Slecht branden electronische petroleumkachel

Op 18 mei 2020 20:48:36 schreef benleentje:
[...] Dan zit of de luchtopening helemaal dicht en komt jouw extra lucht niet bij de branden of hij heeft al te veel lucht en die extra lucht maakt dan ook niet meer uit of de regeling is defect en reageert nergens op. Heb je al kunnen testen of de regeling iets doet?

ik heb dat gedeelte ook los gehad maar niks kunnen ontdekken.
na het openen van de kachel zelf lagen er wel allemaal van die chips op de grond.
miss dat er toch nog iets in de lucht aanvoer is gekomen.
Zal hem nog eens los maken.

De motor loopt gewoon van de lucht aanvoer.
als ik de stekker er af trek (3 draden, denk de hall-sensor)
dan lopen de toeren op en valt de kachel in storing.
Als ik de 2 andere draden er af haal(motor zelf) dan valt de motor stil en valt de kachel ook in storing.

benleentje

Golden Member

na het openen van de kachel zelf lagen er wel allemaal van die chips op de grond.

Het kwartje valt nu pas. Maar je hebt nieuwe kachels, waarom niet gewoon retour leverancier en laten ze hem het maar zelf oplossen actie?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 19 mei 2020 15:19:24 schreef benleentje:
[...]
Het kwartje valt nu pas. Maar je hebt nieuwe kachels, waarom niet gewoon retour leverancier en laten ze hem het maar zelf oplossen actie?

Is geen nwe anders was die wel retour gegaan.
de goede kachel is ook niet nieuw.
Die heb ik al een aantal jaar.

[Bericht gewijzigd door lanting73 op dinsdag 19 mei 2020 21:10:57 (12%)

Op 18 mei 2020 21:25:07 schreef lanting73:
[...]

wat voor te veel verschillen bedoel je dan?
want dat snap ik even niet.

Er zit een vermogensverschil tussen die twee kachels en de kaarten met electronica verschillen. Denk aan die weerstand. Wissel je onderling de kaarten en de kachels functioneren niet goed, dan weet je niet goed waarin dat zit. Beide kaarten zitten dan in een foute kachel.

Op 19 mei 2020 20:43:50 schreef ohm pi:
[...]Er zit een vermogensverschil tussen die twee kachels en de kaarten met electronica verschillen. Denk aan die weerstand. Wissel je onderling de kaarten en de kachels functioneren niet goed, dan weet je niet goed waarin dat zit. Beide kaarten zitten dan in een foute kachel.

ja zo bedoel je

mvdk

Golden Member

Er is 1 kachel die naar behoren functioneert?
Wat zitten er voor bedieningselementen op? Wat kun je met die knoppen?
Zit er een "hard en zacht" knop op? En hoe werkt dat dan? Gaat de ventilatormotor sneller of langzamer draaien? Gaat het pompje sneller of langzamer draaien? Geeft zo'n pompje op grote hoogte, in het hooggebergte bijvoorbeeld, evenveel brandstof af als op zeeniveau? Hoe word de hoeveelheid brandstof gedoseerd?
Zijn zomaar wat vragen die bij me opkomen.
De meeste electronica in het ding zal voor de vlambewaking zijn, kan me haast niet voorstellen dat het met een thermokoppel beveiligd is.

Edit: die brandstofdosering, zit er echt niet ergens een z.g. sproeier in de brandstofleiding die ooit eens met een ijzerdraadje gemolesteerd is?
Sproeiers mag je schoonmaken met een paardehaar, geen metaal.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 19 mei 2020 21:27:38 (15%)

Op 19 mei 2020 21:24:39 schreef mvdk:
Er is 1 kachel die naar behoren functioneert?
Wat zitten er voor bedieningselementen op? Wat kun je met die knoppen?
Zit er een "hard en zacht" knop op? En hoe werkt dat dan? Gaat de ventilatormotor sneller of langzamer draaien? Gaat het pompje sneller of langzamer draaien? Geeft zo'n pompje op grote hoogte, in het hooggebergte bijvoorbeeld, evenveel brandstof af als op zeeniveau? Hoe word de hoeveelheid brandstof gedoseerd?
Zijn zomaar wat vragen die bij me opkomen.
De meeste electronica in het ding zal voor de vlambewaking zijn, kan me haast niet voorstellen dat het met een thermokoppel beveiligd is.

Edit: die brandstofdosering, zit er echt niet ergens een z.g. sproeier in de brandstofleiding die ooit eens met een ijzerdraadje gemolesteerd is?
Sproeiers mag je schoonmaken met een paardehaar, geen metaal.

mijn oude kachel werkt goed.
deze 2e kachel die eigenlijk het zelfde is alleen iets minder vermogen en ander merk.
alles is vol automatisch en de kachel kan ingsteld worden op temperatuur.
deze temperatuur houd hij dan constant.
het opstarten dus het voorverwarmen en de electrische ontsteking gaat dus ook automatische
naar gelang de ingestelde temperatuur bepaalt de kachel de gewenste warmte en geeft dus met het hoger instellen meer petroleum ,aanvoer lucht en de ventilator voor de verspreiding van de warmte gaat sneller draaien.
is de gewenste temperatuur bereikt dan gaat het vermogen van de kachel naar beneden en wordt de aanvoer van petroleum verminderd+ de aanvoerlucht en de ventilator voor de verspreiding van de warmte.
het minste vermogen van de goede kachel is 800 watt en het hoogste vermogen is 3900 Watt aan verwarmings vermogen.
De 2 knoppen op de print hebben er waarschijnlijk met de afstelling te maken met waar de kachel wordt gebruikt.
Maar dat weet ik dus niet zeker maar nu jij het zo zegt lijkt mij het logisch dat er op hoogte meer lucht moet worden aangevoerd dan hier.
er zitten verschillende beveiligingen op dus ook vlambewaking en slechte verbranding.
Er zit volgens mij wel een thermokoppel op voor de vlam

Het lucht aanvoer gedeelte los gehad maar daar zat verder niks in wat de lucht blokkeerde.
Hij draait ook gewoon en er komt ook lucht uit.
Dus denk dat ik dat kan uitsluiten.
Het op die 2 knopjes drukken begint mij steeds meer te kriebelen?

Shiptronic

Overleden

stuk/onbruikbaar is het toch al, het kan alleen maar beter worden.

Er blijkt nog ergens een filter te zitten, geen idee of het lucht of brandstof is : https://www.gebruikershandleiding.com/Zibro-Kamin-RCA68/669457/antwoor…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 20 mei 2020 19:41:49 (55%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 mei 2020 19:37:35 schreef Shiptronic:
stuk/onbruikbaar is het toch al, het kan alleen maar beter worden.

Er blijkt nog ergens een filter te zitten, geen idee of het lucht of brandstof is : https://www.gebruikershandleiding.com/Zibro-Kamin-RCA68/669457/antwoor…

Dit zij de brandstof filter en lucht filter idd.
Zijn allebei schoon.

De brander even weer los gehaald
En hier een foto van de naald waar de petroleum in de kamer wordt in gedruppeld/gespoten.
Ook hier zie ik niks raars.

[Bericht gewijzigd door lanting73 op woensdag 20 mei 2020 20:26:40 (11%)

ALs je twee van deze kachels nog niet genoeg vindt om aan te werken. Ik heb ook een (dezelfde) die niet start...

Ik zou hem toch wel aan de gang willen krijgen. Anders doe ik hem weg, kapot hier laten staan heeft geen nut. Waar zou slecht starten aan kunnen liggen?

Het is trouwens geen Zibro-kwaliteit.

Op 21 mei 2020 10:44:28 schreef Hoeben:
ALs je twee van deze kachels nog niet genoeg vindt om aan te werken. Ik heb ook een (dezelfde) die niet start...

Ik zou hem toch wel aan de gang willen krijgen. Anders doe ik hem weg, kapot hier laten staan heeft geen nut. Waar zou slecht starten aan kunnen liggen?

Het is trouwens geen Zibro-kwaliteit.

Er is gelukkig maar 1 die niet optimaal brand na mijn mening Hahaha.

Slecht starten kan ook meerdere oorzaken hebben.
Geeft hij ook een foutmelding dan?

mvdk

Golden Member

Die naald, waarmee de brandstof in de verbrandingskamer word gebracht, die zit op de een of andere manier aan dat koperen pijpje vast. Zit er in dat hele traject, van die losgemaakte knelkoppeling tot aan die inspuitnaald, niet ergens een dunne doorlaat, een sproeier?

Op 21 mei 2020 11:55:01 schreef mvdk:
Die naald, waarmee de brandstof in de verbrandingskamer word gebracht, die zit op de een of andere manier aan dat koperen pijpje vast. Zit er in dat hele traject, van die losgemaakte knelkoppeling tot aan die inspuitnaald, niet ergens een dunne doorlaat, een sproeier?

Uiteinde leiding komt aan de pomp vast.
De snelkoppeling aan de ingang heb ik nog niet los gehad.
Ik zal dat later nog even doen.
Ik vermoed zelf dat er geen sproeier en zit omdat ik denk dat het niet met hoge druk wordt ingespoten.

Ik zie zo geen sproeier zitten.
Hierbij wat andere foto's nog.
Er zitten nog wat meer voelers op.

In het begin brand hij redelijk.
Daarna begint hij steeds geler te branden.

Heeft de kachel voorheen op bio diesel of diesel met bio toevoeging gebrand?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 21 mei 2020 19:57:20 schreef Hunebedbouwer:
Heeft de kachel voorheen op bio diesel of diesel met bio toevoeging gebrand?

Niet bij mij.
Heb hem nog maar een week of 2.
Volgens die eigenaar hadden zij orginele Zibro brandstof gebruikt.
Maar ja zeggen wel vaker wat Hahaha.
Ik gebruik ook geen orginele brandstof.

Ik heb geen verstand van kachels. Maar als ik dit verhaal met mijn naive blik lees en op de foto's zie dat alles er schoon uitziet begin ik echt die brandermat te verdenken. Er schijnt dus geen sproeier te zijn. Wil je dan een brandbaar mengsel maken dan moet je dat op de kaars manier doen. Met een lont dus. Ik denk dat die brandermat dus de funtie van de lont heeft. En een lont kan verstopt raken door bijvoorbeeld het gebruik van een verkeerde of vervuilde brandstof. En het feit dat je brandermatten inclusief de lijm als spare delen kunt kopen zegt ook al iets. Ik zou denk ik nu eerst een nieuwe brandermat proberen. Ik denk dat je anders niet veel verder zult komen als je op deze manier blijft doorprutsen. Ook met het uitwisselen van onderdelen tussen beide kachels gaat het denk ik niet werken. Er is alleen een grote kans dat je de wel goed werkende kachel ook stuk repareert.

En een gele vlam is echt koolmonoxide. Meet je wel goed met je koolmonoxide meter? En is die meter wel goed?

Zie je roetvorming bij de slecht brandende kachel?
Zo ja, dan heb je een probleem.
Zo nee, niets aan het handje.

Op 21 mei 2020 20:07:42 schreef lanting73:
Volgens die eigenaar hadden zij orginele Zibro brandstof gebruikt.

Is gewoon waaibomen petroleum, maar dan gezuiverd van stankproducerende en kankerverwekkende stoffen.

Op 21 mei 2020 20:28:35 schreef Ex-fietser:
Ik heb geen verstand van kachels. Maar als ik dit verhaal met mijn naive blik lees en op de foto's zie dat alles er schoon uitziet begin ik echt die brandermat te verdenken. Er schijnt dus geen sproeier te zijn. Wil je dan een brandbaar mengsel maken dan moet je dat op de kaars manier doen. Met een lont dus. Ik denk dat die brandermat dus de funtie van de lont heeft. En een lont kan verstopt raken door bijvoorbeeld het gebruik van een verkeerde of vervuilde brandstof. En het feit dat je brandermatten inclusief de lijm als spare delen kunt kopen zegt ook al iets. Ik zou denk ik nu eerst een nieuwe brandermat proberen. Ik denk dat je anders niet veel verder zult komen als je op deze manier blijft doorprutsen. Ook met het uitwisselen van onderdelen tussen beide kachels gaat het denk ik niet werken. Er is alleen een grote kans dat je de wel goed werkende kachel ook stuk repareert.

En een gele vlam is echt koolmonoxide. Meet je wel goed met je koolmonoxide meter? En is die meter wel goed?

De kachel werkt niet volgens de lont methode maar via de verdampings methode.
Daarom verwamt hij de kachel ook voor.
Dat duurt een minuut of 3.
Door het druppelen van de petroleum in de hete kamer verdampt het petroleum en dat wordt ontbrand.

De pomp is pulserend.
Dat kun je goed horen als de kachel op zijn zachts draaid.
Ik ga de kachels eens vergelijken met elkaar qua puls en spanning op de motor van de aanvoer lucht.
Er zit verschil in dat had ik al geconstateerd.

Een koolmonoxidemeter alarmeert niet direct bij een lage concentratie. Het is best mogelijk dat er CO wordt geproduceerd, maar niet op een 'instant' gevaarlijk niveau.

Wellicht neemt de TS de juiste voorzorgsmaatregelen en laat ie de kachel niet een half uur met gele vlam doorbranden, terwijl dat misschien wel nodig is om de CO melder te triggeren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 21 mei 2020 21:09:25 schreef ohm pi:
Zie je roetvorming bij de slecht brandende kachel?
Zo ja, dan heb je een probleem.
Zo nee, niets aan het handje.

Nee roet totaal niet.
Ook op de metalen behuizing boven de vlammen zie ik geen teken van roet
Qua geur ed is het niet anders dan mijn oude kachel.
Alleen de gelige vlam dus.

Op 21 mei 2020 21:15:32 schreef Ledlover:
Een koolmonoxidemeter alarmeert niet direct bij een lage concentratie. Het is best mogelijk dat er CO wordt geproduceerd, maar niet op een 'instant' gevaarlijk niveau.

Wellicht neemt de TS de juiste voorzorgsmaatregelen en laat ie de kachel niet een half uur met gele vlam doorbranden, terwijl dat misschien wel nodig is om de CO melder te triggeren.

Er zit nog een sensor naast de verbrandingskamer en nog 1 boven de kamer.