accu's laden (taalkwestie?)

Ik lees (ook hier) vaak dat een loodaccu gerust geladen kan worden met
een constante spanningsbron, maar dat er dan wel een stroombegrenzer bij
moet.

Nu vraag ik mij af: zijn die 2 dingen niet hetzelfde? Om de spanning
constant te houden, *moet* de stroom zich toch aanpassen?

Is dit een taalkundige kwestie, of zie ik iets over het hoofd...?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daar moet inderdaad enige woordverwarring in het spel zijn.
Laat eens weten waar (al dan niet op dit forum) er zoiets te lezen stond?

Overigens is laden met constante stroom vooral gebruikelijk bij NiCad/NiMh batterijen; voor lood-zuur gebruik ik liever constante spanning. Dat gaat natuurlijk minder snel, maar dat is dan weer goed voor de levensduur van de batterij. Ik ben dan ook een groot gebruiker van PB137 ic's.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 mei 2020 11:27:44 schreef schaafuit:

Nu vraag ik mij af: zijn die 2 dingen niet hetzelfde? Om de spanning
constant te houden, *moet* de stroom zich toch aanpassen?

De spanning is dus constant, de stroom niet. Die laatste hangt af van hoe vol de batterij al is. Is de batterij nog helemaal leeg, dan wordt de stroom begrenst tot een max waarde, wat betekent dat de spanning naar beneden moet.

Dus .. vertrekkende van een lege batterij..lader werkt eerst op stroombegrenzing, dan op spanningsbegrenzing.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@kris, dat mag gelden voor sommige laders, het is geen wet van Meden en Perzen, zoals voorgesteld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik antwoord gewoon op de vraag van TS. :-) Die mijn inziens een constant-current constant-voltage lader vraagje heeft. Ik schrijf niet dat alle laders zo werken.. maar het is ook geen taalkwestie. Kwestie van type lader.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 18 mei 2020 12:00:05 (14%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dan lees ik het anders... Ik zie alleen een vraag over taalgebruik, en over mogelijke technieken voor het laden van een loodbatterij. Nergens wordt vermeld over wat voor een lader het zou gaan (als het al over 1 bepaalde concrete lader zou gaan).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

mmm... eerste vraag van TS " Ik lees (ook hier) vaak dat een loodaccu gerust geladen kan worden met
een constante spanningsbron, maar dat er dan wel een stroombegrenzer bij
moet.
"

lijkt mij te gaan, en beschreven door TS in het Nederlands, over een constant current( de stroombegrenzer) en constant voltage( de constante spanningsbron) type lader, hij vermeld dan ook nog dat het over een Loodaccu gaat... en dit type lader is daarvoor het meest aangewezen, sinds het stenen tijdperk..

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat beschrijft alleen wat werd gelezen op het www, niet welke lader er nu concreet beschikbaar is, of in vraag wordt gesteld. If any.

Nu, om terug te komen op de openingsvraag:

Nu vraag ik mij af: zijn die 2 dingen niet hetzelfde? Om de spanning
constant te houden, *moet* de stroom zich toch aanpassen?

Ten gronde is dat waar, maar stel je maar eens voor dat je aan de hypotetische lader een totaal lege lood-zuurbatterij hangt, en dat die daarop zijn constante 13.7V= loslaat. De spanning zal binnen seconden beginnen oplopen, maar in die allereerste seconden kan (en zal! er, vermoedelijk) zoveel stroom gaan vloeien dat de lader zichzelf opblaast; wat wellicht niet de bedoeling is. Dus jawel, een stroombegrenzing is meer dan zinvol, eigenlijk noodzakelijk. Daarom ook houd ik zo van die PB137, die heeft een ingebouwde begrenzing op 1,5 amp.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 18 mei 2020 12:57:45 (73%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een loodaccu laden doe je met een constante stroomsterkte (stroombron) ingesteld op (maximaal) 1/10 van de accucapaciteit. Een loodaccu met een capaciteit van 44Ah mag je maximaal op 4.4A laden (plus een overspanningsbegrenzing op maximaal 14V nodig, of eenvoudig de klemspanning in de gaten houden met een DMM of analoog voltmetertje, met de hand uitschakelen.
Als je geen acculader hebt kan je je labvoeding (een met CC en CV) of een dikke LM338K (5A) spanningsregelaar (op koellichaam) als stroombron gebruiken als lader.

RES
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

"doe je"? Alsof er maar 1 enkele mogelijke formule is? Welnee.
Er zijn veel wegen die naar Rome leiden, zo zijn er ook meerdere manieren om een loodbatterij te laden. Welke is de beste? Dat hangt van meerdere factoren af, en misschien is T/S al blij met een manier ook al is die dan misschien niet ideaal voor de gegeven omstandigheden/criteria.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Dus .. vertrekkende van een lege batterij..lader werkt eerst op stroombegrenzing, dan op spanningsbegrenzing.

Zo werken de laders vandaag allemaal, ook de PB137 :)

Dus jawel, een stroombegrenzing is meer dan zinvol, eigenlijk noodzakelijk.

Zelfs de stokoude laders bestaande uit transfo, plaatgelijkrichter, A-metertje, ... hadden een herbewapenbaar zekeringetje :)

.. of eenvoudig de klemspanning in de gaten houden met een DMM of analoog voltmetertje, met de hand uitschakelen.
Als je geen acculader hebt kan je je labvoeding (een met CC en CV) of een dikke LM338K (5A) spanningsregelaar (op koellichaam) als stroombron gebruiken als lader.

Vandaag doet een CTEK lader dat allemaal voor u
Kies lader met max laadstroom tussen 1/10 en 1/20 van je batterijcapaciteit (bestellen, betalen, aansluiten) en klaar :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zeker biedt CTEK degelijk materiaal, niet dat ik er ervaring mee heb maar ik hoor er niks dan goeds van.

Maarre, de vraag was niet naar een goede lader...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 18 mei 2020 11:27:44 schreef schaafuit:
Ik lees (ook hier) vaak dat een loodaccu gerust geladen kan worden met
een constante spanningsbron, maar dat er dan wel een stroombegrenzer bij
moet.

Op zich is dat al beantwoord hierboven, maar ik probeer het nog duidelijker te verwoorden: een (ideale) spanningsbron zal alle amperes leveren die gevraagd worden. Een lege accu vraagt er zo veel dat dit ontzettend slecht is voor de accu zelf. Dus een constante spanningsbron is prima MITS hij gelimiteerd is in de hoeveelheid stroom (dus als er te veel stroom gevraagd wordt, is het ook geen constante spanningsbron meer omdat de spanning in elkaar lazert). Zie ook opschrift rechts in het plaatje: "max initial current 18A"

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/001924374PI00/image.jpg?x=600&y=600

Sine

Moderator

Op 18 mei 2020 12:08:39 schreef big_fat_mama:
Dan lees ik het anders... Ik zie alleen een vraag over taalgebruik

Dat zou vervelend zijn ... want dan zit je hier toch ECHT op het verkeerde forum.
;)

Je kunt een accu inderdaad laden met een constante spanning (die hoe dan ook altijd op de een of andere manier stroombegrensd is)

Dat is overigens niet de meest ideale laadmethode. Je wilt bulk laden tot (uit m'n hoofd) 14.5V en dan onder een bepaalde laadstroom afzakken naar 13.8V
Het eea, ook nog afhankelijk van de temperatuur.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Deelciteren is een van de oudste, flauwste, en meest doorzichtige manieren van, euh, ok, ik zal het geen l__g_n noemen. "Scheeftrekken van de discussie" is misschien de minst ongelukkige term.

Ik zie alleen een vraag over taalgebruik, en over mogelijke technieken voor het laden van een loodbatterij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Je kunt de bedoeling nooit los zien van de formulering. Het is dus zowel een taalkwestie als een technische uitleg van wat er in de praktijk bedoeld wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank aan allen, het is me nu volkomen duidelijk.