PCB maken

Weet iemand waar je voor een redelijke prijs PCB's kunt laten maken in Nederland?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Arco

Special Member

Eurocircuits? (wel duurder als in China uiteraard)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb even gekeken. Een pcb van 20x10 cm kost € 101,21. Dat is niet echt goedkoop!

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
Thevel

Golden Member

Heb even gekeken. Een pcb van 20x10 cm kost € 101,21. Dat is niet echt goedkoop!

In China 25€ incl verzending, dat scheelt dus wel wat...

Arco

Special Member

Tja,

Nederlandse fabrikanten zitten niet echt op enkele stuks orders te wachten...
Ik vind 100 euro vrij redelijk wat dat betreft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Frappant, ik probeerde het en ik krijg een prijs van €77 (inc. BTW). Hoe heb je dat berekend?

Waarom wil je de print in Nederland laten maken? Die van Eurocircuits komen waarschijnlijk uit Duitsland en Hongarije trouwens, maar ze verschepen binnen een dag. Als je op prijs zoekt moet je niet in Nederland zijn (of Europa, 'for that matter'). Als je het snel wil hebben echter kan het zo dus wel in minder dan een week.

Thevel

Golden Member

Bedankt voor de link, staat ook weer in mijn favorieten.
En wat een groot verschil in prijs.
Bij 5 stuks "standaard" 10x20cm printen staat JLCPCB als goedkoopste in de lijst.
Ik heb voor een kennis een paar verschillende printjes ontworpen en hij heeft ze bij JLCPCB besteld. De printen zijn erg mooi, mankeert niets aan.

Kruimel

Golden Member

Recent heb ik een frontplaat van 300x100mm bij JLCPCB laten maken, en daar is inderdaad niets mis mee en de prijs was laag. Voor $25 heb ik er nu 5 (al had ik er maar één nodig, de rest voegt alleen toe aan de verzendkosten).

Stond er hier op CO niet ooit een reclame voor Print service Dordrecht? Die zullen misschien ook hun productie uitbesteden (geen ervaring mee), maar als er iets onduidelijk is heb je in elk geval een Nederlands aanspreekpunt.

Eurocircuits is geen Nederlands bedrijf, t'benne belgen hé.
Bovendien worden de printen niet in België gemaakt maar wordt de productie grotendeels uitbesteed naar minder milieu strenge landen als b.v Hongarije.

bprosman

Golden Member

Als het om snelheid gaat, mijn ervaring met JLCPCB is , in het weekend de order inschieten, Vrijdagmiddag DHL aan de deur, dus binnen een week.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ook goede ervaringen met JLC. Betreft de snelheid hangt sterk af van je gekozen verzend methode. Ik kies altijd de laagste optie. Duurt vaak iets langer. Maar wanneer je het snel moet hebben, kun je de duurdere kiezen. Betaal je wel een stuk meer..

100x200mm is ook best een grote PCB tegenwoordig, dan is zo'n prijs niet eens zo gek.
- Kan de print niet veel kleiner?
- Doe toch gewoon China. Zo eng is dat echt niet.
- Er is hier een topic met ervaringen van PCB leveranciers. Zie daar.

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 21 mei 2020 09:12:33 (17%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zo'n "zonder achtergrondinformatie" vraag is gewoon niet te beantwoorden. Het antwoord "eurocircuits" voldoet niet want dat is belgie met productie in hongarije of zo. Als je andere nederlandse tenten voorstelt, dan zul je zien dat je krijgt: Maar dat is 10x duurder dan <Chinese leverancier>....

Dus: Wat is het doel? Ik heb tegenwoordig printjes van AllPCB binnen een week in huis. Dan betaal je bijvoorbeeld $40 voor de PCBs en $40 voor het verzenden. Ben je nog goedkoper en sneller dan een westerse leverancier. (Eurocircuits kan ook binnen een paar dagen leveren, maar dan zit je al snel richting €1000...)

Als hobbyist is het fijn om "door te kunnen" met je project, maar vooral de kosten van zeg $40 voor verzenden hakken er dan in.

Maar als het "echt" nu moet, dan moet dat maar. Ik had een keer een offerte-vraag van een berijf via "high-met-henk" van dit forum. Gebeurt dan niets mee voor 3 maanden, totdat blijkt dat ze de boel die ik nog moet ontwerpen en (laten) maken verkocht hebben met 1 week levertijd. Dan mogen ze betalen voor de spoedkosten bij Eurocircuits. En een jaar later gaan ze evalueren wat de stuksprijs van die dingen is. Dat is natuurlijk "through the roof" omdat ze ontwikkelkosten (doe ik heel schappelijk) en spoedkosten (eigen schuld) hebben betaald. "Stuksprijs is te hoog, doen we niet meer". Mij best. Sukkels.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 mei 2020 10:11:16 schreef rew:
...totdat blijkt dat ze de boel die ik nog moet ontwerpen en (laten) maken verkocht hebben met 1 week levertijd.

Offline, maar even: had je jouw levertijd wel in je offerte staan dan? Iets ontwerpen in 1 week is voor de meeste bedrijven al een no-go, hoe simpel het ook is. Incl productie is al helemaal wild. En ja, sukkels indeed.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik denk dat je een puntje hebt: Misschien vergeet ik die "levertijd" te vermelden. Omdat het voor mij logisch is dat het nog ontworpen moet worden, maar voor hun misschien niet. Ik heb dan voldoende "deelcircuits" op de plank liggen dat ik denk dat ik het in 1x werkend kan krijgen door die te combineren. Maar misschien denken ze dat ik het als kant-en-klaar product op de plank heb liggen. Dan is: We hebben XXXX betaald voor Y modules, dus de prijs is kennelijk XXXX/Y weer een wat logischere stap.... Tien jaar na dato komen we er misschien achter wat er nu echt de oorzaak hiervan is geweest. Tx.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij m'n vorige werkgever (elektronica ontwikkeling/productie) maakten we een plan wat aan de offerte hing. In dat plan stonden een aantal stappen, bv: voorstudie, hardware ontw., software ontw., bestellen pcb, productie, testen, evt redesign (en terug naar stap x), documentatie. Aan elke stap een doorlooptijd en kosten. Een klant kan dan ook kiezen om bv een stap niet te kopen, bv documentatie of software als ie dat zelf wil doen. Of zelfs productie ergens anders doen. Alles wel in overleg meestal. Vergeet ook niet dat je voor de dat maken van het plan ook veel tijd kwijt kunt zijn. Je moet immers al weten hoe je het ongeveer gaat oplossen om een goede schatting te kunnen maken. Je doet het design bijna al gratis vooraf, zonder opdracht.
Anyway, terug on-topic maar weer.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Kruimel

Golden Member

Op 21 mei 2020 10:11:16 schreef rew:
(Eurocircuits kan ook binnen een paar dagen leveren, maar dan zit je al snel richting €1000...)

Ze hebben een jaar ofzo geleden voor hun PCB Proto de standaard levertijd naar 3 werkdagen gezet, dat wil dus zeggen dat als je op maandag overdag bestelt je de genoemde print op vrijdag in handen hebt voor €77 (zoals in mijn screenshot). Er zitten wat beperkingen aan, in dit geval weet ik niet wat voor print het is, maar als je €1000 kwijt bent voor één print moet je even de instellingen langs lopen. De beperkingen die de PCB Proto pool geeft zijn over het algemeen redelijk mee te werken.

Ohja, Ik heb het 10 jaar geleden voor het laatst gedaan en sindsdien weer een paar maanden geleden. Toen was ik 1500 euro kwijt voor 150 printjes. (en dat was begonnen met: we vinden 1 euro per printje wat veel, kan het niet wat goedkoper?)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

In nederland?

Vps!

Peperduur, maar wel heel goed..


En in 2018 failliet gegaan als elco...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 21 mei 2020 13:49:28 (31%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb nu een aantal pcb's besteld bij zowel eurocircuits als JLCPCB. Beide leveren mooi en goede pcb's. Ze zijn netjes afgewerkt en het ziet er bij beide gewoon mooi uit. Bij eurocircuits was ik twee weken kwijt voor ik de pcb ontwerpen in huis had. Bij JLCpcb is het zaterdag opsturen en vrijdag in huis. Geen idee hoe ze het doen maar ik vind het top. Helemaal omdat de prijs gewoon een factor 10 scheelt.

Omdat het voor mij hobby is, is de prijs belangrijk. De levertijd minder. Op componenten besteld bij de internet chinees wacht ik wel eens een paar maanden. Niet echt een probleem. Dus voor pcb's is wachten ook geen probleem.

Als ik de printen dan in een week bij jlcpcb vandaan krijg en ze zien er heel professioneel uit en zijn kwalitatief top dan ben ik echt wel heel tevreden.

Op 21 mei 2020 12:10:12 schreef Kruimel:
[...]EuroCricuits .... voor hun PCB Proto de standaard levertijd naar 3 werkdagen gezet, dat wil dus zeggen dat als je op maandag overdag bestelt je de genoemde print op vrijdag in handen hebt voor €77

Ik heb in April op maandagavond besteld, de woensdagmiddag erop werden de 4 PCB's afgeleverd door UPS. Of ik moest alle geluk van de wereld hebben gehad, maar het lijkt er op dat die 3 werkdagen lopen vanaf moment van bestellen tot het moment van afleveren.

Arco

Special Member

Ik heb in April op maandagavond besteld, de woensdagmiddag erop werden de 4 PCB's afgeleverd door UPS.

Da's dan in (minder als) 2 dagen, netjes!...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 mei 2020 14:52:25 schreef EdbO:
[...]Ik heb in April op maandagavond besteld, de woensdagmiddag erop werden de 4 PCB's afgeleverd door UPS. Of ik moest alle geluk van de wereld hebben gehad, maar het lijkt er op dat die 3 werkdagen lopen vanaf moment van bestellen tot het moment van afleveren.

Ja, wat dat betreft is EC wel heel netjes en de chinezen niet. Als je bij JLC of Elecrow in de middag bestelt, dan rekenen ze best-case vanaf hun volgende ochtend. En dan is het in 48 uurklaar, maar dan is het nog niet verstuurd. Kan zomaar blijven liggen tot de volgende dag....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb nu 100 PCB's van 85x55 mm bij JLCPCB besteld, 100 stuks is 74,29 Euro inclusief verzenden. Dubbelzijdig, ENIG, soldermask, silkscreen, 0,8 mm dik (1,6 kost net zoveel). Ik ben benieuwd wanneer ze hier zijn.

Stand tot nu toe:

2020-05-20 17:57:17 - P2-2368047A completed production, ready to send to shipping center. Estimated arrival time: 2020-05-21 23:57:17

2020-05-13 17:15:26 - In Production - P2-2368047A is producing in Factory JLCPCB No.2. Estimated finish time: 2020-05-18 22:10:21

2020-05-13 05:19:33 - All orders finished data preparation, ready to panelize.

2020-05-13 05:19:33 - P2-2368047A manufacturing data finished.

2020-05-12 23:10:22 - Data Preparation - All orders have been reviewed, waiting for engineers to produce the manufacturing data.

2020-05-12 23:06:52 - Reviewing - P2-2368047A has been paid, waiting for file review.

2020-05-12 23:05:07 - Order submitted - Your order has been submitted, waiting for payment now.