Invloed relais op elektronica

Hoi,

Ik heb een 12V motorrelais aangesloten op een print (stuurt generator aan).
De uitgang van deze print levert maximaal 1A.
Het relais trekt 0,5A.
Dat zou moeten kunnen werken.

Nou, het werkt ook prima.
Maar, op deze print zit ook een motortemperatuur (water) uitlezing.
En, alleen als het relais aangestuurd wordt, dan geeft deze 6 graden meer aan.
Op de een of andere wijze beïnvloed het relais de print.

Kan ik dit op een eenvoudige wijze verhelpen?
Alvast dank!

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Dat klinkt mij in de oren als een incorrecte bedrading (verkeerd gekozen massapunt).
Foto's van de print en verdere opstelling gaan hier zeker bij helpen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dank voor jullie reacties.
Ik ga eerst aan de slag met massa.
Dan kan wel eens een puntje zijn.
Ik meld mij.

benleentje

Golden Member

Relais, motoren andere zware belastingen moeten altijd aparte van sensoren gevoed worden.
Ik heb hier een professionele paneelmeter liggen met 2x 3,5 digit en de voeding voor de opamps en de led-display is daar al van elkaar gescheiden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

De massa moet in ieder geval dik zijn, en de motorstroom mag niet door de massabanen van de sensor lopen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Al gemeten oip de voeding zelf. als die inzakt en tven ook dienst doet als referentie krijg je ook dit soort gekkigheid, krijg je ook een (Temp)piekje op het moment dat het relais afvalt?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De temperatuur sensor ligt ook aan massa dus de kans dat hier het probleem zit is wel erg groot.
De manual is direct te benaderen via
https://www.northern-lights.com/wp-content/uploads/2020/03/OM673L3.pdf
Pagina's 40 en 42.

Aanvulling: Met het relais onderbreek en koppel ik de load van generator naar omvormer hetgeen op zich prima functioneert.

Ik denk ook aan het volgende.
Ik heb nog eenzelfde motorrelais liggen, maar dan in 24V.
Uit de naastgelegen Quattro haal ik 24V (ander voeding circuit).
De print laat ik een klein 12V (auto)relais aansturen welke op zijn beurt het voornoemde relais aanstuurt.

Ik ga, terwijl ik op de display de temperatuur volg:

1 Eerst massa testen/checken
2 Een klein lampje aansturen (om te checken of alleen belasting impact heeft).
3 Een klein 12V relais testen

Als 1 lukt, dan ben ik klaar.
Als 2 lukt, dan kan ik een 12V relais scoren.

Vraagje:
Het 12V relais hoeft slechts 0,1A te schakelen.
Zijn er 12V relais die weinig achterliggende impact hebben?

[Bericht gewijzigd door Jazeker op donderdag 14 mei 2020 19:09:42 (10%)

fatbeard

Honourable Member

Zeker, van vele fabrikanten.
Zoek naar een "high sensitivity" relais, je wilt een spoelweerstand van minimaal 1k.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Standaard relais zijn meestal 400mW, meeste fabrikanten hebben ook een 200mW versie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank mannen.
Ik zal zoals beschreven ook eerst de belaste en onbelaste spanningen meten.
Ik meld mij.

Even zoeken op printrelais of steekrelais, laatste is vaak ook een voetje voor te vinden met aansluitschroeven of steekklemmen voor bedrading.
Voetje kan vaak weer gebruikt worden op dinrail (TS35/5).

Op 15 mei 2020 15:28:59 schreef HD13:
Even zoeken op printrelais of steekrelais, laatste is vaak ook een voetje voor te vinden met aansluitschroeven of steekklemmen voor bedrading.
Voetje kan vaak weer gebruikt worden op dinrail (TS35/5).

Thanks.
Ik zit te weinig in deze materie.
Een dinrail voetje 12V relais, high sensitivity…….
Dat heeft de voorkeur.
Kan het zo snel niet vinden.

Gaat de temperatuur niet werkelijk 6°C omhoog?
Wat is dat voor temperatuurmeter/sensor?
Wat als je geen relais maar een lampje van 6W aansluit?

Gaat de temperatuur niet werkelijk 6°C omhoog?
Nee, alleen als ik het relais er aan knup.
Als ik het relais er weer af haal, dan heb ik weer de normale waarde van 79 graden.
Deze waarde ken ik al honderd draaiuren van voor het relaisproject.

Wat is dat voor temperatuurmeter/sensor?
Geen idee, ik vermoed echter een VDO exemplaar maar zeker weet ik het niet.

Wat als je geen relais maar een lampje van 6W aansluit?
Dat heb ik in den beginne gedaan en ga ik morgen weer doen.
Kijken wat de temperatuuruitlezing dan weergeeft.
En zowel met lamp als relais ga ik ook eerst de klemspanning meten.

En ik ben er uit (hoop ik).

Massa kom ik niet echt uit, ik meet bv. een hele hoge waarde tussen blok en massa print. Om het niet te ingewikkeld te maken en het feit dat de hele boel nieuw is en met bijbehorende bekabeling met stekkers is geïnstalleerd ga ik er even van uit dat dit goed is.

Met het relais (2,5W) belast stijgt de temperatuurweergave tot 85 graden.
Met het lampje (1,2W) komt de temperatuur uit op 79 graden, vrijwel gelijk aan geen relais.

Ik denk dan ook dat een klein relais dat het grote relais aanstuurt voldoende is.
Gestel dat een klein relais een spoel van 200 of 400MW vergt bij 12V, dan is dit nog eens flink minder dan het lampje. Dit relais moet minimaal 0,1A bij 24V kunnen schakelen, voor de zekerheid 1A.

Wie kan mij helpen waar ik het juiste (high sensitive) NO relais met voet kan vinden?

Alvast dank!!!

Wat gebeurt hier dan? Meet eens de spanning aan de uitgang van
'de print" met en zonder relais. Zakt deze in? Zou je niet verwachten omdat je in de beginpost stelt:

De uitgang van deze print levert maximaal 1A

Shiptronic

Overleden

Optocoupeler ertussen, maar dat blijft nog steeds symptoom bestrijding, ergens deugt de schakeling gewoon niet.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 16 mei 2020 14:14:12 schreef MJN:
Wat gebeurt hier dan? Meet eens de spanning aan de uitgang van
'de print" met en zonder relais. Zakt deze in? Zou je niet verwachten omdat je in de beginpost stelt:

[...]

De 'print' levert een open spanning van ruim 15 volt.
De 1A maximale belasting heb ik uit de manual.
Met relais zakt deze in tot 13,6 volt, met het lampje 13,8 volt.
Met een klein relais zullen we in de buurt van 14 volt uitkomen, een prima waarde.

Ik kan de hele bekabeling wel overhoop gaan halen maar:

- Het is een fonkelnieuw systeem, door een NL dealer ingebouwd en met volle garantie
- Alle bekabeling is generator gebonden, met multi stekkers, etc,
- De enige externe aansluitingen betreffen de accu, de output/load en een speciale kabel met aangegoten stekkers naar de stuurunit (waarvan ik de bewuste spanning afhaal om het relais te dedienen)

Wat is dit voor installatie? Een print bedient een relais, maar wat schakelt dit relais dan?
Het maakt blijkbaar niet uit of je een relais laat schakelen of een lampje laat opgloeien. Misschien is het gene wat door het relais wordt bedient de temperatuur omhoog laat gaan?

Op 16 mei 2020 14:56:19 schreef MJN:
Wat is dit voor installatie? Een print bedient een relais, maar wat schakelt dit relais dan?
Het maakt blijkbaar niet uit of je een relais laat schakelen of een lampje laat opgloeien. Misschien is het gene wat door het relais wordt bedient de temperatuur omhoog laat gaan?

Het betreft een Northern Lights generator (https://www.northern-lights.com/wp-content/uploads/2020/03/OM673L3.pdf) met een separate stuurunit (https://www.northern-lights.com/media/PDFs/manual_pdfs/OS-TSC.PDF).

Op de S-TSC stuurunit zit een uitgang (connector J3, pin 3) welke een signaal afgeeft opdat de load erop kan (geen load wordt gebruikt voor warmdraaien en afkoelen).

Met dit signaal wil ik derhalve een relais aansturen dat ervoor zorgt dat de load erop gaat na warmdraaien (generatoruitgang/load verbinden met de Victron Quattro omvormer/lader). Het werkt zo: Met een druk op de knop (of via een extern signaal, bv. een accubewaker) zorgt de TSC ervoor dat er voorgegloeid wordt, de generator start en na een instelbare tijd de load erop gaat. Bij afschakelen (manueel of via een accubewaker) treedt de cooldownfase in werking door de load eraf te gooien. Na een instelbare tijd stopt de generator.

Het werkt uitstekend.
Alleen die vreemde temperatuursprong (op display TSC) komt een beetje vreemd over.
Die 79 graden klopt ook prima want gemeten met een IR pistool op de generator.
Thats it.

Ik vermoed dat het grote relais toch de TSC temperatuuruitlezing beïnvloed.
Hoe? Geen idee.
Vandaar de gedachte om een klein relais het grote relais te laten aansturen.

Nu het relaistje nog vinden :-)
Iemand een idee voor: 12V, high sensitive, 200Mw op een DIN rail?

In de pdf van de generator-set vind ik een weerstands-watertemperatuur opnemer welke aan een VDO klokje is aangesloten. Als je bij VDO gaat zoeken kom je op ntc opnemers uit, lijkt allemaal analoog.

De andere pdf van de TSC laat niet zien hoe deze TSC aan de watertemperatuur komt? Alleen een digitale bus om data op te halen. Hoe weet deze TSC de watertemperatuur?

Op 16 mei 2020 22:31:16 schreef MJN:
In de pdf van de generator-set vind ik een weerstands-watertemperatuur opnemer welke aan een VDO klokje is aangesloten. Als je bij VDO gaat zoeken kom je op ntc opnemers uit, lijkt allemaal analoog.

De andere pdf van de TSC laat niet zien hoe deze TSC aan de watertemperatuur komt? Alleen een digitale bus om data op te halen. Hoe weet deze TSC de watertemperatuur?

Ik heb geen klokjes. Alle info lees ik af van een display op de TSC.

Op pagina 42 (pdf nummering) van de generator zie ik een draad 81 (tan, huidkleurig) zitten (nummer 4). Deze komt direct van de VDO temperatuurgever.
Op pagina 66 (pdf nummering) van de TSC komt deze tan-kleurig binnen, ook op nummer 4, naar pin 12 van connector J4.
Ik denk dat de TSC analoog meet.

Al studerende valt me op dat er in de generator 2 soorten massa zitten, engine-ground en case-ground.
Dat verklaart wellicht dat ik geen verbinding meet tussen massa temperatuutgever en min draad TSC.
Case-ground is misschien iets anders dan engine-ground.