Regelbare voeding 3-25V , fix 1 A output

Beste , ik zou een schema om een regelbare voeding te maken van 3 - 25 V DC output , met een vaste stroomuitgang van 1 A.

Is er iemand die mij hierbij kan helpen ?
Heb al vanaf gevonden, maar niet echt wat ik zocht
Bedankt voor je input
Mvg,
David

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit is zeker iets, alleen kan ik geen gebruik maken van de LM317, kunnen we dit doen met specifieke transistoren ?

Uit de oude doos voordat de 78xx gemeengoed waren, schakeling 2 van onderstaande pagina heb ik zelf ook regelmatig gebruikt.

https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/ele…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
wtt

Golden Member

alleen kan ik geen gebruik maken van de LM317, kunnen we dit doen met specifieke transistoren ?

Schoolvraag?

yes, ik voor mijn stiefzoon , en ik wou hem even helpen

Heb vroeger ook elektronica gedaan, maar dit is meer dan 25 jaar geleden , dus ben al wat vergeten

Daarom mijn vraag naar jullie :-)

Kruimel

Golden Member

Wel, dan zou ik voor een aangepaste versie van de schakeling van Roland van Leusden gaan, dit zijn heel erg 'old skool' schakelingen die makkelijk te bouwen en begrijpen zijn. Ik zou wel wat nieuwere componenten gebruiken, bijvoorbeeld een blauwe of witte LED als referentie, want zeners van rond de 3V hebben toch al matige karateristieken. Voor de kleinsignaal transistoren kan je wel de BC547 gebruiken, de twee uitgangstransistoren T2 en T3 kan je wel substitueren met een geïntegreerde Darlington zoals de TIP122 of TIP142, die makkelijker te koelen zijn bij dit grotere vermogen.

Zijn verder wel alle componenten toegestaan?
Mag het een bestaand schema zijn of moet het zelf ontworpen zijn?
Welke opleiding doet hij precies dan kunnen wij een beetje inschatten hoe ingewikkeld het moet worden.

PE2BAS

Op 20 mei 2020 10:29:17 schreef daviddewinterddw:
... met een vaste stroomuitgang van 1 A...

Wat bedoel je daarmee. is dat de max stroom of maak je een stroombron of wil je zeggen spanning- en stroomgeregeld?

LDmicro user.

Uitleg die ik gekregen heb is :

Gestabiliseerde regelbare voeding van regelbaar 3-25 V- 1A

Ik heb ook het schema toegevoegd, alleen missen we nog de grootte / waarde van zowel de spoel, condensatoren & weerstanden. Kunnen jullie hierbij helpen en/of gaat dit schema werken ?

Bedankt voor jullie input

Shema gaat niet werken, waar komt dat shema vandaan, van je stiefzoon ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Thevel

Golden Member

Dat schema gaat voor geen meter werken.

E/
Roland was sneller....

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 20 mei 2020 15:32:26 (28%)

Kruimel

Golden Member

Zeg daviddewinterddw, je zei elektronica te hebben gedaan in het verleden, maar dan zou je zelf ook gezien moeten hebben dat dit schema kansloos was. Kijk eerst eens naar die schakelingen van Roland van Leusden, en bedenk even hoe deze werken (vooral de eerste) en vraag je af hoe je die aanpast naar een geschikter spanningsbereik.

Overweeg ook om het schema gewoon met potlood en papier uit te tekenen en te fotograferen, want de manier dat het nu gemaakt is, is lastig te lezen en eigenlijk niet helemaal juist. Papier is flexibeler en laat toe om kleine toelichtingen te schrijven die het duidelijker maken om aan te geven wat er gaande is.

In dit geval ga ik er even van uit dat de gepolariseerde connector die je hebt getekend een netstekker moet voorstellen (met gelijkspanning werkt een transformator niet) en dat de LED een gloeilampje moet voorstellen (een rode LED kan niet tegen meer dan ~1,8V).

Als je een geregelde voeding hebt kunnen we nog wel even kijken naar een stroombegrenzing, die is in de schakelingen van Roland van Leusden makkelijk in te bouwen als dat nodig mocht zijn. Deze schakeling heeft namelijk geen limitering van de stroom, waardoor je bij het maken van kortsluiting je transistor kapot kan maken.

Effectief, dit schema komt van mijn stiefzoon, ben bezig met aantal wijzigingen aan te brengen

Ik heb dit een keer gebouwd voor een 1A voeding.

Voor "tot 25V" heb je niet eens de HV versie nodig.

Voor 1A moet je de weerstandjes die nu op 1.5 ohm staan ongeveer een factor drie verlagen.

Iadj kan je open laten. "EN" mag met een weerstandje aan de voeding geloof ik. Dat andere draadje is net buiten beeld doorverbonden.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 20 mei 2020 16:28:21 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, gezien het "shema" van de stiefzoon en de opmerking dat er geen LM317 gebruikt mag worden, lijkt me een geschakelde voeding nog een aantal bruggen te ver, zeker als je er ook nog uitleg over moet gaan geven.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 20 mei 2020 16:30:57 (15%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kruimel

Golden Member

Sorry rew, maar dat ontwerp lijkt me in de gegeven context inderdaad totaal ongeschikt. Persoonlijk zou ik streven naar een simpele lineaire voeding.

Ik zocht nog een excuus om mijn cnc geval weer eens te gebruiken dus ik heb het 2e schema uit de link dan Roland van Leusden gemaakt. Wel met andere transistoren, gewoon wat rondslinger meuk BC546 en TIP131. De tip131 is al een darlington dus ik heb die in het schema weg gelaten. De zener is een BZX79-B5V6 geworden. (Let op, in het schema staan een aantal componenten verkeerd aangegeven, ik had de juiste nog niet in de lib zitten)

Waarschijnlijk gaan er nu een rits opmerkingen komen over mijn aanpassingen maar op het eerste gezicht werkt het wel redelijk. Je merkt wel dat de uitgang spanning gevoelig is voor een verandering aan de ingang en voor een verandering in belasting. Nu kan dat heel goed komen door dat ik het zomaar heb veranderd zonder het echt goed door te rekenen. Aan de andere kant is het schema vrij simpel dus ik verwacht er ook geen wonderen van. ;) Om de performance te verbeteren zou ik beginnen met rekenen. Daarna zou ik de zener vervangen voor iets beters, dat zal de grootste invloed hebben op veranderingen aan de ingang. Een verandering op de basis van Q1 wordt versterkt, hoeveel is afhankelijk van de stand van de potmeter. Hoe stabieler de spanning daar dus is, hoe minder afwijking je hebt aan de uitgang.

Ik heb het trouwens ook nog niet heel goed getest hoor, zomaar een fan als belasting, vermoedelijk nog geen 100mA @12V. In ieder geval bij lange na geen 1A!

Een laatste opmerking, in mijn schema en pcbtje zitten geen condensatoren. Deze ga je wel nodig hebben, zeker als je gaat voeden uit een trafo.

PE2BAS
Kruimel

Golden Member

Da's best een leuk printje geworden, niks mis mee. Soms wilde ik dat ik even met zo een apparaat kon spelen (om hem waarschijnlijk de rest van mijn leven op zolder in een doos te laten, want zo gaat het me vaker af).

Ik zou het ook gewoon gebouwd hebben met de componenten die ik in de rommelbak had, het luistert allemaal niet zo nauw. Wat meer zenerstroom helpt waarschijnlijk (mik op 5 à 10mA of zo). Nu zal de zener niet meer dan een paar-100µA over houden gok ik. Komt die al op 5,6V?

PS Ook wel passend dat je in de geest van het ontwerp ook een Philips transistor hebt toegepast.

Dankjewel allemaal, ik denk dat ik ga voor het schema van Roland, maar wetende dat ik een output moet hebben tot 25 v DC met 1A, welke formules moet ik gebruiken om dat component waardes te berekenen ?

Bedankt nogmaals voor jullie input

Op 20 mei 2020 16:32:06 schreef Kruimel:
Sorry rew, maar dat ontwerp lijkt me in de gegeven context inderdaad totaal ongeschikt. Persoonlijk zou ik streven naar een simpele lineaire voeding.

Tuurlijk is het compleet ongeschikt. Maar het is wel het enige schema tot nu toe wat aan de eis "constante stroom van 1A" voldoet. Eerst moeten de specs die daadwerkelijk gewenst zijn boven water komen. Dat was wat ik probeerde te triggeren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 mei 2020 09:38:51 schreef daviddewinterddw:
Dankjewel allemaal, ik denk dat ik ga voor het schema van Roland, maar wetende dat ik een output moet hebben tot 25 v DC met 1A, welke formules moet ik gebruiken om dat component waardes te berekenen ?

Bedankt nogmaals voor jullie input

Ik vind het zelf wel leuk om dit iets beter te krijgen. Wellicht is het een idee om dit topic te gebruiken om het ontwerp verder te ontwikkelen totdat het aan jou eisen voldoet? Verder is het wel handig om te weten wat je thuis al tot je beschikking hebt om wat testjes / metingen uit te voeren.

Waar ik wel mee zit is dat dit officieel een schoolvraag is. Daar gelden wat regels voor in de vorm waarop antwoorden worden gegeven. Misschien kan een MOD de situatie wat beter inschatten en hier verlichting in geven? Zou je kunnen vertellen om welk niveau het gaat? Als ik het zo inschat is het voor een profiel werkstuk of een van de eerdere jaren MBO?

PE2BAS

is voor mijn stiefzoon zit in zijn laatste jaar electriciteit - technische, maw dit jaar afstuderen
Blijkbaar verschillende eindwerken, waar onder andere deze

Dit jaar afstuderen, en dan niet in staat om zelf een schema op te zoeken en zelf zijn schoolopdracht te maken?

Volgt waarschijnlijk buitengewoon onderwijs (buo)...