gevaarlijke verdeeldozen

Anoniem

Op 10 mei 2020 14:55:54 schreef EricP:
[...]We zijn het er dus over eens dat het niet werkt. Dat is al heel wat. Daarmee trek je het dus zelf ook in twijfel. Je bent volgens jezelf dus geen normaal denkend mens. Wij wisten dat al!

Hoho, mij niks inde mond leggen.
Het werkt wél degelijk en was noodzakelijk om enerzijds de Europese markt iets te beschermen tegen de opdringende Chinezen en om de tijdrovende en kostbare nationale keuringen die vroeger in elke deelstaat opnieuw dienden te gebeuren tegen net even andere voorwaarden, te vermijden.
Maar niks is perfect en er zal onder druk van de vraag naar spotgoedkoop spul door de krentenkakkers wel menig visje door het net raken
Het zwakke punt zit niet in de regelgeving, want feedback en sanctinering is ruim voorzien, maar bij de laksheid van de mensen die er onterecht van uitgaan dat een klacht toch niks verandert.Als je iets voorhebt wat echt niet door de beugel kan, reageer dan ipv aan de klaagmuur te jammeren. Het is zeer nuttig dat de TS hier zijn wedervaren meedeelt, maar beter ware geweest dat hij zijn goed gestructureerde openingspost tevens doorgemaild had naar de Regulator. Het werkt dus,wel , maar zo zouden de mazen van het net nog kleiner worden voor overtreders.

Op 10 mei 2020 06:07:08 schreef henri62:

Bji mij is de vuistregel: Als je een doos niet open kunt schroeven dan is het per definitie bagger, niet kopen als je die al heb: wegsmijten.

En andersom hoeft ook niet zo te zijn, ook daar heb je ook bagger tussen zitten, maar die kun je nog openen en bekijken of het fatsoenlijk in elkaar zit.

Deze zal ook wel met die vreselijke one-way pennen dichtgeperst zijn.

Daar heb je ongelijk in.
Bepaalde apparaten màg je niet kunnen openmaken .
Niet om nieuwsgierige aagjes als jij te beletten de kwaliteit van het binnenwerk te evalueren, maar voor de veiligheid omdat er niet onoordeelkundig zou kunnen aan gemodifieerd of gerepareerd worden.

Dat is een eis van de veiligeidsdirectieve. Dus om te mogen verkopen in Europa moet de fabrikant aantonen dat het spul niet met huis-tuin en keukenschroevendraaiers kan geopend worden.

Dit heeft dus niks, maar dan ook niks met de kwaliteit te maken.
En t zijn zeker geen pesterijen van de fabrikant om te beletten dat je ziet wat voor brol er in zit. En t is niet zo dat ze toegerevetteerd worden omdat dit goedkoper zou zijn dan vijsjes en dus een signaal van mindere kwaliteit zou zijn.
Ik vrees dan ook dat je vandaag nergens nog kant en klare multistopcontacten met verlengdraad zult kunnen kopen die je makkelijk openvijst.

toch wordt het spul wat men bij de action wordt verkocht bij hun leveranciers ook weer getest of het wel verkoopbaar is voor de NL markt. men heeft er een labo waar producten worden getest op oa brandbaarheid en degelijkheid behuizing enz. dat is maar goed ook, want er zijn zat terugroep acties geweest van chinese meuk wat als enige zekerheid had dat je een keer de brandblusser kon gaan testen of erger.

overigens, een 3€ stekkerdoos op de werkbank als test wcd is bij mij een no go. die zooi kan niet tegen veel in en uitsteken, de contactstrips zijn van ijzer en hebben snel al verminderde contactdruk bij gebrek aan veren.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 10 mei 2020 17:14:56 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

@GD: Ik zou het wel een pesterij noemen, of op zijn minst een bezuiniging. In plaats van een Amerikaanse schroef (zo'n vijs die je met een Amerikaanse schroevendraaier aan kunt brengen) kan men ook een torx, triwing ofzo erin draaien.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 10 mei 2020 17:15:53 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Waarom noem je het pesterij?
Je gebruikt het waarvoor het bedoeld is en als er iets mis mee is, gooi je het weg. Een defect multistopcontact kun je toch niet veilig repareren.
Torx is tegenwoordig niet meer zo exotisch. Zelfs ik heb meerdere setjes liggen. zelfs die met een gaatje om die torx schroeven met een pinnetje in open te krijgen.

Peter_dtn

Golden Member

nog even de achterkant van de verdeeldoos, CE, TUV en zelfs KEMA keur.

Moeilijk voor te stellen dat dit ook echt de norm kan zijn..

EricP

mét CE

Het werkt wél degelijk en was noodzakelijk om enerzijds de Europese markt iets te beschermen tegen de opdringende Chinezen en om de tijdrovende en kostbare nationale keuringen die vroeger in elke deelstaat opnieuw dienden te gebeuren tegen net even andere voorwaarden, te vermijden.
Maar niks is perfect en er zal onder druk van de vraag naar spotgoedkoop spul door de krentenkakkers wel menig visje door het net raken
Het zwakke punt zit niet in de regelgeving, want feedback en sanctinering is ruim voorzien, maar bij de laksheid van de mensen die er onterecht van uitgaan dat een klacht toch niks verandert.Als je iets voorhebt wat echt niet door de beugel kan, reageer dan ipv aan de klaagmuur te jammeren. Het is zeer nuttig dat de TS hier zijn wedervaren meedeelt, maar beter ware geweest dat hij zijn goed gestructureerde openingspost tevens doorgemaild had naar de Regulator. Het werkt dus,wel , maar zo zouden de mazen van het net nog kleiner worden voor overtreders.

Het grappige is... dat je dus zelf beschrijft... waarom het niet werkt.
Het is een systeem bedacht door een raamambtenaar en zijn koffie leut maatjes. Mensen gaan echt niet klagen over iets waar CE op staat en wat bagger is. Er is ook zat bagger die wel aan de 'eisen' voldoet. Daarnaast denken hele volkstammen nog steeds dat CE een keurmerk is. Het systeem is ze dus ook nog eens onbekend (dus: de mensen die zouden WILLEN klagen weten niet eens HOE). Je moet er zelf onderzoek naar doen. En dan denk echt iemand dat het werkt en zou kunnen werken? Dat DAT mis zou gaan stond al voor introductie vast...

Daar heb je ongelijk in.
Bepaalde apparaten màg je niet kunnen openmaken.
Niet om nieuwsgierige aagjes als jij te beletten de kwaliteit van het binnenwerk te evalueren, maar voor de veiligheid omdat er niet onoordeelkundig zou kunnen aan gemodifieerd of gerepareerd worden.

Nou ja, open gaat het. Is het niet goedschiks, dan is het wel kwaadschiks. Mensen als Henri (en ik zelf denk ik ook wel...) proberen het nog een beetje 'netjes' te doen. Maar ja... het zal toch niet de eerste keer zijn dat er 3cm naast de verdeeldoos een kroonsteentje zit. Want de kabel was gesmolten en het ding kan niet open. Of het ding met duct tape dicht zit. Want het waren zulke rare schroeven!
Ik weet het... Darwin-award. Maar je gaat dat gepruts dus in de praktijk echt niet tegen houden met dergelijke schroeven...

Ik vrees dan ook dat je vandaag nergens nog kant en klare multistopcontacten met verlengdraad zult kunnen kopen die je makkelijk openvijst.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Zonder draad zijn ze er nog wel. Nou, dan nemen we die en zetten er zelf wel wat aan. Want nu is het veilig ofzo. Zucht...

Daarnaast is (denk ik) productie ook goedkoper zonder schroeven. Iets er gewoon tot een bepaalde positie in rammen is nou eenmaal 'makkelijker' dan een schroef aandraaien.
Of het pesterij is... Geen idee. Je zou zeggen... als het kwalitatief goed spul is, dan is de prijs van minder belang. Daar staat tegenover dat we anno 2020 formeel zelf niet eens meer een stek(k)er aan een snoer schijnen te mogen zetten, dat moet aangegoten zijn. Dat zou je ook een vorm van pesterij kunnen noemen.
Gelukkig zijn de losse stek(k)ers nog wel gewoon te koop. Ook daar overigens: kwaliteit doorgaans om te janken (niet zelden is de draad zo slecht dat je de boel niet eens vast kunt zetten), maar hey, er staat wel CE op, en dat was vroeger niet zo. DUS is het beter. Ofzo.

[edit] Ik zie dat TS er ook nog even tussendoor zit...
Voor deze zou het wel eens de moeite waar kunnen zijn om eens contact op te nemen met Kema - DNV (of is het alweer verkocht?). Geen idee of 'kema keur' tegenwoordig nog bestaat - of in de tijd dat dit stuk brol verkocht werd. Niet dat het wat gaat veranderen, maar het is op zich wel interessant om te weten of dit keurmerk - wat in tegenstelling tot CE wel iets zou moeten zeggen - terecht gevoerd wordt of niet.

maartenbakker

Golden Member

Op 10 mei 2020 17:28:17 schreef grotedikken:
Waarom noem je het pesterij?
Je gebruikt het waarvoor het bedoeld is en als er iets mis mee is, gooi je het weg. Een defect multistopcontact kun je toch niet veilig repareren.
Torx is tegenwoordig niet meer zo exotisch. Zelfs ik heb meerdere setjes liggen. zelfs die met een gaatje om die torx schroeven met een pinnetje in open te krijgen.

Of op zijn minst een bezuiniging, als het geen bewuste pesterij was.

Het is niet echt aan jou of aan de fabrikant om te bepalen of iets een wegwerpproduct is. Het controleren op kwaliteit, het aanzetten van een ander snoer of het verwijderen van en stekerblokkade (kinderbeveiliging) kunnen valide redenen zijn.

Verder gaat het er niet om wat voor setje jij hebt liggen. Met een ietwat exotischer schroefkop voldoe je aan de veiligheidseisen. Als torx niet voldoet, dan toch gewoon een andere.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Op 10 mei 2020 15:24:00 schreef Mrtn1988:

Leg deze stekkerdoos van (ik noem maar wat) 3 euro, naast een kwaliteits-stekkerdoos van 7 euro

Om er dan thuis achter te komen dat je voor 4 euro genaaid bent, die van 7 euro is dezelfde bagger als die van 3 euro :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik had jaren geleden een kwaliteits-stekkerdoos (dacht ik tenminste) achter mijn vaatwasser liggen. Maar na enkele jaren brandde die toch ineens door.

De doos bleek wel brandvast plastic te hebben. Ik moet er niet aan denken dat het een Chinese brol was met UL94 Vniks (lees: HB). Dat brandt dat door, je hele huis kan eraan gaan.

KGE

Golden Member

Op 10 mei 2020 19:03:35 schreef Hoeben:
Ik had jaren geleden een kwaliteits-stekkerdoos (dacht ik tenminste) achter mijn vaatwasser liggen. Maar na enkele jaren brandde die toch ineens door.

De doos bleek wel brandvast plastic te hebben. Ik moet er niet aan denken dat het een Chinese brol was met UL94 Vniks (lees: HB). Dat brandt dat door, je hele huis kan eraan gaan.

Daarom staat er in de gebruiksaanwijzing ook dat je dit soort apparaten niet op een verdeeldoos/verlengsnoer mag aansluiten...

En toen was het netsnoer te kort. Dus een doos van echt 16A genomen. Ik heb nu gewoon de keuken verbouwd, probleem weg.

Als apparatuur zegt dat het 16A aankan moet dat ook echt waar zijn. En geen 10A met een korte 16A piek.

@Peter_dtn: Wat voor snoer zit er aan dat verdeelblok? En met name wat is de koperdraad dikte?
Het zal me niet verbazen dat het maar 1 mm2 is.
Op het stekkerblok staat max 3500W, gaat die ook never nooit halen.

P.S. Dit stekkerblok is ook maar enkelpolig afgeschakeld, niet dubbel zoals ergens terug in een van de posts staat!

Verder ben ik het er niet mee een dat die persnagels gebruikt zijn om het niet open te "mogen" maken. Laat maar eens zien waar dat staat?

Als dat echt zou zijn zou geen elkel huishoudelijk apparaat meer open mogen, nou dat is echt niet zo.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 10 mei 2020 19:44:01 schreef henri62:
P.S. Dit stekkerblok is ook maar enkelpolig afgeschakeld, niet dubbel zoals ergens terug in een van de posts staat!

Waar zie dat de schakelaar enkelpolig is? Heb ik daar dan overheen gekeken?

Op 10 mei 2020 21:16:21 schreef KlaasZ:
[...]Waar zie dat de schakelaar enkelpolig is? Heb ik daar dan overheen gekeken?

Het zinnetje: Alleen als de stekker uit het stopkontakt is gehaald is het apparaat spanningsvrij...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 10 mei 2020 19:03:35 schreef Hoeben:
Ik had jaren geleden een kwaliteits-stekkerdoos (dacht ik tenminste) achter mijn vaatwasser liggen. Maar na enkele jaren brandde die toch ineens door.

Is o.a. een van de redenen waarom vaatwassers op een aparte groep horen te zitten..... met een eigen kabel van het desbetreffende stopcontact, direct naar de meterkast.

Maar als er 16a op die verdeeldoos staat, dan moet ie dat ook gewoon aan kunnen. Anders moet er 10a, of 6a op worden gedrukt.

Het moet niet zo zijn dat voor een verdeeldoos iets anders geldt dan voor een inbouw/opbouwstopcontact. Een verdeeldoos is niets anders dan een opbouw-wandcontactdoos met een gesloten achterkant en een stuk flexibele kabel er aan. Als de ene veilig 16a kan doorgeven, dan moet de ander dat ook kunnen.

Dat de realiteit anders is dan wat zou moeten, dat weet ik ook wel :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 10 mei 2020 22:07:02 schreef Ledlover:
Het moet niet zo zijn dat voor een verdeeldoos iets anders geldt dan voor een inbouw/opbouwstopcontact.

Het verschil is dat een verdeeldoos geen deel is van de vaste installatie. Een vaste wcd moet met 2,5mm2 worden aangesloten, bij een verdeeldoos mag de draad dunner zijn.

Shiptronic

Overleden

het gaat ook vaak maar om en meter of 2.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

als er 16A op die dozen staat, en er zit een schakelaar in, dan weet je al dat het niet klopt, die schakelaars welke worden gebruikt houden op bij 10A. die dozen zijn nog net goed voor hifi en dergelijke lage verbruikers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Ik zie dat de CE wel zijn werk doet voor deze artikelen. Hier bijvoorbeeld een verdeeldoos die uit de markt genomen is met het probleem wat Peter ervaren heeft:

https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/…

Je kan zelf in de database zoeken of door wekelijkse rapporten bladeren.

Saillant detail: van de 65 artikelen die tot nu toe in 2020 uit de categorie "electrical appliances and equipment" die uit de markt genomen zijn of zelfs naar de eindgebruikers gevraagd zijn om in te leveren, komen er (minstens) 49 uit China.

Op 10 mei 2020 21:45:55 schreef Roches:
[...]
Het zinnetje: Alleen als de stekker uit het stopkontakt is gehaald is het apparaat spanningsvrij...

U gaat door voor de magnetron ;-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 10 mei 2020 23:58:46 schreef joopv:
Saillant detail: van de 65 artikelen die tot nu toe in 2020 uit de categorie "electrical appliances and equipment" die uit de markt genomen zijn of zelfs naar de eindgebruikers gevraagd zijn om in te leveren, komen er (minstens) 49 uit China.

Dat vind ik nóg weinig. Tenslotte, omdat wij alles in China laten maken, moet het slechte spul daar logischerwijs óók vandaan komen - ergens anders vandaan kán gewoon niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Op 10 mei 2020 19:44:01 schreef henri62:

Verder ben ik het er niet mee een dat die persnagels gebruikt zijn om het niet open te "mogen" maken.

Dan moeten we ze voortaan maar pestnagels gaan noemen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
joopv

Golden Member

Op 10 mei 2020 19:44:01 schreef henri62:
Verder ben ik het er niet mee een dat die persnagels gebruikt zijn om het niet open te "mogen" maken. Laat maar eens zien waar dat staat?

Als dat echt zou zijn zou geen elkel huishoudelijk apparaat meer open mogen, nou dat is echt niet zo.

In de RAPEX database die ik hierboven genoemd heb zit een verdeeldoos die afgekeurd is omdat hij met een gewone schroevendraaier open gemaakt kan worden.

Op 10 mei 2020 18:05:44 schreef EricP:
[...]
[edit] Ik zie dat TS er ook nog even tussendoor zit...
Voor deze zou het wel eens de moeite waar kunnen zijn om eens contact op te nemen met Kema - DNV (of is het alweer verkocht?). Geen idee of 'kema keur' tegenwoordig nog bestaat - of in de tijd dat dit stuk brol verkocht werd. Niet dat het wat gaat veranderen, maar het is op zich wel interessant om te weten of dit keurmerk - wat in tegenstelling tot CE wel iets zou moeten zeggen - terecht gevoerd wordt of niet.

Als je "melding gevaarlijk product" inklopt bij google kom je direct op de pagina van NVWA daar staat ook een telefoonnummer voor consumenten.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 11 mei 2020 09:03:20 (39%)

Blijkbaar mag je zo'n verdeeldoos niet met een gewone schroevendraaier kunnen openen. Je kunt je afvragen waarom dat is. Een gewone wcd kun je toch ook met een schroevendraaier openen, en een verdeeldoos waar je zelf een snoer aan moet zetten ook. Wat is dan het wezenlijke verschil?