Stereo versterkertje, 1 speaker

Tot nu toe heeft TS alleen gemeld dat hij een vraag heeft over een versterker en een luidspreker.

De eigenlijke vraag is nog niet gesteld, maar ik ga er vanuit dat het met de noodzakelijke informatie geen probleem is voor dit forum.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
fatbeard

Honourable Member

Gegeven: een bluetooth/stereo versterkerprint en een oude mono radio.
Niet helder: wordt er buiten de speaker en kast nog iets van die oude radio gebruikt?
Zo ja: neem het aansluitschema van @F.E.T.. De 'bron' is dan de
bluetooth print en verder wordt alle versterking door die oude radio gedaan.
Zo nee: de speaker aansluiten tussen de speaker uitgangen van de bluetooth print; gebruik één van beide speakeraansluitingen per kanaal, bij voorkeur de +.
Als de eindtrapjes in het gewraakte verterkerprintje min-of-meer overeenstemmen met die in de datasheet waar @nijhuisr naar linkte gaat dat gewoon werken en gaat er nix stuk.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 9 mei 2020 15:28:41 schreef Hunter:
Oh ja?

Als het twee onafhankelijke balansversterkers zijn wekt dat niet. Daarom heb ik al eerder gevraagd naar de opbouw van de versterker.

https://thaieasyelec.com/downloads/EFDV308/HXJ8002_Miniature_Audio_Amp…

kijk even naar het "Amplifier Application Circuit" Ik denk dat het wel kan.

Gewoon proberen en luisteren of het wat is.

Twee keer een link plaatsen kan een voldaan gevoel geven, maar TS geeft geen info.

Heeft nijhuisr deze week de kristallen bol?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

De TS is uberhaupt nogal passief in dit topic. Misschien moet ie eerst zelf maar eens terug komen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb zelfs nog een vraag:
Als TS alleen de speaker wilt gebruiken uit die “vintage radio” en niet de oorspronkelijke versterker.
Wat is dat voor een speaker dan? Misschien wel een 800 Ohm speaker uit een buizen radio? :?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Blijkbaar dezelfde kristallen bol gebruikt als @nijhuisr :) ? Mag men zulke bollen wel delen onder coronarestricties :) ?

Ernstig nu: zoals @Hunter kennelijk reeds de hele tijd meende aan te voelen is dit een brugversterkertje, en dan zie ik niet goed hoe men de twee zou kunnen combineren om een enkele luidspreker aan te sturen; en zelfs als het kon dan wil ik nog wel eens weten wat er daarbij te winnen valt. Maar nogmaals, zoals ik ze lees was dat ook de aanvankelijke vraag niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 10 mei 2020 03:36:24 schreef Hunter:
Twee keer een link plaatsen kan een voldaan gevoel geven, maar TS geeft geen info.

Heeft nijhuisr deze week de kristallen bol?

Ik geeft een mogelijke oplossing op de vraag die de TS stelt:

"Ik zit dus met een bluetoothbord met een linker en rechter uitgang. Die moeten dus op maar 1 speaker komen.
Nu kan ik maar 1 kanaal aansluiten maar dan mis je geluid. Het linker- en rechter kanaal zijn immers niet identiek.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik wél bede kanalen via die ene speaker hoor?"

Frederick E. Terman

Honourable Member

In mijn antwoord, helemaal aan het begin van het topic, dacht ik nog dat TS de versterker van de radio wilde gebruiken. Bij 'bluetooth' dacht ik niet gelijk aan een stereo eindversterker.
Blijkbaar hebben wel dus echter wel een stereo versterkertje, waarschijnlijk met burg/balansuitgangen, en één losse luidspreker, en verder niets.

Zelfs dan zou je met weerstandjes kunnen werken. Natuurlijk gooi je dan wat vermogen weg, maar meestal is dat onbelangrijk: de volumeregelaar een klein stukje naar rechts, en je hebt je 3 dB weer terug.
Omdat het waarschijnlijk 'zwevende' uitgangen zijn, moet je dan zowel 'boven' als 'onder' weerstanden gebruiken:

code:

Links+ o----R------+-----R----o Rechts+
                   |
                 lspr
                   |
Links- o----R------+-----R----o Rechts-

Zelfs hier komen de weerstanden niet zo nauw. Begin eens met 4,7 ohm.

(Er komt vast iemand met een theoretisch bezwaar, over dempingsfactoren en zo, maar het gaat hier om een luidspreker in een kastje van een vintage radio - niet om een weergever van 14 000 euro in een dode luisterruimte.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat zou best wel kunnen werken, waarde @FET. Sta me toch de krtische vraag toe: Wat is de practische meerwaarde tegenover het gebruiken van slechts een van de twee versterkertjes? Ze worden nu allebei gebruikt, ja, maar een ruim part van het geproduceerde vermogen gaat op in weerstanden. Waar niemand er wat aan heeft, of hooguit een larve of rups die zich aan de warmte kan schurken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Die waarde volgt rechstreeks uit de vraag van @TS, die geen informatie uit het andere kanaal wil weggooien.

Als er 'low level' een geschikt punt voor was, zou ik L en R daar samenvoegen, en inderdaad gewoon één van de versterkers gebruiken.
Maar uit de informatie tot dusver geloof ik dat we de zaak niet te ingewikkeld moeten maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fatbeard

Honourable Member

code:

Links+ o----lspr----o Rechts-

werkt net zo goed. De weerstanden hebben geen enkele meerwaarde...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 10 mei 2020 13:17:37 schreef Frederick E. Terman:

[/code]Zelfs hier komen de weerstanden niet zo nauw. Begin eens met 4,7 ohm.

(Er komt vast iemand met een theoretisch bezwaar, over dempingsfactoren en zo, maar het gaat hier om een luidspreker in een kastje van een vintage radio - niet om een weergever van 14 000 euro in een dode luisterruimte.)

Zelfs niet. Kan zijn dat het met weerstanden beter gaat klinken. Veel van die buizeneindtrappen dempen kwasi niet, speaker is daarvoor gemaakt. Sluit je zoeits aan op een goed gedempte versterker, dan is de magie van de "gezellige radioklank" weg.

Nu ik het zo terug lees... idd 8)7

Als je een 1 luidspreker hebt kun je die heel gemakkelijk aansluiten.

Plus van de speaker op de plus van het linker kanaal en de min van de speaker op de min van het rechter kanaal.

... dat wordt een leuke...

ALS die versterkers in Full H-Bridge zijn uitgevoerd hou je nogal een beroerd en spetterend geluid over in uw aansluitmethode.
ALS die versterkers in Halve H-bridge zijn uitgeboerd, zal je puur een kanaal blijven belasten, terwijl de andere niets staat te doen omdat de massa's aan een punt samenkomen.

Aan de foto's te zien lijkt het een Full-H type te zijn.

Nee, het Idee van FET is hier toch het beste.
Dat werkt voor beide versterkertypen.
Wel ervoor zorgen dat de massa van het versterkerprintje aan dezelfde massa wordt gekoppeld als de resteremnde electronica.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view