Senseo HD7840 doet het na 4 kopjes rustig aan

Helemaal perfect, dat is precies wat ik bedoelde. Het is zo te zien exact dezelfde plunjer als die in mijn ULKA pomp is gebruikt.
Ik had al geprobeerd de onderdelen van de plunjer in elkaar te zetten, maar merkte dat een aantal onderdelen op meer dan een manier (andere volgorde of zelfs omgekeerd) gemonteerd kon worden.
Ik verwacht dat ik het met deze foto voor elkaar ga krijgen.

Maar eerst nieuwe O-ringen bemachtigen en monteren. Eentje was zo verduurd dat 'ie is gebroken. Ik zal ook eens rondkijken bij de Action, hopelijk heeft de vestiging in mijn woonplaats de hierboven genoemde doosjes met O-ringen in het schap liggen.

Mijn dank is groot!

re-atari

Op 9 mei 2020 21:51:42 schreef Drambuie:
[...]

Nu wordt Senseokoffie wel met warm slootwater vergeleken maar dit apparaat maakt alleen maar warm water en heeft verder niets met 'de Senseo' van doen! :)

Ik denk niet dat Raaf deze woordspeling heeft bedoeld.?

Dit is het doosje van de action waar ik het over had.

De ringen die ik gebruikt heb , heb ik groen gemarkeerd. Je ziet..ze zijn te klein maar ze zijn zo soepel dat ze gemakkelijk om de plunjer passen. De gele zijn de oude ringen (ter vergelijking)

Senseo werkt overigens al weer een week uitstekend!

Op 16 januari 2020 19:06:24 schreef smd:
Pomp stiller betekent of te weinig druk door pomp opgebouwd of doordat 3 weg klep de helft er uitgooit in reservoir terug. Ontkalken doe ik zelfs draaiende ( Losse pomp) met een laagje zoutzuur en binnen 3 slagen werkt pomp aanzienlijk beter! Daarna direct spoelen met water.

Dag SMD,

Ik was even naar je op zoek ivm een mogelijke reparatie in 'High Voltage' (printplaat vaatwasser, kapotte veiligheidsweerstand en switcher of)
Ik zal straks dit off-topic bericht verwijderen ;)

Eigen topic starten?? Mail me maar...

Ik worstel sinds gisteren ook met het probleem dat mijn HD7825 water terug het reservoir ingooit. En dat wordt meer naarmate de pomp langer loopt, bv tijdens de ontkalkingscyclus. Na het uitsluiten van diverse zaken was ik ook op de pomp uitgekomen die te weinig druk opbouwt om de driewegklep richting het waterreservoir goed te sluiten.

In de plunjerpomp zitten diverse o-ringen, waarvan een aantal slechts statisch belast worden, als afdichting. Om de plunjer zit echter een dunne o-ring die dynamisch belast wordt en daardoor aan slijtage onderhevig is. Daardoor kan water teruglekken van de hoge druk naar de lage druk kant van de plunjer en dat veroorzaakt naar mijn mening het drukverlies.

Ik herinnerde me daarna dit draadje en kan de bevindingen van Rednax45 bevestigen. Ik heb een assortiment o-ringen die ik ooit bij de Lidl gekocht heb, maar helaas zijn die te dik. En met een te dikke o-ring heeft de plunjer te veel weerstand en wil de pomp niet starten. Ik moet dus op zoek naar dunnere o-ringen en zal eens bij de Action kijken. Bedankt voor die tip.

Begin eerst met de welbekende 3 weg klep,als die niet sluit dan word er ook geen druk opgebouwd. 4 a 5 jaar en ze lekken als een malle

De driewegklep had ik al uitgesloten. Met een kleine schroevendraaier en wat gepast geweld kun je die openklikken. Er zit een paddenstoelvormig siliconenrubbertje in dat bij voldoende waterdruk de doorstroomopening afsluit.

is niet te herstellen, vervangen is echt enigste mogelijkheid.. Rubbertje is net even te hard geworden... Ervaring spreekt hier... En voor die prijs hoefje het niet te laten...

Ik moet mijn mening van 4 juni waarschijnlijk herzien. Mijn conclusie was toen dat het een versleten o-ring om de plunjer was. Ik ben op zoek gegaan naar een passende o-ring maar heb die niet kunnen vinden. Intussen werd het probleem steeds erger: minder dan een kwart van het water kwam nog in het kopje.

Een paar dagen terug de Senseo maar weer opengemaakt. Pompje gedemonteerd en de o-ring om de plunjer nog eens bekeken. Het viel me toen op dat die weliswaar vrij los om de plunjer zit, maar als de o-ring in zijn zitting zit is de afdichting eigenlijk best goed. Daarop de kunststof onderdelen van het pompje nog eens grondig met azijn ontkalt, met extra aandacht voor de o-ring zittingen. Vervolgens heb ik het plunjertje en de o-ringen met wat siliconenvet gesmeerd en het spul weer gemonteerd. Sindsdien heb ik weer volle kopjes.

Zou dat plunjertje af-fabriek ook gesmeerd zijn en zou dat vet in de loop van de tijd verdwenen zijn? Eens afwachten hoe snel het probleem terug is.

pompjes worden "gesmeerd" door water, maar vermoed dat de kalk de werking negatief beninvloed. Laatst eenzelfde pompje ,perste nagenoeg niet. Zoutzuur laten opzuigen en binnen 4 sec weer volle druk! Doorgespoeld en klaar! ( ja, beetje aggresief,maar werkt perfect)