Bandenwarmers

Hallo,

Ik heb op mijn 3d printer een mal gemaakt waar ik mijn banden mee wil gaan verwarmen van mijn modelauto, nu ben ik een leek op gebied van berekenen van weerstand draad en ohms.

Wij hebben nu van die stoffen bandenwarmers waar een siliconen isolatie weerstand draad inzit.
Nu is die kabel ongeveer 3 mm dik en kost mij rondom dus 6 mm extra ruimte.
Deze bandewarmers gaan op een voeding van 12v 10amp en worden ongeveer 80 graden.

Nu is mijn vraag kan dit ook met warmtedraad die niet geïsoleerd is of is er ook nog een andere methode.
De bandenwarmer moet ongeveer 80 graden worden.
En is het ook mogelijk om met 220v te verwarmen zodat ik geen extra voeding nodig heb.

Ook zou ik het leuk vinden als er een digitale temperatuurregelaar tussen komt waar je op kan aflezen hoe warm de banden zijn en dat je ze ook een bepaalde temp kan gaan geven, bijvoorbeeld dmv een sensor.

Ik heb een plaatje meegestuurd van de mal.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, want vind het een beetje moeilijk op te schrijven wat ik nou preceies bedoel.

alvast bedankt,

zie plaatje van de mal waar aan de binnenkant de verwarming zou moeten komen, die ik er in wil lijmen.

Shiptronic

Overleden

Je wil ongeïsoleerde draad direct aan de 230 hangen? lijkt me geen goed plan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Aan je reactie te zien gaat dat dus niet lukken, maar wat zou je mij kunnen vertellen wat wel een optie is?

Shiptronic

Overleden

De (zware) 12V voeding heb je al, die zou ik gewoon weer gebruiken.

De rest is een reken kwestie, hoeveel vermogen heb je nodig voor 80 °C ?

De regeling zou ik per wiel doen met zoiets : https://nl.aliexpress.com/item/4000920583027.html?spm=a2g0o.detail.100…

Je voeding is 10A , dus max 2,5 A per wiel. 12V / 2,5 A = 4,8 met een beetje reserve mag je dus niet onder de 5Ω per draad komen, e.e.a is ook afhankelijk welke manier je gaat wikkelen, en welke weerstand die draad per meter heeft. Je hebt dus max 2,5 x12V 30W per beschikbaar.

je zou hier een meter van kunnen nemen; https://www.conrad.nl/p/weerstandsdraad-565-m-thomsen-10-m-421201.

of de klos in 4 gelijke stukken knippen en kijken of dat voldoende is

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

He super bedankt voor de info, ik ga er mee aan de slag.

Nu is mijn vraag kan dit ook met warmtedraad die niet geïsoleerd is of is er ook nog een andere methode.

Ik vind dit een gevaarlijke vraag. Ik ben dan bang dat je denkt dat de isolatie de warmte tegenhoudt en dat het zonder isolatie beter zal gaan.

Een weerstandsdraad daar "duw" je elektrisch vermogen in en dat wordt omgezet in warmte. Die warmte komt er dan weer uit, isolatie of niet. Als de boel goed geisoleerd is, dan wordt het ter plekke van de weerstandsdraad gewoon warmer dan wanneer het minder goed geisoleerd is. Het enige verschil zit hem daarin dat het heel even duurt voordat de warmte naar buiten begint te lekken als de boel beter geisoleerd is.

Het voordeel van een geisoleerde constructie is dat de warmte dan beter verspreid. Dus je krijgt dan veel minder plekken die veel heter zijn dan de rest. En ik zou denken dat een plekje op je band die 150 graden is... niet zo'n goed plan is. En idem: Je ge-3d-printe mal zal 150graden+ ook niet fijn vinden. Kortom, het verdelen van de warmte is een essentiele functie van de "isolatie".....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er bestaat ook tracing kabel (verwarmingslint), zelfregulerend op bvb 80°C die rechtstreeks op 220v wordt aangesloten . Knip je af op de gewenste lengte .

Nee het is zeker niet de bedoeling dat de banden warmer worden dan 80 graden inderdaad, dus jij zegt geisoleerde draad is veiliger en verdeeld de warmte ook beter?

En wanneer ik aan het googlen ben zie ik ook steeds die siliconen verwarmings matten voorbij komen, zo dit ook een optie kunnen zijn? Want die kun je op lengte en breedte maat laten maken en zijn ook nog eens mooi dun wat voor mij ook belangrijk is om het zo dun mogelijk te houden, vandaar dat ik ook vroeg of het met ongeisoleerde draad kon.

[Bericht gewijzigd door splashcarwash op donderdag 21 mei 2020 08:53:42 (18%)

Siliconen is een materiaal wat warmte redelijkgeleidt, en goed hitte bestendig is. Dus dat lijkt me een prima optie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Eigenlijk zou ik beginnen met te meten wat de temperatuur van zo'n bandje is na een half uurtje rijden. Dat is een indicatie van wat die werkelijk zou moeten zijn...

@lead Acid:
Die kabels zijn m.i. vééél te dik voor een modelauto bandje van zo'n 50mmØ

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Off topic: race banden doen het optimaal tussen de 80 en 100 graden.
Denk dat model versies daar ook wel aan komen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

het mooiste is om de banden op te stoken naar 80 graden, dan gaan ze het beste.

Vandaar dat ik er ook graag een soort van digitale regelaar tussen krijg zodat ik kan zien hoe warm ze zijn.

Ik kwam nu ook dat kanton verwarming tegen, is heel erg dun dus zou voor mij ideaal zijn omdat de mallen niet te groot moeten worden anders krijg je ze niet van de banden af als de kap er op zit.

Ik rij met schaal 1:5 rc

Op 21 mei 2020 16:33:59 schreef splashcarwash:
het mooiste is om de banden op te stoken naar 80 graden, dan gaan ze het beste.

Vandaar dat ik er ook graag een soort van digitale regelaar tussen krijg zodat ik kan zien hoe warm ze zijn.

Ik kwam nu ook dat kanton verwarming tegen, is heel erg dun dus zou voor mij ideaal zijn omdat de mallen niet te groot moeten worden anders krijg je ze niet van de banden af als de kap er op zit.

Ik rij met schaal 1:5 rc

Op de foto zie je mijn bandenwarmers die ik nu gebruik, die werken goed hoor maar is alleen een gekloot om ze eraf te halen wanneer de kap er al op zit. Nu kan ik ook nadien de kap monteren maar dan ben je weer 1 minuut verder en zijn ze weer behoorlijk afgekoeld. En het leek mij ook wel een leuk projectje.

Tidak Ada

Golden Member

Ah, schaal 1:5 da's natuurlijk andere koek. Ik dacht meer aan schaal 1:16 ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †