12 volt Gel accu "dood" ?

Bapaktus

Special Member

Ik heb al diverse onderwerpen door gebladerd op dit Forum maar geen antwoord gevonden.
Probleem, ik heb twee kleine 12 Volt gel-accu's die ik ongeveer 8 jaar geleden voor het laatst heb gebruikt en opgeladen.
Ik gebruikte deze accu's voor mijn gebouwde "grond-radar" apparatuur.
Wanneer ik meet met en voltmeter (hoogohmig) is de spanning 0 Volt.
Wanneer ik meet met de Ohmmeter is de weerstand oneindig.
Het aansluiten van mijn destijds daarvoor gebruikte Automatic Battery Charger (HQ)for Sealed-Lead-Acid-Battery geeft ook geen enkele reactie.
Dus beide accu's richting recyling ?
ruud

Sine

Moderator

8 jaar?
Dan zijn ze ondertussen wel overleden ja.

Die dingen hebben een aardige zelfontlading, in een jaar zijn ze leeg.
En als ze een tijdje leeg staan (onder 10-11V) beginnen ze onomkeerbaar te slufateren.

Die Yuasa is een prima accutje, blijf weg van de HQ's en andere zooi, die overlijden veel sneller. Ook als je ze goed behandeld.

Helaas.
En ze hebben geen schuld hoor. Tenminste 8 jaar oud en ook al die tijd niet meer gebruikt. Zelfs wanneer ze gedurende die periode continue aan een druppellader aangesloten waren geweest had de leeftijd op zich hoogst waarschijnlijk al parten gespeeld.

Bapaktus

Special Member

OK, Herbert en Sine.
Ik vermoedde wel zoiets.
Ik had ze in de afgelopen jaren beter moeten behandelen.
Maar een verhuizing etc.
Ik zal ze onder dankzegging wegbrengen naar hun laatste rustplaats.
Vriendelijk bedankt, ruud

Op 17 mei 2020 14:04:40 schreef Bapaktus:
OK, Herbert en Sine.
Ik vermoedde wel zoiets.
Ik had ze in de afgelopen jaren beter moeten behandelen.
Maar een verhuizing etc.
Ik zal ze onder dankzegging wegbrengen naar hun laatste rustplaats.
Vriendelijk bedankt, ruud

En als je daarbij nog een kaarsje wilt branden, wel zelf meenemen..... :)

maartenbakker

Golden Member

Als je naar de gemeentewerf rijdt, kun je die zijstraat ook overslaan en 1 of 2 straten verderop de nijverheidsweg inslaan. Krijg je 50 cent per kilo. Dan heb je je ritje er tenminste nog uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als ik het uiterlijk van die dingen al zie weet ik al dat het over en uit is, zoals sine al zegt, die moeten geladen blijven met een druppellader. inleveren zou ik mee wachten, metaalprijzen zijn door de crisis stevig gezakt. 45 cent de kilo is het nu, maar 2 maanden terug was het nog 60 cent..

waar rook was, werkt nu iets niet meer