Apollo s65 relaisvoet aansluitschema

Ik heb een apollo s65 rookmelder, die ik wil aansluiten op een alarminstallatie.

Ik heb hiervoor een sokkel met relais, type 45681-245 (zie bijvoorbeeld hier)

Alleen in geen velden of wegen kan ik een aansluit schema vinden.
In de apollo catalogus op pagina 13 staat wel een schema, maar dat is voor de 45681-508

Ik zou denken l1 & l2 voedingsspanning en alarm contact natuurlijk via C en NC, maar dat werkt niet (hoor relais niet schakelen, en led op melder kleurt niet)

Wie weet hoe je dit type moet aansluiten?

EricP

mét CE

Apollo zal toch wel een datasheet van die melder hebben? Wat er in die sokkel zit is daar uiteraard ondergeschikt aan.
Wat je verder aan 'aansluitschema' zou willen hebben, ontgaat me.

Doorgaans is het concept dat die melder 'weinig' stroom trekt in standby en 'veel' stroom gaat trekken bij alarm. Een aantal hebben ook nog een uitgang die iets kan schakelen - daar zal bij jou dat relais wel op zitten.

Ik weet zo ff uit m'n hoofd niet of de LED op de melder ook zo nu en dan even flitst. Bij een thermo differentiaal melder toch al niet. Wellicht bij de optische melder wel.

fig6 van de handleiding staat toch een 12v wiring diagram. Echt duidelijk is het niet.
https://vistafireproducts.co.uk/pub/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/s/e/series_65_standard_relay_base_-45681-245.jpg

staat wel nc-c-nc op plaatje

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 10 mei 2020 12:05:01 (52%)

@Peter, dat is een ander type (508), het model dat ik heb ziet er net iets anders uit. Mogelijk had ik dat type moeten hebben, maar het model dat ik heb (245) zou volgens specs ook moeten werken

@EricP: datasheet specifiek voor dit artikel kan ik niet vinden, zowel in NL als EN. Wel zou je eea kunnen afleiden uit andere schema's.

Ik vind het nogal vreemd dat het nc contact ook zonder spanning gesloten, maar wellicht is dit gebruikelijk? Energie besparing oid

Dan zit er niets anders op dan een busje spray kopen.

maartenbakker

Golden Member

NC = Normally Closed. Ja dus.

NO is het contact dat je moet hebben als je bij alarm iets wilt inschakelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 10 mei 2020 14:06:33 (58%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

@EricP: datasheet specifiek voor dit artikel kan ik niet vinden, zowel in NL als EN.

Welke melder heb je dan? Meer dan een serie 65 kan ik uit je verhaal niet afleiden. Welnu, daar zijn er nog wel een paar van!

Ik vind het nogal vreemd dat het nc contact ook zonder spanning gesloten, maar wellicht is dit gebruikelijk?

Eh... NC... normally closed... Eh... het zou mij er verbazen als het niet gesloten zou zijn!

Energie besparing oid

Die mis ik even...

Dan zit er niets anders op dan een busje spray kopen.

Of beginnen met roken :)

De s65, type 55000-317apo. Had ik toch beter moeten kijken voor ik deze kocht, dit is namelijk het model zonder flashing led / test switch. Was wel handig geweest nu, om er in ieder geval eentje van te hebben gekocht.

Als het nc contact gesloten is, ook zonder dat er spanning op de print staat, weet je nooit of het relais defect is, of er geen spanning op de melder staat waardoor hij toch niet werkt. Ik had een schakeling verwacht die zodra er spanning op de print staat, een relais bekrachtigd en de c-nc verbinding maakt. In geval van een signalering valt ie weg.
De enige reden om dat niet te maken die ik kon bedenken is het verbruik in rust van het relais dat je dan hebt. Niet zoveel mA, maar wel over langere tijd.

EricP

mét CE

De s65, type 55000-317apo. Had ik toch beter moeten kijken voor ik deze kocht, dit is namelijk het model zonder flashing led / test switch.

Hmz... Dit zijn toch wat serieuzere melders. De testswitch heet 'spuitbusje'. Dat is de enige manier om de hele melder te testen!

Als het nc contact gesloten is, ook zonder dat er spanning op de print staat, weet je nooit of het relais defect is, of er geen spanning op de melder staat waardoor hij toch niet werkt. Ik had een schakeling verwacht die zodra er spanning op de print staat, een relais bekrachtigd en de c-nc verbinding maakt. In geval van een signalering valt ie weg.

Daar is het relais helemaal niet voor bedoeld. Signalering vindt plaats doordat de melder stroom gaat trekken. Daar triggert het alarmpaneel op. Die dingen zijn daisy-chained. De laatste heeft doorgaans een weerstand als afsluiting. Het paneel kijkt naar /heel weinig stroom - open loop/weinig stroom - alles in rust/veel stroom - er is een alarm/nog meer stroom - kortsluiting (om het simpel te houden). Dat relais is puur bedoeld al extra indicator. Helemaal niet om alarm te maken.

De enige reden om dat niet te maken die ik kon bedenken is het verbruik in rust van het relais dat je dan hebt. Niet zoveel mA, maar wel over langere tijd.

Nou ja, dat probleem speelt dus wel. Want die melders zijn dus bedoeld voor een paneel wat stroom meet. Een relais wat 'op' is in rust, past daar dus in z'n geheel niet in!

Dank voor dit antwoord EricP, interessant om te weten hoe een brandmeldcentrale werkt.

In mijn geval, waarbij ik de melder aansluit op een inbraakcentrale, zal het relaisje dus wel de alarm melding geven.

Ik ga roken/sprayen

marcob

Golden Member

Nooit de rook van een sigaret in een melder blazen, dit geeft blijvende vervuiling in de melder.

Je hebt twee soorten relais voeten, de relais voet in jouw openingsbericht is om een hard contact uit een melder te halen, welke opgenomen is in een melderlus van een brandmeldcentrale. De meeste melders hebben een uitgang voor een zogenaamde nevenindicator, deze uitgang wordt gebruikt voor het relais.
De andere relais voeten zijn tevens voorzien van een voedingsspanning aansluiting, voet getoond op de foto.

Kies voor een melder die geschikt is voor 12V, de meeste inbraak systemen zijn 12 Volt. Brandmeldcentrales zijn 24 Volt.

Brandmelders reset je door kortstondig de voedingsspanning te verwijderen. Daarom moet je de melders zo aansluiten dat een technische storing (of verwijderen voedingsspanning) geen brandalarm mag veroorzaken.

Goede inbraakcentrales hebben een voorziening om brandmelders te resetten, tijdens de reset worden de brandmelder ingangen kortstonding overbrugd.

Hier staan een aantal geschikte melder en ook testgas:
https://www.beveiligingswinkel.nl/alarmsystemen/rookmelders-en-gasdete…

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

deze melders heb ik wel gebruikt om vlucht deurdrangers welke een eigen rookmelder hadden aan te sluiten. normaal heeft de voet geen relais ingebouwd zitten, een potentiaalvrij contact is niet nodig normaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

dit geeft blijvende vervuiling in de melder.

Helemaal mee eens. Maar voor een keertje... boeiend... Heb je wel eens zo'n ding open gehaald wat 10 jaar ergens gehangen heeft? Daar gaat 1x een beetje rook uit een sigaret niks aan toevoegen hoor :+

Ik meen dat deze meldertjes het vanaf 9V doen. Dus als je draadje niet te dun is, dan zou het op een 12V systeem netaan kunnen werken.

Deze dan, ook hier staan de symbolen er netjes in.

Ik heb op het werk ook dit soort voetjes alleen ander merk wat me nog niet te binnen schiet. Hier komt het relais op bij inschakeling en geen detectie. De voeding komt van een uitgang uit de plc. 1x per dag wordt de uitgang uitgezet voor 5 seconden en kijkt de plc of de relais afvallen. Na een detectie moet de uitgang binnen 5 seconden 2x schakelen om een reset aan de melder te geven.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 10 mei 2020 18:53:32 (80%)

Getest met spray en alles werkt zoals verwacht.
Dus het alarm contact via de nc/c verbonden en de spanning op l1/l2 (parallel bij meerdere melders)
Nadeel blijft dus dat je geen melding krijgt als mocht de detector intern kapot gaan, of uit de voet gedraaid zijn.

Shiptronic

Overleden

Op 10 mei 2020 13:56:23 schreef Shipmate:
@Peter, dat is een ander type (508), het model dat ik heb ziet er net iets anders uit. Mogelijk had ik dat type moeten hebben, maar het model dat ik heb (245) zou volgens specs ook moeten werken

@EricP: datasheet specifiek voor dit artikel kan ik niet vinden, zowel in NL als EN. Wel zou je eea. kunnen afleiden uit andere schema's.

Ik vind het nogal vreemd dat het nc contact ook zonder spanning gesloten, maar wellicht is dit gebruikelijk? Energie besparing oid

Dan zit er niets anders op dan een busje spray kopen.

Tamper detectie, nu weet je ook gelijk wanneer de kabel onderbroken word, dan krijg je gelijk alarm, of ergens een slechte verbinding. Een alarm-relais houd je vaak ook "op" valt de voeding weg, valt het relais ook af, en krijg je ook alarm (bij batterij gevoed zal dat anders liggen)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Nadeel blijft dus dat je geen melding krijgt als mocht de detector intern kapot gaan, of uit de voet gedraaid zijn.

Intern kapot, dat zal wel loslopen (in de zin van: wat er stuk gaat, is de detectie). Uit z'n voet... Tsja... Dan moet je die melder gebruiken zoals de fabrikant dat bedoeld heeft he! :)

mel

Golden Member

Ik heb andere types melders.
4 draads aansluiting,voeding 12 volt, de min, en 2 potentiaalvrije kontakten, welke je dmv jumper kan instellen op nc of no.
Als de melder niet aanwezig is, geeft hij wel degelijk een alarmmelding,logisch want dan is de lus onderbroken.
Ik heb de uitvoering met LEDje welke in iedere minuut even flitst.
Resetten is alleen mogelijk als je de spanning onderbreekt.
Werkt (soms ) te goed..Als ik fanatiek aan het koken ben, moet ik uitkijken dat de brandweer niet voor de deur staat... ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..