Wie weet een oplossing

In NL worden dozen ook aangebracht voor het stucwerk. Die dozen hebben een tijdelijk deksel, het z.g. stucdeksel. De bedoeling is dat het pleisterwerk gelijk komt met de voorkant van het stucdeksel. Na het drogen van het pleisterwerk wordt het stucdeksel verwijderd, meestal door het kapot te slaan. De doos zit dan 1 mm in de pleister verzonken.

ok, dus, de installateur bepaald eigenlijk de dikte van het pleisterwerk :-). Ja, voor nieuwbouw met mooie recht muren is dat een goed idee, maar bij verbouwing van bestaande woning van een zekere leeftijd (waar geen enkele muur recht is) lijkt me dat een moeilijke opgaaf voor de installateur. eigenlijk moeten de dozen dan op verschillende diepte zitten (afhankelijk van hoe scheef het erboven zit) want ze dienen als referentie voor de plakker. Dat gaat maar moeilijk of niet lukken. Vandaar dat het anders gedaan wordt.

Op 11 mei 2020 20:08:03 schreef kris van damme:
ok, dus, de installateur bepaald eigenlijk de dikte van het pleisterwerk :-).

In het ideale geval overlegt de installateur met de stukadoor wat de beste positie van de dozen is. Maar ik weet ook wel dat daar in de praktijk weinig van terecht komt. En daarom zijn opvulringen uitgevonden.

fatbeard

Honourable Member

Los van wie wanneer wat bepaalt :P in dezen is dit wellicht de oplossing:
https://www.pollin.de/images/600x600x90/I552229.1-Putzausgleich-quadratisch-Halogenfrei.jpg
Per 15 voordeliger.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op woensdag 13 mei 2020 19:25:20 (14%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

hier komen alle niko wcd's vroeg of laat los uit de muur. DE klemmen hebben gewoon te weinig "grip".
Onlangs in een pop-up stangetjes gezien met bovenaan en onderaan een moertje die je kon uitschuiven en aandraaien links en rechts van het gat. Een soort mini mini schoor eigenlijk, helaas niet gezien waar te koop.

Evarist

Golden Member

Op 11 mei 2020 12:54:31 schreef Robbe de Smet:
Dag evarist,

[bijlage]

Deze worden gebruikt in Belgie als er te veel stukwerk geplaatst is. Ze worden over de bestaande klauwen geschoven. Er bestaan er ook die in zijn geheel vervangen worden dacht ik.

Mvg

Robbe

In de elektrohandel hebben ze mij langere klauwen meegegeven. Maar ik begrijp niet hoe die er op moeten.
-De schroef is van fabriek uit ingekapt om ze niet helemaal los te
krijgen.
-De moer is groter dan de klem waardoor ze er niet over kan.
Hoe?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dag Evarist,

Dit zijn inderdaad de nieuwe modellen van verlengingsklauwen. Die ik eerder postte haak je tussen de bestaande.

Deze dien je met wat prutswerk volledig te vervangen. Dit is blijkbaar gemakkelijker geschreven dan gedaan en die moeren zijn zoals je beschrijft half geborgd.

Niko zelf is ook erg karig met de uitleg.

https://www.niko.eu/-/downloadfile/13390cc984fd46a3a45cabaa0126631a

Evarist

Golden Member

Die klauwen zijn van Niko. Het stopcontact is van Ticino, en daarvoor zijn er dus geen klauwen te verkrijgen.
Ik heb nu alles nieuw gekocht: stopcontact, aansluiting TV en netwerk en afdekplaatje.
Totaal 39€.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dag Evarist,

Bticino had vroeger inderdaad zo zijn eigen inbouwdoosjes en manier van aansluiten. Later hebben ze zich ook aangepast en kon je ook schakelmatriaal krijgen voor de typisch Belgische markt.

Ik lees dat het opgelost is door Niko aan te schaffen maar toch nog even meegeven dat bij Legrand verlengklauwen bestaan voor Bticino meen ik mij te herinneren. 100% zeker ben ik niet maar ik denk dat het onderstaande zijn.

https://ecataleg.be/nl/product/670639?_ga=2.66508782.1550058982.159056…

mvg

Robbe

Arco

Special Member

Op 26 mei 2020 23:02:38 schreef Evarist:
Die klauwen zijn van Niko. Het stopcontact is van Ticino, en daarvoor zijn er dus geen klauwen te verkrijgen.
Ik heb nu alles nieuw gekocht: stopcontact, aansluiting TV en netwerk en afdekplaatje.
Totaal 39€.

Alleen een paar langere schroefjes was toch genoeg geweest?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

We missen natuurlijk de foto van het eind resultaat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Evarist

Golden Member

Ik heb nog geen tijd gehad. Ik ben een drukke gepensioneerde. :-)

Komt nog dus.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Toch zijn we inmiddels al weer bezet door een stel droogkloten, droger en smakelozer dan gips en een aantal domme dozen. Aldus alsnog bezet. Kon je ze maar achter het behang plakken zoals we met een gestucte wand wel doen. Min-of-meer OT.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Evarist

Golden Member

Klaar!
Groot probleem. De draden in het Ticino stopcontact kwamen niet los. Je moet ergens op drukken en dan moeten de draden los laten. Dat gebeurde dus niet.
Gevolg: de draden zijn er met geweld uitgehaald en zijn beschadigd. Afgeknipt maar nu waren ze te kort. Daarom stopcontact onderste boven gezet.
Het gat door de stukadoor gemaakt is te groot. Dat wordt bijstucken.

De netwerkaansluiting van Niko is veel beter uitgevoerd. Het was van de eerste keer ok.

Nihil est verum, quod non probatur primo.