Oude telefoonbel

Ik kocht onlangs een oude telefoonbel (1909) van Antwerp Telephone en Electrical Works.
Ik zou die bel graag gebruiken als deurbel.
Hoeveel stroom zou ik daar mogen/moeten opzetten?
Gelijkstroom of Wisselstroom?
Ik ben niet zo handig in de dingen.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als ik me niet vergis werkte deze telefoonbel op 75 volt en 25 hertz,ik zou het moeten weten daar ik vroeger in telefooncentrales werkte.( Bell telefone, 40 jaar geleden )
Maar zal ook wel werken op 24 volt bij 50 hertz, gewoon proberen maar en werkt misschien nog wel op een lagere spanning.

Wisselstroom dus. Maar 60 tot 100 Volt is veel, dus niet geschikt als deurbel neem ik aan.

Shiptronic

Overleden

? Waarom zou dat niet geschikt zijn?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik dacht dat het wel riskant is om zo'n voltage op een deurbel (drukknop) te zetten maar nu ik lees dat 24 Volt misschien ook wel werkt zal ik eerst zoiets uitproberen.
Alvast bedankt voor de snelle reacties!

Anoniem

Laat de beldrukknop een relais schakelen op 12V... en dat relais op zijn beurt de 75V voor de bel :)
Plaats genoeg in die bellenbak...zelfs voor een oscillator met instelbare frequentie en amplitude ... leuk project :)

Op 21 mei 2020 17:38:26 schreef Petruske:
Ik dacht dat het wel riskant is om zo'n voltage op een deurbel (drukknop) te zetten maar nu ik lees dat 24 Volt misschien ook wel werkt zal ik eerst zoiets uitproberen.
Alvast bedankt voor de snelle reacties!

Het kost wat electronica, maar op 25 Hz klinkt het allemaal een stuk mooier. 50Hz is eigenlijk te vlug.
Een multivibje met een drivertrapje erachter is niet bijster ingewikkeld.
Ik denk dan aan een NE555 en een stereo IC audioeindtrapje dat bijv op 24 volt kan werken. Als je dan de twee eindtrapjes in brug zet, heb je een blokspanning van 48 volt tt.
Er komt wel wat soldeerwerk aan te pas, dus niet direct iets voor iemand die niet wat met elektronica gestoeid heeft.

Op 21 mei 2020 17:26:32 schreef Petruske:
Wisselstroom dus. Maar 60 tot 100 Volt is veel, dus niet geschikt als deurbel neem ik aan.

In zoverre is die minder geschikt omdat je bijna zeker met een hogere spanning te doen krijgt dan bij de gemiddelde deurbel. Daar moet je dan weer een gepaste transformator + drukknop bij zoeken, mocht je dat bedoelen. De bel op zichzelf lijkt me prima geschikt en is vooral erg speciaal.

Zo'n telefoonbel is bedoeld voor 25Hz met een vrij hoge spanning. Maar mijn ervaring is dat ze op 50Hz bij een spanning tussen 12 en 24 volt ook heel behoorlijk werken. Dus gewoon proberen.

Tidak Ada

Golden Member

Je kunt 50Hz gemakkelijk met een flipflop door 2 delen. Versterk het vermogen met een eindtrapje en hang daar een ouderwetse beltrafo aan op de 8V wikkeling. Sluit de bel aan op de secundaire en het werkt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Van de genoemde 60 tot 100V moet je de spanningsval over de voorschakelcondensator nog aftrekken. Zo'n bel zal het kaal prima doen op 24V of minder verwacht ik. En als hij toch te zacht is, kun je als ik me goed herinner tot 42V gaan zonder dat je beldrukker door de keuring als gevaarlijk beschouwd wordt.

Ik sluit me wel aan bij degenen die zeggen dat zo'n bel op 25Hz beter klinkt. Je zou dus nog wat electronica nodig hebben om het helemaal goed te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

25Hz klinkt inderdaad een stuk rustiger...
(je kunt ook een gelijkspanning gebruiken en die 50x per seconde ompolen om 25Hz te krijgen)

Lijkt me trouwens een replica: hij ziet er veel te goed uit voor een 100+ jaar oude bel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

@Arco,
Dat lijkt me gewoon een echte bel uit die tijd, kijk eens naar de scharnieren bijvoorbeeld.
Zolang dat droog hangt in een gesloten kastje zal daar niet veel mee gebeuren.

De standaard PTT-bellen wilden overigens helemaal niet werken op 50Hz, daar was 25 echt het maximum.

Tidak Ada

Golden Member

Ook als ik naar het 'vingerwerk' van het kastje kijk (het is door het werken van het hout niet mooi glad meer), de slordig geboorde gaten en de moeten in het hout, zie ik ook geen reden om aan een replica te denken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Standaard PTT bellen werken uitstekend op 50Hz... (dat moet ook wel omdat ze vaak op huiscentrales gebruikt werden)
Ik vond de isolatie rond de spoelen er niet echt 'oud' uitzien. De lichtgele kleur is ook niet echt van die tijd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Telefoonbellen werken inderdaad goed op 50Hz, ik het dat vaak genoeg toegepast. Dus mijn advies aan Petruske, vergeet even alle voorstellen voor ingewikkelde schakelingen en zet er gewoon wisselspanning uit een trafo op en kijk/luister wat er gebeurt.

Sine

Moderator

De standaard PTT extra bellen en de bellen in de T65's werken NIET op 50Hz.

De klavertje vier centrales bijvoorbeeld hadden dan ook 25Hz belspanning.

Arco

Special Member

De T654 werkt WEL op 50Hz. (geloof me, ik heb er genoeg aangesloten... ;) )
En een klavertje 4 heeft 50Hz, geen 25Hz. (25Hz zag je alleen bij grotere centrales)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wel bijzonder dat ze het bij mij wel deden (T65).
Kan het niet meer proberen want ik heb zulke toestellen niet meer in huis.

Arco

Special Member

Een telefoonbel is een mechanisch geheel, dat werkt op iedere frequentie. (zolang het mechaniek het bij kan benen. 50Hz is niet echt veel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bij mijn T65's werkte de 50 Hz uit de huiscentrale wel, maar het geluid was lang niet zo mooi als op 25 Hz.
Maar ik zou het ook eerst even proberen. Grote kans trouwens dat je al bij 24 V geluid krijgt, dat was bij de T65 ook zo.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit probleem schreeuwt om een Arduino! :-)
Uitaard met een Android app om op afstand de frequentie in te kunnen stellen tussen 25 en 50 Hz. In stappen van 1 Hz.
En met een melding naar de app wanneer er wordt aangebeld.

Kortom, lekker retro.
Daar moet iedereen mee kunnen leven, toch..? ;-)

Vervangen DOOR.

Nee, je moet een oude open frame generator hebben, gewikkeld met zijde omsponnen draad en aangedreven door een zuigerstoommachine. En dan een reductie er tussen van 2:1 om 25Hz te krijgen.
Help je meteen het milieuprobleem want je kunt de kolenvoorraden opstoken van centrales die moeten sluiten. :)

Prima oplossing! :-)
Want we moesten toch van het gas af?

Vervangen DOOR.