Motorregeling vraagje

Hoi, Ik probeer een computerfan aan te sturen dmv de motorregeling van deze site.

Heeft iemand misschien tips voor welke weerstandswaarde ik voor R1 en/of de potmeter zou kunnen gebruiken?

Ik heb namelijk het probleem dat mijn fan een hoog geluid gaat maken als hij langzaam gaat draaien. Ook draait de fan maximaal niet snel genoeg naar mijn zin.

De schakeling die ik gebouwd heb is hetzelfde als op de site, maar zonder diodes en de FET is vervangen door een NPN transistor (BC546B)

Alvast bedankt!

Volgens mij kan die 555 net zoveel leveren als die tor (als het al niet meer is), maar goed...

Deze regeling doet PWM. Jouw ventilator motortje is ongetwijfeld een brushless ding met wat electronica aan boord om die spoetjes netjes in de juiste volgorde en op het juiste moment van stroom te voorzien.
Dit soort motortjes laat zich doorgaans niet PWM regelen. Een lineaire regelaar doet het daar beter. Wellicht kun je nog wat met een laag-doorlaatfilter achtig iets, zodat je de PWM kwijt bent en gewoon een geregelde spanning over hebt.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Inderdaad. Die tor heeft geen nut. Jou tor kan 100mA leveren terwijl de NE555 200mA kan leveren. Gewoon je Fan direct op de NE555;)

Of een LM317...

Op 7 november 2005 08:36:13 schreef Jan Bot:
Inderdaad. Die tor heeft geen nut. Jou tor kan 100mA leveren terwijl de NE555 200mA kan leveren. Gewoon je Fan direct op de NE555;)

Of een LM317...

Ok ik zal proberen of dat beter werkt dan.
Maar de hele bedoeling is eigenlijk dat ik de NE555 dalijk op 5V laat werken en dan dmv de tor de fan aanstuur.
Heeft dit nog invloed op de werking van de NE555? (kan er namelijk niet veel over vinden in de datasheet).

En ik ben ookal bezig geweest met een LM317 maar deze heeft een spanningsval van 3V en dat vind ik teveel. Vandaar dat ik het met pwm probeer.

Misschien een domme vraag maar waarom NE555 op 5V i.p.v. 12V?

Recente projecten: ASURO-Robot, K8048

Op 7 november 2005 19:33:03 schreef Electroprutser:
Misschien een domme vraag maar waarom NE555 op 5V i.p.v. 12V?

Nou ik wil de fan namelijk op 2 manieren kunnen regelen, via een analoge potmeter en via een digitale potmeter.
Nu is dus het probleem dat ik een digitale potmeter heb die maar 5v aankan...

free_electron

Silicon Member

wat i seen 'digitale' potmeter ? ene tie alleen nul en 1 uitgeeft ? of bedoel je zo een rotary encoder met 2 fases ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 7 november 2005 20:38:52 schreef free_electron:
wat i seen 'digitale' potmeter ? ene tie alleen nul en 1 uitgeeft ? of bedoel je zo een rotary encoder met 2 fases ?

voorbeeldje http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS3904-DS3905.pdf

Eindelijk doet de schakeling wat ik wil.
Ik heb nu voor R1=1k en potmeter=1k en geen tor. Ook de fan zoemt niet meer.

Maar nu heb ik nog 1 vraagje:
Kan het kwaad als er geen voedingspanning op de NE555 staat maar wel 12V op de Output pin (pin 3)?
Of moet ik hier dan perse een diode tussen zetten zodat de stroom niet een verkeerde kant op kan lopen? Ik doe dat liever niet want dan heb ik weer 0,8V spanningsval. (of ben ik nou een zeikert :P)

Allemaal bedankt voor de reacties tot zover, het was weer leerzaam :)

Beste mensen,
Ik weet niet of het not done is maar omdat ik iets dergelijks heb lijkt het mij handig om de vraag hier te stellen. Ik stuur ook computerfans aan middels pwm. (arduino Uno bordje) Dat werkt leuk maar eveneens stoort het zoemen mij een beetje. Ik ben niet elektronisch onderlegd dus begrijp het verschil tussen brushless en brushed aangaande dit geval niet. Kan ik niet een piepklein condensatortje tussen de fans en de Mosfet zetten zodat de spanning er minder in hakt maar wat smoother aan komt zeilen? Zo klein dat de fans nog steeds weten wat ze moeten doen maar zo groot dat de fans niet met zo veel keer per seconde de volle laag krijgen?

hoeba hoeba

Een vijftien jaar oud topic opwarmen?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 14 mei 2020 16:51:04 schreef Hunter:
Een vijftien jaar oud topic opwarmen?

Not done Dus? Of omdat het een probleem is wat nog altijd wel eens voor komt en waar meerdere oplossingen voor zijn, nog steeds actueel?

hoeba hoeba

idd. not done. Heb je wat toe te VOEGEN aan het bestaande onderwerp: Vooral doen. Soms dan heeft iemand een: "en zo is het afgelopen" verhaaltje. Altijd leuk om zo'n update te zien.

Heb je een nieuwe vraag, die gerelateerd is aan een oude: Maak een nieuw topic en om te bewijzen dat je je huiswerk gedaan hebt kan je linken naar het oude topic als je vind dat dit relevant is.
boven iedere posting staat de datum en dat is ook een link naar DIE posting.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/