Welke Hetelucht Station

Beste

Ik twijfel heel erg welk station ik moet aanschaffen.. Heb er al twee gehad welke ik niet zo goed vond de Aoyua 852 en snel daarna de 852++
Nu naar diverse youtube filmpjes gekeken te hebben kom ik al snel uit bij het volgende

https://www.eleshop.nl/quick-861dw-esd-heteluchtstation.html

https://www.eleshop.nl/quick-861de-hete-lucht-station.html

Echter na nog meer zoeken kom ik ook op de volgende stations uit welke er ook veel op lijken

https://nl.aliexpress.com/item/4000598648345.html?spm=a2g0o.cart.0.0.5…

https://nl.aliexpress.com/item/4000349452971.html?spm=a2g0o.productlis…

Ik ben idd nu een beetje de weg kwijt welke te kiezen de aliexpress varianten zijn een stuk goedkoper.. maarja waar zit dat hem in

Ik heb een oude 852 die niet zo prettig is in het gebruik. Hij werkt wel goed.
De nieuwere Atten AT858D - achtigen met de fan in het handvat en een snoer vind ik prettiger werken dan met een slang. De twee waarmee ik ervaring heb waren wel prutskwaliteit, maar eenvoudig te repareren.

Het is mogelijk nuttig precies te achterhalen wat in uw toepassing niet goed was / is aan de 852.

Ik wilde heel simpel een AS15 desolderen en dat lukte tot meerdere malen niet.. ook ging een reflow (Fusion IC)ook verre van soepel

Arco

Special Member

Ik heb de Atten 858D+, nooit problemen mee en lekker rustig. Soepele snoer is inderdaad ook erg prettig.
(apparaten met de pomp in het basisapparaat hebben allemaal zo'n 'tuinslang' eraan: stug en springt alle kanten op...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik in Google kijk is de AS15 een chip met een exposed pad. Die zal stevig aan gnd zitten voor de koeling, het is allicht vooral zaak het bord beter voor te verwarmen.

Op 13 mei 2020 22:33:37 schreef ejlvb81:
Ik wilde heel simpel een AS15 desolderen en dat lukte tot meerdere malen niet.. ook ging een reflow (Fusion IC)ook verre van soepel

Mijn conclusie uit dit statement is dat jij onrealistiche verwachtingen hebt van een hetelucht station of nog niet weet hoe er goed mee om te gaan. En dan maar de apparatuur de schuld geeft.

Mijn advies: Koop een ayoyue 852: prima ding. Betrouwbaar, doet wat het moet doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De diameter van het mondstuk is ook belangrijk. Kan je een 1000 watt station bezitten, maar met een mondstuk van 8mm komt die er nooit uit.

De '852 komt met iets van 5 verschillende mondstukken. Ik heb 1 van de grootste er op gezet en gebruik nooit een andere. Maar dat kan persoonlijke voorkeur zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

De kleinere mondstukken zijn goed voor aanbrengen van krimpkous...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb elke keer de grootste mondstuk gebruikt 8.5mm.
Het is idd mijn eerste station.. maar als ik ga testen op een donor board krijg ik meeste wel er af.. maar grote ic/bga niet. Misschien dan ook maar investeren in een pre-heater

Op 14 mei 2020 10:18:28 schreef ejlvb81:
ik heb elke keer de grootste mondstuk gebruikt 8.5mm.
Het is idd mijn eerste station.. maar als ik ga testen op een donor board krijg ik meeste wel er af.. maar grote ic/bga niet. Misschien dan ook maar investeren in een pre-heater

8,5 mm is te weinig voor een iets grotere chip. zelfs voor een kleine chip, als het board veel warmte wegneemt (multilayers met ground planes). 12mm nozzle werkt veel prettiger, je preheat automatisch in de buurt van je chip.

maartenbakker

Golden Member

Ik krijg die AS15 er prima af met mijn I-owe-you 852. Ik heb alleen niet het grootste mondstuk erop geschroefd en ben de andere nu kwijt... Dat is soms onhandig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Zelf heb ik ook een 858D+ exemplaar, en die doet het best aardig. Nadelen zijn dat je altijd moet controleren of hij goed gebouwd is (als hij via direct import komt) en de temperatuursregeling nogal overshoot bij inschakelen. Beide zouden in jouw geval niet (veel) uit moeten maken.

Grote chips met een massavlak zonder schade van multilayer PCBs halen is gewoon niet heel makkelijk, en daarin ben je zeker afhankelijk van een goede methode. Op zinvolle wijze voorverwarmen en lokaal de hitte aanbrengen zal zeker helpen. Voor grote chips gebruiken ze vaak apparatuur met een 'hot-plate' onder de PCB, en een lokale verwarming aan de bovenkant. In dit geval gaat het zo te zien om een QFP-48 met massapad, dus dat mee moeten vallen, en verwijderen zou op de meeste PCBs ook zonder heel speciale apparatuur moeten kunnen.

Misschien moet je even een statief aanschaffen en de print gewoon geduldig met hete lucht voorverwarmen op 100-150°C. Als hij aan een intern massavlak zit (zeker op 4+ lagen) is voorverwarmen wel een pre, maar als ik het zo hoor denk ik dat je beter je geld kan steken in een (infrarood) voorverwarmingsapparaat, die zijn niet eens heel duur:

https://static.eleshop.nl/mage/media/catalog/product/cache/9/image/520x380/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/a/o/aoyue_853apro.jpg
Eleshop link

Mijn ervaringen met producten van Aliexpress en Banggood zijn niet eens heel slecht, maar zodra je meer afhankelijk wordt van dit soort apparatuur (voor grootschaliger werk dan hobby-projectjes) dan wordt betrouwbaarheid een grotere issue. Het duurt lang voor je je spul hebt, en soms dan blijken belangrijke verbindingen (aarde, fase) slecht of zit er een slecht component in. Koop je spul gewoon bij Eleshop en weet dat ze in elk geval gekeken hebben naar veiligheid (want zij zijn formeel verantwoordelijk) en garantie (bij een defect sturen ze (hopelijk) meteen een nieuwe uit de voorraad in Eindhoven). Volgens mij staan ze ook wel open voor uitleg geven, ik zou hen even bellen/mailen en kijken wat ze zeggen.

PS Wat voor bord gaat het om? Hoeveel lagen? Desolderen van aan bijvoorbeeld een videokaart is erg lastig omdat die rustig 8 lagen hebben en soms ook extra dik koper op de binnenlagen, die dan ook nog eens vlak onder de buitenlaag zitten. In dat geval: "good luck to you!" Dat lukt je niet zomaar. :)

bprosman

Golden Member

Noem me ouderwets maar een SMD met exposed pads haal ik er nog het liefst af met een gewone soldeerbout en ge-emailleerde koperdraad op deze manier :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
McAwesome

Golden Member

Ik gebruik al een jaar of acht een Aoyue 852. Het ding heeft altijd gedaan wat het moet doen en ik gebruik hem voor vanalles en nog wat. Naast het klassieke elektronica-werk (SMD rework, krimpkous krimpen, ...) gebruik ik hem zelfs om zelfgemaakte kaarsen bij te werken.

Er zullen ongetwijfeld betere toestellen op de markt verkrijgbaar zijn, maar het is een veelzijdig ding en de prijs/kwaliteitverhouding is uitstekend.

Arco

Special Member

Ik vond dat zenuwachtig dansende (en totaal overbodige) blauw verlichte balletje in de Aoye 852 nogal een afknapper, heb toen de Atten 858D+ gekozen.
Eerder genoemde dikke stugge slang en vrij veel herrie speelden ook mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik ging voor een zo hoog mogelijk vermogen. De bekende Quick doet het wat dat betreft nog wat beter maar was ook meteen duurder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 mei 2020 16:28:21 schreef maartenbakker:
Ik ging voor een zo hoog mogelijk vermogen.

zal je wat vertellen.. ik ging ook voor een groter vermogen, enige jaren geleden. (en mijn Hakko en Hozan waren pensioengerechtigd) toen de Weller binnengehaald (900 watt). Maar Nozzle was maar 8mm. ging goed, maar net voor dikke multilayers (tenzij ik preheat). Ging ik een grotere Nozzle halen, was niet op voorraad (en wou het nogal snel) zag ik een velleman stationnetje in de etalage voor de prijs van de weller nozzle. maar voor die 65 euro had ik vier nozzle's , waaronder 12mm.

ding deed en doet het verrassend goed. 450 watt is voldoende als de nozzle het maar kan uitblazen zonder alles weg te blazen :-). (Uiteraard is die Velleman net zoals de Ayouas een of ander chinees ding en waarschijnlijk uit dezelfde fabriek)

moet nu nog steeds die grote nozzle voor de Weller bestellen ..

Kruimel

Golden Member

Op 14 mei 2020 14:29:49 schreef bprosman:
Noem me ouderwets maar een SMD met exposed pads haal ik er nog het liefst af met een gewone soldeerbout en ge-emailleerde koperdraad op deze manier:[...]

Ja maar zo ver ik kan zien is er ook een massavlak aan de onderkant van de chip en dan ben je weer terug bij af:

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1WIH7XW67gK0jSZFHq6y9jVXaX/Nieuwe-2-stks-partij-AS15-U-AS15-LCD-Chip-Drive-IC-QFP-48-IC.jpg

Misschien werkt een draadje hier ook, maar dat vereist wel dat de soldeertin al gesmolten is.

preheater ga ik hier halen scheelt weer..
https://www.wiltec.de/aoyue-int853a-quartz-ir-preheating-station-circu…

Nu nog de keuze voor een hetelucht station.. mijn keuze gaat zelf meer uit naar de 861DE vanwege vermogen en airflow heb ik voorlopig wel even voldoende aan denk ik

Op 14 mei 2020 14:29:49 schreef bprosman:
Noem me ouderwets maar een SMD met exposed pads haal ik er nog het liefst af met een gewone soldeerbout en ge-emailleerde koperdraad op deze manier :

Dat gaat dus niet met een solide vastgesoldeerde onderkant-van-de-chip. Exposed pad is een in dit geval ongeveer 10x10 mm metalen vlak op de onderkant van de chip wat gewoon in z'n geheel vastgesoldeerd zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik gebruik met veel plezier een 858D, heb er aan de andere kant een extra houder opgezet zonder magneetje zodat ik hem daar kan neerleggen terwijl hij "aan" blijft, zie foto's. Het benodigde schroefgat zat al in de behuizing.

Helaas ging hij al na iets meer dan een jaar kapot:

Scheur in het diafragma en de verkoper gaf niet thuis...
Toen nog maar een tweede 858D gekocht en nu heb ik heel veel reserve-onderdelen :-)

EDIT: jongens jongens, dat verhaal over die diafragmapomp ging over mijn desoldeerstation ZD-915 dat na een jaar kapot ging!
Het heteluchtpistool doet het zonder problemen.
Excuses voor de verwarring...
Ook bij mij zit de blower van de 858D dus in het handvat.

@Roland. Ik begrijp iets niet. diafragmapomp, ok, maar zie dat er in dehouder nog plaats is voor een kleine blazer, en het snoer is nogal dun. zitten daar twee aanjagers in? (één fan+diafragmapomp ?)

edit : clear now :-)

Kruimel

Golden Member

Interessant, de latere versies hadden de pomp in het handstuk. Dat is in elk geval makkelijker te vervangen. :D Er zijn zelfs typen met een connector op de voorkant (saillant detail: een male connector met netspanning). Ik meen wel een neerwaartse trend te herkennen in de kwaliteit van deze stations. Het is mogelijk dat er aan alle kanten stukjes worden bespaard tot deze hetelucht stations hetzelfde lot beschoren zijn als de 936 klonen: de kwaliteit is nu zo inconsistent dat het onwerkbaar is geworden.

edit: @Roland11, dat verklaart de verwarring inderdaad.