Slecht branden electronische petroleumkachel

Ik heb een 2e electronische geregelde petroleum kachel gekocht alleen brand hij niet goed na mijn weten.
De vlam is gelig en niet blauw zoals bij mijn andere die ik al jaren heb.
De kachels zijn identiek.
Ik heb de brander al helemaal uit elkaar gehaald en ondanks dat die niet zo smerig was heb ik hem nog schoner gemaakt.
Helaas was het zonder resultaat.
De motor die zorgt voor de lucht toevoer werkt ook gewoon.
Nu zag ik op de print ook 2 drukknoppen voor de motor en pomp maar aangezien daar bij staat niet veranderen en ik ook geen idee heb wat je daar mee veranderd blijf ik zo lang de kachel nog doet er van af.
Ook al kost mij dat moeite hahaha.
Iemand een idee hoe ik de verbranding van dergelijke kachels kan verbeteren en wie weet waar deze 2 koppen voor dienen???(ik ga der vanuit voor het fijner afstellen van de pomp en luchtmotor).

Als je twee identieke kachels hebt, dan kan je de electronische printplaten onderling uitwisselen. Gaat de gele vlam met de print mee, dan zit de fout in de print. Heb je twee gele vlammen dan heb je een instelfout in je 'foute' print. Heb je twee blauwe vlammen dan is de fout opgelost. Gaat de gele vlam niet mee, dan zit de fout in een ander deel van de kachel.

Op 14 mei 2020 20:53:56 schreef Hoeben:
Haal even bij de Action een koolmonoxidemeter?

Dat lost geen fout op.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 14 mei 2020 21:06:17 (18%)

Op 14 mei 2020 20:53:56 schreef Hoeben:
Haal even bij de Action een koolmonoxidemeter?

Geel betekent een onvolledige verbranding en CO risico.

ja weet ik daarom deze vraag.
co meter heb ik al maar ging niet af

Op 14 mei 2020 21:05:31 schreef ohm pi:
Als je twee identieke kachels hebt, dan kan je de electronische printplaten onderling uitwisselen. Gaat de gele vlam met de print mee, dan zit de fout in de print. Heb je twee gele vlammen dan heb je een instelfout in je 'foute' print. Heb je twee blauwe vlammen dan is de fout opgelost. Gaat de gele vlam niet mee, dan zit de fout in een ander deel van de kachel.[...]Dat lost geen fout op.

merk is anders maar de rest is het zelfde.
Ik denk dat ik eerst eens de waardes ga meten onderling van de pomp en de lucht toevoer motor.
miss zie ik daar verschil in onderling.
miss dienen die drukknoppen voor de fijn afstelling maar dat weet ik dus niet.
Kan daarna de print eens uit wisselen.
daar had ik zelf nog niet aan gedacht.
de co meter ging niet af maar je kan wel ruiken dat hij wat rijk staat afgesteld.

CO (koolmoonoxide) kun je niet ruiken.

Op 14 mei 2020 21:41:28 schreef rwk:
CO (koolmoonoxide) kun je niet ruiken.

nee maar de petroleum wel hahaha

Vooral die zure, of als hij uitschakelt.

Ik heb trouwens dezelfde kachel staan. Die wil niet starten. Hoe krijg je dat ding open zonder alles te verbuigen?

Op 14 mei 2020 22:26:08 schreef Hoeben:
Vooral die zure, of als hij uitschakelt.

Ik heb trouwens dezelfde kachel staan. Die wil niet starten. Hoe krijg je dat ding open zonder alles te verbuigen?

de schroefjes los draaien die er rondom zitten.
voorkant zit met 2 schroeven vast.
links en rechts onderkant.
kun je de voorkant door naar boven te drukken er af halen.
de rest zit ook allemaal met schroeven vast.

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 mei 2020 21:28:02 schreef lanting73:
[...]

ja weet ik daarom deze vraag.
co meter heb ik al maar ging niet af

Houdt er eens een smeulend stuk houtskool bij of een smeulend stuk hout. Doe wld oordoppen op!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zou er maar mee oppassen. Gele vlammen geven altijd koolmonoxide, dus dat is linke soep. Het gevaar van koolmonoxide hangt af van de concentratie en de blootstellingsduur.Een hoge concentratie is direct gevaarlijk, maar een lage concentratie voor een langere tijd ook. Een koolmonoxidemelder moet hier rekening mee houden, maar niet alle
Koolmonoxidemelders werken even goed. Ik zou ze in ieder geval niet bij de Action gaan halen. https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nieuws/2017/05/31/nvwa-helft-onder…

Een gele vlam betekend een onjuiste zuurstof/brandstof verhouding, er is te weinig luchttoevoer of teveel brandstof. Ik weet niet hoe de kachel verder in elkaar steekt, maar hierin zou je het euvel moeten zoeken.

Spanning staat en stroom gaat!

Aangezien mijn gevoel er ook niet lekker bij is gebruik ik hem nu ook niet.
Waarschijnlijk zijn daar de knoppen ook voor om de verbranding beter af te stellen maar ik weet het niet zeker dus blijf er eerst maar van af.

Ik zie toch een klein verschil op de print.
Op de goede kachel staat een ander type nummer(38..)
En ik zie bij de goedwerkende bij optie geen weerstand zitten.
Voor de rest is de bekabeling en stekkers het zelfde.
De goede kachel heeft volgens de gegevens ook iets meer vermogen.
Goede kachel is 3,9kw en de slecht brandende 3,5kw.
Zou ik de print toch uit kunnen wisselen?

Als het ding gaat roeten dan is waarschijnlijk de keramische brandermat sterk verontreinigt en zul je deze moeten vervangen.

This is the world we know best, the world of madness
mvdk

Golden Member

Op 18 mei 2020 14:19:22 schreef Blackfin:
Als het ding gaat roeten dan is waarschijnlijk de keramische brandermat sterk verontreinigt en zul je deze moeten vervangen.

Hij zegt in z'n openingspost dattie brander en ventilator heeft gereinigd.
Is zo'n onderdeel, die keramische brandermat, uitwisselbaar?
Hoe ziet zo'n kachel eruit, werkingsprincipe? Zit er een pompje in, en gaat de peut dan door een verstuiver? Daar kan weinig fout gaan, je krijgt eerder een ondermaat brandstof dan een overmaat. Eerder lijkt het erop dat de luchtaanvoer niet lekker gaat. Zijn de luchtkanalen schoon?

Op 18 mei 2020 14:19:22 schreef Blackfin:
Als het ding gaat roeten dan is waarschijnlijk de keramische brandermat sterk verontreinigt en zul je deze moeten vervangen.

Is dat een soort gaas? Brandt dat zichzelf normaal gesproken schoon of is het aan slijtage onderhevig?

Op 18 mei 2020 14:26:20 schreef mvdk:
[...]
Hij zegt in z'n openingspost dattie brander en ventilator heeft gereinigd.
Is zo'n onderdeel, die keramische brandermat, uitwisselbaar?
Hoe ziet zo'n kachel eruit, werkingsprincipe? Zit er een pompje in, en gaat de peut dan door een verstuiver? Daar kan weinig fout gaan, je krijgt eerder een ondermaat brandstof dan een overmaat. Eerder lijkt het erop dat de luchtaanvoer niet lekker gaat. Zijn de luchtkanalen schoon?

Het goed functioneren van de brandermat is van essentieel belang voor het vergassen van de kerosine. Als dit materiaal verstopt zit neemt het oppervlakte waarover verdampt kan worden af waardoor er geen geschikt gasmengsel wordt gevormd.

De regeling kan een slecht functionerende brandermat niet corrigeren.
Brandermatten en de bijbehorende lijm kun je gewoon als spare part kopen.

This is the world we know best, the world of madness

Op 18 mei 2020 14:42:01 schreef Hoeben:

Is dat een soort gaas? Brandt dat zichzelf normaal gesproken schoon of is het aan slijtage onderhevig?

Inderdaad is gemaakt van silicavezels en kan verontreinigt raken.

Zie voor een voorbeeld deze weblink

This is the world we know best, the world of madness
mvdk

Golden Member

neemt het oppervlakte waarover verdampt kan worden af waardoor er geen geschikt gasmengsel wordt gevormd.

Dan zou ik denken dat je dan ondermaat brandstoftoevoer krijgt.
Ik heb niet zoveel ervaring met olie, meer met gaskachels.

3e foto is dan waar het petroleum in komt.
Deze wordt eerst door een verwarmings element opgewarmd.
De 4e foto is de pomp en de 5e foto is waar de petroleum wordt in gedruppeld door een soort naald in de verbrandings kamer en waar de lucht bij komt.
Dit is volgens mij geen hoge druk pomp.
War mij al wel op viel als allebei de kachels volop branden en ik met een luchtdruk pistool wat lucht in de inlaat kant blaas (foto 6) dat de goede kachel direct reageert met een gele vlam en de slecht brandende kachel er vrijwel niet op reageert.
Het rare is dat ik het gedeelte van de luchtaanvoer motor wel heb los gehaald en niks raar zag.
Als ik de spanning meet van allebei is dat de goede kachel minder spanning meet bij de luchtmotor.
Het scheelt niet veel maar toch.
Kan ook komen door het verschil in type

Op 18 mei 2020 14:19:22 schreef Blackfin:
Als het ding gaat roeten dan is waarschijnlijk de keramische brandermat sterk verontreinigt en zul je deze moeten vervangen.

hij roet niet maar brand niet mooi blauw net als mijn andere

Op 18 mei 2020 14:45:49 schreef Blackfin:
[...]

Inderdaad is gemaakt van silicavezels en kan verontreinigt raken.

Zie voor een voorbeeld deze weblink

Is dit de brandermat dan??
Ik heb deze ook zo goed en kwaad als het kan schoon gemaakt.
Dus als dit het probleem is kan ik die dus omwisselen en kijken als hij goed brand.

Wat ik wel raar vind wat eerder ik al zei is dat met een luchtpost ook er lucht in spuit dat hij er vrijwel niet op reageert.
De goed brandende reageert wel met gele vlammen.

Op 18 mei 2020 12:33:57 schreef lanting73:
Ik zie toch een klein verschil op de print.
Op de goede kachel staat een ander type nummer(38..)
En ik zie bij de goedwerkende bij optie geen weerstand zitten.
Voor de rest is de bekabeling en stekkers het zelfde.
De goede kachel heeft volgens de gegevens ook iets meer vermogen.
Goede kachel is 3,9kw en de slecht brandende 3,5kw.
Zou ik de print toch uit kunnen wisselen?

Ik denk dat dat nauwelijks zinvol is. Er zijn teveel verschillen tussen die twee kachels.

benleentje

Golden Member

Wat ik wel raar vind wat eerder ik al zei is dat met een luchtpost ook er lucht in spuit dat hij er vrijwel niet op reageert.

Dan zit of de luchtopening helemaal dicht en komt jouw extra lucht niet bij de branden of hij heeft al te veel lucht en die extra lucht maakt dan ook niet meer uit of de regeling is defect en reageert nergens op. Heb je al kunnen testen of de regeling iets doet?

Ik zou dan toch eerst de brandermat vernieuwen als dat zo kritisch is als Blackfin zegt dan kan je dit ook niet schoonmaken, schoonmaak middel kan soms zelf alleen maar meer verontreiniging inbrengen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 mei 2020 20:20:16 schreef ohm pi:
[...]Ik denk dat dat nauwelijks zinvol is. Er zijn teveel verschillen tussen die twee kachels.

wat voor te veel verschillen bedoel je dan?
want dat snap ik even niet.