Schema / tekening savonius bladen

Beschikt er iemand over de afmeting van savonius windgenerator bladen? Ik denk om hem ongeveer 1,5m hoog te maken. Welk soort buigzaam kunststof is het beste geschikt voor dit type? (Zie bijlage.) Alle andere onderdelen al liggen voor het project. Laatste loodjes...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Buigzame kunststof wordt o.a. gebruikt in carosseriebouw (maken ze de buitenkant van stadsbussen van, en zo). Er zijn veel leveranciers.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Iets dan UV bestendig is kan ook leuk zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Buigzame kunststof wordt o.a. gebruikt in carosseriebouw (maken ze de buitenkant van stadsbussen van, en zo).

ABS, toch? Kan ook in de 3d-printer. Maar voor dit soort stukken zou het wel een ZEER ruime 3d-printer moeten zijn :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Goeie link, Peter, welbedankt!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Werkt een savonius windgenerator ook goed als hij horizontaal ligt? Iemand hiermee bekend?

En maken ze veel geluid?

Het grote voordeel van een savonius rotor is natuurlijk dat hij niet op de windrichting hoeft gericht te worden. Als je deze horizontaal gaat gebruiken, heb je weer een krui mechanisme nodig ! Voor de rest maakt het niks uit.

GJ_

Moderator

Op 18 mei 2020 20:37:56 schreef big_fat_mama:
[...]

ABS, toch?

ABS kan niet buiten. Desintegreert onder invloed van UV.

Op 18 mei 2020 20:27:55 schreef Frederick E. Terman:
[bijlage]
Buigzame kunststof wordt o.a. gebruikt in carosseriebouw (maken ze de buitenkant van stadsbussen van, en zo). Er zijn veel leveranciers.

Bedankt! Nu nog uitpuzzelen hoe groot en welke vorm elk blad moet hebben. Weer een stapje verder!

Lambiek

Special Member

Op 18 mei 2020 20:27:55 schreef Frederick E. Terman:
Buigzame kunststof wordt o.a. gebruikt in carosseriebouw (maken ze de buitenkant van stadsbussen van, en zo). Er zijn veel leveranciers.

Ik heb heel vroeger bij Den Oudste gewerkt en de buitenkant is gewoon van polyester.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

@Lambiek

Ik heb heel vroeger bij Den Oudste gewerkt

Wel eens last gehad van loslopende koeien of stieren?

Lambiek

Special Member

Op 21 mei 2020 16:28:23 schreef Thevel:
@Lambiek
[...]Wel eens last gehad van loslopende koeien of stieren?

???????????

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Heeel lang geleden zat aan de overkant een slachterij (mijn broer werkte daar ook)
Er ontsnapte nog wel eens een beestje welke rondliepen op het terrein van Den Oudste.

Lambiek

Special Member

Is zo'n 45 jaar geleden, ik heb er nooit een stier gezien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als we maar even diertje haar/zijn pleziertje gunnen, en terugkeren naar de windturbine, en de Savoniusrotor in het bijzonder:

* ik zie geen enkele reden voor kunststof voor de wieken/bladen, plaatmetaal biedt niets dan voordelen. Als het honderd jaar moet meegaan dan wil je weliswaar inox, wat niet zo vlot verwerkt.

* een savoniusrotor horizontaal opstellen zou misschien wel kunnen, maar geeft meteen het enige voordeel op, te weten onafhankelijkheid van de windrichting. Waarom zou iemand dat kunnen willen?

* in de vliegtuigbouw heeft men intussen geleerd om iets minder bros materiaal te gebruiken op breukkritische plaatsen. Er zijn bv. enkele ongevallen gebeurd toen vogelaanvaringen het aanvalsboord van de vleugel grondig en nogal verregaand beschadigden; op die plaats wordt tegenwoordig al eens kevlar gebruikt, dat geeft een beetje meer mee

* ik heb nog wel ergens een boekje, van Duitse oorsprong, over kleine windmolentjes, met massa's formules die mijn (bescheiden) petje te boven gaan. PB welkom.

En volkomen off-topic:

* waar het over "Den Oudste" ging, werd wellicht bedoeld "Den Oudsten"https://en.wikipedia.org/wiki/Den_Oudsten

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dirk Inductie,

Kan je wat meer vertellen over de bedoeling van het maken van de savonius?
Misschien de bladen vormgeven in polyester?

Voor doe-het-zelf zou ik zeer zeker kiezen voor glasvezel versterkt polyester.

Dat is een kwestie van één keer een mal maken (hout?) en je bladen maken. Het maken van de mal kan je op je dooie akkertje doen en perfectioneren.
Neem meteen de noodzakelijke bevestigingspunten met extra versterkingen op.

Vervangen DOOR.

Getorst oppervlak zal niet zo gemakkelijk te vormen zijn met glasvezel . Na demontage uit de mal heeft het dan ook nog eens de neiging om scheef te trekken.
Heb je dan ook nog dat het geheel dient te worden gebalanceerd .
Werken met een mal geeft dan nog maar 1 glad oppervlak .
Om het wat UV stabiel te houden een gelcoat met up-hars.
I.p.v. polyester, neem een vinylester ,dit heeft minder last van kraken en maakt het wat stormbestendiger .
Om het geheel wat stugger te maken, tracht het in sandwichvorm te maken, bvb glasvezel-korenmat-glasvezel .

benleentje

Golden Member

Als het honderd jaar moet meegaan dan wil je weliswaar inox, wat niet zo vlot verwerkt.

Dat valt heel erg mee. Als je de goede machines hebt verwerkt het met de meeste verwerking net zo makkelijk als aluminium. Alleen als het materiaal gerekt moet worden vergt dat meer tijd dan staal of aluminium. Nadeel van RVS is wel dat het snel zwaar word maar misschien is dat voor een windmolen ook wel gunstig.

0,8mm RVS is nog goed te lassen dezelfde dikte aluminium is niet meer te lassen

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 21 mei 2020 22:14:52 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 mei 2020 19:47:43 schreef m.bouwer:
Dirk Inductie,

Kan je wat meer vertellen over de bedoeling van het maken van de savonius?
Misschien de bladen vormgeven in polyester?

Deze vorm gekozen omdat het op een zichtbare plaats komt te staan tussen schuur en huis in 'tochtgat'. Moet er daarom ook fraai uitzien.
Omdat ik niet middelen heb om de savonius te maken, kijk ik wat er voor mij het makkelijkst te realiseren is. Zo min mogelijk bewerkelijk. Als het eenvoudig te maken is is het niet erg als het een matriaal is wat na enige jaren vervangen moet worden.