een vraag over een 6A10 Diode

de diode zit in een versterken maar die maakt sluiting nu heb ik de diode er uit en die geeft niet door op diode stand geen van 2 de kanten dus neem ik aan dat hij stuk is maar dat kan toch geen sluiting veroorzaken

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hangt ervan af wat je bedoelt met 'die maakt sluiting'. Wat maakt sluiting? De versterker? Of de diode? Waar hoort die diode?

Als de diode onderdeel is van de ruststroom-instelling, en hij is open ('geeft niet door'), dan kan de eindtrap van de versterker inderdaad heel veel stroom gaan nemen; dat lijkt op 'kortsluiting'.

Maar misschien zit die diode wel heel ergens anders. Een schema zou helpen!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Het is een 6 ampere 1kV diode.
https://nl.rs-online.com/web/p/switching-diodes/7512755/
Die zit niet een soundbar versterker :)

Gelijkrichter in een Buizenversterker?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Die 1kV zegt natuurlijk niets. Een 1N4007 is ook 1kV maar worden ook gewoon in een 12V voeding gebruikt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

hij zit meteen bij de plus aansluiting

Frederick E. Terman

Honourable Member

Waar zat de kant van de diode met het streepje mee verbonden?
Waarmee zat de andere kant verbonden?

Heb je nu, met de diode eruit, nog sluiting in de versterker? Hoe meet/zie je dat?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

OK, hij zat dus als polariteitsbeveiliging over de voeding.
Als je dan plus en min verkeerd om aansluit, gaat de zekering eruit. Zo wordt de versterker beveiligd.

Als je nu zonder diode (dus zoals het nú is) de plus en min verkeerd om aansluit, gaat de versterker kapot.
Controleer dus eerst de plus en min van de voeding.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

versterker is niet van mij maar een reparatie opject als ze hem aansluiten maakt hij sluiting ik verdenk zelf de diode

benleentje

Golden Member

De diode heb je al gemeten en die is open. Deze diode gaat alleen kapot als je de versterker verkeert om aan sluit. Als de versterker zonder diode nog steeds sluiting maakt mee dan eens de fets aan de zijkant eens na. Die mag je ook in diode stand meten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

die feds kan ik die gewoon in het circuit meten of moeten ze er uit zijn er 14

Kruimel

Golden Member

Oef, da's wel een gedoe ja.

Maar even voor de goede orde, wat voor versterker is dit? Ik neig te denken dat het een autoversterker is met een boostcircuit om de hogdre benodigde spanningen te genereren. Dat is voor de analyse misschien wel makkelijker. Ik vrees voor dit project wegens de zwarte vlekken op de spoelen, die gesmolten epoxy lijken, maar wegens het nog niet uitgevonden zijn van 'smell-o-vision' dat kan gewoon siliconenlijm zijn waarmee ze bij productie mee zijn vastgemaakt.

De FETs zijn beter te controleren als ze los zijn inderdaad, maar als je een regelbare voeding hebt is het vaak wel te doen de gates met de sources kort te sluiten en een kleine spanning (0,5-1V) aan te brengen tussen drain en source (positief voor n-kanaals, negatief voor p-kanaals). Geleiden ze ook dan, dan zijn ze waarschijnlijk overleden. Zo niet, dan is er de kans dat ze nog leven.

In elk geval is het gek dat zo een diode overlijdt, want dit zijn gewoonlijk redelijk robuuste componenten. Is hij nu open (∞Ω) of kortgesloten (0Ω)? Als je geluk hebt is hij kortgesloten en dan is de kans dat je apparaat beschermd is van de omgekeerde polariteit. Is de externe stroombron sterk genoeg dan brandt die de contacten in de diode open voor de zekering smelt en wordt je schakeling alsnog geroosterd met (vermoedelijk) iets van -13V.

Ik zou zeggen.... Op die eerste foto, linksboven de diode zit een ringkerntrafotje die kortsluiting maakt. Hij ziet er nogal gefrituurd uit.

Op 20 mei 2020 12:14:07 schreef Kruimel:
Maar even voor de goede orde, wat voor versterker is dit?

JBL GTO 5355. Aan de layout te zien: een vier kanaals versie.

Degene die ik onder handen heb gehad was idd een auto-versterker. Ik zou drain-source van alle mosfets controleren in diodestand. In 1 richting moet je een diode meten in de andere richting open of "minder". Dit kan in-circuit. Meet je "minder" dan kan dat door de rest van het circuit komen en moet je niet "in paniek" allerlei dingen gaan slopen (er uit halen). Maar meet je "kortsluiting", zeg minder dan 30mV in beide richtingen dan is de FET kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Volgens het opschrift is het een GTO-5355 uit 2007, een JBL auto versterker.

als ik er 12 volt op zet springen de zekerinen

Kruimel

Golden Member

Heb je al enige metingen gedaan anders dan er domweg spanning op zetten? Ik denk dat rew gelijk heeft en de boostconverter stuk is, en dat fix je niet zomaar. Dan is het apparaat bij gebrek aan een ervaren reparateur afgeschreven.

hij is niet van mij maar dat was wat de persoon zij

Kruimel

Golden Member

Zeg hem dan maar wat ik je vertelde:

Op 22 mei 2020 13:16:55 schreef Kruimel:
[...]dat fix je niet zomaar. Dan is het apparaat bij gebrek aan een ervaren reparateur afgeschreven.

ik ga het door geven heb al even gekeken maar zo'n boostconverter vind je niet op internet

benleentje

Golden Member

Ik vind genoeg boost converters op internet.

Onderstaan schema zit 2x in je versterker, Waar mosfet staat dat zijn er bij jouw 7 op een rij.

https://learnabout-electronics.org/PSU/images/boost-converter-basic-cct.gif

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.