Ledjes vervangen voor weerstanden of diodes

Beste mensen ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen met mijn project.
Het gaat om het volgende:

Ik heb een achterlicht van een motorfiets die bestaat uit 2 helften, links en rechts.
Elke kant heeft een ledje die beide constant branden zodra je de motor op contact zet.
Wat ik wil is dat wanneer ik richting aangeef dat dan het linker of rechter ledje mee gaat knipperen en dat het andere ledje blijft branden.

De 2 ledjes staan in serie.

Wat ik heb gedaan is 2 wissel relais aangesloten die worden aangestuurd door het signaal van de knipperlichten.
Als er geen knippersignaal is dan branden beide leds in het achterlicht.
Zodra ik richting aangeef gaat het relais schakelen.
Om de stroomkring rond te houden heb ik 2 precies dezelfde ledjes gebruikt als die in het achterlicht zaten.
De ledjes knipperen dan om en om dus de extra ledjes zullen moeten worden weggestopt ergens onder de kap of het zadel.

Alles werkt dus in principe gewoon maar wat ik liever zou willen is de extra toegevoegde ledjes vervangen voor weerstanden of diodes of iets degrgelijks.

Is er misschien iemand die me hiermee op weg kan helpen?
Ik durf zelf niet zomaar iets te doen omdat ik bang ben om de ledjes van het achterlicht door te branden.

Alvast bedankt!

Omdat de ledjes in serie staan, zal er ook wel een stroombegrenzing in de vorm van elektronica of een weerstand in zitten. Je kunt het ledje wat moet knipperen gewoon periodiek kortsluiten met een relais contactje.
Twee relais met een maakcontactje is dus voldoende.
Heb je het elektrisch schema van de boordinstallatie , dan kun je ook bepalen of het gewoon met een paar transistors kan.

fatbeard

Honourable Member

Bedenk wel dat een relais een beperkte mechanische levensduur heeft en gevoelig is voor schokken en trillingen.
Nu valt dat laatste meestal wel mee, maar toch.

Ik zou voor twee opto-couplers gaan, die elk een van de LEDs kortsluiten. Compact, geen bewegende delen en in deze toepassing nagenoeg onbeperkte levensduur...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Je kunt het ledje wat moet knipperen gewoon periodiek kortsluiten met een relais

Houd er wel rekening mee dat het knipperen dan precies tegengesteld is aan dat van de 'originele' knipperaars...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of je sluit juist het ANDERE ledje kort. Dan gaat waarschijnlijk degene die moet knipperen even (iets) feller branden.

Hieruit blijkt dat het niet direct duidelijk is welke kant je nu op zou willen aangeven....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste mensen bedankt voor alle reacties dat had ik niet verwacht dat er zo snel zo veel reacties zouden komen.

Het ledje kortsluiten had ik ook al aan gedacht maar ik ben bang dat dan het andere ledje teveel spanning krijgt en doorbrandt. Plus dat ik dan waarschijnlijk een melding krijg op mijn dashboard dat er een storing met de verlichting is.

Daarom heb ik voor een wissel relais gekozen om de stroom om ter leiden door de extra toegevoegde ledjes om als het ware de boordcomputer voor de gek te houden.

In principe ben ik wel tevreden hoe het nu is maar het was mooier geweest als ik de extra ledjes zou kunnen vervangen voor iets dat geen licht geeft.

Op 21 mei 2020 10:43:41 schreef Arco:
[...]
Houd er wel rekening mee dat het knipperen dan precies tegengesteld is aan dat van de 'originele' knipperaars...

Misschien wel een gewenst effect, bij spoorbomen is dat ook zo om en om.

Op 21 mei 2020 11:25:44 schreef buzzy:
[...]Misschien wel een gewest effect, bij spoorbomen is dat ook zo om en om.

Dit is nu inderdaad het geval maar dat is voor mij geen probleem.

Op 21 mei 2020 10:38:03 schreef fatbeard:
Bedenk wel dat een relais een beperkte mechanische levensduur heeft en gevoelig is voor schokken en trillingen.
Nu valt dat laatste meestal wel mee, maar toch.

Ik zou voor twee opto-couplers gaan, die elk een van de LEDs kortsluiten. Compact, geen bewegende delen en in deze toepassing nagenoeg onbeperkte levensduur...

Clignoteurs en auto's gaan jarenlang mee. Gaat tot nu toe altijd nog met een relais. De betrouwbaarheid valt dus nogal mee. Bij voorkeur een zgn "automotive" relais gebruiken. Die zijn meestal goed ingekapseld en wat robuuster uitgevoerd. Bij een steekrelais kun je dan ook weer een passend voetje kopen.

Op 21 mei 2020 11:04:44 schreef Nazar:
Het ledje kortsluiten had ik ook al aan gedacht maar ik ben bang dat dan het andere ledje teveel spanning krijgt en doorbrandt. Plus dat ik dan waarschijnlijk een melding krijg op mijn dashboard dat er een storing met de verlichting is.

Leds zijn ondanks hun eenvoud voor veel mensen een crime om aan te sluiten. Leds branden niet op spanning, maar op de stroom die er doorheen loopt. Om stroom te laten lopen door een LED, moet daar een minimale spanning over staan. Als de led eenmaal brandt en je verhoogt de stroom, dan zal de spanning over de led nauwelijks toenemen. Zou je de spanning verhogen met bijv een stevige voeding dan zal er zeer snel een grote stroom gaan lopen. Een paar tienden van een volt kan al funest zijn voor de led als de stroom niet begrensd wordt.
Daarom branden leds op stroombronnen, of wordt de stroom begrensd door een weerstand.
Voor een serieschakeling geldt uiteraard hetzelfde, alle leds worden door de zelfde stroom doorlopen en de spanning neemt met iedere led toe. (De eigenschap van een stroombron is, dat de spanning in theorie oneindig hoog oploopt als de keten onderbroken wordt)
Door de stroombron aansturing zal de stroom in de keten nauwelijks toenemen als er een led kortgesloten wordt. Zoals ik al schreef, een schema van de elektrische installatie van de motor zou kunnen helpen.

Anoniem

De 2 ledjes staan in serie.

De 2 ledjes in het achterlicht staan in serie. OK

Wat ik heb gedaan is 2 wissel relais aangesloten die worden aangestuurd door het signaal van de knipperlichten.

Tot hier ben ik nog mee

Om de stroomkring rond te houden heb ik 2 precies dezelfde ledjes gebruikt als die in het achterlicht zaten.

Maar nu weet ik echt niet hoe dat met de 2 ledjes van het achterlicht die zowiezo in serie staan, de 2 extra ledjes en 2 wisselrelais tot een werkend geheel is gekomen

Ik ga een schema nodig hebben :S

Op 21 mei 2020 12:00:06 schreef anoniem015:
[...]
De 2 ledjes in het achterlicht staan in serie. OK

[...]
Tot hier ben ik nog mee

[...]
Maar nu weet ik echt niet hoe dat met de 2 ledjes van het achterlicht die zowiezo in serie staan, de 2 extra ledjes en 2 wisselrelais tot een werkend geheel is gekomen

Ik ga een schema nodig hebben :S

Door het wissel relais aan te sturen gaat een de ledjes in het achterlicht uit en gaat het extra toegevoegde ledje branden zodat de stroomkring rond blijft en het andere ledje in het achterlicht dus ook blijft branden.

Wat ik hier uit de reacties opmaak is dat ik dus in plaats van de stroom om te leiden ook het desbetreffende ledje dat ik wil laten knipperen kan kortsluiten zodat hij uit gaat/knippert en toch de stroomkring rond blijft.
Waar ik bang voor ben is dat dan het andere ledje in het achterlicht stuk zal gaan omdat deze dan teveel spanning krijgt.

Het zijn heel erg felle leds en mocht er een stuk gaan dan zou ik niet weten waar ik een vervanger kan vinden. Een compleet nieuw achterlicht is ook niet bepaald goedkoop.

Waar ik bang voor ben is dat dan het andere ledje in het achterlicht stuk zal gaan omdat deze dan teveel spanning krijgt.

Buzzy heeft keurig netjes beschreven hoe alles werkt en ook waarom je led niet teveel spanning zal krijgen.

Leds zijn ondanks hun eenvoud voor veel mensen een crime om aan te sluiten. Leds branden niet op spanning, maar op de stroom die er doorheen loopt. Om stroom te laten lopen door een LED, moet daar een minimale spanning over staan. Als de led eenmaal brandt en je verhoogt de stroom, dan zal de spanning over de led nauwelijks toenemen. Zou je de spanning verhogen met bijv een stevige voeding dan zal er zeer snel een grote stroom gaan lopen. Een paar tienden van een volt kan al funest zijn voor de led als de stroom niet begrensd wordt.
Daarom branden leds op stroombronnen, of wordt de stroom begrensd door een weerstand.
Voor een serieschakeling geldt uiteraard hetzelfde, alle leds worden door de zelfde stroom doorlopen en de spanning neemt met iedere led toe. (De eigenschap van een stroombron is, dat de spanning in theorie oneindig hoog oploopt als de keten onderbroken wordt)
Door de stroombron aansturing zal de stroom in de keten nauwelijks toenemen als er een led kortgesloten wordt. Zoals ik al schreef, een schema van de elektrische installatie van de motor zou kunnen helpen.

Maar uit jouw vragen maak ik op dat je dit of niet leest of niet begrijpt.

Met een schema erbij is het een stuk makkelijker uitleggen en kunnen de mensen hier makkelijker en beter een oplossing bedenken. Er is al een paar keer om gevraagd. Zo (misschien) onbegrijpelijk als het verhaal van buzzy voor jou is, is jouw beschijving van van jouw probleem voor ons.

Ik ga wat dat betreft mee met het verhaal van anoniem015 die ook niet helemaal snapt hoe het nu echt zit op die brommert. Dus schema???

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 21:29:45 (0%)

Anoniem

Door het wissel relais aan te sturen gaat een de ledjes in het achterlicht uit en gaat het extra toegevoegde ledje branden zodat de stroomkring rond blijft en het andere ledje in het achterlicht dus ook blijft branden.

Ik zie het nog steeds niet hoe je dat klaar gekregen hebt omdat de 2 leds van het achterlicht in serie staan... ligt dus aan mij ;(

Meet de stroom Iled die door je achterlicht loopt (de 2 leds in serie)
Meet de spanning Uled die over 1 van de 2 leds in serie staat van het achterlicht
Vervang je extra bijgevoegd ledje door een weerstand Uled/ Iled en een vermogen van minstens Uled x Iled

Ps. Misschien trekt het extra relais meer stroom dan je knipperlicht met led :)

Ps. Zijn de leds van het achterlicht dezelfde als voor je stoplicht?

Sorry mensen er is geen schema van het achterlicht.

Ik heb dit verhaal op het net gevonden vandaar mijn angst om de leds te kortsluiten:

If one LED goes open circuit then the other LED in the same line will go out. If one LED goes short-circuit then the other LED will light up brighter, and will die sooner - if not almost immediately depending on voltages and tolerances etc.

Op 21 mei 2020 12:45:24 schreef anoniem015:
[...]Ik zie het nog steeds niet hoe je dat klaar gekregen hebt omdat de 2 leds van het achterlicht in serie staan... ligt dus aan mij ;(

Meet de stroom Iled die door je achterlicht loopt (de 2 leds in serie)
Meet de spanning Uled die over 1 van de 2 leds in serie staat van het achterlicht
Vervang je extra bijgevoegd ledje door een weerstand Uled/ Iled en een vermogen van minstens Uled x Iled

Ps. Misschien trekt het extra relais meer stroom dan je knipperlicht met led :)

Ps. Zijn de leds van het achterlicht dezelfde als voor je stoplicht?

Spanning over beide ledjes is 3,3 volt. Over 1 led gemeten is het 1,6.

Zou je mij aan de hand van deze info de waarde van de weerstand kunnen geven?
De berekening is buiten mijn kennis.

Op 21 mei 2020 12:48:29 schreef Nazar:
Sorry mensen er is geen schema van het achterlicht.

Je zou er een voor ons kunnen tekenen.
(plus een met de aanpassingen die je beschrijft)

in plaats van 1 led kan je 3 diodes in serie doen.

Om een weerstand uit te rekenen moeten we ook de stroom weten. In de praktijk is de max stroom door een led meestal 20mA. Officieel: Kijk in het datasheet van JOU led.

Veel hobbyisten mikken dan op 20mA. Formeel is dat niet juist: Je hoort op iets minder te mikken zodat je onder extreme omstandigheden alsnog onder de 20mA blijft.

Dus het zou kunnen dat de stroom door je setup 10mA is, als we dan een weerstand uitrekenen voor 20mA dan gaat alsnog de spanning omhoog over de andere led en gaat ie "sneller kapot".

Nu zal eea ontzettend meevallen: waarschijnlijk is het circuit voor deze leds iets als: 12V ---- weerstand ---- led1 ---- led2 ---- massa. De bedoeling van de weerstand is dat de stroom door de leds ongeveer constant is of de boordspanning nu 10V of 14V is. Is die weerstand uitgerekend op 10mA en 3.2V voor twee leds, dan reken je die weerstand uit als: R = U / I = (12V - 3.2V)/10mA = 880 Ohm.

Als je nu 1 diode kortsluit dan wordt de stroom door de andere led: I = U/R = (12V-1.6V)/880Ohm = 11.8mA. Of bij 14V: 14.1mA. Allemaal niet dramatisch.

Maar goed. Zoals je al aangeeft: op zeker spelen kan ook. Dus... ja 3 diodes in serie geven geen licht en ongeveer dezelfde spanning als 1 ledje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op 21 mei 2020 11:29:19 schreef buzzy:
[...]Clignoteurs en auto's gaan jarenlang mee. Gaat tot nu toe altijd nog met een relais.
...

Tsja, maar díe zijn er ook voor gemaakt.
Een 'gewoon' relais niet, en die kun je in een jaar verslijten door hem als knipperrelais te gebruiken. Vraag maar niet hoe ik dat weet...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Algemeen: zitten de LED's ver genoeg uit elkaar om, ook met bv. een nat geregend vizier, voor een achter je rijdende motorrijder de afzonderlijke LED's te kunnen herkennen? En het verschil te kunnen zien tussen de wel knipperende LED en de vast brandende LED?
[offtopic]Door die stompzinnige en verblindende DRL kan ik nu ook al vaak de knipperlichten overdag niet zien van veel auto's: het licht van de DRL zit er te dicht bij en 'overschreeuwd' simpelweg het licht van de knipperlichten.[/offtopic]

Op 21 mei 2020 18:37:19 schreef rew:
in plaats van 1 led kan je 3 diodes in serie doen.

Makkelijkste en veiligste oplossing, dit geldt dus uiteraard voor de LED's die je onder je zadel wilde verstoppen: vervangen door 3 seriediodes, klaar.

Op 21 mei 2020 12:58:15 schreef Nazar:
Ik heb dit verhaal op het net gevonden vandaar mijn angst om de leds te kortsluiten:

If one LED goes open circuit then the other LED in the same line will go out. If one LED goes short-circuit then the other LED will light up brighter, and will die sooner - if not almost immediately depending on voltages and tolerances etc.

Ik deel, gevoelsmatig, je angst om zomaar het 2e LEDje kort te sluiten. rew's rekenvoorbeeld maakt voor mij duidelijk dat buzzy's oplossing waarschijnlijk prima werkt en dat de rinkelende belletjes in mijn achterhoofd wat te strak staan afgesteld. Maar *stel* dat er wat elektronica voorzit die zorgt dat alles op gestabiliseerde 5V werkt of met een LED-driver die niet om kan gaan met maar één LED, dan kun je alsnog nat gaan... Kans is miniem, maar zonder foto's en/of schema's weet je het niet zeker.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 22 mei 2020 13:20:54 (17%)

Op 22 mei 2020 13:16:20 schreef r-p:
Algemeen: zitten de LED's ver genoeg uit elkaar om, ook met bv. een nat geregend vizier, voor een achter je rijdende motorrijder de afzonderlijke LED's te kunnen herkennen? En het verschil te kunnen zien tussen de wel knipperende LED en de vast brandende LED?
[offtopic]Door die stompzinnige en verblindende DRL kan ik nu ook al vaak de knipperlichten overdag niet zien van veel auto's: het licht van de DRL zit er te dicht bij en 'overschreeuwd' simpelweg het licht van de knipperlichten.[/offtopic]

[...]
Makkelijkste en veiligste oplossing, dit geldt dus uiteraard voor de LED's die je onder je zadel wilde verstoppen: vervangen door 3 seriediodes, klaar.

[...]

Ik deel, gevoelsmatig, je angst om zomaar het 2e LEDje kort te sluiten. rew's rekenvoorbeeld maakt voor mij duidelijk dat buzzy's oplossing waarschijnlijk prima werkt en dat de rinkelende belletjes in mijn achterhoofd wat te strak staan afgesteld. Maar *stel* dat er wat elektronica voorzit die zorgt dat alles op gestabiliseerde 5V werkt of met een LED-driver die niet om kan gaan met maar één LED, dan kun je alsnog nat gaan... Kans is miniem, maar zonder foto's en/of schema's weet je het niet zeker.

Het is niet alleen het ledje wat oplicht maar er loopt een soort baan door elke helft het achterlicht heen wat door de leds verlicht wordt. Al met al een behoorlijk stuk dus dat moet duidelijk te zien zijn.

Ik heb besloten om eerst toch maar de extra leds in het systeem te houden en misschien dat ik het later vervang voor diodes.

Ik wil iedereen bedanken voor de gegeven adviezen.