Invloed relais op elektronica

Anoniem

Je zit op het verkeerde schema te studeren :)
Je moet op het "Isolated Ground B+ Control" schema zitten

Massa kom ik niet echt uit, ik meet bv. een hele hoge waarde tussen blok en massa print.

Is dan normaal als het Ground Isolation Relay open is
.

Ik heb geen klokjes. Alle info lees ik af van een display op de TSC.

Stekker is universeel voor een controlepaneel met klokjes en een controlepaneel met lcd
.

De 'print' levert een open spanning van ruim 15 volt......Met relais zakt deze in tot 13,6 volt,

Loisch als daar geen spanningsstabilisatie aanwezig is ... maar dat mag geen invloed hebben op de temp meting ;(
.

- Het is een fonkelnieuw systeem, door een NL dealer ingebouwd en met volle garantie

Hier gaan ze je dit wel verklaren/oplossen :)

J4 pin 3&4 is ground van de TSC. Dus dan zou je de weerstand van de opnemer moeten kunnen meten tussen 12 en 3.
Ik zie in de pdf ook een stukje van configuratie software waar je van alles kunt instellen. Zo te zien kun je een standaard opnemer selecteren maar ook de karakteristiek van een sensor ingeven. Omdat het nieuw is en je garantie hebt zou ik contact met de installateur zoeken.

Het ziet er allemaal degelijk gebouwd uit, het is vast niet de bedoeling van Northern Lights dat je met relaistje moet gaan klooien om dit betrouwbaar te krijgen.

[Bericht gewijzigd door MJN op zondag 17 mei 2020 11:20:07 (17%)

Dank voor jullie bijdragen.
Met de TSC kun je inderdaad de wereld instellen.
Dat is voor mij net een brug te ver.

Daarom heb ik contact gezocht met de installateur en in overleg daarna met de importeur.
Voor beiden is dit ook deels onbekend terrein.
De informatie over waar ik het signaal vandaan moet halen waarmee de load geactiveerd kan worden komt dan ook uit Seattle via en in overleg met de importeur. Terecht stelt een van jullie dat we niet teveel moeten klooien. Northern Lights is een A-merk maar de markt voor dit soort apparatuur is wereldwijd heel beperkt. Ik heb ook veel gezocht op grote Amerikaanse fora en zelfs daar kom ik dit onderwerp niet tegen.

Gezien mijn ervaringen evenals de informatie van de fabrikant lijkt het me geen probleem het relaisproject door te zetten. Tenslotte werkt het en het enige probleem is een diff in uitlezingen van de temperatuur. Ook hebben we nu gezien dat, naarmate de belasting daalt, de diff minder wordt.

Ik ga de weerstand van de opnemer meten tussen 12 en 3.

Gezien mijn ervaringen evenals de informatie van de fabrikant lijkt het me geen probleem het relaisproject door te zetten

Dan kan Northern Lights toch vertellen welk type relais je waar moet aansluiten? En als dat problemen geeft met de temperatuur uitlezing zal de fabrikant dat natuurlijk willen weten en uitvlooien waarom en waarna. Misschien is het wel een s/w bug dat als je de temp in °F zet het zich niet voordoet...

Op 17 mei 2020 12:05:56 schreef MJN:
[...]Dan kan Northern Lights toch vertellen welk type relais je waar moet aansluiten? En als dat problemen geeft met de temperatuur uitlezing zal de fabrikant dat natuurlijk willen weten en uitvlooien waarom en waarna. Misschien is het wel een s/w bug dat als je de temp in °F zet het zich niet voordoet...

Dank anoniem015 en MIJN!!!!

Er ligt al een mail rechtstreeks bij NL maar heb nog geen reactie ontvangen.
In de 1e mail van NL naar de importeur werd het relais overigens niet gespecificeerd.
Vandaar dat ik een relais gescoord heb met een beperkt wattage teneinde de 1A niet te overschrijden.

Op veel fora merk ik wel dat het grootste gedeelte van dit soort generatoren direct na starten de volle bak stroom leveren.
Maar mijn automotive hart zegt dat dit uiteindelijk de levensduur van een generator verkort.

Volgens mij heb ik toch echt alles aan gedaan om het verhaal goed in te vullen :-)

Btw: Welke pin 3 en 12 bedoel je ook alweer?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:55:23 (1%)

TSC stekker J4 pin 3 is massa accu en pin 12 is draadje tan.

Waar sluit je dat relais dan aan? J3 pin 3 en ?

Hoi MIJN,

Thanks!
Ik meet 717 Ohm bij zo'n 16 graden.
Het relais heb ik aangesloten tussen pin 3 in J3 (plus signaal) en pin 3 (massa, gelijk aan de massa waar ik net de 717 Ohm gemeten heb) van J4.

Net even gegoogled.
Die 717 Ohm komt prima overeen met de temperatuur.

Anoniem

We weten nu wel dat je het relais aansluit op pin 3 van J3
Maar waar neem je de massa voor het relais?

Afhankelijk van waar je deze neemt kan bij ingeschakeld relais de massa van de TCS op hoger potentiaal komen te liggen dan de massa van de sensor... en dan is het hek van de dam
Dat kan best bij Isolated Ground waar je massa een draad is en niet het chassis (van je boot?)
Misschien als test de massa van het relais eens rechtsstreeks aan de minpool van de startbatterij leggen (desnoods met een tijdelijk verlengdraadje)

Edit: zeker proberen nu blijkt dat je het relais aansluit op connector J3 en J4 :)

Op 17 mei 2020 13:19:46 schreef anoniem015:
We weten nu wel dat je het relais aansluit op pin 3 van J3
Maar waar neem je de massa voor het relais?

Afhankelijk van waar je deze neemt kan bij ingeschakeld relais de massa van de TCS op hoger potentiaal komen te liggen dan de massa van de sensor... en dan is het hek van de dam
Dat kan best bij Isolated Ground waar je massa een draad is en niet het chassis (van je boot?)
Misschien als test de massa van het relais eens rechtsstreeks aan de minpool van de startbatterij leggen (desnoods met een tijdelijk verlengdraadje)

Edit: zeker proberen :)

Dank.
Die massa op de accu uitproberen is zeker de moeite waard.
Dat ga ik morgen doen als ik weer een run draai.
Ik heb nu nog te volle accu's.

En klopt, de generator zit op de boot (staal).

[Bericht gewijzigd door Jazeker op zondag 17 mei 2020 13:40:43 (14%)

En toch maar generator gedraaid en even goed gemeten.

- Relais groot, 2,4W (waar we het steeds over hebben): 13,68V, 85,9gr
- Klein relais, 2W: 13,74V, 83,6gr
- Lampje, 1,2W: 13,92V, 79,8gr
- Geen belasting: 17,65, 78,3

En eureka: Massa groot relais direct op accu: 78,3gr
Zou hier de sleutel zitten?

EDIT:
Draad 101 zwart in de control box komt direct van de accu.
In de TSC komt deze binnen op pin 3 van J4.
Het relais wordt met massa gevoed vanaf deze pin 3 (J4).
En ik zie deze draad naar massa accu lopen.

Vreemd, ik heb geen directe verklaring.
Misschien de lengte tussen TSC en generator (6 meter)?

[Bericht gewijzigd door Jazeker op zondag 17 mei 2020 20:50:52 (17%)

Anoniem

Massa groot relais direct op accu: 78,3gr
Zou hier de sleutel zitten?

Het is nu dus duidelijk dat door de extra belasting er een potentiaalverschil ontstaat tussen de massa van de TCS en de massa van de temp sensor
Oorzaak van uw klacht is nu gekend :)

Het is misschien niet de bedoeling van de fabrikant om de massa van J4 te gebruiken voor extra relais maar...

- Relais groot,2,4W: 13,68V, 85,9gr
-Geen belasting: 17,65, 78,3

... een relais van 2,4W dat zowat 200mA trekt veroorzaakt een spanningsval van maar liefst 4V
Dat betekent dus een overgangsweerstand van 20Ω
Dat klopt niet voor 2x6m draad, zelfs niet voor 0,2mm2
Ook een fonkelnieuw systeem kan een slechte connector, verbinding, ... hebben

Je kent nu het spook maar nog niet waar het juist zit :S

Zet ook nog een blusdiode over je relais

Voor die 17,65V zou ik ook maar maximaal 14,4V verwachten
Als 17,65V ook de laadspanning van uw startbatterij is gaat deze snel drooggekookt zijn :(

Thanks.
Ik ga die bedrading (alle massa) nog maar eens checken.
De accuspanning wordt ook in op TSC weergegeven en beweegt zich tussen ruim 12 en 14,4V.

Shiptronic

Overleden

Sluit je relais nog een keer "fout" aan, en meet de spanning over elke verbinding, dan vind je snel je dader!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 17 mei 2020 23:44:05 schreef Shiptronic:
Sluit je relais nog een keer "fout" aan, en meet de spanning over elke verbinding, dan vind je snel je dader!

Goed idee.
Ik ga dat doen, te beginnen vanaf de accu naar uiteindelijk het relais.
Thanks.

Op 18 mei 2020 00:11:02 schreef MJN:
https://dynagen.com/

Ik heb de S-TSC van Northern Lights.
Het is inderdaad een TG410 van Dynagen, aangepast naar NL (stekkers, bekabeling). :-)

EDIT: NL betrekt deze dus van Dynagen in een eigen jasje.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op maandag 18 mei 2020 13:32:25 (11%)

Shiptronic

Overleden

Daar heb ik in het verleden veel van geleerd: Ga er niet vanuit dan nieuwe spullen uit de doos, of profi geïnstalleerd (voor gemonteerde stekkers plug & play) dat daar geen fouten in kunnen zitten ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat kan zeker het geval zijn.
Ik ben nieuwsgiering naar de metingen.
De volgende run ga ik dat doen.
Zal een paar dagen duren (nu veel zon en varen van A naar B naar C).

[Bericht gewijzigd door Jazeker op dinsdag 19 mei 2020 10:53:39 (11%)

Even een vraagje tussendoor.
Is het een idee om bv. een ander circuit te onderbreken om de load af- en aan te schakelen?
Bv. de spanning naar de rotor onderbreken?
Of nog anderszins?
Dank alvast.

Anoniem

Is het een idee om bv. een ander circuit te onderbreken om de load af- en aan te schakelen?

Waar wordt de load nu afgeschakeld? Ik vermoed de 230Vac uitgang van de generator?
Je kunt in serie met de AVR Circuit Breaker (draad nr4) een contact zetten (CPR2 Auxilary Contact)
Dit onderbreekt de voeding van de AVR waardoor de generator wordt uitgezet

Thanks CJ.

Klopt, de load naar de Victron Quattro wordt onderbroken of andersom.

Je bedoelt draad 4 die uiteindelijk de rotor voorziet van stroom om het maar zo te verwoorden.
De generator loopt gewoon door maar de load gaat eraf of erop.
Verwoord ik het goed?
Dank je!!

Anoniem

Helemaal juist :)

Aanvulling: Met het relais onderbreek en koppel ik de load van generator naar omvormer hetgeen op zich prima functioneert.

Als de Victron dat nu prima doet zou ik het zo laten en niet via ingrepen in de bedrading van de AVR ;)

Omdat ik er nog niks van tegengekomen ben in de documentatie:
Hoe houden ze de diesel op 1500rpm? Is dat een puur mechanische regeling?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 20 mei 2020 01:41:50 (21%)

Thanks.
Ik ga niet verder knoeien en houd het op onderbreking van de load uitgang.
Klopt, is een mechanische regeling.
Onbelast zie ik 1.600 RPM, zwaar belast rond de 1.480.
En de frequentie loopt uiteraard parallel met dit toerental.
Bij normale belasting, bij ca. 3,5 kW, zit ik rond de 50 Hz en 1.500 RPM.
Je ziet wel even een piekje als de load er ineens af gaat maar hij regelt dit snel weer terug.

En (deels) klaar.
Ik heb getracht de accu-min te volgen maar door de hoge compactheid in bouw van de generator is me dat niet helemaal gelukt.
De massadraad voor het relais heb ik in de control box opgepakt.
De spanningsval van dit punt naar massa accu was nul.
Ofwel: Deels bevredigend opgelost.