22 uh inductor

Hoi allemaal,
ik wil een mistmakerbouwen en heb daarvoor de eerste schema.
Normaal moet er een zwarte ronde "dropje" als spoel in (sorry voor mijn onkunde maar het leek echt als een dropje) maar die heb ik niet.
Ik heb echter wel een soort van weerstand die ook een inductor is van 22uh. (die heb ik in 1/4 en 1/2 watt uitvoering)
Zou ik die kunnen gebruiken i.p.v. dat dropje ?
Dit is de link naar het filmpje :
https://www.youtube.com/watch?v=HGfFsQ3viwk
Alvast heel erg bedankt.

Een apart schema, zo zonder voedingsspanning.

Of weerstandsmodel spoeltjes bruikbaar zijn is een beetje afhankelijk van spanning en stroom.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

idd, schema heeft geen voedingsspanning...
Raar.

De spoel:
Was fijn geweest als je een of-the shelve spoel kunt kopen.
Heb je er geen stuklijst bij?

Er ist wieder da...
Arco

Special Member

Iets duidelijker schema:...

https://i.stack.imgur.com/pMCzH.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Dat "iets" is wel heeeel letterlijk: het ziet er nog steeds uit als een mislukte spagettischotel...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Hoi sorry voor de late reactie.
Het is idd een raar schema, ook hoe het gebouwd wordt in het filmpje.
Hij gebruikt als spanning 24 volt zag ik net.
Echt jammer had bijna al de onderdeeltjes bij elkaar :(.
Zocht eingelijk iets op 12 volt voor mijn fonteintje.
Ik kan wel een kant en klaar module bestellen voor een paar euro maar vond het leuker om zelf wat te bouwen.
Mocht iemand wel een schema van een mini mist maker hebben hou ik mij aanbevolen.
Iedereen heel erg bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om hierop te reageren.
Mvg Rob

In het filmpje plaatst hij een 100nF condensator, in het schema staat 100pF.
En wat voor transducer zou je daarvoor moeten hebben wil het goed werken.

fatbeard

Honourable Member

Als ik bij het "originele" schema blijf, wordt het na wat de-spagettiëring dit:

Lijkt in de verte op een Joule-thief...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kruimel

Golden Member

Grappig, als ik dat filmpje open krijg ik als eerste suggestie dit filmpje van GreatScott (die zijn aandeel aan projectjes heeft die aanzienlijk meer tijd kosten om goed te krijgen dan de lengte van het filmpje): https://www.youtube.com/watch?v=aKhPj7uFD0Y, waarin wordt concludeerd dat je maar beter het voorgemaakte product kan kopen. Als je in zo een systeem met een piëzo enige zinvolle amplitude wil bereiken (en dat is hard nodig als je er water mee wil verstuiven) is dat niet triviaal. Een minimale parasitaite capaciteit, inductie of weerstand op de verkeerde plek is genoeg om de amplitude volledig weg te dempen. Als je ook niet precies weet hoe je schakeling werkt gaat het je niet lukken.

Het is wel grappig om de andere video's op dit kanaal te bekijken, het zit er vol met projectjes in de categorie 'clickbait'. Supermakkelijk een mooi resultaat behalen, maar als je zelf aan de slag gaat werkt het niet omdat je onderdelen net wat anders zijn en de maker de keren dat het in zijn gezicht explodeerde heeft weggeëdit. Geen van de projecten wordt goed uitgelegd, sommige zijn domweg gevaarlijk en de meeste hebben een werkpunt waarin je afhankelijk bent van de stand van de sterren en de maan of het wat gaat doen. Ik zou niet in de illusie leven dat je deze projecten succesvol gaat kunnen reproduceren.

PS Je schema klopt ook niet, want het eerste wat hij in het filmpje doet is een 3,9Ω weerstand tussen basis en emitter monteren, die ik daar niet op het schema zie. Dit is echt een collaboratie tussen een clickbaitjager en de LCSC marketing-afdeling geweest, ik zou een nieuw project kiezen...

Arco

Special Member

Als de oscillator om een of andere reden niet opstart, is het wel meteen einde verhaal voor de spoel en/of transistor...
Je ziet ze ook met losse oscillator:

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 18 mei 2020 18:46:48 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com