Eenvoudige UPS

Hoi allemaal,

Ik zoek een eenvoudige UPS om mijn modem/router (FritzBox) mee te voeden (12V). En dacht er aan deze indirect te voeden met bijgaande (foto) opstelling.
De zaak moet dan worden gevoed met een kleine 19V laptop voeding die ik hier nog ergens heb rondslingeren.
De accu is een gel accu die met zonnepanelen kan worden gebruikt.
Denken jullie dat dit zó een goede oplossing is ?

Arco

Special Member

Kleine UPS heb je al compleet vanaf 5 tientjes...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Heb je echt een UPS nodig ?. Ben zelf teruggekomen van dat idee. Je hebt een 12V accu, met een onderhoudslader, accu 12V/7AH en een LM2596 zou je ook al een eind moeten komen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat zal wel werken.
De FB zal ongeveer 9 watt trekken.
De accu is 9x12=84 wattuur, dus gaat maximaal ca. 9 uur mee.
Zo'n lange stroomuitval heb ik nooit meegemaakt...

zonnepanelen gaan weinig doen zo, want je lader blijft in de stekker zitten.

ik heb al jaren dezelfde setup draaien. 12V acculader op een lood accu (13,6V), daar rechtstreeks de modem op, en mijn raspberry server via een DC/DC converter naar 5V ook op die accu.

momenteel hangen er 3x 17Ah aan (zodoende hoef ik ze niet elke 3maand op te laden)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Theoretisch zou je de 19V adapter op de solar ingang van de controller kunnen hangen.
Dit hangt wel af van hoe deze om gaat met de aangeboden spanning als de accu vol is, sommige merken sluiten bij een volle accu de inkomende spanning op de solar ingang kort tot dat er weer vraag is.

Een andere oplossing wat ik al vaak gezien heb is het gebruiken van een 12v voeding met ingebouwde (externe) battery backup functie.

https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-dc-enclosed-power-supply-with-up…

Deze heb ik tot voor kort thuis gebruikt gehad en onlangs ivm 24V passive poe apparatuur vervangen door een 24V variant.

Op 17 mei 2020 14:49:40 schreef bprosman:
Heb je echt een UPS nodig ?. Ben zelf teruggekomen van dat idee. Je hebt een 12V accu, met een onderhoudslader, accu 12V/7AH en een LM2596 zou je ook al een eind moeten komen.

Ik denk wel dat ik die nodig heb, omdat ik geen stroomuitval wil en volcontinu internetverbinding wil hebben. Dat de KPN ook wel eens steekjes laat vallen is nog een verhaal apart natuurlijk.

Ik zal jouw oplossing met een buckconverter ook eens overdenken. De chinese solarcontroller heb ik overigens al. Kostte geen drol (€4,50 of zo).

Arco

Special Member

De meeste apparaten die op een router/modem zitten hebben zelf ook netspanning nodig. Dus of 't veel uithaalt betwijfel ik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 mei 2020 16:16:59 schreef EL83:
Theoretisch zou je de 19V adapter op de solar ingang van de controller kunnen hangen.
Dit hangt wel af van hoe deze om gaat met de aangeboden spanning als de accu vol is, sommige merken sluiten bij een volle accu de inkomende spanning op de solar ingang kort tot dat er weer vraag is.

Een andere oplossing wat ik al vaak gezien heb is het gebruiken van een 12v voeding met ingebouwde (externe) battery backup functie.

https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-dc-enclosed-power-supply-with-up…

Deze heb ik tot voor kort thuis gebruikt gehad en onlangs ivm 24V passive poe apparatuur vervangen door een 24V variant.

Oeps, dan hoop ik niet dat ie gaat kortsluiten natuurlijk.
Mocht hij dat alsnog gaan doen, dan lijkt me die Meanwell ook een mooie oplossing. Ziet er degelijk uit.

Op 17 mei 2020 16:37:54 schreef Arco:
De meeste apparaten die op een router/modem zitten hebben zelf ook netspanning nodig. Dus of 't veel uithaalt betwijfel ik...

Ja, maar dat vind ik niet zo erg. Bij stroomuitval wil ik graag een SMS-je hebben en een alarmmelding bij andere "verdachte" momenten.
Iets met GSM en een RPi, maar daar bedenk ik nog wel iets op.

Thanks allemaal voor je commentaar. Ik ga er mee aan de slag.

12V netwerk apparatuur werkt prima op accuspanning. heb dat zelf al vele jaren zo zitten, smps voeding met accu overname bij stroomuitval.

de voeding is een meanwell met ingebouwde acculader en omschakeling naar accu bij uitval. die functie gebruik ik echter niet omdat het met een relais gaat wat te lang de spanning laat wegvallen en dus netwerkapparaten niet waarderen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 mei 2020 16:51:08 schreef testman:
12V netwerk apparatuur werkt prima op accuspanning. heb dat zelf al vele jaren zo zitten, smps voeding met accu overname bij stroomuitval.

de voeding is een meanwell met ingebouwde acculader en omschakeling naar accu bij uitval. die functie gebruik ik echter niet omdat het met een relais gaat wat te lang de spanning laat wegvallen en dus netwerkapparaten niet waarderen.

De voeding in de link wat ik had gegeven is een vergelijkbaar model en deze gebruikt een diode om bij uitval geen enkele dip te veroorzaken, vandaar ook de 13,8V voor de accu en 13,4V voor de verbruikers.

Er zit wel nog een relais in maar deze schakelt bij het in bedrijf stellen in en schakelt enkel af om de accu af te schakelen als de accuspanning tijdens accu bedrijf te laag wordt (diepontlading beveiliging).

Mooi spul en ook degelijk.

Op 17 mei 2020 16:37:54 schreef Arco:
De meeste apparaten die op een router/modem zitten hebben zelf ook netspanning nodig. Dus of 't veel uithaalt betwijfel ik...

Met de grote stroomstoring in limburg tijdens oudejaarsavond was ik er wel blij ermee hoor. 4G was bijna meteen weg en behalve 112 kon je niet veel meer via mobiel communiceren. Handig als je toch wel wilt weten tot hoe ver de storing reikt en of er wat over bekend is.
(Of een stroomstoring voorbij netflixen op mobiel/ tablet/ laptop >:) )

de voeding die hier hangt is een AD-155A, de 10A versie.

had dat omschakeldeel zelf al gebouwd met een 80A schottkey diode, voeding valt weg of een pieklast waardoor de voeding onderuit gaat en de accu neemt vanzelf over.

ik heb de AD-155A voeding tussen accu en last gehad, maar veroorzaakt wel een dip met omschakelen, tevens was de diode niet heel ruim bemeten dus de accu heeft z'n aparte temperatuur gecompenseerde druppellader behouden ( elektuur L200C schakeling ).

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de ad55 en zijn grote broertje zijn inderdaad mooi spul. Maar houd er wel rekening mee dat het gebruik hiervan wat toleranties met zich meebrengt. Bijvoorbeeld je regelt de ad55 voeding af op 12v. Maar als de accu inkomt dan wordt de voedingsspanning gelijk aan de accuspanning, dus 13,8 of omtrent.

Voor de meeste modems en routers e.d. niet erg. Maar ik had een mini-itx voeding aangesloten om een computer en harddiscs te voeden. De mini-itx pakte de inkomende spanning en zette deze direct door. Gelukkig niets kapot maar de toleranties zoals beschreven voor ATX werden aardig overschreden op deze manier.

Mocht je dit wel willen pak dan een mini-itx voeding die geschikt zijn voor in de auto. Deze hebben ook een DC-DC converter voor de 12v lijn aan boord.

Met vriendelijke groet, Rob

hdd's hebben doorgaans een vdr op de 5V en 12V aansluitingen zitten, die pikken niet heel veel meer als die spanning.

de AD155A is niet zover te regelen overigens dat deze 12V uitstuurt, de acculaadspanning is vrijwel gelijk aan de voedingspanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 mei 2020 17:59:10 schreef testman:
de voeding die hier hangt is een AD-155A, de 10A versie.

had dat omschakeldeel zelf al gebouwd met een 80A schottkey diode, voeding valt weg of een pieklast waardoor de voeding onderuit gaat en de accu neemt vanzelf over.

ik heb de AD-155A voeding tussen accu en last gehad, maar veroorzaakt wel een dip met omschakelen, tevens was de diode niet heel ruim bemeten dus de accu heeft z'n aparte temperatuur gecompenseerde druppellader behouden ( elektuur L200C schakeling ).

Weet jij welke Elektuur dat was ?

Op 22 mei 2020 15:01:46 schreef Grootkonijntje:
[...]

Weet jij welke Elektuur dat was ?

Ah, Google heeft gesproken: december 1997 :)

klopt, is al een oudje. accu's worden geladen met 13,25V. systeem voeding is 14V, neemt middels de diode dus vanzelf over als voeding wegvalt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 17 mei 2020 14:49:40 schreef bprosman:
Heb je echt een UPS nodig ?. Ben zelf teruggekomen van dat idee. Je hebt een 12V accu, met een onderhoudslader, accu 12V/7AH en een LM2596 zou je ook al een eind moeten komen.

Dat zou je ook een online-UPS kunnen noemen ;-) Lijkt mij inderdaad de meest elegante oplossing. Ik heb dat ook een keer zo gedaan in een draagbare luidsprekerbox. Komt eigenlijk op hetzelfde neer als de alternator+accu in een auto. Voor nikkelaccu's is dat minder geschikt, maar loodaccu's en lithiumaccu's doen het er prima op.

Je apparatuur moet wel tegen 13,6V kunnen in geval van een loodaccu. Lithium kun je zo uitmikken dat je dichter bij 12V komt. LiFePO is ideaal, maar ordinaire lithium ion's kun je ook gewoon floaten zolang je de spanning maar niet te hoog maakt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 22 mei 2020 20:21:49 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

je komt idd nogal eens upsjes tegen in de meterkast ivm alarmsystemen en de eis van de verzekering dat de modem een backup moet hebben ivm doormelding. de alarmboer gebruikt de meest goedkope chinese zooi upsjes, accu na 3 jaar al zo gaar dat het ding uit is gevallen.. dan is de optie van zo'n witte kast met voeding en accu beter, de modem is immers 12V in 95% van de gevallen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 mei 2020 17:59:10 schreef testman:
de voeding die hier hangt is een AD-155A, de 10A versie.

had dat omschakeldeel zelf al gebouwd met een 80A schottkey diode, voeding valt weg of een pieklast waardoor de voeding onderuit gaat en de accu neemt vanzelf over.

ik heb de AD-155A voeding tussen accu en last gehad, maar veroorzaakt wel een dip met omschakelen, tevens was de diode niet heel ruim bemeten dus de accu heeft z'n aparte temperatuur gecompenseerde druppellader behouden ( elektuur L200C schakeling ).

Ik was het geneuzel met de chinese solarcontroller zat, dus maar een AD-55A besteld.
Ook heb ik er een 2595 buck bij gepakt die netjes op 12V is af te regelen.
Ik zie dat er van de AD-55A 2 spanningen vandaan komen: DC Output van 13,8V en Bat. Charge van 13,4V.
Vraagje: waar gebruik jij die Schottky's voor ?

ik gebruik die AD-155 als voeding, de 80A schottkey zit tussen accu en systeemvoeding. anode van de diode naar de accu zetten, dan levert de systeemvoeding welke iets meer spanning uitgeeft geen laadstroom aan de accu's welke met een losse lader worden geladen. zodra de systeemvoeding wegvalt neemt de accu over, omdat de spanning van de accu lager ligt als de werkspanning van de systeemvoeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 22 mei 2020 15:37:51 schreef testman:
klopt, is al een oudje. accu's worden geladen met 13,25V. systeem voeding is 14V, neemt middels de diode dus vanzelf over als voeding wegvalt.

De elektuur versie staat zelfs "gewoon" op CO gepost door @bprosman :)
En een ander schema met L200 door @sine
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147082

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.