gevaarlijke verdeeldozen

GJ_

Moderator

Op 15 mei 2020 18:50:12 schreef Kruimel:
Vervolgens kan je best een groot deel van de kosten bij het falen van dit soort dingen bij de fabrikant leggen.

Dat moet nu ook al kunnen. De fabrikant/importeur heeft verklaart dat iets veilig is in een EC verklaring. Als dat dan niet zo blijkt te zijn heeft ie iets uit te leggen. Daarom mogen fabrikanten van buiten de EU ook geen EC verklaring ondertekenen. Dat moet iemand zijn die in de EU woont en werkt. Dan zijn ze in principe niet ongrijpbaar.

Jinny

Golden Member

Maar in de praktijk blijkt die zut vaak niet veilig.
En komen ze ermee weg blijkbaar.

[Bericht gewijzigd door Jinny op vrijdag 15 mei 2020 19:29:37 (25%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Maar in de praktijk blijkt die zut vaak niet veilig.
En komen ze ermee weg blijkbaar.

Waarbij we terug zijn bij het begin: CE werkt niet...

De fabrikant/importeur heeft verklaart dat iets veilig is in een EC verklaring.

Nou... als ik het goed begrepen heb, verklaart-ie dat het aan de relevante eisen voldoet. Dat is wat anders. De AVG zegt wat over 'privacy'. Maar als iets aan de AVG voldoet, is daarmee de privacy niet gewaarborgd. Het voldoet alleen aan de wettelijke eisen. Dat is ook wat anders.

dat minder dan de 16A rating van een stopcontact heeft

Zo heel raar is dat niet. Als ik het goed begrepen heb, heeft België andere natuurkunde. Daar kan een 2.5mm2 veter opeens 20A hebben - terwijl we in NL in de woningbouw eigenlijk nooit hoger gaan dan 16A. Door hetzelfde draadje. Als je dan eenheidsworst in de regelgeving wilt in de EU, dan ga je dat met 16A niet redden.

zodat je na een brand makkelijker kan ontdekken waar de zwakke plek zat.

Leuk. Dan staat er in de manual dat je het ding elke maand moet inspecteren op corrosie en contactdruk. Kunt U aantonen dat U dat gedaan heeft? Oh, maar dan is het niet onze schuld... Er is altijd wel een weg onderuit.

De shit is dat het dus iedereen kan overkomen. Darwin heeft daar niets mee te maken. Je kan denken slim te zijn en 5 ampere onder de maximum rating van je materiaal te gaan zitten, en dan fikt het nog uit.

Precies. Zelfs met alle stempels, verklaringen, certificaten, merkjes en andere zut. Ofwel: dat zegt allemaal niks.
Toch kun je door goed naar dingen te kijken al wel wat 'tell tales' oppikken. Is het nauwkeurig gemaakt? Hoe dik is het draadje? (er staat vaak ook gewoon op dat het 3x1mm2 is...). En als het behoorlijk moet zijn: destructief onderzoek.

In ieder geval geen CE markering, dat mag niet in dit geval.

Het een sluit het ander niet uit he...

Hoe ziet jouw ideale wereld er eigenlijk uit?

Begin eens met de overheid te decimeren, eigen verantwoordelijkheid, je eigen broek ophouden en niet altijd alles willen afschuiven op een ander. Dat zou al heel veel gedonder schelen.

Ik heb zijdelings nog wel eens wat met kranen-land te maken (die dingen die hijsen, niet die dingen waar water uit komt). Daar heeft men inmiddels ook in de gaten dat certificering niks zegt. Dus de opdrachtgever waarvoor dit van belang kan zijn audit een bedrijf gewoon voordat dat het werk mag doen. De hele certificaten shit is goeddeels nog voor de overheid.
In de scheepvaart ook al een paar keer zoiets mee gemaakt. Een opdrachtgever wil wat met een bootje. Vraagt (gewoon mondeling) of alle certificaten op orde zijn. En bij (mondelinge) bevestiging huren ze dat ding gewoon een dag om eens te kijken hoe het aan boord gaat. Procedures en papierwerk interesseert ze dan geen r**t (daarvan heb je al verteld dat je het hebt). Laat maar zien dat je met je speelgoed om kunt gaan en dat die boot het gewoon doet.

Snel 30 mille, een uitgefikte slaapkamer.
Ik heb ervaring.

Stekkerdoosjes met CE markering uitgefikt? :+

vandaar ook die 3140 keuringen, daar wordt al veel mee afgevangen. men zet er een installatietester op, die meet spanningsval op een groep. na uitpluizen als het rapport klaar is blijkt er een lasdop te zitten in een doos die loszit. ook die thermische metingen voorkomen ellende op schakelaars en automaten die veel te heet zijn. niet zelden ook opmerkingen over kroonstenen op plafonds, veel te zware automaten op te dunne kabels enz. iets waar die keuring standaard erin heeft, stekkerdozen los over de vloer en op tafels, plafonds. die worden standaard geruimd, wcd's bijgemaakt voor wat er nodig is. soms gaat men dan van 1 wcd voor de keuring, naar 18 wcd's na de keuring omdat zoveel nodig zijn.

punt is gewoon dat 90% van de mensen niet weet/interesseert hoe je veilig iets maakt, nee, we pakken wat er nog in de schuur ligt en klaar. stekkerblokken op de badkamer langs het bad, 6 verlengsnoeren dwars door de huiskamer gespannen, ziet men niet.

de goedkope bocht verlengkabels van de action, hoe men kan denken dat een stekkerdoos van 3€ iets is wat betrouwbaar is, en er dan ook nog een wasmachine oid van vermogen insteken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

hoe men kan denken dat een stekkerdoos van 3€ iets is wat betrouwbaar is, en er dan ook nog een wasmachine oid van vermogen insteken.

Nou, dat is heel simpel. Er staat op dat het ding 16A mag hebben. En er staat een CE keurmerk op. (ja, ik weet het, CE is geen keurmerk. Maar in de beleving van heel veel mensen is het wel zo). Zelf nadenken mag niet meer, want dat is al voor je gedaan.
Dus is het goed zo. Toch? :)

maartenbakker

Golden Member

Dus eigenlijk moeten die boten en kranen voldoen aan eigen normering van degene die ze gaat gebruiken? Dat is in grote bedrijven inderdaad niet ongebruikelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@ericp: Ja, zo zou het moeten zijn. Want niet iedereen heeft dezelfde mentale capaciteiten, of dezelfde diepgaande technische kennis.

Het staat er op, dus het *moet* het kunnen hebben. Anders is het oplichting, en dat is verboden. Je betaalt voor de kennis van anderen bij de ontwikkeling van het product, je moet daar blind up kunnen vertrouwen.

Als je het op jouw manier wil doen, dan moet je alle opdrukken achterwege laten omdat het nep kan zijn. Beter geen opdruk, dan een foute opdruk. Je wekt dan in ieder geval niet de indruk dat je er op aan kan, dat je er 16a door kan sturen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 15 mei 2020 21:19:12 (22%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Daar kan een 2.5mm2 veter opeens 20A hebben - terwijl we in NL in de woningbouw eigenlijk nooit hoger gaan dan 16A.

Die 2,5mm2 mag soms ook 25A gezekerd worden daar zit het probleem niet. Het probleem zit aan de andere kant van de draad het schakelmateriaal of te wel de stop contact. De gangbare stopcontacten zijn voor max 16A op diezelfde stopcontact mag je dan in Belgie wel naar 20A.

In Nederland mag je wel een 20 enkel fase aansluiting maken maar dan wel met een stopcontact voor 20A of meer. Zal dan meestal een 32A worden. En dat is niet praktisch want dan moet je aan je lasapparaat van 19A een andere stekker monteren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Daar heeft men inmiddels ook in de gaten dat certificering niks zegt.

Certificering zegt in sommige gevallen wel wat. Bij certificeren gaat het dan ook om controle op naleving en onaangekondigde steekproeven. Ons bedrijf heeft diverse ISO certificering maar de audit word altijd netjes aangekondigd en dan begint het hele circus weer op te starten en krijgen we een toolbox met let erop op die dag wel al je PBM's dragen en blablabla en dan krijg je ineens wel een nieuwe overal en/ of werkschoenen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Precies zo'n verdeeldoos hier.
Vond het al zo vreemd dat de aardlek af en toe tripte, nu weet ik waarom!

Bij bij zal de aardstrip ook wel los liggen en af en toe tegen de fase/nul aankomen....

Fordman
Jinny

Golden Member

Op 15 mei 2020 19:47:10 schreef EricP:
Stekkerdoosjes met CE markering uitgefikt? :+

Nope, een oude vastgelopen tafelventilator van ver voor de CE die door mijn uitvinder uit het huisvuil ergens was gehaald en in de WCD is gestoken op de slaapkamer van zijn broertje. (gelukkig daar, anders was het hele huis afgefikt)
Dat ding is oververhit geraakt en heeft de slaapkamer aangestoken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Dus eigenlijk moeten die boten en kranen voldoen aan eigen normering van degene die ze gaat gebruiken? Dat is in grote bedrijven inderdaad niet ongebruikelijk.

Nee, niet hun eigen normering. Gewoon kijken of het ding doet wat-ie doen moet en de mensen die er rondrennen de boel onder controle hebben. Meer niet. Er komt niet iemand aan boord met een checklist ofzo. Men heeft gewoon leergeld betaald met vertrouwen op 'certificering'. Net zoals ik een paar pagina's terug al beschreef dat ik ooit een stel van die verdeeldozen bekeken heb voordat het naar een klant ging omdat die iets moest hebben wat gewoon behoorlijk in elkaar zit. Op de 'merkjes' kun je in elk geval niet vertrouwen.

Bij certificeren gaat het dan ook om controle op naleving en onaangekondigde steekproeven.

En waar werkt dat zo? De enige onaangekondigde steekproeven die ik zie zijn eenstrepers. Die komen kijken of je... certificaten niet verlopen zijn. En ja, die ISO-ongein ken ik ook. Aangekondigd. Ik werk wel een dag buiten de deur. Geen zin in dat circus.

Want niet iedereen heeft dezelfde mentale capaciteiten, of dezelfde diepgaande technische kennis.

Dus de norm is het laagst voorkomende niveau? Het begint daar wel op te lijken... En diepgaande kennis? Iedereen die middelbare school heeft gedaan (en dat zal inmiddels toch een zeer ruime meerderheid van de bevolking zijn in NL) heeft dus ook natuurkunde gehad, al is het maar op een rudimentair niveau. Dan zou je wat over electriciteit kunnen weten. Je bedoelt dat ze niet opgelet hebben omdat het ze niet interesseerde? Misschien dan toch maar terug naar de huishoudschool - hoe houd je een huishouden draaiend :+ .

Je betaalt voor de kennis van anderen bij de ontwikkeling van het product, je moet daar blind up kunnen vertrouwen.

Keep on dreaming. Je betaalt de overheid ook voor goed bestuur. Dat lukt ook bijna nooit. Sommige mensen betalen de NS voor vervoer. De NS is trots als ze hun 'target' qua op tijd rijden halen. Als dat target op 100% zou liggen, dan ging het nog ergens over. Het is zelfs zo triest dat ze een regeling hebben voor 'vertraging' (=niet leveren waar je voor betaald hebt). We gaan stekkerdozen maken. En als er eentje uit fikt, dan krijg je met wat formulieren en een hoop gezeur je geld terug. Zoiets?
Als je het oplichting zou noemen, dan moet je naar de rechter: het ding doet niet wat het doen moet. Niet piepen over een merkje.

mijn uitvinder

En nou maar hopen dat Eensteen er wat van geleerd heeft :). Ding werd blijkbaar niet voor niets weggegooid.

Jinny

Golden Member

We spreken over 11 jaar terug EricP, het jochie was toen 11.
We hebben 3 maanden bezig geweest om de tent weer bewoonbaar te krijgen en zijn doorgegaan met ons leven.
Maar vergeten doe ik die zondag 1 maart 2009 nooit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
GJ_

Moderator

Op 15 mei 2020 19:47:10 schreef EricP:...[...]Het een sluit het ander niet uit he....

Jawel, als er geen CE op moet mag het niet. Het moet of het is verboden, heel simpel.

Intussen beweer je dat keurmerken enz enz geen zin hebben.
Prima, maar wat is er dan mis met een verklaring van fabrikant/importeur dat e.e.a. aan de minimale eisen voldoet? Kost het minste van alle opties en als het niet zo blijkt word ie bij de kladden gegrepen. Het zou misschien vaker mogen gebeuren dan nu, daar kun je over discussiëren, maar het blijft van alle "waardeloze" opties dus de meest simpele en goedkoopste oplossing.

Bovendien ben ik, en met mij vele anderen, eindelijk verlost van alle ellende die je je vroeger op de hals haalde als je in een ander EU land iets wou leveren. Het is dus niet alleen de goedkoopste en simpelste oplossing mar het bespaart mij in ieder geval veel geld, tijd en zorgen.

joopv

Golden Member

Op 15 mei 2020 19:47:10 schreef EricP:
[...]Begin eens met de overheid te decimeren, eigen verantwoordelijkheid, je eigen broek ophouden en niet altijd alles willen afschuiven op een ander. Dat zou al heel veel gedonder schelen.

En dat is nou precies wat CE doet.
De fabrikant verklaart dat zijn product aan de EU eisen voldoet (*), de EU overheid legt de verantwoordelijkheid bij de fabrikant neer, de controle is achteraf.

Verantwoordelijkheid ligt bij de fabrikant - geen peperdure overheids keuringen / bemoeienis. Precies wat je wilde hebben.

(*) De C in CE staat voor Conform, niet voor Certified. Een belangrijk verschil.

Eric, houd eens op met dat gatekeeperige, hautaine gebeuren.
Niet iedereen heeft hoger onderwijs gevolgd, danwel praktische ervaring als elektricien. Maar dat betekent niet dat de rest van de wereld maar moet afbranden.

Anders moet je de minister van onderwijs maar eens aanspreken en vragen of ze een meer technisch curriculum willen opleg... oh wacht, dat is óók weer niet goed want de overheid moest zich er buiten houden ;)

Natuurkunde op de middelbare school gaat heel erg over het berekenen van zaken. Dat is altijd zo geweest, want het is natuurkunde en geen praktische techniek.
Het heeft dus weinig/geen raakvlak met het feitelijk noodzakelijke, jaarlijkse controleren van de overgangsweerstand of spanningsval over de contacten van een verdeeldoos om vast te stellen of die niet aan het verslechteren is.

Het zijn puur de mensen met praktische elektronica-ervaring die weten dat een momentopname van een verdeeldoos onvoldoende is. Dat soort dingen leer je niet op school, en dat hoeft ook niet omdat je nu eenmaal moet kunnen vertrouwen dat wat je in nederland koopt, ook voldoet aan de verwachtingen die de verpakking/sticker/stempel wekt.

Maar ik garandeer je dat zelfs onder ons, er amper of geen mensen zijn die braaf jaarlijks de contactdruk van hun verdeeldoosjes aan het controleren zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Het punt is dat je dat afbranden door misbruik niet voorkomt. Of een onoordeelkundig iemand iets gevaarlijks doet hangt ook niet af van of er een sleuf in de kop van een schroef zit.

Op 16 mei 2020 10:50:31 schreef GJ_:
[...]
Bovendien ben ik, en met mij vele anderen, eindelijk verlost van alle ellende die je je vroeger op de hals haalde als je in een ander EU land iets wou leveren. Het is dus niet alleen de goedkoopste en simpelste oplossing mar het bespaart mij in ieder geval veel geld, tijd en zorgen.

Even los van de nadelen daar weer van, maar dat kan ook zonder CE. In geval van 'echte' keurmerken kun je afspreken dat je elkaars keuringen erkent.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 16 mei 2020 12:12:48 schreef maartenbakker:...kun je afspreken dat je elkaars keuringen erkent.

Tot op zekere hoogte. Een keurmerk erkennen is heel beperkt. Met de CE richtlijnen zijn de wetten van de lidstaten gelijkgetrokken. De vereisten voor een keurmerk kunnen natuurlijk ook wel eens afwijken van de wet van één van de lidstaten en daarmee nooit erkent worden. Sterker nog, het zou knap zijn als dat niet gebeurde.

Voor erkende keuringen heb je wel goede keuringsinstanties nodig. Veel van de huidige NB's zijn hier niet betrouwbaar of ronduit frauduleus. Ook het keuren van snake oil is geen probleem voor sommige NB's.

Daar is overigens naar mijn mening wel een van de minpunten blootgelegd: de EU heeft een democratisch gehalte waar je over kunt discussiëren. Het enige direct gekozen orgaan heeft redelijk beperkte mogelijkheden. De meeste (alle overige?) organen zijn indirect gekozen. Ik heb hier even geen idee over hoe het beter of anders zou moeten, maar dat het beter kan lijkt me wel duidelijk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 16 mei 2020 12:49:04 (11%)

Jinny

Golden Member

Dat de Notified Body's er niet te moeilijk over doen hebben we een paar jaar al gezien bij de bekkenbodemmatjes meen ik.
Dat de regels in de hele eu nu gelijk zijn als GJ zegt vind ik geen probleem.
Uitstekend.
Dat je met je machine vanuit NL zonder gedonder door de hele EU heen kunt, prima, indien je een serieuze fabrikant bent.
Het hele punt is er hierin gelegen dat er dus hoopjes fabrikanten zijn in het verre oosten die produceren wat de klant vraagt.
En de klant prakt er een CE op en komt er mee weg.
50 per week, dat is natuurlijk peanuts ten opzichte van wat er op de markt komt.

Het heeft een reden dat ik langzaam overschakel op Wieland verlengdozen.... (liever helemaal geen verlengdozen, maar soms ontkom je er niet aan)
Duur, ja.
Vervangbare snoeren van voldoende dikte, ja.
16A eruit scheuren, geen probleem.
Verkrijgbaarheid, groothandel.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

gebruik je wieland dozen buiten voor verlichting in het plafond? of die stekkerdozen welke je kunt koppelen met wieland snoeren? ik ben buiten op vaste plaatsen gebruiken van wieland geen fan van wieland, maar puur omdat het mechanisch geen stekkers voor veel insteken en mee slepen zijn, elektrisch werkt het prima.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ik heb tafeldozen van Wieland Ratio (Wieland systeem aansluiten).
Daar waar de kinderen soms 230 nodig hebben voor de laptop staat dat ding op tafel.
Is ook de enige plek zo ongeveer waar we nog een verdeeldoos gebruiken.

Ratio Electric DESKTOP Bureau aansluitunit | PDS5010 bij de TU

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

ah ja die bureau dozen die je klemt op de rand, die heeft men op t werk ook, en komen bij nieuwe kantoren ook vaker standaard op t bureau te zitten. zeker bij die kantoortuinen is het onhandig om dingen onder het blad in te steken, terwijl je daags erop weer elders zit en je niks kunt laten zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Jawel, als er geen CE op moet mag het niet. Het moet of het is verboden, heel simpel.

De theorie is me duidelijk. De praktijk lijkt jou niet duidelijk te zijn. Daar gaat elke keer het verhaal over. In theorie klinkt het leuk. In de praktijk zie je dingen als dit topic verschijnen - en dat is dan iemand die de moeite neemt er wat over te schrijven!

Intussen beweer je dat keurmerken enz enz geen zin hebben.

Nou ja, zie het begin van dit topic. Of gaan we nu gewoon opnieuw beginnen? Brol heeft een keurmerk. Knap spul heeft hetzelfde keurmerk. Hoe herken ik het verschil? Niet?

Prima, maar wat is er dan mis met een verklaring van fabrikant/importeur dat e.e.a. aan de minimale eisen voldoet?

Helemaal niks. Alleen de waarde ervan is ook helemaal niks. En er wordt gedaan alsof het wel waarde heeft. Daar gaat het fout.

Kost het minste van alle opties en als het niet zo blijkt word ie bij de kladden gegrepen.

Wederom... het verschil tussen theorie van de ambtenaar en de praktijk.

Het zou misschien vaker mogen gebeuren dan nu

Gebeurt het nu dan? Ik lees op de aangehaalde site alleen maar dat er dingen uit de handel zijn gehaald...

daar kun je over discussiëren, maar het blijft van alle "waardeloze" opties dus de meest simpele en goedkoopste oplossing.

Daar zou je zomaar gelijk in kunnen hebben. Waarop ik dan zeg... als het niks toevoegt, laat het dan gewoon achterwege. Doe het goed of doe het niet zeg maar.

Bovendien ben ik, en met mij vele anderen, eindelijk verlost van alle ellende die je je vroeger op de hals haalde als je in een ander EU land iets wou leveren. Het is dus niet alleen de goedkoopste en simpelste oplossing maar het bespaart mij in ieder geval veel geld, tijd en zorgen.

Da's een andere situatie. Als we even doen alsof de EU een eenheid is, dan zou het leuk zijn als de 'regeltjes' overal hetzelfde zijn. Klopt. Maar het 'zelf keuren' gaat natuurlijk niet werken als je intentie niet is om iets goeds te maken. Je maakt natuurlijk zelf nooit iets wat slecht is! :+ (en dan denk ik dat dat voor jou of mij nog wel op gaat ook; het streven om wat knaps af te leveren is er en het gaat niet om 'aantallen' waarop 1 euro minder productie kosten gelijk een leuke auto oplevert. En ik heb ook zomaar het idee dat jij (en ik) niet met je ogen knippert als het eindresultaat 100 euro duurder wordt omdat je van mening bent dat eea. wenselijk / noodzakelijk is. Andere situatie, ander verhaal.).

Veel van de huidige NB's zijn hier niet betrouwbaar of ronduit frauduleus. Ook het keuren van snake oil is geen probleem voor sommige NB's.

Naast de eigen verklaringen... deze dus.

Niet iedereen heeft hoger onderwijs gevolgd,

Middelbare school is geen hoger onderwijs... Dat komt (wellicht) daarna pas.

Het zijn puur de mensen met praktische elektronica-ervaring die weten dat een momentopname van een verdeeldoos onvoldoende is.

Andere discussie. Heel veel spul is 'broken by design'. Daar is een moment opname meer dan voldoende om dat vast te stellen. Over levensduur (en dat is feitelijk een vorm van kwaliteit) gaat de discussie helemaal niet. Je kunt hoogstens zeggen 'als het stuk gaat, moet het "veilig" stuk gaan'. Of het dat een week of 10 jaar na in gebruik name doet is in dit daglicht niet interessant.
De implementatie daarvan is bijvoorbeeld een brandvertrager toevoegen ofzo.

Maar ik garandeer je dat zelfs onder ons, er amper of geen mensen zijn die braaf jaarlijks de contactdruk van hun verdeeldoosjes aan het controleren zijn.

Ik denk dat het er zelfs helemaal geen een is. Maar nogmaals, dat is een andere discussie. Die gaat over levensduur of 'voldoet-ie nog aan' oid.. Dan zit je in de hoek van de kwaliteitskeurmerken. Gaat dit niet over.

maar dat het beter kan lijkt me wel duidelijk.

Goed, we zijn het er dus over eens dat dit aan alle kanten rammelt? Verklaringen waar je grote vraagtekens bij kunt zetten, NBs (vast niet alle, maar toch wel een aantal) die maar wat doen en iedereen komt er mee weg op een enkel partijtje wat uit de handel genomen wordt na...

En dat is nou precies wat CE doet

Nee, die legt het bij de fabrikant neer. Mij geen text in het venster leggen he. :+ Dat is niet wat ik beschreef en dat snap je maar al te goed.

Het heeft een reden dat ik langzaam overschakel op Wieland verlengdozen...

Dat doe je blijkbaar omdat je tot de conclusie komt dat dat wel spul is wat redelijk in elkaar zit. En andere spullen blijkbaar minder. Niet omdat er een partij papiertjes bij zitten of logootjes op staan neem ik aan...

Jinny

Golden Member

Ik zal zo een ding eens openschroeven, dat kan nog, en het binnenwerk fotograferen met mijn aardappel...
Het voelt al aan alle kanten degelijker dan de Action-zut.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
benleentje

Golden Member

Toch denk ik dat CE weldegelijk iets doet. Als er helemaal niets zou zijn dan was er nog veel meer en veel gevaarlijker troep op de markt.

Maar ik garandeer je dat zelfs onder ons, er amper of geen mensen zijn die braaf jaarlijks de contactdruk van hun verdeeldoosjes aan het controleren zijn.

Ik heb een Chinese vriendin en met een vakantie in China had ze haar moeder een nieuwe rijstkoker gegeven. De volgende dag was de WCD verkoolt. Daarop wat WCD';s in de wonig gecontroleerd en als je daar een stekker indeed viel het er ook weer bijna uit, hoezo contact druk? Later die dag samen naar wat winkels gegaan. De Eerst WCD's die ze aanboden daar viel de stekker letterlijk uit, het kon dus nog slechter. Ik zei we moeten beter hebben. De man haalt een ladder tevoorschijn en bovenin haalt hij andere WCD's. Ja maar deze zijn heel duur zei mijn vriendin. JA maar deze is wel een goede en was 10x zo duur als de andere. Nu was de Dure omgerekend 2,5 Euro en de standaard was dan ook maar 25 cent. 2,5 Euro was voor een chinees toen wel bijna een dag werken.

Je moet er echt niet aandenken dat die troep die ik in China gezien hebt hebt hier in Nederland verkocht gaat worden. CE houdt dan in ieder geval het ergste tegen.

Niet omdat er een partij papiertjes bij zitten of logootjes op staan neem ik aan...

Ik kijk nooit naar een logo of nietszeggend papiertje ik vertrouw op mijn eigen boeren verstand en mijn ogen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.