gevaarlijke verdeeldozen

Peter_dtn

Golden Member

Gisteren had ik een probleem bij het "inpluggen" van een PL7 armatuur. Ik stak de stekker in de doos en de automatische zekering in de meterkast sprong eruit. Dat zou een fout moeten zijn in het armatuur dacht ik en heb het tot twee maal toe uit elkaar genomen. Ik heb zelfs de snoer vervangen omdat ik niets kon vinden maar ook dat hielp niet.

Toevallig zag ik dat een van de aardcontacten in de verdeeldoos naar binnen gebogen was. Zou dit het probleem kunnen veroorzaken?

Ik heb de doos opengemaakt en was verbaasd hoe het in elkaar stak daarbinnen. Het aardcontact kan gemakkelijk contact maken met een van de spannings-rails en dat was dus mijn probleem. De automatische zekering en aardlekschakelaar behoedde me voor gevaarlijke toestanden maar helemaal lekker zat het me niet.

Stel ik steek deze verdeeldoos in een stopcontact zonder randaarde, vervolgens plug ik mijn PL7 armatuur met uitwendige metalen delen (die aan aarde hangen) in de verdeeldoos. Door de gammele constructie komt nu ook de aardpin tegen een van de spannings-geleiders, als dat dan de Live verbinding is onstaat er een levensgevaarlijke situatie. Het metaal van het PL7 armatuur staat onder spanning en de zekering in de meterkast gaat me niet helpen. Hooguit de aardlekschakelaar als het eenmaal misgaat, maar hoeveel huizen zijn er zonder zo'n aardlek, of een van 300 / 500mA ipv de huidige 30mA.

Neem aan dat meer mensen dit hebben meegemaakt, zeker omdat de tolerantie op de plastics in deze verdeeldozen relatief groot is daardoor moet je soms wat harder duwen om de stekker erin te krijgen. Je merkt dan niet dat je de aardlip verbuigt.

Ik heb een aantal van deze verdeeldozen in gebruik, ze zijn heel goedkoop maar ik ga ze vervangen voor een degelijk exemplaar.

ze zijn heel goedkoop

=> en daar heb je je antwoord.
Het vinden van een "degelijk" exemplaar is nog een hele uitdaging want niet alleen Action, Big Bazar ed verkopen deze troep maar de meeste bouwmarkten ook helaas.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Henk H.

Golden Member

De waardeloze kinderbeveiliging helpt ook niet mee om de stekker er zonder veel kracht in te steken. Je merkt niet of het zwaar gaat vanwege de beveiliging of omdat je een aarde aansluiting tegen de spamnimgvoerende delen drukt.

Bij mijn vorige werkgever eens in de 2 a 3 weken een storing van een resettende gokkast. Alle te verwachten onderdelen vervangen en nog niet opgelost.

Dus ik kreeg de honeur om ter plaatse te gaan uitzoeken wat er aan de hand was. Bleek de schakelaar van het blok soms slecht contact te maken.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
Thevel

Golden Member

Op 9 mei 2020 21:57:03 schreef Peter_dtn:
Neem aan dat meer mensen dit hebben meegemaakt, zeker omdat de tolerantie op de plastics in deze verdeeldozen relatief groot is daardoor moet je soms wat harder duwen om de stekker erin te krijgen. Je merkt dan niet dat je de aardlip verbuigt.

Weer een geval van een bedrijf iets braks construeert en niet verder kijkt dan zijn neus lang is.
Kennelijk interesseert ze veiligheid niets en draait het alleen om snel en goedkoop geld te verdienen.

Op 9 mei 2020 21:57:03 schreef Peter_dtn:
Stel ik steek deze verdeeldoos in een stopcontact zonder randaarde,

Dat moet je dus niet doen. Op een stopcontact zonder aarde gebruik je een verdeeldoos zonder aarde.

Thevel

Golden Member

Alsof de mensen weten hoe en waar ze een verdeelblok kunnen gebruiken..
Ik ben van mening dat zulke bagger niet in een winkel hoort te liggen.

[Bericht gewijzigd door Thevel op zaterdag 9 mei 2020 22:45:19 (34%)

Anoniem

Hehe... kan bij ons niet gebeuren... we hebben penaarde >:)

Hier een zelfde verdeelblok met een ander probleem.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/148166

Het is toch allemaal een kwestie van het juiste gevoel hebben of ontwikkelen, ik voel ondertussen wel als een aardlip dubbel wil gaan.

Maar al dit goedkope spul is leuk voor lage stromen, maar zeker geen 16A

Op 9 mei 2020 22:53:58 schreef anoniem015:
Hehe... kan bij ons niet gebeuren... we hebben penaarde >:)

Da's toch wel beter eigenlijk, dan heb je ook de F en N altijd hetzelfde.
Dat is een ander "ding" bij deze goedkope verdeelblokken, de schakelaar zal in de helft vd gevallen de N schakelen, in thorie niet erg, maar toch jammer.

Op 9 mei 2020 23:26:18 schreef Kees frees:
[...]Da's toch wel beter eigenlijk, dan heb je ook de F en N altijd hetzelfde.

Dat is de theorie. In de praktijk kijken ze daar niet naar.

Dat is een ander "ding" bij deze goedkope verdeelblokken, de schakelaar zal in de helft vd gevallen de N schakelen, in thorie niet erg, maar toch jammer.

De schakelaars op verdeeldozen zijn altijd dubbelpolig. Dat is juist omdat je niet weet aan welke kant de fase zit.

Dit soort verdeeldozen is allemaal troep. Ik denk niet dat er een keurmerk op zit (officieel).

Bji mij is de vuistregel: Als je een doos niet open kunt schroeven dan is het per definitie bagger, niet kopen als je die al heb: wegsmijten.

En andersom hoeft ook niet zo te zijn, ook daar heb je ook bagger tussen zitten, maar die kun je nog openen en bekijken of het fatsoenlijk in elkaar zit.

Deze zal ook wel met die vreselijke one-way pennen dichtgeperst zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Ik denk niet dat er een keurmerk op zit (officieel).

Moet dat dan nog? CE loste toch alles op??

Dit soort verdeeldozen is allemaal troep.

Hohohoh... Er staat vast wel CE op. En daarmee voldoet het aan de daaraan gestelde veiligheidseisen. Wie ben jij binnen de EUSSR om aan CE te twijfelen?!

Als je een doos niet open kunt schroeven dan is het per definitie bagger, niet kopen als je die al heb: wegsmijten.

Daar kan ik wel een eind in mee. Want:

De waardeloze kinderbeveiliging

kun je er anders niet uit slopen.

Weer een geval van een bedrijf iets braks construeert en niet verder kijkt dan zijn neus lang is.

Waarschijnlijk juist wel. Goedkoop maken. Voor 5x de productieprijs verkopen. En hun is niks te verwijten, want het voldoet aan alle eisen.

Kennelijk interesseert ze veiligheid niets en draait het alleen om snel en goedkoop geld te verdienen.

Er staat vast wel CE op. Dus voldoet het aan de veiligheidseisen en daarmee is het veilig. Toch?

Maar probeer eens iets knaps te krijgen. Dat valt ook lang niet mee. De winkel waar je het in je handen kunt houden heeft het zelden nog. De rest is 'bestellen' en dan maar hopen dat je wat behoorlijks krijgt. Daar staat tenslotte ook gewoon CE op :+

Op 9 mei 2020 22:37:55 schreef KlaasZ:
[...]Dat moet je dus niet doen. Op een stopcontact zonder aarde gebruik je een verdeeldoos zonder aarde.

Daar heb je wel helemaal gelijk in, maar lang niet iedereen heeft daar enig benul van, soms zelfs omdat bepaalde hersenen, zoek het in de alfa-hoek, dit niet eens kúnnen begrijpen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 10 mei 2020 06:07:08 schreef henri62:
Bji mij is de vuistregel: Als je een doos niet open kunt schroeven dan is het per definitie bagger,

Dat is wel erg kort door de bocht. Ik heb in mijn hobbyruimte een verdeeldoos met van die eentoer schroeven die ik desondanks open heb gekregen. Ziet er van binnen beter uit dan het ding waar dit topic mee begon en doet nu al zo'n 20 jaar dienst.
Tip: als je een verdeeldoos nodig hebt, koop er dan één zonder snoer. Die kunnen wel gewoon open. Moet je natuurlijk wel een los aansluitsnoer bij kopen en zelf monteren.
Mijn eerste actie na aanschaf van een verdeeldoos is de kinderbeveiliging er uit slopen. Het idee er achter is wel aardig maar de uitvoering is meestal brak. Ik ben er nog nooit een tegengekomen die soepel werkte.

Op 10 mei 2020 07:19:43 schreef EricP:
[...]Er staat vast wel CE op. Dus voldoet het aan de veiligheidseisen en daarmee is het veilig. Toch?

Ik ga er vanuit dat dit een cynische opmerking is.

Tja "declaration of conformity" noemen ze dat, iedereen mag dat invullen (iets met de slager die zijn eigen vlees keurt). Ik wil wel eens een rapport van dat soort rommel zien door een officiele toko gekeurd. Tegenwoordig is dat Dekra (in NL) zover ik weet, vroeger de Kema.

Op 10 mei 2020 11:21:17 schreef KlaasZ:
Tip: als je een verdeeldoos nodig hebt, koop er dan één zonder snoer. Die kunnen wel gewoon open.

Dat is wel een open deur intrappen, uiteraard kunnen die open ;-), verder zijn, zoals EricP zegt, die dingen vrijwel niet te koop.

Nog een optie: Koop er altijd 2, eentje zaag je doormidden en inspecteer je, dan kunnen ze allebei "geklikoteerd" worden als het niks is, of de verkoopt de nog hele aan je ergste vijand.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 10 mei 2020 11:29:46 (10%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Ik ben er nog nooit een tegengekomen die soepel werkte.

Of erger , soepel blijft werken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

dit niet eens kúnnen begrijpen.

Darwin had daar toch een mooie theorie over?

Ik ga er vanuit dat dit een cynische opmerking is.

Jij gaat door voor de koelkast - waar ook vast wel CE op staat...

Ik wil wel eens een rapport van dat soort rommel zien door een officiële toko gekeurd.

Zou dat bestaan? Of is het 'conform' omdat het aan simpel te controleren dingetjes voldoet en daarmee is het 'goed'?

die dingen vrijwel niet te koop.

Nou ja, dat valt nog wel mee. Ik had er een jaar geleden eentje voor een frutsel constructie in een wandmeubel. Zonder veter. Maar de kwaliteit was niet schokkend beter dan de fotootjes die TS liet zien.

eentje zaag je doormidden en inspecteer je

Precies. Ik had voor een klant een stapel WCDs nodig, kort door de bocht iets van 70 op minder dan 1m2 (lang verhaal, laat maar). Inderdaad een aantal verdeeldozen gekocht en destructief onderzoek gedaan. Begonnen met de goedkoopste en doorgaan tot je iets had waarvan je niet verdrietig werd.
Het toenmalige model van Ikea zat behoorlijk in elkaar (en kon je fatsoenlijk op een plat oppervlak monteren). Daar zijn er toen nog een stel van gekocht, klein onderverdelertje, stekers eraf en gaan met dat spul. *Ik* kon aan de buitenkant niet zien wat behoorlijk spul was en wat niet. Het enige wat je aan de buitenkant kon vaststellen was de contactdruk en de dikte van de geleiders in de voedingskabel (staat er vaak wel op).

Anoniem

Het was te denken dat dit topic de CO-huisanarchist ging wakkerschudden om wat gal te spuwen :-)
Een lichtzinnig standpunt, want geen normaal denkend mens die het systeem begrijpt zal het nut en de voordelen van de Europese harmonisering in twijfel trekken. Het zwakke punt is de feedback.
En dat ligt aan de laksheid van de 'gedupeerden'

Had Peter-dtn ipv hier zijn verhaal te doen, zijn argumenten gericht aan de Regulator, had deze een onderzoek ingesteld, en indien de klacht terecht bleek, de importeur een boete gegeven die hem wel in de toekomst tot betere inzichten zou brengen.
Wie onterecht een CE markering aanbrengt op een niet-conform apparaat riskeert een erg zware sanctie.

@Peter, ik zou dit alsnog doen.
En hier laten weten hoe het afgelopen is.

De werkelijke oorzaak van die zooi leer je in de eerste les economie, 'vraag ende aanbod'

Zolang krentenkakkers in de rij staan 15 minuten voor openingstijd om de aanbiedingen in de Act...en consoorten niet te missen zal dit blijven bestaan.
Hoe slim moet je zijn om te begrijpen dat iets wat verkocht wordt aan 1/4 of minder van de gangbare prijs niet goed kan zijn.

Toch zitten op CO nogal wat fanaten van dit soort superdiscounts. In sommige topics wordt hardnekkig ontkend dat de spullen die daar verkocht worden van ondermaatse kwaliteit zouden zijn.

maartenbakker

Golden Member

En dat komt dan weer doordat de kwaliteit zeer wisselend is. De een zal zijn positieve ervaring verdedigen, de ander zijn negatieve. En soms, als het om gezichtsmaskers gaat bijvoorbeeld, moet je de partij gewoon integraal terugsturen nadat je hem ontvangen hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Een lichtzinnig standpunt, want geen normaal denkend mens die het systeem begrijpt zal het nut en de voordelen van de Europese harmonisering in twijfel trekken. Het zwakke punt is de feedback.
En dat ligt aan de laksheid van de 'gedupeerden'

We zijn het er dus over eens dat het niet werkt. Dat is al heel wat. Daarmee trek je het dus zelf ook in twijfel. Je bent volgens jezelf dus geen normaal denkend mens. Wij wisten dat al! :+

Had Peter-dtn ipv hier zijn verhaal te doen, zijn argumenten gericht aan de Regulator, had deze een onderzoek ingesteld, en indien de klacht terecht bleek, de importeur een boete gegeven die hem wel in de toekomst tot betere inzichten zou brengen.

Leuk theoretisch verhaal van iemand die raamambtenaar zou kunnen zijn.

  • Helemaal niemand gaat dat doen. En dat zag men natuurlijk bij het uitdenken van deze onzin niet aankomen
  • Het zou zomaar kunnen dat eea. gewoon aan alles voldoet. Sta je dan met je klacht die je toch al niet in ging dienen
  • Die importeur, die bestaat al lang niet meer. Jaartje zaken doen. Daarna opdoeken die handel. Al dan niet vrijwillig. Het CE-vodje wat er mogelijk bij zat is ondertekend door iemand die inmiddels nergens meer te vinden is, als-ie nog in de EU woont. Daar is een film over.

Ohja... die partij wordt dan uit de handel genomen. Quess what: dat is-ie al want de voorraad is op. 1 opslag verder ligt nieuwe voorraad, maar ja, dat is op papier een andere importeur. U gaat door naar start.

En soms, als het om gezichtsmaskers gaat bijvoorbeeld

Die maskers die 'gecertificeerd' waren, maar toch opeens niet bedoeld voor medisch gebeuren maar daar wel voor gekocht he? Die partij.
Zou er ook CE op gestaan hebben?

Op 10 mei 2020 13:52:52 schreef grotedikken:
Wie onterecht een CE markering aanbrengt op een niet-conform apparaat riskeert een erg zware sanctie.

Uit het verhaal van peter_dtn blijkt nergens dat er een CE markering op staat.

Als er geen vraag is naar goedkope producten, dan werd het niet geproduceerd. Geen enkele fabrikant zou een wasmachine (of in dit geval een stekkerdoos) maken die niet verkocht wordt omdat er geen vraag naar is.

Leg deze stekkerdoos van (ik noem maar wat) 3 euro, naast een kwaliteits-stekkerdoos van 7 euro, dan beslist de consument wat die koop en dus wat de fabrikant maakt. Laten wij als consument de goedkope producten liggen (omdat ze kwalitatief slecht zijn), dan gaan fabrikanten vanzelf betere producten maken.

Helaas denkt menigeen dat het andersom werkt: de fabrikanten maken steeds slechtere producten, en verkopen dat. Dan wordt er geroepen "kwaliteit wordt niet meer gemaakt" of "vroeger was alles beter" of "Chinese troep". Dat terwijl die zelfde mensen rustig de Action uitlopen met volle tassen of Aliexpress leeg kopen (uitdaging). Dus niet: "kwaliteit wordt niet meer gemaakt", maar "kwaliteit wordt niet (minder) gekocht".

Er is vraag naar goedkope (en daarmee mindere kwaliteit) producten, dus wordt het gemaakt. En als dat niet zo zou zijn, dan is morgen de Action failliet.

EricP

mét CE

Leg deze stekkerdoos van (ik noem maar wat) 3 euro, naast een kwaliteits-stekkerdoos van 7 euro, dan beslist de consument wat die koop en dus wat de fabrikant maakt. Laten wij als consument de goedkope producten liggen (omdat ze kwalitatief slecht zijn), dan gaan fabrikanten vanzelf betere producten maken.

Ten dele is het waar wat je zegt. Maar ook niet helemaal. Ik heb zoals reeds eerder beschreven geen enkele mogelijkheid om 'kwaliteit' te beoordelen (in deze context dan) buiten een paar 'indicatoren' en destructief onderzoek. Duurder is niet direct beter (iets met marketing... de doos bij de Action moet natuurlijk goedkoper zijn dan die bij Bijenkorf. Al komen ze uit dezelfde doos). Ik zou graag wat beters willen. En dat mag dan ook wat meer kosten. Echter, ik zie alleen de prijs (tot ik het gekocht heb en uit elkaar trek). Daar gaat je verhaal mank.

Dat terwijl die zelfde mensen rustig de Action uitlopen met volle tassen of Aliexpress leeg kopen (uitdaging). Dus niet: "kwaliteit wordt niet meer gemaakt", maar "kwaliteit wordt niet (minder) gekocht".

Ook die vergelijking gaat deels mank. Ook bij de Action liggen (tussen heel veel meuk; laat daar vooral geen misverstand over bestaan) spulletjes die kwalitatief prima zijn. In dat opzicht is de Action dan gewoon een bedrijf wat met een kleinere marge genoegen neemt.
Als je het puur betrekt op de stekkerdoos kan ik wel met je mee. Maar een Mars waar Mars op staat en die als Mars verkocht wordt, zal toch wel door Mars (Nestlé) gemaakt zijn, niet?

Al met al blijft het gewoon moeilijk om iets kwalitatief goeds te onderscheiden van 'rommel'. De prijs is geen leidraad. Allerlei merkjes zeggen niks, zo blijkt elke keer weer. Blijft over... gewoon maar proberen. En kijken of het goed genoeg is. Als jij weet hoe je het onderscheid wel kan maken, dan mag je het zeggen...

maartenbakker

Golden Member

Op 10 mei 2020 15:24:00 schreef Mrtn1988:
Helaas denkt menigeen dat het andersom werkt: de fabrikanten maken steeds slechtere producten, en verkopen dat. Dan wordt er geroepen "kwaliteit wordt niet meer gemaakt" of "vroeger was alles beter" of "Chinese troep". Dat terwijl die zelfde mensen rustig de Action uitlopen met volle tassen of Aliexpress leeg kopen (uitdaging).

Dat is ook maar hooguit de helft van de waarheid. Je kunt van een consument niet verwachten dat hij een vakkundige inschatting kan maken van de kwaliteit van een product. De prijs is gemiddeld een redelijke indicatie maar je kunt er ook niet blind op varen en dat is verwarrend. Dat fabrikanten erin meegaan om goedkope rommel te produceren, wordt niet alleen door de consument veroorzaakt maar ook door de fabrikant die de concurrentie aangaat door een minder goed product op de markt te brengen zonder dat er bij te zeggen. Dit is een van de redenen voor het bestaan van keurmerken. Het alom verguisde CE teken voldoet maar voor een heel klein gedeelte. MTBF, TCO of een soortgelijke maat hoort onderdeel te zijn van het milieulabel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."