Wie controleert de NEN1010

Ik ben eens bezig geweest met zonnepanelen. Zelf heb ik een tweedehands setje gekocht op marktplaats van 600Wp. Ik heb daar netjes een nieuwe groep voor aangelegd.

In de oude NEN van voor 2015 stond dat je tot 2.25A zonder aparte groep mocht aansluiten. De NEN 1010:2015 + C2:2016 vereist een aparte groep voor ieder PV-systeem.

Een bestaand systeem mag je laten zoals het is. Een nieuw systeem moet dus voldoen aan de huidige norm en dus altijd en zonder uitzondering een eigen groep hebben.

Terwijl ik op Marktplaats aan het zoeken was naar een klein setje voor op mijn garage kwam ik verschillende bedrijven tegen die zogenaamde "stekker-klare" of "plug-in" zonnepanelen verkopen.

Essent heeft dit op hun pagina staan:
"Je krijgt de zonnepanelen met een stekker als een makkelijk bouwpakketje. Het is vrij simpel: je plaatst het paneel op de goede plek en je steekt de stekker in het stopcontact."

Op ander sites wordt geadverteerd met
"Dit plug en play systeem is ideaal voor op de camping, uw tuinhuis, carport of voor in uw tuin enzovoort! Stekker erin en direct terugleveren! Voorgemonteerd!"

https://i.ebayimg.com/00/s/ODA5WDEwMjQ=/z/DjkAAOSwWxJd85GR/$_84.JPG

Ik ga geen linkjes plaatsen naar (web)shops die ze verkopen, simpel zoeken en je hebt er een paar. Je kan ze zelfs vinden in sets van meer dan 2.25A, dus meer dan 517.5VA. Deze sets waren altijd al niet toegestaan.

Deze site heeft het mooi uitgelegd.
Note to regering: NEN normen (die als regelgeving worden gezien) openbaar toegankelijk maken.

In ieder geval, de vraag:
Welke instantie controleert op de naleving van de NEN normen. In dit geval, de verkoop en aanprijzen van een product dat niet op die manier gebruikt mag worden. Of krijg je hier het slappe excuus als "je mag het wel verkopen, maar niet gebruiken". In dat geval, dan moet je dat ook melden bij de verkoop/advertentie: "Stekker klaar, makkelijk aansluiten, maar mag niet!"

Edit: ik dacht dus dat de NVWA deze taak heeft, maar die lijkt het niets te interesseren.

Nou, ik pak de popcorn er alvast bij :P

mvdk

Golden Member

U wilt weer terug naar de installatie inspecteur van het energiebedrijf?
Die man die moeilijk deed als een zadeltje te ver van de bocht of van een lasdoos zat?

Edit: wij hadden in Delft een meneer de Wit, en later dhr Suiker.
Gevreesd en gerespecteerd door ieder.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 19 mei 2020 19:42:27 (25%)

Op 19 mei 2020 19:40:38 schreef mvdk:
U wilt weer terug naar de installatie inspecteur van het energiebedrijf?

Was dat er vroeger? Als ik sommige topics hier lees en dan de griezels krijg van mensen die aan 3-fase aansluitingen zitten te klooien zonder enig idee te hebben waar ze mee bezig zijn, dan lijkt mij dat niet verkeerd. Moet er niet aan denken dat dat mijn buurman is.

Op 19 mei 2020 19:40:38 schreef mvdk:
Die man die moeilijk deed als een zadeltje te ver van de bocht of van een lasdoos zat?

Je moet dan ook weer niet overdrijven...

Maar goed, nee, controle aan huis lijkt mij niet gewenst. Wel vind ik dat de consument goed moet worden ingelicht. Deze verkopers verkopen iets dat niet gebruikt mag worden, dan moet je dat er wel bij vermelden. En als ze dat niet doen, wie moet ze daar dan op aanspreken.

Shiptronic

Overleden

De verzekering! Op het moment dat jij je (brand)schade claimed ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 19 mei 2020 19:35:17 schreef Mrtn1988:
Edit: ik dacht dus dat de NVWA deze taak heeft, maar die lijkt het niets te interesseren.

Dat is hun taak niet. De NEN1010 is een norm en geen wet.
Er kan volgens de NEN1010 van alles verplicht en verboden zijn, maar dat maakt het nog niet wettelijk verplicht en/of verboden.
En dat kan ook helemaal niet omdat in een rechtsstaat de wet word gemaakt door een democratisch gekozen orgaan. De NEN normen daarentegen worden gemaakt door het bedrijfsleven, met name die bedrijven die een belang hebben bij de vulling van jouw meterkast. Het zou er niet goed zijn als juist die bedrijven jou de wet voorschrijven.

tja, die zat hier in de regio ook 1, oude garde op t werk heeft de nodige verhalen nog uit die tijd. echter werd het huisje van die keurder op een gegeven moment verkocht en ging iemand van de zaak dat verbouwen, wat die tegen kwam, lassen in de pijp, alle kleuren draad door elkaar gebruikt die mogelijk waren, kroonstenen in wcd's. het bekende gezegde ging hier weer goed op.

wat ik de laatste tijd vaker heb is dat men belt over niet werkende 0,5 en 30mA aardleks, doorgaans het oude 4 polige siemens model uit de 70's nog. nu bleek dat de meter vervanger de testknop indrukt, ding hapert en men dat doorgeeft aan de eigenaar van het pand. maar onlangs kwam ik er 1 tegen die ook stuk was, niks van gezegd door meter vervanger, maar er lag wel een flyer in de meterkast over die aardlek van siemens, welke letsel had veroorzaakt bij een collega van hun. nu heb ik zelf ook al het eea meegemaakt met die oude siemens dingen dus kan beamen dat die de uiterste houdbaarheid wel hebben gehad onderhand..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 19 mei 2020 19:55:26 (45%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Als ik over de Haagse mart loop, zie ik nog steeds driewegstekkers te koop liggen, ook het "verboden" exemplaar in deze wiki.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdeelstekker
Wat betreft die zonnepaneelsetjes, de voedsel en waren autoriteit, of hoe die instantie tegenwoordig ook mag heten, zou daar op moeten toezien.

Over die installatie inspecteurs: die meneer Suiker legde mij ooit eens uit wat voor strijd hij moest leveren met bouwers. In die tijd gold de regel 1 wcd per 5 vierkante meter vloer. De bouwers argumenteerden dat er kasten in het huis geplaatst zouden worden, zodat er door minder bruikbaar vloervlak ook minder wcd's nodig zouden zijn. Kleine DHZ'ers zag hij niet als de grote dreiging voor de veiligheid van e-installaties.

Edit: oh, ik zie nou ook ondertussen dat de NVWA daar niet naar kijkt.
Nah ja.

Op 19 mei 2020 19:49:22 schreef GJ_:
[...]Dat is hun taak niet. De NEN1010 is een norm en geen wet.

Weet ik, een norm is een algemeen geaccepteerde samenstelling van voorschriften die je kan gebruiken om aan te tonen dat je aan de wet voldoet. Voor de NEN1010 weet ik die wet zo niet (zal er vast zijn, iets met het woord veilig er in denk ik), maar de IEC60065 en IEC62368 kan bijvoorbeeld gebruikt worden om aan te tonen dat je product voldoet aan de LVD.
Iedereen mag zijn eigen norm verzinnen, als die vervolgens de tijd en energie wil steken in het aantonen van de veiligheid. Die discussie wil ik niet starten.

Op 19 mei 2020 19:48:10 schreef Shiptronic:
De verzekering! Op het moment dat jij je (brand)schade claimed ;)

Tsja, daar zal het wel op uitdraaien.

GJ_

Moderator

Dat was toch precies de discussie die je startte?

EricP

mét CE

Weet ik, een norm is een algemeen geaccepteerde samenstelling van voorschriften die je kan gebruiken om aan te tonen dat je aan de wet voldoet.

Je hebt alleen wat met het bouwbesluit te maken in deze. Dat zou natuurlijk ergens naar kunnen verwijzen...

en dan de griezels krijg van mensen die aan 3-fase aansluitingen zitten te klooien zonder enig idee te hebben waar ze mee bezig zijn

Och, in wezen is een 3 fase aansluiting niks anders dan 3x een 1-fase aansluiting in hetzelfde doosje. Verder zie ik ook heel veel 'professionals' die ook maar wat aan rommelen - en in elk geval proberen de indruk te wekken dat ze wel weten waar ze mee bezig zijn tov. die mensen die 'geen enig idee' hebben.

Deze verkopers verkopen iets dat niet gebruikt mag worden

Dat valt nog maar te bezien. Als je een separate groep hebt, staat er dan ergens dat daar niet een WCD en een stek(k)er tussen mogen zitten? Zo nee: dan zou je de verkopers wellicht kunnen verwijten dat hun handleiding onvolledig is. Maar gebruiken mag je dat.
Daar komt bij dat als je uit gaat van de 'oude' situatie, het zomaar zou kunnen dat je binnen die situatie mag 'repareren'. Dat is een 2de scenario waarbij dat spul gewoon gebruikt kan worden.

Of het verstandig is, dat is natuurlijk een hele andere discussie. Maar 'mag niet' is te kort door de bocht. Er zijn zat scenario's te verzinnen waarbij het wel 'mag'.

En stel dat je dit probleem tackelt... er zijn nog zat andere 'problemen' waarbij zooi die netjes van alle merkjes voorzien is en die ook gebruikt mag worden toch ook wel wat eh... risico's met zich mee brengt.

Men probeert een aantal zaken voor te zijn. Mijn oma had vroeger het halve huis vol liggen met verlengsnoeren - de TV moest tenslotte ook stroom hebben. Elektriciteit was voor verlichting. Randaarde kende men nog nauwelijks. En de leidingen waren stalen pijp met katoen / rubber bekleedde draad. Verlengsnoer tweelingsnoer. En nee, niet met een spijkertje tussen de aders op de plint vast gezet. Naar huidige inzichten levensgevaarlijk. En toch hebben al mijn grootouders het overleefd :+
Tegenwoordig ziet men het wat anders, met 'voldoende' WCDs in elke ruimte enzo. Gokje wagen dat men over 50 of 100 jaar vindt dat een installatie die aan de huidige 1010 voldoet 'levensgevaarlijk' is?

Op 19 mei 2020 19:59:13 schreef Mrtn1988:
Iedereen mag zijn eigen norm verzinnen, als die vervolgens de tijd en energie wil steken in het aantonen van de veiligheid. Die discussie wil ik niet starten.

Op 19 mei 2020 20:28:30 schreef GJ_:
Dat was toch precies de discussie die je startte?

Nee, ik wou weten wie toeziet op de wet (veilige installatie).

Ik wil niet de discussie starten over de status van de NEN1010, NEN1010 is geen wet. Voor wie dat niet weet, lees dat hier op wikipedia.

Dus strikt gezien mogen webshops dus "stekker-klare" zonnepanelen leveren, deze mag je dus aansluiten een WCD op een bestaande groep. Immers NEN1010 is geen wet en dus niet een vereiste van de wetgever.

Deze webshop adviseert 3x 300Wp in het stopcontact.

Hier hebben we een setje van 4x 280Wp (1120Wp). Ow, en ik koop direct twee of drie setjes, ik heb nog wel een stekkerdoosje liggen!

De consument wordt hier niet ingelicht over het feit dat dit niet conform de NEN1010 is en dat dat problemen kan geven (op wat voor manier dan ook). Informatieplicht?

edit: die supersola heeft best een geinig dingetje gemaakt trouwens. Lijkt echt een ontworpen product te zijn ipv een samengesteld standaard ding met een stekker er aan.

mvdk

Golden Member

Zoals ik 't zie, gaat het om paneeltjes die niet aard of nagelvast aan het gebouwde worden bevestigd. Wat is het verschil tussen een elektrische kachel en een solar omvormer? De ene trekt, de andere duwt.
Zodra het gaat om iets te laten uitvoeren door een zonnepaneelboer, kun je die vragen om een opleveringdocument waarin staat dan het werk is uitgevoerd conform geldende normen, richtlijnen en voorschriften.
Dan ben je (min of meer) gedekt.

EricP

mét CE

De ene trekt, de andere duwt.

Daar zit in zoverre en verschil in dat je als je aan 2 kanten duwt, meer stroom uit een WCD zou kunnen halen dan de WCD kan hebben. Als je panelen immers 5A leveren (ik noem maar wat) en de zekering ook 16 (en wat meer ook wel in de praktijk), dan kan de WCD al 21A doen voordat er iemand 'nerveus' wordt. Dat is een reden waarom eea. niet handig is. Nou is die 5A overdreven. En doorgaans zal het ook wel loslopen. Maar ja... dat doet het met zekeringen ook. En toch vinden we die handig.

De consument wordt hier niet ingelicht over het feit dat dit niet conform de NEN1010 is en dat dat problemen kan geven (op wat voor manier dan ook). Informatieplicht?

Het is ook niet conform ISO9001. Of de sinterklaasnorm. Moet je de klant daarover ook niet informeren? De klant heeft ook vast nog wel iets als 'onderzoeksplicht'. Of wil je zover gaan dan wanneer iemand een gaskachel koopt het noodzakelijk is om - wil je het ding gebruiken - een aardgasaansluiting te hebben? (graag op het stippellijntje tekenen dat ik het je verteld heb!)

deze mag je dus aansluiten een WCD op een bestaande groep

Er is ook niemand die je gaat verbieden om een paar spijkers in een WCD te steken. Of de plantenspuit erop te zetten. De 1010 is niet van toepassing op spijkers of plantenspuiten.

Waar wil je nou eigenlijk heen?

Volgens mij gaat de NEN1010 alleen over de vaste installatie. En iets wat je met een stekker aansluit is geen deel van de vaste installatie.

Op 19 mei 2020 21:22:01 schreef EricP:
Waar wil je nou eigenlijk heen?

Mijn orginele vraag. Welke instantie zou er op toe moeten zien. Misschien de Consumentenbond dan? Die komt altijd op voor de onwetende (en naïeve) consument. Prima, als die instantie er dan niet is? Zou die er dan moeten zijn?

Ik heb trouwens deze verdeeldoos ook liggen, kan 3500W op, dat staat er op. Prima voor 3 keer het setje van 4x280Wp wat ik eerder noemde. Stekker klaar, zo in het stopcontact. Ik trek het in het (hopelijk voor ons) in het belachelijke.

Op 19 mei 2020 21:30:24 schreef KlaasZ:
Volgens mij gaat de NEN1010 alleen over de vaste installatie. En iets wat je met een stekker aansluit is geen deel van de vaste installatie.

Ja, misschien wel, dat stelt die supersola in ieder geval wel op hun site. Maar als de NEN1010 alleen over vast gaat, waarom hebben ze dan ooit de PV stekker aansluitmogelijkheid genoemd.

EricP

mét CE

Welke instantie zou er op toe moeten zien.

Moet altijd overal een instantie op toe zien? In jouw belevingswereld blijkbaar wel.

En welke instantie ziet er op toe dat ik geen spijkers in een WCD steek? (om maar eens een net zo zinloze tegenvraag te stellen...)

Stekker klaar, zo in het stopcontact. Ik trek het in het (hopelijk voor ons) in het belachelijke.

Och... Die opbrengst haal je toch alleen in de folder. Daarnaast smelt er wel ergens wat. Kom je er vanzelf achter dat dat geen slim idee is :)

Als je (voorbeeld van eerder op de dag in een ander topic) een verbrander op je voordeur zet, kom je er ook achter dat dat niet handig is. Moet daar dan ook iemand op toezien?? (met name dat je het niet doet :) ). Of mogen er geen verfbranders (of gasblikjes...) meer verkocht worden?

Op 19 mei 2020 21:51:21 schreef EricP:
Als je (voorbeeld van eerder op de dag in een ander topic) een verbrander op je voordeur zet, kom je er ook achter dat dat niet handig is. Moet daar dan ook iemand op toezien?? (met name dat je het niet doet :) ). Of mogen er geen verfbranders (of gasblikjes...) meer verkocht worden?

Die ga ik even terug lezen, leuk!

EricP

mét CE

Ergens iets over een beltrafo. Geen idee welk topic het was. Maar er komt zo vast wel iemand voorbij die er naar linkt! :)

NEN1010 en andere is een afspraak hoe je een veilige installatie kunt bouwen.
Geef je een bouwer van je huis om te bouwen volgens NEN1010 kun je hem later om de oren slaan als hij dat niet doet.

Geef je opdracht om volgens Duitse of België te bouwen dan kan dat ook, en je krijg je ook een veilige installatie denk ik.

Als je vraagt om volgens de Peter112 norm te bouwen zullen ze je raar aankijken.
In de industrie doen we niet anders bij een offerte is standaard volgens de normen + on eigen aanvullend document.

evelo

Golden Member

In België zijn er twee federale overheidsdiensten die toezicht houden op de keuringsorganismen.

In België worden de normen omgezet naar wet. En het staat zelfs in die wet dat ieder ongeval met een elektrische installatie moet gemeld worden aan de overheid.

Zo 1 paneeltje op een stopcontact zal wel geen kwaad kunnen. Maar het begint met 1tje en als het leuk blijkt te zijn dan zitten er evengoed snel 5 in dat zelfde stopcontact met een multistekker.

En dan kan je je wel vragen beginnen stellen over kabeldiameters, beveiliging, overbelaste aardlekschakelaars,...

Op 19 mei 2020 19:40:38 schreef mvdk:
U wilt weer terug naar de installatie inspecteur van het energiebedrijf?
Die man die moeilijk deed als een zadeltje te ver van de bocht of van een lasdoos zat?

Edit: wij hadden in Delft een meneer de Wit, en later dhr Suiker.
Gevreesd en gerespecteerd door ieder.

De gewiekste installateur, maakte wel een (bewuste) fout in de installatie, die dan prompt werd afgekeurd. De inspecteur had zijn werk gedaan. Na de correctie, die natuurlijk wel goed bekeken werd, werd de installatie goedgekeurd......

Op 19 mei 2020 19:35:17 schreef Mrtn1988:Terwijl ik op Marktplaats aan het zoeken was naar een klein setje voor op mijn garage kwam ik verschillende bedrijven tegen die zogenaamde "stekker-klare" of "plug-in" zonnepanelen verkopen.

Essent heeft dit op hun pagina staan:
"Je krijgt de zonnepanelen met een stekker als een makkelijk bouwpakketje. Het is vrij simpel: je plaatst het paneel op de goede plek en je steekt de stekker in het stopcontact."

Staat er spanning op de pootjes van de steker als de zon schijnt?

benleentje

Golden Member

En het staat zelfs in die wet dat ieder ongeval met een elektrische installatie moet gemeld worden aan de overheid.

Zoiets zal ook wel in de nederlandse ARBO staan.

Wat ik dan weer het meeste gevaarlijke vind aan die stekkerklare dingen is de stekker zelf. Staat daar dan geen spanning op als de zonnepaneel in de zon staat. Of word de omvormer pas actief als als er meer dan bv 200V op de stekker staat?

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 19 mei 2020 23:15:45 (41%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De omvormer van zonnepanelen gaat pas werken als die de netspanning "ziet". Als er geen netspanning is schakelt hij af en staat er dus geen spanning op de stekker.

mel

Golden Member

De NEN 1010 word gemaakt door het Nederlands Normalisatie Instituut.
Ik meen begrepen te hebben dat daar hogescholen en universiteiten in zitting hebben.
Maar, zoals gezegd, het is een NORM, geen wet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..