voedingen schema,s gezocht plus wat hulp

Mooi begin maar ik zie ineens het schema niet meer

[Bericht gewijzigd door rwk op maandag 18 mei 2020 21:36:37 (67%)

Ha rwk,

Ja ik zie het foutje met upload ik wilde een wijziging aanbrengen/nieuwe tekening uploaden :( ik zal het opnieuw morgen uploaden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

ik heb even een tekening gemaakt gezien dat
er nog wat vragen zijn
de 24v met smoorspoel en gelijk richter
wil ik zo min mogelijk aan veranderen.
vandaar dat ik aan de 12v ook een gelijk richter maak en dan in gelijkstroom in serie zet met de 24v

de 24v mist nog de 3x 40.00uf condensator die ik nog moet zoeken en of kopen

maar denk dat ik die dan het beste aan de 2 uiteinden van de 2 trafo,s in serie kan zetten all weet ik niet of de condensators in 40v er aan kunnen of dat dat 60v moet worden

overigens heb ik nog 20 lm317
10x Tip 3055
en vandaag nog besteld 20x tip2955 en 20x tip 142
en heb ook nog 8x 2n3055

en strak nog 10x 24v relais voor 20a
ik kleineren ampères heb ik ook wel wat liggen dus voldoende om ruim vooruit te kunnen

zoek voor later nog wel ( gebruikt) en goedkopere gelijkrichters van simekron liefst de 50a 1200v

Ik ontdekte nog een koelplaat met 5x 2N3055 erop. Als je die kunt gebruiken voor je eerste schakeling, dan mag je die gratis hebben.

(Ik ben overigens toch nog benieuwd naar de specificaties van de smoorspoel. Je zou ook nog kunnen overwegen om een schakelende voeding te maken op 100Hz. Daar is deze smoorspoel mogelijk wel heel geschikt voor, en scheelt veel warmte).

Piet

Hallo Piet

hier heb ik wel wat aan woont u in de buurt van leiden den haag og utrecht dan zou ik hem kunnen ophalen

op de smoorspoel staat veder niets

Op 18 mei 2020 19:58:53 schreef jeremy27:
kunt u er een foto van plaatsen van wat u heeft

Of je leest gewoon het begin van dat topic, moeten we nou echt alles voordoen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 19 mei 2020 14:30:16 schreef SparkyGSX:
[...]Of je leest gewoon het begin van dat topic, moeten we nou echt alles voordoen?

Ik heb nog één kitje en een losse print liggen, geloof ik, die mag je wel overnemen als je wilt.

dat is lekker veel info

In hetzelfde bericht, dat 2 regels lang was, stond ook een link naar het topic over die voeding! Dat is een ontwerp dat is gemaakt door een paar ontwerpers van dit forum, met meerdere topics over vragen, tips, en modificaties, waaronder wat je kunt doen om grotere stromen te kunnen trekken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

op de smoorspoel staat veder niets

Ik heb je ook nog 3 vragen gesteld over de manier waarop de smoorspoel geschakeld is, maar daarop komt geen antwoord. Dat helpt niet echt.

Ik woon overigens in de Alblasserwaard (60km vanaf Leiden).

Piet

Hallo Piet ik heb gisteravond een tekening geplaatst met hoe de smoorspoel aan de trafo en gelijkrichter zit en ook dat ik van de smoorspoel veder geen gegevens heb

Ha jeremy27,

Ik heb de tekening vandaag opnieuw in het bericht geplaatst ( Gepost maandag 18 mei 2020 21:24:28) ging gisteren even fout verkeerde tekening en de goede niet opgeslagen |:(
Het is een begin ( praat prentje ) vandaag met een LM317 aan het experimenteren geweest met name de stroom instelling.

Welke trafo opstelling je ook gebruikt en afhankelijk van je eisen moet je in een goede betrouwbare voeding je stuur en meet elektronica altijd van een apparte voeding halen.
Dit is een kleine trafo met gelijkrichter en buffer condensator je kan je voorstellen dat het vermogen wat deze voeding moet leveren in geen verhouding staat met de trafo's die je gaat gebruiken voor de ruwe spanning.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

Om te laten waar je aan moet denken om 600W weg te koelen. Onderstaand is van 70A voeding die nooit is afgebouwd Tenmiste de diode zin 70A De transistoren zijn zelf 30A 250W. Dit koelprofiel kan ca 1500W koelen terwijl de transistoren theoretisch 5000W zouden moeten kunnen heb je daarvoor een nog veel groter koel profiel nodig. Ik heb ook ergens een kleinere versie waar 5 transistoren naast elkaar kunnen en dan zonder de diode. Die kan ca 1000W.
De ventilator achterop is 230V en 12cmm een standaard 12V ventilator heeft te weinig vermogen en luchtstroom.

Het hebben van een paar stevige transformatoren lijkt meteen dat je ook al bijna een zware voeding kan bouwen maar er komt echt nog heel veel meer bij kijken. Niet dat ik je wilt ontmoedigen, ik zou je eerder wel aanmoedigen maar realiseer je dat wel. Voor jouw voeding ga je ook niet zo snel een kant en klaar schema vinden en je zal altijd vanuit een standaard schema aanpassingen moeten doen.

Een schema met 2 transformaotren is inderdaad wel ingewikkelder maar het geeft je ook echt een veel betere voeding.

Het schema wat hier eerder al is gegeven is er een uit 1982 en toch zal je niet makkelijk een veel betere kunnen vinden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 19 mei 2020 17:27:33 (49%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dag Jeremy,

Die tekening is wat jij wilt gaan maken, dat is niet de originele voeding. Ik heb even de tekening van Henk geleend (bedankt Henk), en mijn vraag erin getekend. Zat er in de originele stoet voeding een elko voor de spoel?? Dat bepaald of de spoel ook in een schakelende voeding gebruikt kan worden.

Piet

Hallo Piet

de Elko zat alleen aan de uitgang van de smoorspoel 3 stuks van 40.000 uf
in 40v all weet ik niet of ik die 40v nu moet aanhouden als 2 transformators in serie staan of dat ik ze beter in 60v 40.000 uf kan aansluiten

de origineel was van het mer Roe maar die zijn nieuw erg duur dus neem ze van een ander merk

Ha jeremy27,

Het schema is uit de losse pols en een voorzet ik zou zo gauw niet van alles bestellen je kunt de trafo's testen zonder hele grote condensator.
Voor de relais kan je ook een triac gebruiken maar dat is weer ingewikkelder.
Die grote condensatoren houden de lading vast dat is de bedoeling en voor een vaste spanning is dit prima maar voor een regelbare voeding minder.
Kijk naar het volgende als je van een hoge spanning zeg 24 V naar 5 V wil regelen dan kost het veel tijd eer dat die buffer condensator op jou ingestelde spanning zit.
Het zelfde geldt voor je beveiliging je heb een soort van belasting nodig om snel tot jou gewenste spanning te komen nu heb je drie 10 kΩ weerstanden welke voor dit doel gebruikt werden.
We noemen dit een bleeder weerstand maar deze waarde is in jou situatie niet goed en moet opnieuw berekend worden.

Ik heb vandaag even zitten spelen met de LM317 en hier een stroom instelling en beveiliging rond gebouwd is nog niet af maar ziet er goed uit.
Voor de beveiliging is het de bedoeling om het vermogen te meten als afgeleide van de drop out dus zeg maar de SOA van je samengestelde serie transistor.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
benleentje

Golden Member

de Elko zat alleen aan de uitgang van de smoorspoel 3 stuks van 40.000 uf
in 40v all weet ik niet of ik die 40v nu moet aanhouden als 2 transformators in serie staan of dat ik ze beter in 60v 40.000 uf kan aansluiten

Hetgeen wat Piet1950 tekent is wel beter. Als je transformatoren in serie gaat zetten moet je de spanning van de Elco's ook aanpassen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Als je echt van dat soort heftige voedingen wilt bouwen met dikke trafos denk dan ook aan een inschakelvertraging.

Ik heb hier een regelbare voeding van Philips die 3A bij 150V kan leveren. Dat ding weegt een dikke 30 kilo maar zodra ik hem aanzette kon ik naar de meterkast. Dat heb ik opgelost met een inschakelvertraging.

Ik heb nog een zware voeding uit een of andere jaren 60 computer (24v) goed voor een ampere of 50. Weegt meer dan 50 kilo en gelukkig zit daar ook inschakelvertraging op, Dat gaat nog net goed bij aanzetten, je ziet de lampen wel even dimmen.

Denk bij dit soort bizarre elco's ook aan weerstanden over de elcos. En denk ook aan uitgang beveiliging, bv met een SRC want als je kortsluiting hebt dan ga je vuurwerk krijgen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

hallo Fred101

wat is een SRC?

zou een zekering aan het einde van de voeding niet voldoende zijn om het vuurwerk tegen te gaan?

en de weerstanden die over de elco,s gaan is dan 120 ohm voldoende

heb all vaker gezocht naar iets als een inschakel vertraging maar nooit kunnen vinden en de hiren uit de winkel konder er ook niet bij helpen behalve dat zoiets ook en een magnetron zit maar die zijn niet goed om de 24v 25a te vertragen zit wel een 8a zekering maar vaak als ik de stekker er in doe geeft dat wel een vonk helaas zelf niks kunnen vinden om dat tegen te gaan

Een SCR is een Silicon Controlled Rectifier, oftewel een Thyristor.

Bij de schakelingen in de linker balk staat een inschakelvertraging.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een inschakelvertraging kun je ook kopen bij Ali

Als ik dat allemaal lees zie je waarschijnlijk het bos door de bomen niet meer omdat je teweinig kennis hierover hebt.
Ik heb het gevoel dat er van bouwen niet veel meer in huis zal komen. :/

LDmicro user.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

... en zeker niet van het bouwen van iets dat degelijk en veilig is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Inschakelvertraging printje heb ik nog wel liggen voor TS.
Heb ooit een printje gemaakt voor de inschakelvertraging gepubliceerd hier op CO.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Ik gebruik voor die Philips een 27 ohm weerstand en een kortsluitschakelaar in een stekkerdoosje. Die voeding gebruik ik maar af en toe en zo kan ik de vertraging ook voor andere trafos gebruiken. Maar voor mijn scheidingstrafo, die ik wel heel veel gebruik heb ik die van CO gebouwd en die doet het al een paar jaar probleemloos.

en de weerstanden die over de elco,s gaan is dan 120 ohm voldoende

Ik gebruik zelf meestal 100 tot 220 kΩ

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hallo bprosman

tot hoeveel ampère kan de Inschakelvertraging hebben el welke componenten
zijn de R4 tot R7 ?

10 ohm, dat staat er toch bij. Dat moeten wel flinke weerstanden zijn, in eerste instantie kan dat zo'n 6A gaan lopen, waarbij elke weerstand kortstondig 360W verstookt. In de praktijk zal de stroom kleiner zijn, maar ik zou toch minimaal 25W weerstanden gebruiken.

De stroom wordt voornamelijk beperkt door de contacten van het relais.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken