ev lader welke aardlek

beste forum leden
ik lees dat achter een laadpaal een aardlek (automaat) een klasse B moet zijn
mijn vraag is geld dit ook voor losse laders
situatie

ik heb een aarlekautomaat 30ma B16 klasse A kracht
ik heb aan de muur een aansluiting cee 3x16A kracht wcd achter deze automaat
mijn laadbox kan zowel op 1 fase als 2 fase werken
en 10a met normale stekker
zie plaatje

mag dit of moet ik in de meterkast een klasse B gaan plaatsen

mvdk

Golden Member

Werkt 't zoals het nu zit?
Zoja: laten zitten.

precies, standaard zijn alle laadpalen van A type aardlek voorzien in de meterkast, B typen zijn 4x zo duur.. A type werkt ook prima, bij een FO wil een A type aardlek wel problemen geven, maar niet bij autoladers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt testman
mij gaat het meer om het voldoen aan de norm wat mag (moet)
en lees op internet dat een klasse B verplicht is
maar is dat bij vaste palen zo ?
klopt deze zijn hartstikke duur Hager +/- 700 euro
deze gebruik ik nu
Hager Aardlekautomaat B16 3P+N (artikel nr. ADM416G)

van doepke de DFS 4 A ER welke voldoet, deze aardlek heeft B type eigenschappen welke goed zijn voor een laadpaal. worden ook gebruikt in laadpalen van oa alfen, de nieuwere hebben de aardlek in de paal zelf zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar daarom de vraag ik heb een losse laadkast met stekker
Deze wil ik op de cee aansluiten wat al aanwezig is op de muur
deze laadbox kan ook op een gewone wcd aangesloten worden
Klasse a aardleks
mijn vraag is dan volgens nen norm
Ik weet het niet
maar geld deze regeling alleen voor vaste laad palen
en kan ik mijn laadbox gewoon achter mijn hager aardlekautomaat houden via cee stekker

benleentje

Golden Member

Dat lijkt me als ik mijn gezonde verstand gebruikt enkel voor een vast laadpaal te gelden. Deze staat buiten in de regen en de natte grond. Dan is aanraakveiligheid wel een ding. Jouw lader lijkt geheel uit kunststof te bestaan dus is al aanraak veilig

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

benleentje

er zit een aardlekautomaat b16 30ma voor
klasse A (wat de standaard aardleks zijn)

ik lees op internet over dat de gelijkstroom bij ev laadpalen een verplichte aardlek moeten hebben klasse B

het is een moeilijke vraag daarom vraag ik het

zoek ook even op aardleks klasse AC zijn verboden

ik ben benieuwd dus valt een vaste laadpaal hieronder
of een losse laadstekker met blok

beide doen ze het zelfde zeg maar

mvdk

Golden Member

Werkt 't op de bestaande aardlek?
Dat is waar het om gaat.
De "norm" "verplicht" om de laadpaal achter een aardlekschakelaar te plaatsen, "en staat toe" om een andere, iets minder trigger happy aardlek te gebruiken.
Zo lees ik het.

Even duidelijker

Een laadpaal is verplicht achter een aardlek klasse B
volgens nen norm
mijn vraag is eigenlijk mag mijn losse lader achter een klasse A aardlek
Op een cee contra stekker kracht

benleentje

Golden Member

mij gaat het meer om het voldoen aan de norm wat mag (moet)

Een norm is een norm en geen wet. Er moet dus niets. Om normen in te kunnen zien moet er betaald worden een wet is altijd gratis opvraagbaar. Als je een losse lader hebt zoals jij en je sluit deze aan bij ons aan op de werkplaats dat zit er niet eens een aardlekautomaat voor. In industriepanden hoeft dat ook niet op kantoren volgens mij ook niet.

Ga ja dan elke keer als je stroom ergens inprikt vragen welke aardlek er in gebruik is?

ik lees op internet over dat de gelijkstroom bij ev laadpalen een verplichte aardlek moeten hebben klasse B

Hangt van de opbouw van de lader af maar als daar ergens in de convertor een transformator zit dan kan de aardlek nooit een lek aan de gelijkspanning kant zien.

Dus ik denk ook dat een Type B aardlek soms nodig is omdat de type A veel te snel uitschakelt. Dus daar mee is een Type geen verplichting maar meer een advies om niet elke keer de aardlek te hoeven resetten.

het is een moeilijke vraag daarom vraag ik het

Het is geen moeilijke vraag het zijn vaak de normen zelf die je het moeilijk maken omdat je er nu eenmaal voor moet betalen om ze in te kijken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is me wel duidelijk dat ik overal kan aansluiten
met de juiste stekker
Maar een A klasse zal juist niet uit gaan
daarom dat een B klasse moet volgens nen norm
een A klasse zou het niet kunnen meten als er een aardlek is in bv stekker van de auto
maar geld dit voor mijn lader

als de lader ( niet dus, dit is alleen aansluitsnoer, lader zit in de auto ) mobiel is heb je maar te gebruiken aan wcd wat je tegenkomt. er zijn zat laadpunten met een wcd welke geen aardlek hebben of juist samen op een aardlek zitten waar een 2 patchkasten bijzitten met het hele bedrijfsnetwerk erop ( ook al meegemaakt )

op een wcd in/rond een woonhuis zit een 30mA aardlek A type. zowel voor een 230V wcd als een 3 fase ceeform geld dat. het B type aardlek gaat er met DC uit, en pulserende stromen niet zo makkelijk, wat een A type wel doet ( FO oa tript een A model van 30mA snel op )

de ceeform op een eigen aardlek zetten cq alamat is het beste, maar ik zou er ook niet 400 extra aan uitgeven voor een B model om aan de huidige richtlijnen te voldoen. als je dat gaat doen kun je met een huis van 15+ jaar oud al het eea uitgeven wat niet meer voldoet tov toen het werd gebouwd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt testman
dan ga ik gewoon mijn hager aardlekautomaat gebruiken
Betreft nieuwe meterkast allemaal hager
huis is van 2004

KGE

Golden Member

Op 12 mei 2020 23:16:56 schreef testman:
als de lader ( niet dus, dit is alleen aansluitsnoer, lader zit in de auto ) mobiel is heb je maar te gebruiken aan wcd wat je tegenkomt.

Vandaar dat er dan een extra aardlekbeveiliging in die laadkabel (met gewone netstekker) hoort te zitten. In de praktijk blijken echter ook deze laadkabels vaak geen DC aardlekbeveiliging te hebben... Dus tsja..

Ik heb hier de beide (vaste) laadpunten elk op een eigen alamat zitten en met zowel de vorige auto (Renault, die als erg gevoelig bekend stond) als de huidige (Hyundai) geen problemen gehad.

Ik wist het verschil tussen typeA en typeB niet. Dus ik heb het even opgezocht. hier vond ik een heldere uitleg.

Ik zeg dus: het lijkt me verstandig om toch het advies om een -B er in te zetten te volgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb je ook opgezocht wat een B type kost? dat is meteen de reden dat die dingen zeldzaam zijn in het veld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De verwarring (voor mij, althans) onstaat een beetje omdat er een mobiele lader wordt getoond en er ook vragen worden gesteld over een vaste laadbox.

Hieronder mijn eigen ervaring en inzicht:
mobiel
Een mobiele lader moet je gewoon overal in kunnen pluggen waar één van de bijgeleverde stekkers in past.
Bij mij kan dat een gewoon geaard "stopcontact" zijn (wcd), of een rode 16A CEE-aansluiting.
De lader "ziet" zelf aan de gebruikte kabel hoeveel stroom hij mag vragen.

vaste laadbox
De apparaten waar ik naar heb gekeken, raden zonder uitzondering een aardlek met B-karakteristiek aan.

Vervangen DOOR.
Sine

Moderator

Op 13 mei 2020 07:09:38 schreef testman:
heb je ook opgezocht wat een B type kost? dat is meteen de reden dat die dingen zeldzaam zijn in het veld.

Kosten is de meest waardeloze uitvlucht om ze niet te gebruiken.

Het is overigens ook niet zo dat een type A sneller tript bij DC stomen, in tegendeel!
Bij een echte DC foutstroom gaat aan A er helemaal niet meer uit. Ook niet als daar een AC fout bovenop komt.

Dus ja, zonnepanelen, auto laadpunten enz horen achter een type B

Al dit soort laders mogen achter een type-A aardlek. In de kabel zit een dc-foutstroombeveiliging zodat het niet nodig is om een type-B aardlek te gebruiken.

Boudie

natuurlijk een B-karakteristiek
dat is de uitschakel vertraging een C is namelijk trager
het gaat hier om de klasse aardlek
en het nieuwere is B
elk woonhuis zit klasse A of zelfs AC (wat niet mag)
omdat dit nogal een onduidelijk punt is heb ik het hier ook op het forum gevraagd

en dit gaat dan over een lader voor een auto
wat mij bevreemd is dat het meeste in een huis gelijkgericht word
led lampen enz. maar dat is vaak laagspanning maar toch ?

ook ergens gelezen dat zonnepanelen ook achter een klasse B aardlek moeten

ik betwijfel ik denk dat 99% gewoon achter een A zit
(tussen omvormer meterkast)

zoiets dacht ik al het is van de fabriek (audi)
dan moet het goed zijn lijkt mij
maar ik wou dit punt wel even weten via het forum

als je een ev box koopt voor bv aan de muur moet hier kennelijk klasse B aardlek voor
in zo,n box zit namelijk alleen een relai en regel elektronica

tevens heb ik bij deze lader een muurbox waar ik hem in kan klikken
en kan dan 7.2kw laden (2 fasen)

De pagina die ik gevonden heb, zegt ook dat zonnepanelen achter een type-B moeten.

Als een laptopvoeding de boel gelijkricht, DCDC't en isoleert en dan weer gelijkricht, dan is de DCDC met galvanische scheiding een extra barriere die voorkomt dat er DC op het net komt. Ook als er dingen misgaan binnen de laptop.

Maar een auto-lader kan heel goed de auto-accu met 1 pool direct aan het net hangen terwijl ie met de andere pool gaat lopen DCDCen om de juiste laad-karakteristiek te krijgen. Als je dan een "fout" in het systeem hebt waardoor die andere pool kortsluiting naar aarde krijgt dan gaat de accu een DC foutstroom leveren die de heel aardlekbeveiliging blokkeert: ongeacht hoeveel DC aardlek er ook is hij tript niet. En hoeveel AC aardlek er nog bij komt: hij tript niet. DAT is de gevaarlijke situatie die de klasse-B moet voorkomen.

Dat ze duur zijn wil ik best geloven. Dat mensen de regels negeren en toch klasse A blijven gebruiken. Mij best. Ik zeg dat ik met 2 minuten googlen steekhoudende argumenten heb gevonden om gewoon naar de regels te luisteren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja en dat geld voor een laadpaal
en niet die lader wat ik heb
daar zit de beveiliging toch ingebouwd?
Naar paar sec. via Google wist ik het ook
Maar geld het voor een (mobiele) lader wat je bij de auto krijgt
Deze moet veilig zijn toch

Vandaar dat ik dit topic start

Op 13 mei 2020 13:00:18 schreef rew:

Als een laptopvoeding de boel gelijkricht, DCDC't en isoleert en dan weer gelijkricht, dan is de DCDC met galvanische scheiding een extra barriere die voorkomt dat er DC op het net komt. Ook als er dingen misgaan binnen de laptop.

Maar een auto-lader kan heel goed de auto-accu met 1 pool direct aan het net hangen terwijl ie met de andere pool gaat lopen DCDCen om de juiste laad-karakteristiek te krijgen. Als je dan een "fout" in het systeem hebt waardoor die andere pool kortsluiting naar aarde krijgt dan gaat de accu een DC foutstroom leveren die de heel aardlekbeveiliging blokkeert: ongeacht hoeveel DC aardlek er ook is hij tript niet.

Dat is nu ook niet waar. Een type A tript héél goed als je er DC stroom zou gaan lopen zoals je beschrijft. (komt in een keer) probeer het maar eens.

Bij zonnepanelen heb je een zeer specifiek gevaar : de DC stroom kan zeer langzaam toenemen (door de opkomende zon) en stijgt onschuldig tot een waarde die de aardlek satureert. Maar in het andere geval, als een stroom van de accu er plots doorgaat dan tript die ogenblikkelijk.