Danfoss VLT2800 start niet meer

Goedenavond,

Zoals vermeld heb ik hier een Danfoss VLT 2800 die niet meer opstart.
Display blijft dood.

Voorgeschiedenis.
Ding ooit gescoord op een veilingsite en heeft een tijdje gewoon goed gedraaid.
Heb er al eerder een filter uitgehaald omdat de aardlek 30mA er uitging.
Daarna nog gewoon gebruikt.

1 na laatste keer apparaat aan 230Vac laten zitten omdat het opstarten al lang duurde, bedoel dan licht in het display.

Vandaag door het menu gescrold en gekeken of ik een waarde kon aanpassen.
Dat ging goed alleen bleef hierna het display knipperen, aantal knoppen geprobeerd om weer in het standby menu te komen, wou niet lukken.
Bij sommige regelaars als je de knoppen een tijdje niet gebruikt dan komen deze automatisch terug in de standby weergave, regelaar staat dan gewoon op een startcommando de wachten.
Dus regelaar een half uurtje met rust gelaten, nog steeds knipperen.

Dan maar een keiharde reset, 230Vac losgekoppeld even gewacht en toen weer ingeschakeld.
En je raad het al nu helemaal niets, was al wat gewend dus eerst maar wat anders gedaan om hem even tijd te gunnen om bij te komen.

Na een uur nog steeds niets.
Ding losgehaald/open gemaakt en niets bijzonders gezien.
Ding weer in elkaar gezet en DC bus spanning gemeten 325Vdc klopt wel voor een 1x230VAC voeding.

Lijkt er dus op dat de stuurspanning niet op gang komt.
Gezien het trafootje met ferriet kern lijkt me dit een schakelende
voeding en haast niet te repareren.

Iemand anders nog een idee wat er aan schort en simpel te verhelpen is?

alle nieuwe zijn voorzien van (optionele) externe stuurspanning.
de kans is groot dat er ergens op de print iets voorbereid zit om vanaf 2e bron 24V aan te bieden.
weet niet of dat op de VLT2800 al een optie was?

vergeten

Golden Member

De elektronica binnenin zou wel eens gevoed kunnen worden via een X2 serie condensator.
Met reeds bekende nadelen, capaciteitsverlies en zo vergelijkbaar met het "senseosyndroom".
Schema zou het mooiste zijn maar erg lastig denk ik.
Maar het blijft een gok, kan er best flink naast zitten :)

Kan je scherpe foto's plaatsen van de boven en onderkant print?

Gezien het trafootje met ferriet kern lijkt me dit een schakelende voeding en haast niet te repareren.

Het kan een common mode spoel zijn ter net-ontstoring.
Alles is te repareren, maar tegen welke prijs :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Foto's
Vermogensdeel bovenzijde en onderzijde en zijkant en ferriet trafo.

Nog wat foto's van gedeelte rondom ferriet trafo en stuurprint.

Shiptronic

Overleden

Warm maken met een föhn en kijken of hij dan wel start, vaak zijn afkoelende Elco's het probleem, zolang het draait en warm blijft geen probleem, eens de voeding eraf, nooit meer aan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zijn er geen bol staande elco's? Ik kan het op de foto niet goed beoordelen omdat de inkepingen op de bovenkant krom lopen.

De symptomen lijken erg op kapotte condensatoren. De spanning wordt dan instabiel waardoor de microconroller niet lekker meer wil lopen. Zoals al verteld is gaan slechte elco's die afgekoeld zijn nog slechter werken. In dit geval is de capaciteit dan te klein geworden om de boel stabiel te houden en daarom wil de microcontroller niet opstarten. bij het opstarten zakt de kort spanning weg, waardoor het ding telkens blijft resetten.

Als je een multimeter hebt met condensatorstand kun je de elco's eens door proberen te meten. Je kan dit wellicht doen met de condensatoren nog op de print. Als de waarde dan teveel afwijkt kun je ze eens lossolderen en nogmaals nauwkeuriger meten. Als ze veel meer dan 10% afwijken kun je er wel vanuit gaan dat ze stuk zijn.

Spanning staat en stroom gaat!
vergeten

Golden Member

Op 21 mei 2020 00:58:23 schreef meander:
Als ze veel meer dan 10% afwijken kun je er wel vanuit gaan dat ze stuk zijn.

Nou dan blijft er vast niet veel over, de tolerantie is op zich is al +10% a -20%! (of was het andersom) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Heb een aantal 35 en 25 Volt condensatoren nagemeten, capaciteiten liggen zelf iets hoger dan de opgegeven waarden.
Zie gemarkeerde delen op de foto's, op eerste foto onder de dikke elco zitten er nog een paar verstopt.
Een 220uF meet dan 223 of 224 uF en een 470uF meet 500uF.

Hoe zit dat met ESR ?
Een term die ik vaak zie langskomen als het om condensators gaat, en verloopt dit ook naarmate ze ouder worden?

Meet je tussen klem 12: +24VDC en klem 20: GND wel spanning?

Op 20 mei 2020 22:44:14 schreef Shiptronic:
Warm maken met een föhn en kijken of hij dan wel start, vaak zijn afkoelende Elco's het probleem, zolang het draait en warm blijft geen probleem, eens de voeding eraf, nooit meer aan.

Dit al geprobeerd?

Als hij in warme toestand wel werkt, dan is dit bijna altijd te wijten aan een verlopen elko.
Gebruik een föhn (en geen verfbrander) om de print even lekker op te warmen.

Er ist wieder da...

Op 21 mei 2020 10:37:17 schreef HD13:
Heb een aantal 35 en 25 Volt condensatoren nagemeten, capaciteiten liggen zelf iets hoger dan de opgegeven waarden.
Zie gemarkeerde delen op de foto's, op eerste foto onder de dikke elco zitten er nog een paar verstopt.
Een 220uF meet dan 223 of 224 uF en een 470uF meet 500uF.

Hoe zit dat met ESR ?
Een term die ik vaak zie langskomen als het om condensators gaat, en verloopt dit ook naarmate ze ouder worden?

Ik heb ooit in een Siemens regelaar op een aantal condensatoren draadjes gesoldeerd op een aantal punten en de boel weer in elkaar gezet en prik er op. Kon ik daarna mooi meten . Meet bij voorkeur in ac en dc stand.

Bleek er na enig zoeken een shottky diode stuk te zijn.

Heren,
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Op dit moment liggen er een 7 tal condensatoren uit omdat ze met meten in de schakeling vreemde waarden aangaven.
Los gemeten, zie vorige post, en allemaal goed qua uF.

Heb dus nog niet met fohn getest en kan dus ook nog niet de 24Vdc meten.
Wordt vervolgd.
Foto van het type condensator,is hier een productie datum uit af te leiden ?
Zelf denk ik 2006 wk18 ?

Vervolg,
Condensators teruggezet en geen 24Vdc tussen pen 12 en 20
Regelaar een tijdje in de zon laten bakken om print op temperatuur te krijgen heeft ook niet geholpen.
Toen heel voorzichtig de print proberen te opwarmen met een verfstripper op de laagste stand.
Had geen normale föhn liggen.
Nog steeds geen sjoege.
Spanning gemeten op de condensators die los zijn geweest zowel ac als dc, helemaal niks.
Dc bus komt wel op spanning een heeft wat tijd nodig om af te bouwen, merkte ik 8)7 .

Voor mij stopt het hier ben al druk aan het zoeken op marktplaats voor een vervanger.

Mocht er iemand belangstelling hebben voor het stoffelijk overschot.
Voor de porto kosten is het voor jouw.

Shiptronic

Overleden

Met een beetje pech heb je met het uit solderen van de condensatoren de unit definitief om zeep geholpen, op de laatste foto zie je op de onderste elko de VIA zitten die de onderste en bovenste laag van de print met elkaar verbind, sommige print kennen ook nog tussen lagen waar je niet bij kan, of je moet op een ander punt een aansluiting maken waar die laag weer naar buiten komt

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Willie W

Golden Member

Heb je al geprobeert om een externe voeding aan te sluiten op klem 12 en 20, wel een weerstand van 47 Ohm in serie met de + zetten.

Op 21 mei 2020 18:27:00 schreef Shiptronic:
Met een beetje pech heb je met het uit solderen van de condensatoren de unit definitief om zeep geholpen, op de laatste foto zie je op de onderste elko de VIA zitten die de onderste en bovenste laag van de print met elkaar verbind, sommige print kennen ook nog tussen lagen waar je niet bij kan, of je moet op een ander punt een aansluiting maken waar die laag weer naar buiten komt

Bedoelde op deze plek ?

Op 21 mei 2020 18:56:23 schreef Willie W:
Heb je al geprobeert om een externe voeding aan te sluiten op klem 12 en 20, wel een weerstand van 47 Ohm in serie met de + zetten.

47 Ohm om de stroom te beperken ?
Heb een labvoeding staan stroombegrenzing op 500 mA zetten, of nog lager ?

Willie W

Golden Member

Die 47 Ohm is inderdaad om de stroom te beperken.
Ik zou gewoon laag beginnen met de externe voeding.

Willie W,

Heb hem getest met 24Vdc tussen de klemmen 12 en 20.
Stroom instelling begrensd op 300 mA.
Tijdens contact maken met klem klein vonkje, ledje van stroom begrenzing flikkert heel kort en stroom blijft hangen op 10 mA.
Verder geen teken van leven.

Willie W

Golden Member

dat kleine vonkje zal wel het opladen van de condesators zijn geweest. waarschijnlijk toch meer aan de hand dan alleen de 24V voeding.

24V zetten tussen 12 en 20 start een werkende drive ook niet van op
waarom zou deze dat wel doen
dikke kans dat je gewoon spanning tegen een beveilingsdiode aanduwt

Willie W

Golden Member

Omdat die 24Volt toch de voeding is van de stuurprint en het display.

Op 21 mei 2020 22:16:22 schreef Willie W:
Omdat die 24Volt toch de voeding is van de stuurprint en het display.

Die voedingen zijn galvanisch gescheiden, staat ook in de handleiding. 24V n 10V Analog source.

In de drive zit een schakelende voeding die een aantal geschieden spannigen maakt 5V voor de elektronica en processor, 24V en 10V voor de I/O

DE oude weet ik niet, maar voor de FC302 kun je een aparte kaart erin steken om de drive aan te houden als de 400V afgeschakeld wordt.Vooral handig els je bv met profibus ed dat soort zaken werkt.

Lijkt er dus op dat de stuurspanning niet op gang komt.
Gezien het trafootje met ferriet kern lijkt me dit een schakelende
voeding en haast niet te repareren.

Een schakelvoeding is natuurlijk wel te repareren. Er is alleen iets meer kennis voor nodig. Vaak zijn de elco's het probleem. Maar vaak ook niet. En elco's kun je eigenlijk niet goed doormeten. Het is heel goed dat elco droog doorgemeten op een test apparaat prima waardes geeft maar in bedrijf in de een veel te lage capaciteit heeft. De elco's meten in de schakeling met een testapparaat heeft al helemaal geen zin. Ja als ze sluiting maken kun je dat er wel uit halen. Een zinnige test manier is het meten van de rimpelspanning in bedrijfstoestand. Dus gewoon voeding aan en dat onder belasting. Dan met een scoop gaan meten. Wat is de rimpel op de c's? Zijn de juiste voedingsspanningen aanwezig op de juiste plaats. Met of zonder rimpel. Staat de voeding te tikken of staat hij vreeslijk vals te gillen? Of doet de voeding gewoon helemaal niets?

Schakelvoedingen hebben vaak een kip en ei probleem. Wat was er eerder de kip of het ei?

Intern zit een oscillator die moet zorgen dat er geschakeld wordt. Maar die gaat pas schakelen en regelen als er via het terugkoppelcircuit een melding komt dat er iets geregeld moet worden. Als er aan de uitgang geen spanning is komt er dus geen signaal dat er wat geregeld moet worden en dan gaat er dus niets gebeuren.

Om dat te tackelen zal een schakelende voeding dus altijd gewoon op de gok maar wat gaan schakelen. Dat is het tikken dat hoorbaar is als de voeding niet aan wil gaan. Het regelcircuit blijft zijn best doen om te starten maar kan niet door starten omdat er geen goed terugkoppelsignal is door bijvoorbeeld een defecte elco. Dat kleine schakelcircuit heeft helaas ook een voedingsspanning nodig. Een voedingsspanning die er (nog) niet is als de voeding niet werkt. Om dat voor elkaar te krijgen zit er ergens een heel kleine voeding die vaak direct van de netspanning vijf of 12 volt maakt. Deze voeding wordt dan gebruikt om het regelcircuit te voeden. En deze voeding kan heel klein zijn. Veel meer als een zenerdiode en een capaciteit hoeft het niet te zijn. In de wat modernere schakelvoedingen zit dit vaak in de regelchip erbij geïntegreerd. Als deze kleine hulpvoeding niet werkt, werkt er meestal helemaal niets.

Het beste dat je doen kunt is alles weer in elkaar bakken en aansluiten met een belasting en dat alles achter een scheidings/veiligheids trafo. Als belasting misschien drie gloeilampen. Met dergelijke kleine drive-jes is dat allemaal nog redelijk makkelijk te doen.

En dan meten. Waarbij een belangrijke vraag is op die hulpvoedingspanning aanwezig is en of daar wel of geen rimpel op aanwezig is. Als dat goed is kun je eens gaan kijken of er geschakeld wordt. Vaak is dat ook hoorbaar maar niet altijd.

En oh ja, nu je hem toch uit elkaar hebt liggen kun je misschien eerst even kijken of je thyristor, transistor, mosfet, igbt of wat voor halfgeleider je daar ook in hebt zitten nog heel is. De gelijkricht vaak shotkey dioden aan de uitgang kun je ook even checken.

succes.