voedingen schema,s gezocht plus wat hulp

benleentje

Golden Member

ik vil een zo hoog mogelijke voltage en ampère behouden

dit kan maar is hier iemand die dit weet

Dat kan niet en iedereen (bijna) hier weet dat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha big_fat_mama,

Dat is ook een mogelijkheid maar wel van een andere categorie..... zo'n regeling vergt veel meer kennis en lijkt zonde van de beschikbare trafo's.
De schakelaar is uiteraard wel met een halfgeleider te doen maar kent maar twee toestanden aan / uit en is dus maar beperkt in transitie het geen met een relatief simpel snubber netwerk te onderdrukken is.

Het meten is ook niet al te ingewikkeld door gebruik te maken van een vermenigvuldiger kan het te disiperen vermogen bepaald worden.
Door de spanning voor de shunt weerstand en de stroom door de shunt weerstand te meten t.o.v. massa kan je de meting uitvoeren.
Na filtering / weging kunnen de triacs schakelen en het optimale rendement kiezen immers P=IxU ;)
Ook kan deze constructie voor de beveiliging zorg dragen en als bijkomstigheid heb je ook nog eens een optimale accu lader :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

achterhaald

[Bericht gewijzigd door rwk op zondag 17 mei 2020 17:16:06 (98%)

benleentje

Golden Member

maar ik wil wel eens weten waarom het op het laatste wattje op aan zou komen)

Ach toen ik jong was 16 jaar heb ik ook geprobeerd een 40A voeding te bouwen. De stroom kwam er wel redelijk uit bij 13,8V (ja waar zou dat voor geweest zijn) maar de spannings regeling was verre van stabiel en zakte zomaar een paar volt in.

Qua opbouw was het ongeveer zoals bij TS in de openingspost

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hallo Henk

zoals je gezien heb weet ik er niet zo veel van af als jullie maar stel ik wil 2 trafo,s combineren een van 24v 25a en een van 12v 25a
van de 24v loop 1 kabel door de smoor spoel en de ander rechtstreeks naar de uit gang kan ik dan zonder iets er tussen die van 12v er parallel en of in serie tegen aan zetten? of moet er nog wat tussen ?

zou het ook nog mogelijk bij de 24v 25a
als ik 2x plus en min uitgang heb er op 1 een 3a regelbare voeding van velleman op zetten dan de de overigen plus door een 30a thyristor laten lopen dan de derde aansluiting van de thyristor die normaal de sluis opent en sluit die regelbaar te maken de kleine kabel met de plus van de velleman voeding te maken en de min samen voegen

of is dit ook niet mogelijk ik dacht dat van de thyristors zijn 1 om met de derde aan sluiting de sluis te openen en te sluiten maar dacht dan ze er ook zijn die je regelbaar steeds een stukje kon openen

ja sorry mensen ik moet nog een hoop leren
ook all weet ik wel wat weet nog lang niet alles

benleentje

Golden Member

Op al je laatste vragen is het antwoord nee. Je kan niet zomaar dingen parrallel gaan zetten in serie kan eventueel wel maar dat hangt van de opbouw af.
Een derde aansluiting via een thyristor gaat niet werken je kan niet zomaar voedingen parallel aansluiten dat geeft een hoop rook en kapotte voedingen.

Voor eerst even een begin van theorie je haalt transformatoren en voedingen door elkaar.

Een transformator is het zware blok ijzer met de koperen wikkelingen. Deze heeft in een voeding tot doel op de inkomende 230V om te zetten naar een andere spanning en stroom. Een transformator is altijd wisselspanning op gelijkspanning werkt het niet.

Een voeding is een apparaat toestel waar gelijkstroom uitkomt. Hetgeen wat je op 1 van de foto laat zien van de stoets radio bv is dus een voeding. Er gaat 230V wisselspanning in en er komt 24V 25A gelijkspanning uit.

De transformator die in deze voeding zit is een zware jongen en doet op wisselstroom dan 40A om er 25A gelijkstroom uit te krijgen. Dus na de transformator is de gelijkspanning hoger geworden en de stroom lager. Daar is niets aan te doen.

Om van bovenstaande voeding naar een regelbare voeding te gaan is in theorie niet zo moeilijk maar vanwege de 25A aan stroom is dit in de praktijk een zware opgaven. Je moet 600W weg koelen. Je zal nu geen idee hebben wat 600W is maar dat is heel veel. Een soldeerbout is vaak 30W en zie maar hoe warm dat word. Om 600W niet zo warm te laten worden als je soldeerbout heb je dus veel koelplaten nodig en ik gok op 0,6 x 0,6 meter aan koelplaten. Of je moet een geforceerde koeltunnel weten te vinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

oke en als ik de gelijk richter weg haal uit de stoet voeding
en 1 kabel door de smoorspel laat lopen kan ik dan de overigen uitgan van de trafo en smoorspoel parallel en of in serie zetten met een 12v 25a trafo
of moet er dan nog wat tussen

en mocht het kunnen dan weet ik dan in serie er totaal 37v is en als ik het goed heb blijft het 25a wat ze ook beide enkel aan kunnen

maar mocht het ook parallel kunnen blijft het dan ook 25a of totaal 50a omdat er 2x 25a is en blijft het dan 24v of word het dan ook 37v
of sloop je dan de 12v als die parallel staat met de 24v ?

Ha jeremy27,

De combinatie van de transformatoren is alleen bedoeld om het bereik van je spanning op een nette manier te realiseren.
Dus zonder onnodig veel warmte ontwikkeling en daarmee een rendement van niks :'(
Je zal zelf willen bepalen wat de eigenschappen zijn van je ontwerp.... en misschien is het al eerder voorgestelde beter.
Begin eerst met een kleinere voeding om ervaring op te doen.
Ik ben het met @benleentje helemaal eens je kunt niet zomaar dingen aan elkaar knopen dat gaat fout 8)7 daar kan je op wachten.

Een ontwerp van een voeding met groot vermogen is niet gemakkelijk veel energie te traag en zeker als je meer als 4 transistoren gebruik moeilijk onder controle te houden oscilleren enz.
Maar ook de warmte afvoeren kan een probleem worden bij hoge stromen in korte tijd het duurt wel even eerdat een klomp aluminium wakker wordt.

Zoals al aangegeven je heb nog geen gestabiliseerde / regelbare voeding alleen een aantal trafo's en een mooie smoorspoel.
De trafo / gelijkrichter van stoets radio is voor gelijkspanningsmotoren dus daar is niet echt de noodzaak voor stabilisatie.
De andere trafo is die van de zelfde kwaliteit ?

PS: je laatste reactie,

Ja je kunt ook parallel werken maar dan heb je gelijke spanningen nodig maak het niet te ingewikkeld om bovenstaande te realiseren is al complex genoeg :S

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk

de anderen trafo ziet er iets ander uit hier heb ik er 2 van hij werkt nog ondanks de losse kabel die te zien zijn bij het ingegoten hars het is door de vorigen eigenaar weg gehakt voor de zeker waarom het zo moest weet ik ook niet

Die halogeen transformator kun je wel in de kliko gooien.
Wat wil je met een 25 Amperé voeding gaan doen en waarom zoveel stroom.
Als je een volkomen leek bent op dit gebied kun je beter met iets simpels beginnen zoals een 3 tot 5 Amperé voeding.
Voor elektronica te testen heb je daar genoeg aan.
Voor mij zelf is 1 Amperé al veel.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hallo Martin V

ik ben niet helemaal een leek
die halogeen trafo,s zijn ook goed te gebruiken bij de 12v 10watt led chips

die heb ik ook in 20 30 40 60 80 en ook 100watt maar dan in 35v maar heb er mooie dc/dc converters voor zodat ze als ik ze ga gebruiken mooi alle aan 1 trafo kunnen in plaats van voor elke een aparte trafo en zo weet ik er nog wel minsten 30 dingen waar ze goed voor zijn

benleentje

Golden Member

Wat wil je met een 25 Amperé voeding gaan doen en waarom zoveel stroom.

Dat begrijp ik wel dat wou ik vroeger ook en nu nog steeds. Ik heb dan ook een 200A voeding liggen. Maar niet zelf gebouwd.

en mocht het kunnen dan weet ik dan in serie er totaal 37v is en als ik het goed heb blijft het 25a wat ze ook beide enkel aan kunnen

Als je echt puur de losse transformatoren hebt kan je die in serie zetten. Echter gaat dat minder goed werken dan je denkt.

De stoets radio transformator is geen 24V maar 20V en 40A.
De halogeen transformaotor is 12V 25A.
Je mag deze in serie zetten om een spanning van 32V te krijgen en 25A. Want voor de stroom moet je in serrie altijd uitgaan van de laagste waarde.
Deze waarden zijn allemaal wisselspanning en stroom. Wat doet dit voor gelijkspanning?
32V ac word 44V gelijkspanning
25A ac word 15,5A gelijkstroom.
Vermogen is 682W
Regelbaar tussen 0 en ca 35V.

JE kan enkel een transformator parallel zetten als ze allebei precies gelijk zijn in spanning. En dan ook enkel als van hetzelfde merk en type zijn en als daar ook voor gemaakt zijn. Dus eigenlijk Nooit transformatoren parallel zetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoi Benleentje

de 2 12v 25a zijn het zelfde en wisselspanning dus het zou dan lijk mij niet uitmaken welke 2 kabel van de 2 trafo,s ik door verbind

maar hoe weet ik of transformators er voor gemaakt zij om in serie te zetten

en mochten ze het kunnen hoeveel trafo,s zou je dan max in serie kunnen zetten als het de zelfde zijn

en als je gelijk stroom wild lijkt mij ook weer de trafo,s de wisselspanning in serie te zetten en dan pas een gelijkrichter

maar ka je ook bij elke trafo eerst een gelijkrichter doen en dan van de 2 de gelijkstroom in serie zetten of werkt dat minder goed?

hopelijk vind niemand het erg dat ik er zoveel vragen over heb weet niet bij wie ik er anders mee terecht kan

Je kunt heel veel transformatoren in serie zetten zoveel als je wil.
Een gelijkrichter of meerdere zal ook wel lukken.
Zware condensatoren met een hoge spanning zijn duur.
Een regelbare hoge spanning ,en een regelbare stroom is ingewikkeld,
er is geen simpel schema die dat kan.

Begin eerst eens met 1 trafo ,, de kleinste en maak daar een voeding mee.
Een schakeling met een lm723 werkt prima , en kan je met een beetje kennis uitbreiden naar 10 tallen ampere,,,

Onze glazen bol is defect wij kunnen niet zien of weten of je trafo's geschikt zijn //foto"s/typeplaatje/.

Op 17 mei 2020 23:32:16 schreef benleentje:[/quote]

De stoets radio transformator is geen 24V maar 20V en 40A.

Er zit een smoorspoel achter die trafo die trafo zal wel 24V 25A zijn, maar meten is weten en niet veel werk, kun je meteen zien wat het effect is van 230V ipv 220V.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hopelijk vind niemand het erg dat ik er zoveel vragen over heb

Mij stoort dat niet, tenslotte zijn we hier om vragen te beantwoorden. Wel stoor ik me aan het zeer slordige taalgebruik, en aan de hardnekkigheid waarmee wordt vastgehouden aan een plan dat, zoals meermaals werd uiteengezet, weinig nut heeft, en weinig kans op slagen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een voeding tot 30V is niet zo moeilijk, zolang de stroom beperkt is (3A of zo); hogere spanningen bij lage stromen gaan ook nog wel, maar dan heb je al aparte voedingen nodig voor opamps e.d.

In voedingen met vermogens groter dan pakweg 100W vind je meestal voorregelingen (met thyristors bijvoorbeeld), of toch minimaal meerdere wikkelingen op een transformator die afhankelijk van de uitgangsspanning in- of uitgeschakeld worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oke en is er ergens waar ik zulke schakelingen kan vinden
van rond de 30v 4a
en als ze er zijn 110v 4a het liefst regelbaar

weet er nog niet ggenoeg van om zonder schakeling iets te maken

bprosman

Golden Member

Op 18 mei 2020 11:34:08 schreef rwk:
Op 17 mei 2020 23:32:16 schreef benleentje:[/quote]

[...]

Er zit een smoorspoel achter die trafo die trafo zal wel 24V 25A zijn, maar meten is weten en niet veel werk, kun je meteen zien wat het effect is van 230V ipv 220V.

Zit die smoorspoel er achter of er voor ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/130041

Ik heb nog één kitje en een losse print liggen, geloof ik, die mag je wel overnemen als je wilt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 18 mei 2020 17:31:40 (51%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

bprosman

de smoorspoel zit aan de 24v kant

SparkyGSX

kunt u er een foto van plaatsen van wat u heeft

de smoorspoel zit aan de 24v kant

Dit geeft niet veel duidelijkheid.

1) Zit er zowel voor de smoorspoel (dus direct op de gelijkrichter) als achter de smoorspoel (dus op de uitgang) een elko?

2) Of zit de smoorspoel zonder elko direct op de gelijkrichter, en dus alleen achter de smoorspoel (dus op de uitgang) een elko?

3) Of zit het nog weer anders?

En staat de waarde van de zelfinductie en de stroom/spanning op de smoorspoel?

Voor degenen, die met je meedenken, geeft dit soort zaken nuttige informatie.

Piet

Ha jeremy27,

Even een tekening gemaakt

Ik ben uitgegaan van de stoets radio en een van de halogeen transformatoren.
De spanningen zijn voor nominaal 230 V primaire op deze manier kan je een ruwe spanning van 25 V 1e trafo 11 V 2e trafo of een combinatie (serie) van beide 36 V.
Voor wat de stroom betreft deze kan maximaal 25 A voor trafo 1 zijn deze waarde is immers door Stoets radio al op gegeven.
Voor de halogeen trafo is de beschikbare maximale stroom 25 A maar na gelijkrichting is hier 23,5 A beschikbaar.
De stroom afname in de combinatie (serie) schakeling wordt bepaald door de laagste waarde dit is de halogeen transformator dus 23,5 A.

Mijn voorstel zou zijn ga stap voor stap te werk er zijn veel CO-ers die je willen helpen maar het ontwerp is te ingewikkeld om in een keer neer te zetten.
De beste methode is om deel schakelingen te ontwerpen en testen zo hou je overzicht en kan je gericht vragen stellen :D anders spring je van de hak op de tak en is er geen touw aan vast te knopen.

Heb je twee relais en de vervangende condensatoren in je toolbox en even zo belangrijk wat kan je meten heb je een universeelmeter :?
Ik ben voor de regelaar uitgegaan van een LM317 die heb je volgens mij al laten zien ! maar dat is de volgende stap daarna de stroom instelling spanning instelling begrenzing en daarna de beveiliging en als laatste de uitlezing voor spanning en stroom.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.