Ik wil jullie iets voor leggen.

Hoi jongens

Ik wil jullie iets voor leggen, wat print maken betreft.

Ik kijk wel eens filmpjes op youtube, naar gasten die printjes opbouwen.
Nu heb ik als leek de indruk, mam, man, man wat ben je aan het aan klooien.
Wat mij ook opvalt dat die gasten het niet zo nauw nemen qua veiligheid.

Maar nu kom ik iets tegen, wat voor mij wel interessant lijkt.

Van 220v naar 12 volt zonder Transformator, verschillende voltages.

Mijn vraag, klopt dit, is dit wel zo veilig?, en is het geschikt voor continu gebruik.

Ik wil dit jullie voorleggen, alvorens te gaan opbouwen, en is het allemaal wel zo veilig.
Ik zou graag willen als ik thuis kom, dat mijn huis nog heel is.

Is mijn intuïtie juist betreft aan klooien.

https://www.youtube.com/watch?v=TCMddrK87pM

GJ_

Moderator

Op 20 mei 2020 10:05:27 schreef computerbug:...zonder Transformator...

De meeste voedingen zijn zonder een dikke trafo. En ondanks mijn onkunde op dit gebied meen ik dat de schakeling in het filmpje wel erg basic is. Niet iets wat ik hier in huis aan laat staan als ik weg ben.
Bovendien verdient iedereen die een brugcel tekent zoals in het filmpje een lijfstraf naar keuze.

nee, niet veilig. staat gewoon 230V op, dus als je die aanraakt, met je hand op een metaal deel, zal je het geweten hebebn.

ze gebruiken een serie condensator en dan een aantal zenerdiodes. daar kan je referentiespannigen mee maken, maar als je die belast, loopt het na een paar mA toch fout.
en als dat ding stuk gaat, mag je alles wat erachter zat ook weggooien want daar komt 230V op dan.

staat ook in de replys dat het gevaarlijk is. blijf er van weg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het is niet netgescheiden. kan je dus een optater van krijgen, afhankelijk hoe je hem inplugt. tevens..niet beveiligd. En de seriecondensator is aan de zeer lage kant kwa werkspanning. Basisschakeling is wel goed.

Lig er al lang niet meer wakker van. Het ene land is het andere niet..

GJ_

Moderator

Deze schakeling word toch ook gebruikt in goedkope LED lampen dacht ik?

ja, ben ze zelf nog niet tegengekomen, ik heb er altijd al gehad met schakelende voedingen.
maar in zo een ledlamp zijn ze geïsoleerd, je gaat er dus niet zomaar aan komen.
deze schakeling hier met 'verschillende' uitgangsspanngen zie ik als een 'labvoeding' om mee te experimenteren. en dat zou ik niet doen met zo een schema

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit voedingsprincipe ben ik tegengekomen in elektrische apparaten die weinig vermogen nodig hebben. Maar het ging dan om gesloten apparaten waarvan je kon veronderstellen dat alles onder netspanning stond. Maar als voeding voor hobbyprojecten zou ik het zeker niet adviseren.
Aan het eind van de video zie je ook dat het met een grote vuurbalexplosie eindigt. :)

Inderdaad niet veilig en ook niet nuttig.
Kan niet meer dan een paar milliamps leveren.
En vereist speciale componenten.

En dan nog moet het worden ingebouwd in een veilige behuizing zodat je er niet bij kunt. En dat niet alleen voor de schakeling zelf maar ook voor alles wat er achter komt.

Je kunt veel beter een echte voeding gebruiken. Die kosten ook niet zo veel meer tegenwoordig.

Bijvoorbeeld : https://www.meanwell-web.com/nl-nl/pcb-power-modules/all-application/a…

Op 20 mei 2020 10:20:34 schreef GJ_:
Deze schakeling word toch ook gebruikt in goedkope LED lampen dacht ik?

deze schakeling wordt al zeker 50 jaar toegepast in oplaadbare zaklampen . (van die exemplaren die je rechtstreeks in het stopcontact duwt) en andere kleine verbruikers. Overigens, Die zaklampen waren niet altijd goedkoop, maar wel lekker compact en geen laadblok meezeulen.

er is niks fout mee, als je het voor de gebruiker veilig houd. Een toepassing als universeel voedinkje hoort daar niet bij.

Och, niet nuttig - als je een LED-lamp zelf wil maken dan is dit principe prima geschikt.
Je zou 't ook in een afstandsbediend netspanningsgevoed apparaat kunnen gebruiken dat intern toch al op 230v werkt.

Maar van levensbelang is dat je het apparaat volkomen aanraakveilig maakt. Als er 'contact met de buitenwereld' is, kun je veel beter voor een schakelend voedinkje zoals een telefoonlader gaan, of als het nullastverbruik je niet boeit een traditionele trafo.

Voordeel tegenover de schakelvoeding is dat ie geen RF storing produceert en net zo goedkoop/licht is, voordeel tegenover de trafo is het gewicht. Kosten zullen misschien ook wat lager liggen, al kost een goeie condensator best 'n paar euro voor 1 stuk.
In de hier afgebeelde toepassing gaan cheapo condensatoren binnen enkele jaren kapot (verliezen langzaam capaciteit)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
eSe

Honourable Member

Bovendien verdient iedereen die een brugcel tekent zoals in het filmpje een lijfstraf naar keuze.

Eerder veel liefde en ook nog wat professionele hulp.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Kruimel

Golden Member

Nee, gewoon lijfstraffen. Niet voor de brugcel, maar voor alle andere dingen die hij online heeft gezet.

Laatst kwam in dit topic een ander filmpje van dit kanaal ter sprake, mijn conclusie was toen:

Op 18 mei 2020 18:32:44 schreef Kruimel:
Dit is echt een collaboratie tussen een clickbaitjager en de LCSC marketing-afdeling geweest, ik zou een nieuw project kiezen...

Persoonlijk zou ik alle filmpjes van dit kanaal links laten liggen. Het lijkt er op dat hij alleen 'content' heeft met mediagenieke resultaten, maar in de tussentijd staat er nergens zelfs maar een waarschuwing als "let op met netspanning", "dit werkt niet altijd" of "dit onderdeel wordt heet" terwijl dat verblindend evident moet zijn op het moment dat je er mee bezig bnt. Er zal wel één of ander Youtube algoritme besloten hebben dat ze dit kanaal gaan hypen omdat Google er dan meer aan verdient, maar dit is gewoon allemaal troep.

Persoonlijk sta ik wel open voor een wat minder panische houden tegenover netspanning, je kunt best wat met een voeding als dit, maar de primaire motivatie van dit kanaal is geheel en alleen 'clickbait' genereren. Het ziet er leuk uit en klinkt aannemelijk, maar is intussen gewoon boerenbedrog.

maartenbakker

Golden Member

Opzich doet de schakeling ongeveer wat hij belooft. Voor de condensator van 155J (hij bedoelt 1,5uF) zou ik echter een pulsvast (MKP/FKP) type nemen van tenminste 630V en liever 1000V of een speciaal door de fabrikant voor serieschakeling bestemde X2.

Nu ik eens nadenk... Die condensatorwaarde zou best eens voor een 120V netspanning kunnen zijn. Dan mag de werkspanning van 400V natuurlijk ook gewoon.

Hoe dan ook, ik sluit me bij de rest aan dat je dat youtubekanaal beter niet kunt consumeren als beginner. Hooguit als gevorderde als je je emoties eens de vrije loop wilt laten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."