Lijkt er dus op dat de stuurspanning niet op gang komt.
Gezien het trafootje met ferriet kern lijkt me dit een schakelende
voeding en haast niet te repareren.
Een schakelvoeding is natuurlijk wel te repareren. Er is alleen iets meer kennis voor nodig. Vaak zijn de elco's het probleem. Maar vaak ook niet. En elco's kun je eigenlijk niet goed doormeten. Het is heel goed dat elco droog doorgemeten op een test apparaat prima waardes geeft maar in bedrijf in de een veel te lage capaciteit heeft. De elco's meten in de schakeling met een testapparaat heeft al helemaal geen zin. Ja als ze sluiting maken kun je dat er wel uit halen. Een zinnige test manier is het meten van de rimpelspanning in bedrijfstoestand. Dus gewoon voeding aan en dat onder belasting. Dan met een scoop gaan meten. Wat is de rimpel op de c's? Zijn de juiste voedingsspanningen aanwezig op de juiste plaats. Met of zonder rimpel. Staat de voeding te tikken of staat hij vreeslijk vals te gillen? Of doet de voeding gewoon helemaal niets?
Schakelvoedingen hebben vaak een kip en ei probleem. Wat was er eerder de kip of het ei?
Intern zit een oscillator die moet zorgen dat er geschakeld wordt. Maar die gaat pas schakelen en regelen als er via het terugkoppelcircuit een melding komt dat er iets geregeld moet worden. Als er aan de uitgang geen spanning is komt er dus geen signaal dat er wat geregeld moet worden en dan gaat er dus niets gebeuren.
Om dat te tackelen zal een schakelende voeding dus altijd gewoon op de gok maar wat gaan schakelen. Dat is het tikken dat hoorbaar is als de voeding niet aan wil gaan. Het regelcircuit blijft zijn best doen om te starten maar kan niet door starten omdat er geen goed terugkoppelsignal is door bijvoorbeeld een defecte elco. Dat kleine schakelcircuit heeft helaas ook een voedingsspanning nodig. Een voedingsspanning die er (nog) niet is als de voeding niet werkt. Om dat voor elkaar te krijgen zit er ergens een heel kleine voeding die vaak direct van de netspanning vijf of 12 volt maakt. Deze voeding wordt dan gebruikt om het regelcircuit te voeden. En deze voeding kan heel klein zijn. Veel meer als een zenerdiode en een capaciteit hoeft het niet te zijn. In de wat modernere schakelvoedingen zit dit vaak in de regelchip erbij geïntegreerd. Als deze kleine hulpvoeding niet werkt, werkt er meestal helemaal niets.
Het beste dat je doen kunt is alles weer in elkaar bakken en aansluiten met een belasting en dat alles achter een scheidings/veiligheids trafo. Als belasting misschien drie gloeilampen. Met dergelijke kleine drive-jes is dat allemaal nog redelijk makkelijk te doen.
En dan meten. Waarbij een belangrijke vraag is op die hulpvoedingspanning aanwezig is en of daar wel of geen rimpel op aanwezig is. Als dat goed is kun je eens gaan kijken of er geschakeld wordt. Vaak is dat ook hoorbaar maar niet altijd.
En oh ja, nu je hem toch uit elkaar hebt liggen kun je misschien eerst even kijken of je thyristor, transistor, mosfet, igbt of wat voor halfgeleider je daar ook in hebt zitten nog heel is. De gelijkricht vaak shotkey dioden aan de uitgang kun je ook even checken.
succes.