Wie weet een oplossing

Evarist

Golden Member

Ik heb een stopcontact + netwerk en TV aansluiting gemaakt (voorbereid). Toen kwam de bezetter (gips op de muur, hoe zeg je dat in NL?)
Die maakte de muur recht door er 2cm Knauf op te smeren. Wat nu?
Uitkappen is geen optie. De muur is mooi.

Edit://Heet dat stukadoor?

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Arco

Special Member

Toen kwam de bezetter

Die is gelukkig al weer driekwart eeuw weg... ;)
We noemen dat bepleisteren/stucadoor...

Kun je daar geen extra tussenringen op monteren?

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 11 mei 2020 10:51:50 (17%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Tussenringen heb ik nog nooit gezien. Op maat printen? Originele doosjes aanpassen en er voor schuiven?

Stukadoors wordt hier nooit over gesproken. Hier komt nog altijd de bezetter of de plakker. En zo zijn er nog wel wat zaken die in ere worden gehouden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 11 mei 2020 10:44:20 schreef Evarist:
Ik heb een stopcontact + netwerk en TV aansluiting gemaakt (voorbereid). Toen kwam de bezetter (gips op de muur, hoe zeg je dat in NL?)
Die maakte de muur recht door er 2cm Knauf op te smeren. Wat nu?
Uitkappen is geen optie. De muur is mooi.

Daar is van alles voor te bedenken - en ook te koop - van opvulringen tot verhogingsranden.

Wel een erg grote uitsparing of niet?
Moet een flink raampje omheen

Tidak Ada

Golden Member

Dacht ik toch eerst aan mannen met zo'n hoedje:....

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/26/Stahlhelm_2.jpg/260px-Stahlhelm_2.jpg :+

Als het echt Knauf is, kun je natuurlijk ook met wat geduld en een geëigend mes, netjes het kader verdiepen. Je hebt dan ook minder last van de uitstekende stekkers.

Zo te zien is de inbouwdoos van het BE-type en rechthoekig. Opvulringen bestaan daar niet voor. Misschien kun je daarvoor een op de juiste wijze doorgezaagde doos gebruiken? Maar bij pleisteren zal dan toch noodzakelijk blijven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

In de NL variant van inbouwdoos neem je dan een paar opvulringen en lange(re) schroeven.

In deze "bakjes" wordt het schakelmateriaal met (die vervelende) haakjes in de doos vast getrokken .... geen idee hoe je dat kunt uitvullen.

Op 11 mei 2020 11:27:05 schreef Tidak Ada:
Zo te zien is de inbouwdoos van het BE-type en rechthoekig. Opvulringen bestaan daar niet voor. Misschien kun je daarvoor een op de juiste wijze doorgezaagde doos gebruiken? Maar bij pleisteren zal dan toch noodzakelijk blijven.

Voor ronde dozen heb je opvulringen en voor rechthoekige, opvulranden. Voor elk wat wils dus.

Arco

Special Member

Je kunt twee identieke dozen afzagen (bodem eraf) op de juiste hoogte en die eraan vastschroeven zodat alles gelijk komt.
(kan prima, maar of het toegestaan is weet ik niet...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Dank jullie voor de snelle reacties. :-)

Ik zal eerst naar de elektrohandel gaan en vragen of ze daar iets voor verkopen.

Een doosje afzagen tot de gewenste hoogte is mogelijk, maar hoe maak ik dat vast aan het oude doosje? Het zit 'ingestukadoord'. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
bprosman

Golden Member

Een doosje afzagen tot de gewenste hoogte is mogelijk, maar hoe maak ik dat vast aan het oude doosje? Het zit 'ingestukadoord'.

Dat soort doosjes zet ik altijd vast met "Bruislijm" dan zit het wel niet aan het andere doosje vast maar wel vast aan de muur en de WCD en andere zaken vastzetten aan de onderste doos, kun je daar wel in schroeven ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Met een paar lange boutjes boven en onder kan ook om de 'extra' ring vast te zetten...
De overgebleven twee gaten kun je dan de wcd mee vastzetten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 mei 2020 11:46:29 schreef Arco:
Je kunt twee identieke dozen afzagen (bodem eraf) op de juiste hoogte en die eraan vastschroeven zodat alles gelijk komt.

Als er geen passende verhogingsranden bestaan is dat een mooie oplossing. Ik denk dat je sowieso nog wat Knauf moet smeren want de opening in het gipswerk lijkt me groter dan de afwerkrand die er straks op komt.

Dit is een typisch geval van miscommunicatie tussen jou en de stukadoor. De doos zit veel te diep in de muur omdat je niet wist wat de stukadoor ging doen en die stukadoor doet gewoon wat hem is opgedragen: de muur vlak maken. Hoewel ik 2 cm wel erg dik vind.
Zelf heb ik hier niet zo veel last van, ik ben mijn eigen bezetter, dus ik overleg eerst met mezelf hoe diep de doos moet komen. :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Die 2cm is nog niet veel. We hebben een oude woning gerenoveerd. Een aantal muren zijn behouden. Daar is op bepaalde plaatsen maar enkele mm op gezet en op andere plaatsen ruim 2cm. Is nog gedaan op de oude methode. Dus nog geen knauf. De 'bezetter' was zelf allergisch aan het spul.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In NL zijn voor bijna alle inbouwdozen verhogingsranden tussen 2 en 10 mm verkrijgbaar die je ook nog kunt stapelen. Ik heb hier in de keuken 25 mm er tussen zitten, voordeel is dat de doos dieper wordt en je er wat meer gemakkelijk in kunt stoppen.https://media.elektrobode.nl/images/product/attema-verhogingsring-6-mm-1500.jpg?v=58773

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 11 mei 2020 12:48:22 (16%)

Dag evarist,

Deze worden gebruikt in Belgie als er te veel stukwerk geplaatst is. Ze worden over de bestaande klauwen geschoven. Er bestaan er ook die in zijn geheel vervangen worden dacht ik.

Mvg

Robbe

Arco

Special Member

Daar heb je niks aan, het gat is veel te groot. (het stopcontact heeft niks om zich tegen af te zetten)
Je hebt een montagerand nodig (of voldoende kleine opening) voor die klauwen om te kunnen werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gat zal niet te groot zijn enkel wat diep, Evarist heeft een foto getrokken van de afwerking van het stopcontact...niet van het metalen frame.

Het zou mij toch verbazen moest het niet zo zijn, kan natuurlijk altijd, maar aan de foto te zien gaat het over de diepte.

Mvg

Robbe

Anoniem

Daar ga ik rustig voor zitten om die inbouwdoos eruit te boren/kappen en een nieuwe te plaatsen op de gewenste diepte
Als je daar geen breekhamer voor gebruikt hoeft die stukadoor niet terug te komen om af te werken >:)

Arco

Special Member

De WCD rust normaliter op de rand van de doos. De WCD is ook net zo groot als die vierkante doos, dus zakt die in de muur weg tot aan de doosrand...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

In BE normaal niet. Daar zijn de doosjes net wat kleiner als het kadertje van de wcd.

edit: de inbouwdoosjes zijn in de breedte ongeveer zo breed als de kruismarkeringen. Uiteindelijk trekken de 'klauwen' het frame tegen de muur.

Bij meerdere WCD boven elkaar kan je op 2 manieren monteren. WCD in elkaar schuiven of tegen elkaar. Voor beide mogelijkheden zijn er sierlijsten.

afm inbouwdoosjes: 60x60mm.
afm WCD 71mmx71mm voor het frame.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 11 mei 2020 17:28:20 (68%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dat komt toch op hetzelfde neer? Het kader rust op de rand van de doos.

Neen, kader rust weldegelijk op de muur (stukwerk) bij het Niko matriaal en onderstaande inbouwdoos (helia). Maar ik krijg zo de indruk als ik de foto bekijk er niet gewerkt is met Niko. Het zou wel bticino kunnen zijn, die hadden zo hun eigen inbouwdozen. Even wachten of Evarist daar meer duiding kan bij geven.

Indien er gewerkt wordt met Niko en onderstaande helia inbouwdoos zouden de lange klauwen soelaas moeten brengen.

Mvg

Op 11 mei 2020 17:13:51 schreef KlaasZ:
Dat komt toch op hetzelfde neer? Het kader rust op de rand van de doos.

Dat is bijna nooit zo, gezien de volgorde van de constructie in BE. eerst ruwbouw, dan voormonteren dozen/kabels etc. (voor ele, water, gas,..) en dan pas komt de plakker. (bezetter, stukadoor, ..).
De dikte van het plakwerk bepaald hoeveel de doos verzonken raakt. Normaal is dat enkele mm. Stopcontact rust tegen het plakwerk en trekt zich daar goed tegen vast via de haken. bij Evarist is het 2cm, betekent dat de plakker héél veel werk gehad heeft om een scheve muur er recht te laten uitzien :-)

Maar monteren ze in NL de dozen dan na het plakken? anders komt dat toch nooit gelijk?