voedingen schema,s gezocht plus wat hulp

Hallo allemaal

ik wil zelf wat regelbaren voedingen bouwen voor de volgende trafo,s

12v 30A
24v 10A
24v 25A
27v 18A

zij er hier mensen die wat websites weten of zelf schema,s hebben niet niet heel moeilijk zijn en de onderdelen nog te vinden zijn

vraag 2

ik had een schema met 6x tip2955
met max ingang van 60v en uitgang 30A de site waar die opstaat kan ik niet terug vinden heb wel de schema toen over getekend en die is gelijk aan de schema hier onder maar dan tot max 60v ingang maar met de zelfde componenten

maar doen ik de componenten wou kopen zij de man in de winkel dat de ingaande voltage 10v hoger moet zijn dan de uitgang en ook dat de trafo 10a hoger moet zijn dan het aantal ampère dat ik op de uitgang wil hebben

dus ik het kort moet de trafo 10v en 10A hoger zijn dat de uitgang van de schema weet iemand of dit klopt en ook waarom de trafo 10a hoger moet zijn ?

benleentje

Golden Member

Wat de verkoper zei klopt ongeveer.

Je eerste transformator is 12V @30A echter dit is wisselspanning. Als je van wisselspanning naar gelijk spanning gaat is er de volgende formule
U(dc) = Ueff(ac) x √2 = 12 x 1,4 = 16,8V
Echter dat isde ideale formule er gaat nog 2x diode spanning van ca 1V vanaf en houd ca 15V over

Nu voor de stroom daarvoor is de formule
I(dc) = Ieff(ac) * 0,62 = 30 x 0,62 = 18,6A

Het vermogen van de transformator is 12V x 30A = 360W
Het vermogen dat je er aan gelijkspanning kan uithalen is 16,8 x 18,6 = 312,48W. Dit is het vermogen wat je eruit kan halen als je een actieve gelijkrichter gebruikt dit is een gelijkrichter die geen diode gebruikt maar een speciaal IC die 4 Mosfets anstuurt
Het vermogen wat je er na de diodes uit kan halen is dan 15V * 18,6A = 279W.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt bouwen, en wat voor transformatoren je hebt.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
benleentje

Golden Member

@Hunter de trafo's die hij heeft staan in de openingspost.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik kan lezen, en begrijp dat er wat trafo's aanwezig zijn. Dat is fijn, maar wat is het doel?
Vier regelbare voedingen?

Met één beginnen lijkt mij wel handig, en het verhaaltje wordt wat overzichtelijker.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
benleentje

Golden Member

Ja met 1 beginnen lijkt mij ook handig en met een 3A versie beginnen nog veel beter maar dat was niet de Vraag van TS.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Oke laten we dan met 1 beginnen de trafo van 24v 25a

het is een stoets radio bv DC power supply

hier wil ik een regelbaren voeding voor maken
naast de trafo zit nog een grote smoor spoel/trafo
met een semiktron 2302 SKB 50/04A3
de 3 40.000uf condensators zijn kapot geklapt wegens dat hij jaren in een hoek heeft gestaan bij iemand dus moet er nog 3 nieuwe in maken

ik wil hem regelbaar maken voor allerlei toepassingen
en ik hoop dan dat iemand een schema weer met zo min mogelijk spannings- verlies

weet iemand hier iets voor ? als het lukt met tip 3055 die heb ik nog genoeg liggen

Kun je een foto maken, en hoe ver wil je hem regelbaar hebben en ook een stroomregeling of stroombegrenzing?

ik wil de voltage kunnen regelen tot de volledige 24v als dat kan en de ampère ook zo hoog mogelijk behouden en alleen regelbaar als dat kan en niet heel erg moeilijk is om te maken

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

24V × 25A = 600W, dat moet je volledig kunnen dissiperen als je een grote stroom wilt gebruiken bij een lage uitgangsspanning, of als je de voeding per ongeluk kortsluit.

Een TIP3055 mag absoluut maximaal 90W verstoken, maar dat is bij 25 graden; in de praktijk is 40W een redelijke waarde, bij een fors koelblok natuurlijk. Je hebt dus ongeveer 15 van die torren nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

die pdf bestand gaat niet helpen heb hem niet gelezen maar zie in stukken voorbij komen dat hij tot 3a is en geen 25a die ik zoek ook heeft mijn trafo een uitgang van 1x 24v die in de schema is 12 en 33v

benleentje

Golden Member

Dit schema bestaat uit 2 delen.

Eerste deel is het vermogens deel is nu opgebouwd met een 33V 4A transformator en daar kan jouw transformator ook voor in de plaats.
De 3 transistoren 2N3055 zijn qua interne opbouw identiek aan jouw TIP3055. Echter omdat jouw TIP3055 in een andere behuizing zit mag je maar max 90W. Voor jouw voeding heb je daar 15x TIP3055 nodig en voor een vermogen van 600W zijn ook veel en hele grote koelprofielen nodig of 1 grote koelprofiel en denk dan aan 0,5 x 0,6 meter.
De stuur transistor die 15 TIP3055 moet aansturen is nu een BD241 die is daarvoor dan te licht daarachter zal nog een TIP3055 moeten en die kan wel 15x de andere TIP3055 aansturen.

R21 meet de stroom die de voeding levert in die moet dan 0,027Ω worden en ca 20W. Ik denk dat er voor de spanning ook nog een weerstand verandert moet worden ik weet niet precies welke. Ik denk R6.

Het 2de deel is de aansturing voor het vermogensdeel en dat zal zo moeten blijven. Je gaat dan ook nog een 2de transformator nodig hebben. Vrijwel alle goede schema's voor een regelbare voeding gebruiken 2 transformatoren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik zie liever een schema waar ik alleen mijn 24v 25a trafo nodig heb.
op internet zie ik veel schema,s maar die hebben veel dat de trafo 10v hoger moet zijn dan de gewenste gebruikte voltage uit de voeding
ik zoek schema,s met 1 trafo van 24v 25a waarbij er weinig spannings- verlies en stroom verlies is
ik weet dat ze er zijn maar kan ze allen niet meer terug vinden

Waar wil je de voeding voor gaan gebruiken?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 17 mei 2020 00:30:15 schreef jeremy27:
...
ik zoek schema,s met 1 trafo van 24v 25a waarbij er weinig spannings- verlies en stroom verlies is
ik weet dat ze er zijn maar kan ze allen niet meer terug vinden

Gezien uw antwoorden en het "niet" vinden van een geschikt schema zou je gaan denken dat je er nog niks vanaf weet.

Vergeet die 25A maar en maak er één van 5A met een LM723 en doe wat broodnodige ervaring op, want zonder ervaring zal het u nooit lukken om iets degelijks in elkaar te steken.
Zelfs die 5A zal al een harde dobber zijn om die goed te krijgen als je nog nooit een voeding gebouwd hebt.

Schema's van regelbare voedingen 30v/>10A zijn heel zeldzaam en de redenen hiervoor zijn hierboven al beschreven.

LDmicro user.

5a 10a dat is allemaal niet wat ik zoek heb het volgende kunnen vinden maar de uitgaande voltage is 10v lager dan de uitgang van de trafo ook moet de trafo 10a hoger zijn dan de uitgang van de voeding dit volgens de heren in de elektronica zaak hij is wat aan te passen dat die volt en ampère verlies minder is dit moet kunnen volgens hum maar hun wisten niet zeker wat er dan veranderd moet worden

ik vil een zo hoog mogelijke voltage en ampère behouden

dit kan maar is hier iemand die dit weet

met 5a en 10a heb ik niet voldoende het word voor alle doeleinde met een hoge ampère gebruik

Die heren hebben gelijk maar je hebt het niet begrepen.

Dat is een trafo van 24V x 25A = 600VA eenvoudig gerekend, je kunt dus maar 600W afnemen van de regeling.
De uitgangsspanning is 37V volgens lezen, dus de max stroom is 600/37 = 16A.

Die regeling is niet kortsluitvast en je zult voor korte tijd meer dan 16Adc "kunnen" afnemen, maar de zekering moet 16A zijn.

Geen enkel schema zal u meer kunnen geven, je kunt niet omheen de wet van Ohm.

En meet eerst eens de DC spanning, uw trafo is een 220V type en zal bij 230-240Vac meer secundaire spanning afgeven dan die 24Vac en een LM317 kan maar max 40V hebben tenzij je een LM317HV koopt.

Allemaal onder voorbehoud, want dat schema werkt met Chinese cijfers ;)
Al doende leert men.

LDmicro user.
bprosman

Golden Member

Dit document laat zien wat kan en niet kan met een trafo :

Hammond design guide.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zat er niet ver naast, volgens het document is dat 0.62 x 25 = 15.5A, tekening midden rechts voor de TS.

LDmicro user.

Ha MGP,

Even mee gelezen maar @TS heeft een smoorspoel tot zijn beschikking lijkt me jammer om deze niet te gebruiken 8)7
Een en ander is afhankelijk wat het gewicht mag worden.

@jeremy27,

Wil je met de verschillende trafo's voedingen maken die in een apparte kasten komen of kan je de trafo's combineren.
Dit heeft heel veel voordelen ik denk aan de 24 V / 25 A en de 12 V / 30 A als je deze twee trafo's schakelbaar maakt serie/parallel kan je ≈ 32 V.....≈ 500 mV bereiken en dat scheelt heel veel onnodige warmte afvoeren.
Door een zo'n klein als mogelijke drop out te realiseren kan je met veel minder serie transistoren uitkomen en dat moet ook wel een voorstel voor 15 transistoren is niet haalbaar..... maximaal 8 in de theorie maar in de praktijk niet meer als 4 een meter koelprofiel is niet te doen denk aan de bedrading.
Nu kun je meerdere drivers voor de stuur en controle gebruiken ik weet je ervaring niet met het bouwen van zo'n systeem :? maar het is niet simpel.
Ook door anderen al aangegeven met die grote vermogens is de beveiliging heel belangrijk je bedrading wordt al snel te warm met alle gevolgen van dien.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Om de verliezen te beperken (een erg belangrijk punt, naar ik begrijp, maar ik wil wel eens weten waarom het op het laatste wattje op aan zou komen) zou je kunnen kijken naar een thyristorregeling. Vaag herinner ik me dat Elektuur ooit een batterijlader heeft voorgesteld volgens dat principe.

Vaak ziet men zo'n thyristorregeling niet, en daar zou wel eens een reden kunnen voor zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord