle kracht)
2. Condensator op de print is dermate verlopen dat de pomp niet goed aangestuurd wordt.
3. Een interessante die ik op een ander forum tegenkwam: Hier beweren ze dat als je de pomp geheel uit elkaar haalt er binnen de spoel 3 buisjes zitten waarvan eentje kunstof(spacer).
Deze vallen er makkelijk uit nadat je de twee schroeven van de pomp eruit hebt gehaald.
Dit is bij mij ook natuurlijk gebeurd maar wat me opviel is dat ze beweren,van wat ik gelezen heb, de 2 metalen buisjes magnetische polariteit hebben. Zet je ze er verkeerd in dan werkt de pomp amper:

Hieronder de text zoals ik hem vond, wellicht nog nuttig om te proberen

-------------------
The Coil: It's pretty easy to tell if the coil works or not, there's a YouTube video that shows this, for example. And if the thing is vibrating/humming, its a sign the coil is still working. But inside the metal piece that surrounds the coil, is 3 short tubes (2 metal ones at either end, and 1 plastic tube in the middle). I checked their ends for magnetism, to see if there was a marked difference that could identify which end is which. I thought I saw a difference, but hey, it was -slight-. Therefore.... one thing that must be known, is that oh yea, it makes a difference which end these tubes go in. And did I mention that they can fall out -real- easy if you tip the piece and don't keep it level? Do that, and you'll have a fun few hours trying to test the coil to see which of the 2 metal pieces should go in which way.
-------------------

Ik heb uit dit forum weer voldoende inspiratie gehaald om verder te klussen aan de HD7840
Bedankt allemaal!

Anoniem

3-weg ventiel is nieuw

Waar ben jij aan een nieuw ventiel geraakt, dat krijg je hier nergens te pakken

1. Diode in de pomp is stuk (als deze in sluiting ligt werkt de pomp wel maar niet op volle kracht)

Dat kun je dan nameten met een ohmmeter

2. Condensator op de print is dermate verlopen dat de pomp niet goed aangestuurd wordt.

Dat oud zeer heeft zelfs een naam gekregen

3. van wat ik gelezen heb, de 2 metalen buisjes magnetische polariteit hebben.

Dan zijn het magneetjes? Wat ijzervijlsel schaft duidelijkheid

@hieronder

Edit voor anoniem015: zoek eens op "terugslagklep Senseo"

Oeps... ga me nu ff onzichtbaar maken :+

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:57:47 (1%)

optie 1: meten is weten
optie 2: als de condensator te veel teruggelopen is valt meestal de hele Senseo uit als tijdens het doorlopen van de 'koffie' de verwarming van de boilers ook aanslaat, doordat er koud water in de boiler gepompt wordt
optie 3: onwaarschijnlijk; er zal bij demontage enig rest-magnetisme in de ringen aanwezig zijn, maar de metalen ringen hebben slechts de functie het magnetisch veld te bundelen zodat dit maximaal 'door' het metaal van de plunjer loopt. Alleen als je de plastic ring niet in het midden (tussen de twee metalen ringen) monteert zal de pomp slecht werken.

optie 4: zonder pad(+houder) wordt er in de driewegklep te weinig druk opgebouwd om de klep naar de overloop te sluiten. Dit kan ook als er na de driewegklep een lek zit naar of in het deksel. Het kleine gaatje in de padhouder zorgt er (in combinatie met een pad) voor dat er voldoende druk opgebouwd wordt.
optie 5: de hoeveelheid af te geven water per kop moet ongeveer 130-150 cc. zijn, mogelijk heeft men die instelling veranderd.

Extra: Reparatie handleiding Senseo van de Repair Cafés:
http://repaircafe-forum.org/nederlands/index.php?topic=214.0

Edit voor anoniem015: zoek eens op "terugslagklep Senseo"

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:58:03 (1%)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Na wat verder onderzoek ben ik er uiteindelijk achter gekomen waar het probleem in zat.

Drieweg ventiel is nieuw dus hier kon het niet aan liggen. Het model met bajonet sluiting is inderdaad nergens meer te pakken te krijgen en is ook extreem zwak. Prima alternatief is het drieweg ventiel van een ander model(soort weerhaak). Deze zijn makkelijk te verkrijgen. De mijne kwam bij "onderdelen senseo" vandaan(wil geen reclame maken hier overigens). Er zijn diverse handleidingen voor te vinden. De twee puntjes uit de boiler breken met een schaar. Stukje slang in de boiler stoppen en vervolgens ventiel er krachtig indrukken (deze breken niet)

1.De diode van de pomp is inderdaad makkelijk te meten met multimeter op diode stand. Deze was ook netjes in orde.Oneindig 1 kant op. 0,7v andere kant op.

2.De condensator bleek prima. Was wel iets verlopen.Meette 420nf ipv 470nf. Heb hem maar weer terug gesoldeerd.

3.Inderdaad: De ringen/buisjes hebben geen polariteit...dit is dus een broodje aap verhaal. Ik ben er wel mee gaan expirimenteren. Aantal testjes gedaan (Schaal water aan de ene kant, maatbeker aan de andere kant).Wat me meteen opviel is dat naar mate de pomp warmer werd het langzamer en langzamer ging. in eerste instante 300 ml in 44 seconden...na een aantal rondjes 71 seconden voor 300ml water.
(Pomp direct op 220v zonder tegendruk, slangetje in, slangetje uit).Pomp ook erg stil

Pomp nogmaals gedemonteerd en het viel mij op dat de rubber ringen (2 stuks ,waar de plunjer doorheen duwt, als het ware enigzins verhard aanvoelden)
Als test klein beetje siliconen vet op de plunjer en ringen gesmeerd en zo waar...300 ml water liep opeens door in 22 seonden.

Vandaag bij de Action een doos O-Ringen tegengekomen voor 1.89. zitten er 125 in.(wil weer geen reclame maken)
Natuurlijk niet de maat die je zoekt..Maar een kleiner model met de zelfde dikte rekte gemakkelijk op om over de plunjer heen te passen.
2 ringetjes vervangen , ingesmeerd met food grade siliconenvet.
Test rondje gedaan: 400ml water in 22 seconden!
Heel de handel in elkaar gezet...werkt nu perfect! pomp is nu een stuk luider dus dit geeft me het idee dat de plunjer een stuk makkelijker kan bewegen
Met padhouder erin loopt de machine, met de één kop toets ingedrukt, zo'n 25 seconde (ik heb wel eens aan de pot gedraaid. Volgens mij hoort het standaard 20 seconden te zijn)
Nu komt er iets meer dan 150ml water in het kopje terecht. Dit lijkt me vrij netjes.
10 rondjes geprobeerd en het bleef consistent.
Morgen ga ik het proberen met koffiepads (heb ze gewoon niet meer!)
Of en hoe lang de nieuwe super-el-cheapo-o-ringen van de action het volhouden dat is maar de vraag. Het liep in ieder geval weer lekker soepel.
De verharde o-ringen zorgen er dus voor dat de plunjer niet goed heen en weer kan bewegen)
Belangrijkste is dat ik nu weet waar het aan ligt/lag.....

Wellicht ga ik nog een setje exact passende o-ringen zoeken op Ali ,maar ja, dat duurt weer 1,5 maand
Volgens mij moet de binnenmaat 8mm zijn.

4. klopt helemaal. Nooit geweten dat er eerst een bepaalde druk opgebouwd moet worden alvorens de overloop dichtgaat en uitloop begint.

5. Check :) iets meer dan 150ml

Dank allemaal voor deze extreem nuttige informatie!

Op 6 mei 2020 22:52:42 schreef Rednax45:
Pomp nogmaals gedemonteerd en het viel mij op dat de rubber ringen (2 stuks ,waar de plunjer doorheen duwt, als het ware enigzins verhard aanvoelden)
Als test klein beetje siliconen vet op de plunjer en ringen gesmeerd en zo waar...300 ml water liep opeens door in 22 seonden.

Natuurlijk niet de maat die je zoekt..Maar een kleiner model met de zelfde dikte rekte gemakkelijk op om over de plunjer heen te passen.
2 ringetjes vervangen , ingesmeerd met food grade siliconenvet.

De verharde o-ringen zorgen er dus voor dat de plunjer niet goed heen en weer kan bewegen)
Belangrijkste is dat ik nu weet waar het aan ligt/lag.....

Wellicht ga ik nog een setje exact passende o-ringen zoeken op Ali ,maar ja, dat duurt weer 1,5 maand

Probeer eens bij
https://www.ebele.nl/

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Was IDD bij mijn precies het zelfde met die pomp, uitgeharde ringen... ICM slechte 3 weg klep alles weer OK,zelfs potmeter moeten terugdraaien!

Shiptronic

Overleden

voutje....

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 7 mei 2020 18:58:01 (93%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

rubber ringen zijn het enige wat ik goed kan plakken met secondelijm ;) (en vingers) zoek een ring met de juiste dikte , snij die op maat(goed vlak) en plak de uiteinden aan elkaar.

Op 7 mei 2020 18:47:00 schreef smd:
Was IDD bij mijn precies het zelfde met die pomp, uitgeharde ringen... ICM slechte 3 weg klep alles weer OK, zelfs potmeter moeten terugdraaien!

Of grotere kopjes kopen ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik had met mijn Senseo te kampen met hetzelfde euvel: koffiemachine leverde bijna geen water in de beker. Machine dus helemaal gedemonteerd, boiler met azijn ontkalkt (we hebben in mijn woonplaats heeeel hard water, dus er kwam een grote hoeveelheid kalkaanslag uit), nieuw driewegventiel geïnstalleerd (ging bij demontage uiteraard stuk, is erg teer onderdeel) en alle slangetjes kalkvrij gemaakt, maar dat leverde allemaal geen verbetering op. De storing kon dus alleen nog maar aan de ULKA plunjerpomp te wijten zijn.

Ik heb de pomp daarna gedemonteerd, en dat ging niet al te gemakkelijk. De behuizing van de plunjer kreeg ik alleen met wat kracht uitoefenen open, hij schoot toen ineens los, waarbij (u raadt het al) de onderdelen van de plunjer los op tafel vielen. Gelukkig vielen alle onderdelen op de handdoek en is niets op de grond terechtgekomen cq. kwijtgeraakt.

Maar zie de plunjer nu maar weer eens op de juiste wijze in elkaar te zetten. Ik heb gek genoeg nergens op internet een foto kunnen vinden hoe die onderdelen weer gemonteerd moeten worden. Kan een van de schrijvers in deze thread daarom een foto van een gedemonteerde plunjer, met daarop de onderdelen zoals deze er in de juiste volgorde en oriëntering weer terug in moeten, uploaden?

Ik ben eveneens van plan de O-ringen van de plunjer te vervangen, die zullen in de loop van de tijd ongetwijfeld verhard zijn (de eigenlijke oorzaak dat de Senseo te weinig water levert). Kan iemand de precieze afmetingen van de O-ringen hier terugmelden?

Bij voorbaat dank!

re-atari

RAAF12

Golden Member

een foto van een gedemonteerde plunjer, met daarop de onderdelen zoals deze er in de juiste volgorde en oriëntering weer terug in moeten, uploaden?

Hier staan wat exploded views van de Senseo, het model is mij onbekend maar er staan wel ringetjes, veertjes in volgorde aangegeven...
https://docplayer.nl/124058-Vue-eclatee-eau-chaude-modele-senseo-10-13…

Op 9 mei 2020 21:08:19 schreef RAAF12:
[...]

Hier staan wat exploded views van de Senseo, het model is mij onbekend maar er staan wel ringetjes, veertjes in volgorde aangegeven...
https://docplayer.nl/124058-Vue-eclatee-eau-chaude-modele-senseo-10-13…

Nu wordt Senseokoffie wel met warm slootwater vergeleken maar dit apparaat maakt alleen maar warm water en heeft verder niets met 'de Senseo' van doen! :)

Ik zal eens kijken of ik een 'exploded ' afbeelding van de pomp kan maken/vinden...

Edit: zie bijlage, alles ligt op volgorde (dit is het pompgedeelte van het oude model pomp)
1) witte ring met kruisje: diepe kant naar rechts; hier valt het veertje in
2) zwart rubber ventieldopje met smalle eind naar linKs in het veertje
3) beige siliconen ventieldopje met smalle kant naar links in veertje
4) let op de dikte van de grootste O-ringen: dunste komt als laatste aan de buitenkant en klemt het pompgedeelte straks vast in het spoelhuis.
5) de behuizing gaat open en dicht met een bajonetsluiting: iets in elkaar drukken en een slagje draaien.

Van iets dat stuk is leer je het meest.