wie weet hoe dat zit

vraagje weet iemand hoe het zit?
een vriend van me is hier in nl d amateur nu is ie verhuisd naar noorwegen en heeft ie ineens een licentie waar ie ook 80 meter mag gebruiken met max 500watt.
wat gebeurt er als ie na dit project(duurt 5a7 jaar) weer naar nederland verhuisd? houd ie dan de zelfde noorse rechten?
want in noorwegen heeft ie dus nu een status gelijk aan A amateur met wat meer vermogen.

[Bericht gewijzigd door Rel op donderdag 21 mei 2020 14:00:32 (15%)

Als deze persoon een noorse machtiging heeft wel ja. Maar hij moet ook voldoen aan de wettelijke regels van het land waar je je in bevind.

Met een oude nederlandse c machtiging mag je tegenwoordig in Nederland op de hf banden uitkomen. Met deze machtiging mag dat in Frankrijk dus niet. Daar moet je een praktijk examen afgelegd hebben in morse om op de hf banden uit te mogen komen.

Omdat er in Nederland geen morse examens meer worden afgenomen en het dus onmogelijk is om ooit een volledige machtiging te behalen doen veel Nederlanders een examen in België en krijgen aldus een Belgische machtiging. In Nederland kun je dan een aantekening op je machtiging krijgen dat je ook je cw puntjes hebt gehaald en dus een volwaardige machtiging hebt. Daarmee mag je dus ook in alle andere landen zoals Frankrijk weer alles.

In veel (ver over de grens) landen zijn veel dingen best wel anders dan hier in Europa ondanks alle afspraken. Op mijn reizen heb ik om die reden ook nooit zenders meegenomen. Er zijn landen waar men niet weet wat het is en waar je dus gewoon tegen een muur moet gaan staan als je een amateurset bij je hebt en niet de per ongeluk ook de president of koning van dat land bent.

Dat laatste in buitenland ken ik.
ooit in midden oosten gebivakeerd( mn vader had weer ergens een project.)
daar kon ik idd gewoon gewoon een radio hebben zit standaard in je auto
maar wat betreft het als hij terug komt wat voor status krijgt mn vriend dan in nl?
en dank voor je info want ik vraag me af of ik nu mn oman call ook kan omzetten.
ik heb nl nog een OH call van daar en das stuk interesanter als een d licentie.

[Bericht gewijzigd door Rel op donderdag 21 mei 2020 16:36:20 (11%)

mel

Golden Member

Neem kontakt op met Agentschap Telecom. Die kunnen je het zo zeggen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

jaja dat ken ik heb je even 1,5 jaar geduld we weten het niet.

Morse handhaven is eigenlijk niet nodig. Het kan hoogstens een drempel zijn om minder amateurs op de HF banden los te laten. Voorheen, was het zo, dat professionele gebruikers op gedeelde banden in morse konden vragen om de band of de gebruikte frequentie te verlaten omdat de amateur tweede gebruiker is. Professioneel wordt morse niet meer gebruikt, vandaar dat het in elk geval in NL niet meer vereist is voor een A licentie.

dat klopt ik heb ooit morse geleerd maar dat was 47 jaar geleden
maar wat ik me af vraag kan ik mn Omanie licence overzetten want eigenlijk heb ik dus nu 2 calls

voor het geval ik heb idd 2 licenties en ik kom gewoon uit geldrop

mijn vraag is dus wat gebeurt er als je met een licentie uit buitenland weer naar nederland komt .
want anders ga ik mn omanie licence gebruiken

[Bericht gewijzigd door Rel op donderdag 21 mei 2020 18:39:50 (19%)

mijn vraag is dus wat gebeurt er als je met een licentie uit buitenland weer naar nederland komt .
want anders ga ik mn omanie licence gebruiken

Dan moet je je dus gewoon aan de Nederlandse wet en regelgeving houden. Als jouw oman machtiging het toestaat om met 10000 watt pep te gaan zenden, mag dat misschien in Oman maar niet in Nederland. Praktisch maakt het dus geen bal uit uit of je met je Nederlandse roepletters gaat zenden of die uit oman. Of je moet een diplomatieke status hebben. Dan mag je alles tot het plegen van moorden aan toe.

en over diplomatieke status ga ik zo ie zo niks zeggen als ik ze had

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat je met een Nederlandse D-registratie zo veel mag in Noorwegen is heel aardig van de Noren, maar dat maakt helemaal niets uit als je weer in Nederland bent.
Je bent dan namelijk weer gewoon een Nederlander, in Nederland, met een D-registratie en mag dus hetzelfde als anderen in dezelfde omstandigheden.

En aan een Oman-registratie heb je in Nederland niets. Oman zit niet in de CEPT, er is geen HAREC-regeling, en ook hebben Oman en Nederland geen reciprociteits-regeling getroffen.
Het papier van Oman is buiten Oman dus waardeloos.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dank je wel nutige info voor mensen die terug komen

rob ik was mwt zelfde bezig misschien binnenkort stabile pll

Die laatste post snap ik niet. Verkeerde topic?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Topictitel in iets zinvols veranderen is ook wel handig... (zo vind je het nooit meer terug later)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hmm ja kan ik probeer te zeggen dat ik met een pll bezig ben gegeven dat iedereen tja wat moet ik zeggen?
we proberen iets